Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten att skriva, presentera och opponera Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten MARIA BJÖRKLUND ULF PAULSSON
Att tänka på vid starten Ambitionsnivå Tidsaspekten Författarnas förkunskaper och färdigheter Typ av resultat Ur vems synvinkel? Ansvarsfrågan Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Ambitionsnivå Vilka ambitioner finns? Varför skriver man uppsats och för vem eller vilka? Val av ambitionsnivå Ambitionsområden: syfte, metod, teori och empiri Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Tidsaspekten Hur mycket tid vill, kan och planerar du att lägga på arbetet Gör tidigt upp en tidsplan Lägg in en point of no new learning Avsätt tid för oförutsedda händelser Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Författarnas förkunskaper och färdigheter Kunskaper om området Erfarenheter från området Speciella färdigheter Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Typ av resultat Resultatet: en procentsats, ett ja eller nej, en modell, en beskrivning av variabelsamband eller..? Vilken teoretisk relevans vill man uppnå i resultatet? Vilken praktisk relevans vill man uppnå? Ett resultat med djup eller bredd, eller kanske båda delarna? Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Ur vems synvinkel Vem eller vilka ”äger problemet”? dvs. ur vems synvinkel ser man det hela Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Ansvarsfrågan Författarens ansvar Ansvarar för ämnesval och genomförande Gemensamt ansvar när man arbetar i grupp Gruppen ansvarar för hela uppsatsen vid slutseminariet Handledarens ansvar Att författarna kommer igång, att ämnesvalet är relevant och genomförbart, att studenterna lämnar in eventuella obligatoriska delrapporter, ge råd efter bästa förmåga. Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Allmänt om skrivprocessen Få tankarna på pränt Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
En arbetsföljd som är vanlig i de flesta skrivprocesser: Bestäm uppgiften Formulera Definiera metod Bearbeta, stryk och förtydliga Planera arbetet Hänger delarna ihop och är resultaten tydliga? Samla stoff Sovra stoff Putsa Strukturera Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten
Summering av vad man bör tänka på vid starten Vilka ambitioner finns Hur mycket tid vill man lägga ner på arbetet Hur ska denna tid disponeras Vilka förkunskaper och färdigheter har författarna Vilken typ av resultat eftersträvas Ur vems/vilkas synvinkel ska problemet ses? Seminarieboken, Kapitel 2 - Att tänka på redan vid starten