1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
Advertisements

Projektledare Anton Olofsson
Balanserad styrning och uppföljning i Region Skåne
Här skriver ni in ett namn på ert förbättringsarbete
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Solanderskolan presenterar
Västerås golfklubbs framgångsrecept ”Från idé till verklighet”
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Vårdmiljörond – varför gör vi det här? Reflektion 2.Ge beställaren ett bra underlag kring nu-läget inför planering av framtidens hälso-och.
Föräldramöte P05 6 september 2012.
Nystart av teamtandvård på ftv Kramfors
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Samlad & blandad information om det som är på gång i vår Andreas Feuk SSBGFs årsmöte 6 mars 2010.
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Förbättringsområde enligt handlingsplan: ___________________________________ Mål: ________________________________________ Aktivitet (åtgärd/förändring.
Vad har vi lärt oss? (What have we learned?)
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Rådslag – vad är de? Problembaserat lärande, Kanada Tillverkningsindustrin, Tyskland Områden för utveckling Demokratiskt arbetssätt – alla delaktiga Allas.
Mental träning Mål & Motivation
Välkomna till Skogens föräldramöte!
Hattrick Ett starkt lokalt nätverk för ungdomsfotbollen i Linköping med tre tydliga mål! ”Ingen vet hur det slutar, men det var här det började.” Samarbete.
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Genombrottsmetoden.
Genombrottsmetoden.
1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när.
Utvecklingsarbete Start 23 februari 2010 Janne Christoffersson SISU.
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Miljödiplomsutbildning (nystart)
Klubbverksamhet som stöd i fostran - Samarbetet mellan hemmet och skolan Micaela Romantschuk Förbundet Hem och Skola.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Ortsutveckling Flen Centrum- och Näringslivsutveckling 29 augusti 2013 BCPW.
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Processarbete Avesta Volley start den 9 december 2014
Ortsutveckling Skebokvarn
Lions Clubs International  Utbildning för zonordförande.
Ledningskraft för god och säker vård - Fortsatt arbete hemma
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Några möjliga steg i arbete med förändring och utveckling Eva Aalbu, den 8 april 2011 Folkhälsocentrum Demokrati, mer än valdeltagande.
Utvecklingsarbete! Om vi drar åt samma håll har vi chans att nå målet! Är alla överens åt vilket håll vi ska?
Välkommen! Föräldramöte HT B.
SVENSKA DANSSPORTFÖRBUNDET Medlem av RF, IDSF och WRRC Verksamhetsområde Distrikt och Centrala Projekt Distriktskonferens - handlingsplaner för SDF Arlanda.
Robert Larsson IT/IS-chef Riksidrottsförbundet & SISU Idrottsutbildarna Bosön,
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
 1 Välkomna!.  Vad är helaskåne? Projekt för: Spelarrekrytering Skolor Idrottslyftet skolsamverkan för SkBBF och föreningar Föreningar 2 I samarbete.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Föreningskonferens Kvällens innehåll Bakgrund Idrottslyftet Idrottens stödorganisation till föreningar Er förenings utveckling.
Förändring – hot eller möjlighet?
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Dagordning Presentation Veckostruktur Diverse Kontaktuppgifter
Hållbart engagemang. Vad ska vi prata om? Ideellt engagemang Hållbart engagemang (övning) KASAM UNFs policy för ett hållbart engagemang.
Skrivardagar januari Artikel - Reportage - Nyhet - Notis - Inledare/ledare - Krönika - Insändare - Debattartikel - Pressmeddelande.
MÅLSÄTTNING - Att sätta mål för det du ska göra. VARFÖR SKA VI SÄTTA MÅL? Vet du inte vart du ska kan du inte planera vägen dit… För att nå ett bra resultat.
Varmt välkomna. Dagens agenda. Presentation. Tränare. Träningstider vår/höst Träningsdag 2/4. S:T Erikscupen. Globen Cup. Mäklarhuset Cup. Naturstädning.
Ordförandekonferens 2015 Föreningsutveckling i samarbete med Upplands Fotbollförbund.
VÄLKOMNA Föräldramöte P07 14 april Agenda Presentation av ledarstab och ansvarsområden 2016 Träningar 2016 Matcher 2016 Teambuilding Föräldraengagemang.
Inspiration och idéer från klubbkonvent 2017
Nästa steg utifrån vad vi lärt: Nytt PGSA eller implementering.
UMEÅ Vad behöver göras? Vad kan vi börja med redan nu? 3. Beskriv det smarta och hållbara Umeå år Hur är det? Hur ser det ut? Vad har hänt.
på personer i behov av hjälp
V I S I O N Bättre, Starkare och Roligare Sigtuna IF Fotboll
När idéer ska utvecklas När företag ska växa
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
Föräldramöte ÖSK P
Coachande samtal.
Föräldramöte Sickla IFB 04-05
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Välkomna till denna presentation av projektet Idrott för alla.
När /Var /Hur ska aktiviteten genomföras?
Presentationens avskrift:

1 MÅL & ÅTGÄRDER Detta är ett arbetshäfte där en strategi/handlingsplan skapas för varje specifik arbetsgrupp, kring hur uppsatta mål ska nås samt när målen ska vara klara, av vem och hur. SJU STEG (Förutsätter att arbetsgrupperna är klara) 1.Vilka mål vill gruppen uppnå? Tänk ”SMART” S- Specifika och skrivna M- Meningsfulla och Mätbara A- Angelägna och Accepterade R- Realistiska och Roliga T- Tidsatta 2. Brainstorma, ge detta tid! Notera, skissa, maindmappa m.m., allt möjligt och ”omöljligt” 3. Sortera och tydliggör åtgärderna 4. Ska/Vill/Kan? - att innan planering sjösätts testa hur bärkraftiga målen är. SKA VI?- Är detta vad vi ska pyssla med? Går det i linje med vår verksamhetsidé? VILL VI?- Lust, strävan och ambition! KAN VI?- Har vi tid, kunskap och kompetens? Har vi resurser (ekonomi och personal)? 5. Om JA- Prioritera 6. Konkret handlingsplan skrivs ner = *Vad? (målet) *Hur? (åtgärden) *När? *Vem? 7. Nyttja ”Parkeringen”, här skrivs funderingar etc. ner, som uppkommer men som inte har med denna uppgift att göra. Kan tas upp på nästa dagordnings möte t.ex Ert arbetsdokument för att skapa en handlingsplan/strategi för er arbetsgrupp

2 Verksamhets/ansvarsområde: Rekrytering Gruppmedlemmar: Anngelica, Linnea, Björn, Anton, Stefan Mål vi vill uppnå – Varje mål skall vara SMART 1. Nya grupper år 4 – 6 2. Nya grupper år 7 – 9 3. Nya medlemmar till befintliga grupper Tänk på! Formulera inte för många mål - Fler åtgärder istället STEG 1

3 BRAINSTORM - åtgärder för att nå målen Mål 2 – Åtgärder: Ut till skolor, hålla lektioner Ansvariga Ledare Kontakt/informera/instruera idrottslärare/ fritidspersonal Turnering (spel mot andra) Intresserade från sommarläger Ledarutbildning Utbyte mellan idrotterna (basket spelar frisbee under sommaren) Introducera ind. Frisbeegrenar för ultimate grenar, samarbete med frisbeegolfarna Nyttja KFUM idrotterna mer Idrottslyftet – ÖLIF/Peter Virtanen Prova - på - dag för skolor – Alla KFUM idrotter Sista veckan på sommarlovet – Idrottsskola för frisbeen och andra KFUM – Idrotter Aktivitet i anslutning till skoldagens slut för att locka för att locka högstadieelever, första haft lektioner veckan innan och sedan bestämd tid. Levande hemsida/Facebook för att hålla intresset uppe, få info Mål 1 – Åtgärder: STEG 2

4 BRAINSTORM - åtgärder för att nå målen Mål 3 – Åtgärder: Gymnasiet – hålla i lektioner, eftermiddag (skol- IF) Universitetet – prova på, eftermiddagar Info – Utskick och visningsfilm Mål 4 – Åtgärder:

5 BRAINSTORM - åtgärder för att nå målen Mål 5 – Åtgärder: Mål 6 – Åtgärder:

6 Åtgärder för att nå uppsatta mål Mål 2 – Åtgärder: För över och sortera BRAINSTORM-åtgärderna  Kontakt med skolor, hålla lektion  Ledare – utbildning  Träningstid eftermiddag  Träningstid – kväll Ska vi? Är detta vad vi ska syssla med? Går det i linje med vår verksamhetsidé? TveksamtSjälvklart! Vill vi? Har vi lusten, strävan och ambitionen? TveksamtSjälvklart! Kan vi? Har vi tid, kunskap, kompetens, resurser (ekonomi och personal)? TveksamtSjälvklart! X X X OM JA!! –Prioritera. Börja med det viktigaste som nr 1  Ledare  Träningstid – kväll  Träningstid – eftermiddag  Kontakt med skolor, hålla lektion  STEG 3 STEG 4 STEG 5

7 Handlingsplan för mål 2: * VAD * HUR Åtgärd/aktivitet: (Se prioritering, sid 6) * NÄR (Delmål?) * VEM Ansvarig person: Ordna ledare: ringa runt! Schema V45Björn Nordin Träningstid – KvällFinnsAnton Lööv Träningstid – eftermiddagV45Anton, Pelle, Björn Kontakt med skolorUnder arbete händer Pelle (Anton) Hålla lektionerInnan julLinnea, Björn, Anton, Anngelica LedarutbildningApril 2010 Anngelica STEG 6

8 Parkering Allmänna tankar, idéer och tips! Mål 1 Mål 3 KFUM Örebro Frisbee Föreningsutveckling Processledning David Dahlström SISU Idrottsutbildarna STEG 7