- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredande text - källkritik.
Advertisements

Vad är reklam? Ordet reklam härrör från två latinska ord: "re", som betyder 'på nytt' och "clamare", som betyder ''ropa högt'. Ordet reklam betyder alltså.
Källkritik.
Viktiga ord Tes Argument Motargument/ replik Huvudåsikt Ämnet/rubriken
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Innehåll Argumenterande tal Högtidstal Att skriva talet
Att skriva en argumenterande text
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Att presentera med PowerPoint
COPYWRITING Det berättas att en amerikansk copywriter på väg hem från sitt arbete brukade passera en blind tiggare i parken. Tiggaren hade en kartonglåda.
Att argumentera.
Vältalighet Talarkonst
KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK
Så når du fram till lantbrukaren – “säljkurs”
Debattartiklar.
Riktlinjer för presentationer
Reklambudskap Varför går vi på allt?.
Retorik och argumentation
Insändare Struktur och respons.
Reklam.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
En övning i att analysera ett tal
Ajattelee ja tuntee? Näkee? Sanoo ja tekee? Kuulee? KipupisteetOnnistumiset Tänker och känner? Hör?Ser? Säger och gör? SvårigheterFramgångar.
Hur är ett argumenterande tal uppbyggt?
Retorik för politiker.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Retorik – vältalighet Retorik handlar om att övertyga
Att övertyga ! Disposition och mall.
socionom och journalist kommunikatör
Retorik – introduktion Argumentation – repetition(?)
Frågor kring häftet Vad finns det för olika typer av teser?
Källkritik.
Argumenterande text Ett argument liknar skottet från ett armborst – det är lika verksamt vare sig det är en dvärg eller jätte som skjuter (Francis Bacon)
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Bygg ett argumenterande tal
Vänsterpartiet Retorik Vänsterskolan.
Så bygger du ett argumenterande tal
Den retoriska arbetsprocessen
Retorik – Läran om konsten att övertyga
Skriva noveller.
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Retorik Från Aristoteles till Timbuktu
Att argumentera.
Att skriva dikter.
Retorikens ”tre musketörer”
Debattartikel.
Den retoriska arbetsprocessen
”strid” med ord, meningsbyte
Visuell retorik.
Onöjesinriktade? Om man kallar något för tjejspel så bekräftar man bara de stereotyper som redan finns!
Den viktiga konsten att tala
Retorik - vad är det?.
Argumenterande tal.
Olika texter du behöver känna till
Så bygger du ett argumenterande tal
Så bygger du ett argumenterande tal
Argumentera. Vad är argumentation? När är det viktigt att kunna argumentera? Vilka ämnen är lätta/svåra att argumentera om? Introduktion Att ange skäl.
RETORIK KONSTEN ATT ÖVERTYGA SIN PUBLIK. REDAN DE GAMLA GREKERNA... Konsten att tala till publik utvecklades redan under antiken, ca 400 f.Kr. Den grekiska.
RETORIK Så bygger du ett bra tal. RETORIK Konsten att påverka andra människor Kunna genomskåda andras budskap Varför köper vi en viss produkt? Varför.
Retorik Vad är retorik? ”Konsten att tala”. Retorik Vad är retorik?  ”konsten att tala”  Konsten att få andra att lyssna på det man säger (inte bara.
RETORIK Att förbereda ett tal. Intellectio – analys av talsituationen SYFTE: Varför ska du tala och hur vill du att lyssnarna ska reagera? ÄMNE: Vad ska.
Att vara eller att icke vara… Instruktör
Tänker och känner? Hör? Ser? Säger och gör? Svårigheter Framgångar.
Konsten att skriva en debattartikel
Om konsten att övertyga (i tal och skrift...)
Konsten att skriva en debattartikel
Retorik.
Genomgång - påminnelse Eget arbete
Retorik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Presentationens avskrift:

- Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak - Är den här talaren kompetent och trovärdig i sin sak? - Är saken vettig och klok? - Finns något för mig i detta?

Ethos = image Den bild en talare vill ge av sig själv 1 Ethos = image Den bild en talare vill ge av sig själv 1. Hur man framstår

Ethos = image Den bild en talare vill ge av sig själv 1 Ethos = image Den bild en talare vill ge av sig själv 1. Hur man framstår 2. Hur man skapar trovärdighet åt sig själv

Vad gör talaren övertygande i publikens ögon. Qvintilianus, ca 50 e Vad gör talaren övertygande i publikens ögon? Qvintilianus, ca 50 e.kr - Utseende, kläder, smak - Kompetens, framgång - Uppträdande och sätt att tala - Livsföring, åsikter, värderingar - Bakgrund: rätt familj, sällskap autkoriteter, nationalitet, kön - Med mera…..

Zara Zetterqvist Karaktär: Hon är kaxig med fog för det - och även om hon är flirtig vet hon precis var hon sätter sina gränser

Är saken - budskapet - vettigt och klokt? Logos

Logos (Grek. ”ord”, ”argument”) Att vädja till publikens kritiska förnuft Fakta Exempel Siffror Statistik

Pathos Att väcka känslor. genom att själv visa känslor Pathos Att väcka känslor ...genom att själv visa känslor ...och att beröra publikens

Att använda pathos kan vara att väcka: Vrede Hopp (möjligheter) Oro - trygghet Medkänsla Andra starka känslor eller: Erbjuda en attraktiv roll

Livsstilen är budskapet - som argumenteras för genom förebildens ethos, logos, pathos - och hur man framställs i text, bild och layout