ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Välkomna.
Advertisements

Säters förskolor fastställd vt.2009 ( rev.ht. 2010)
FRÅN VÄSTERHAVET TILL VÄTTERNS STRAND
UPPDRAG: •Revidera handlingsprogram om inflytande för barn och ungdomar •Skapa förutsättningar för att införliva barnkonventionen i Borås Stad Inflytande.
Kompletterande utbildning för läkare med utländsk examen, HU, 60 hp
Kristina Bäck VFU-handläggare
1 Medarbetarenkät 2011 • 573 svar. 2 Kön 3 Jag är knuten till en klass, undervisningsgrupp eller barngrupp.
APL BF Vecka (5 v) Undantag: torsdagar 8.00 – torsdagar 8.00 – fredagar 8.00 – 9.30.
Studiebesök Stockholm, vinster:
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Regional spridningskonferens PlugIn GR
Lärarutbildning på HiG bakgrund 1100 platser mindre på förskollärar- och grundlärarutbildningen i riket Högskolan tappar totalt 300 platser Avgörande.
Termin 1-4Enligt studiegång Termin 5-6Listning. Kurser som skall läsas under termin 5 eller 6 Omvårdnad, examensarbete 15 Hp Profil (teori och VFU) 15.
Rektor Malmö Borgarskola
17 december Dolda kunskaper 17 december
En hållbar lärarutbildning 3 december 2008 Sigbrit Franke.
Utvärdering av BBIC på Södertörn
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
Kartläggning av barn- och elevinflytandet i GR-kommunernas för- och grundskolor FoG-gruppen.
APL årsk. 1 BF12AB 2013 v 7 – 12 Alla dagar i veckan.
Fakta om undersökningen
Kick Off 16 september 2014 Kl 8.30 Ankomstfika med macka
Linköpings universitet Internationell ingång Ht-13 Ämneslärare GY: MA/SH.
Examensarbeten och skolutveckling
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Information Anna Klisinska, inriktningsansvarig Gy
Försöksverksamhet med övningsskola och övningsförskola
VFU.
Information till LU-lärare
”Vi är bäst på att utnyttja de möjligheter den nya världen ger!” Strategi för framgång! Vi lyfter blicken! Bejakar förändring! Går på expeditioner!
Välkommen Önskar: Alexander, Angela, Birgitta, Fredrik, Kerstin och Troij.
Fakta om undersökningen
Välkommen till höstens första föräldraråd
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Välkomna till Pedagogen!
Läroplansträff fritidshem
Koh-I-Noor Berg av ljus
Forskningspåverkan i praktiken. Vad gör SKL?  Alla kommuner, landsting och regioner medlemmar  Intressebevakning  Medlemsstöd  Utvecklingsfrågor.
Varmt välkomna till VFU-samordnarmöte
Ämneslärarutbildningen LU / HKr
Välkomna till ÖS/ÖFS-huvudmannamöte 19 februari 2015.
Välkomna till samordnarmöte 18 mars 2014 Välkommen Rundan - Hur är VFU-läget hos er? Övningsskole/övningsförskoleprojektet Utvärderingar av VFU Avhopp.
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
Läroplansträff Välkomna!.
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Övningsskolor (ÖS) och övningsförskolor (ÖFS) Inför försöksprojektet Ht 2014-vt 2019 (5 år)
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Matematikutveckling i Olofströms kommun Mikael Gustafsson & Camilla Stridh ”Ett nätverk att räkna med!”
Projektarbetet 2012 En 100-poängskurs som är gemensam för alla gymnasieelever - men som ändå skiljer sig åt…
Lokala miljömål och nationellt stöd Kerstin Blom Bokliden, Sveriges Kommuner och Landsting Nobelmötet 2013.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Konventsmöte 22 september 2009 Redovisning av utfall av enkät om planering inför ny lärarutbildning Inledning till diskussion om kompetensområden som kvalitetsaspekter.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Information från Kristina och Angelica Inriktningsmöte för ÖLU i förskolan 24 mars 2015.
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Nämndplan 2015.
Övningsskolor och övningsförskolor Vfu i kommunerna Skola.
Begreppet undervisning Utbildning: Den verksamhet inom vilken undervisning sker utifrån bestämda mål Undervisning: Sådana målstyrda processer som under.
Välkomna till uppföljning och utvärdering 28 november 2016
Krav inför VFU Studenten skriver en studieplan Dokumentation av VFU
Agenda kommunikatörer inom lärarutbildningen
Avtal familjecentrerat arbetssätt familjecentraler
Begreppet undervisning
Program Inledning Anders Linde Laursen, dekan
Grundlärarutbildningarna
Varmt välkommen till kursen Avslutande VFU, 13,5 hp. VT 2019
VFU i CL-programmet
Presentationens avskrift:

ÖS/ÖFS-möte 12 juni 2014 Planeringsmöte 2 Agenda för dagens möte: To-do-listan LTU-kontaktpersoner och tankar från dessa Gemensam riskansvarsplanering Avtalet

LTU:s referensgrupp övningsskolor/övningsförskolor Kerstin Lindmark, fsk Märtha Andersson, grundlärare Anna Klisinska, ämneslärare Sam Brismo, musik Carolina Fällman, dans

Hur kan era (och LTU:s) kompetenser bäst nyttjas i en ÖS/ÖFS? Kursledare och UU-lärare vid LTU Seminarier kring innehållet i respektive VFU-kurs och de kursuppgifter som ligger till grund för examinationerna. Målen i VFU-kursplanerna är ofta svårbegripliga – vi kan konkretisera och ge målen ett innehåll. Göra LU-lärarna delaktiga i designen kring kursuppgifterna/examinationsuppgifterna för studenterna. Ramen generell men innehållet specifik i formuleringarna av uppgifterna med hänsyn tagen till den aktuella verksamheten. Seminarier inför och efter VFU med studenterna och i samarbete med LU-lärarna. Exempel på innehåll: att tolka skolkoder/förskolekoder och normer, konflikthantering, att gå från att vara student till lärare, värdegrunden. Att gemensamt stärka studentens förmågor och kunskaper inför VFU, UU-lärare + LU-lärare tillsammans. Täta utvärderingar (enkäter/intervjuer) med möjlighet för verksamheten att föreslå vad de önskar få kunskap kring. Ömsesidigt erfarenhetsutbyte mellan lärosäte och verksamhet och i förlängningen också till/från de olika nätverk som LU-lärarna samverkar med.

Tanken med att en ÖS/ÖFS ska utgöra ett nav för skolutveckling är en central och återkommande punkt, hur tänker ni kring detta? Riktade fortbildningsinsatser från LTU till ÖS/ÖFS men att dessa skolor/förskolor genom sina nätverk sprider sina erfarenheter och kunskaper vidare. Vore önskvärt om seminarierna går att spela in för att finnas tillgängliga för vidare kunskapsspridning och erfarenhetsutbyte till ÖS/ÖFS:s nätverk. Viktigt att LTU inhämtar önskemål och behov från verksamheten (både ÖS/ÖFS och i förlängningen deras nätverk) om vilket innehåll skolutvecklingen ska ha. Kan handledarutbildningen nyttjas bättre i det här avseendet? ÖS/ÖFS kan utgöra goda samarbetspartners när studenter skriver sina examensarbeten som innebär praxisnära samverkan. Skapa webbaserade verktyg/nätverk med t ex diskussionsforum eller ”problembank” med ex på frågor, uppgifter, övningar, …

Möte den 9 juni vid LTU: Kerstin Lindmark (Anna Öqvist), Märtha Andersson, Anna Klisinska och Gunnar Jonsson Fördelning: Förskola – kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar – Kerstin Lindmark Grundskola (f-3 och 4-6)- kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar – Märtha Andersson Ämneslärare, gymnasiet – kontaktperson vid LTU med övergripande ansvar – Anna Klisinska Hur ska det se ut ht 14 på ÖS/ÖFS? Ht 2014 kommer att inledas med ett mindre antal studenter som finns i utbildningen(förskola, grundskola) VFU:n utgör grundpelaren och byggs på LTU:s kontaktpersoner kallar till möte med verksamheten tidig höst för att samråda och planera Skolförlagd uppgift för alla grundlärare och ämneslärare, år 1 under ht 2014

Prel. VFU-utlägg ht 2014 Prel. utlägg inom ÖS/ÖFS ht 14 LuleåBodenPiteå Förskollärarstudenter, VFU 3v (OBS veckorna)28 (18 i f-klass)4 (varav 2 i f-klass)16 Förskollärarstudenter, fältstudierv Förskollärarstudenter, år 1 fältstudierv. 50oklart Grundlärare f-3, VFU 2v Grundlärare f-3, VFU 3v År 1 skolförlagd kursuppgift i verksamhetenLP 1*oklart Grundlärare 4-6, VFU 2v Grundlärare 4-6, VFU 3v År 1 skolförlagd kursuppgift i verksamhetenLP 1*oklart