Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Patientsäkerhetslagen
Advertisements

Lagstiftning – en översikt
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Dagar om lagar, Göteborg
Samordnad vårdplanering och informationsöverföring Sörmland
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Vem ansvarar för vad i kommunal vård och omsorg?
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Landstinget i Östergötland
Bakgrund Hälso- och sjukvård skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Det har förekommit brister i patientsäkerheten vid bedömning, i planeringen.
Juridik och beslutsstöd - vad gäller?
Patientsäkerhetslagen SFS 2010:659 Del 1, 1 – 7 kap
Våra farhågor 1.Adressen blir också fortsättningsvis ett misch-masch där uppdraget riktas till den professionella organisationen medan ansvaret för brister.
Nyttobeskrivning för pågående gemensamma IT-insatser i VG
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
Vårdsamverkan Fyrbodal
Missbruksutredningen Framtidens svenska missbruks- och beroendevård Hans Wiklund Fil. dr, Huvudsekreterare Missbruksutredningen
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Ehälsokommitténs diskussionspromemoria ”Nästa fas i e-hälsoarbetet”
Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
Rätt information till rätt person i rätt tid
Patientmaktsutredningen
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Utredningen om rätt information i vård och omsorg Rätt information i vård och omsorg Patrik Sundström, huvudsekreterare.
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
”Patientdatalagen, journaler på nätet, sociala medier – lagar och regler” Jens Larsson, Jens Larsson, Chefsjurist.
Om värdigt liv inom äldreomsorgen
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Ändra till startrubrik
Patientlagen och information till patienter och närstående
1 Patientlagen 1 januari Utveckling patientinflytande 2007 Valfrihet primärvård Halland 2009 Lag om valfrihetssystem Individens val styr Tvingande.
Patientlagen Källa: Sveriges kommuner och landsting.
Nya föreskrifter och allmänna råd
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Patientsäkerhetsutredningens betänkande (SOU 2008:117)
Regeringsuppdraget Länsstyrelsernas tillsyn: Granskning av handläggning och dokumentation Granskning av anmälningar Särskild tillsyn av alla HVB Tillsyn.
Patientens läkemedelsinformation Projektet Stockholms läns landsting samarbetar med Region Skåne och Västra Götalands regionen för att ta fram ett stöd.
Landstingets ledningskontor  Ny Patientlag  Etik, korruption och oegentligheter Jens Larsson, Chefsjurist
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Rätt information på rätt plats i rätt tid (SOU 2014:23) MAS-kompetensutv.dagar 2015 Carita Fallström
Korta fakta om IVO IVO lyder under Socialdepartementet Verksamheten finansieras genom anslag och den årliga budgeten är cirka 650 miljoner kronor IVO har.
Tillsynens syfte Tillsynen ska bidra till en säker vård och omsorg av god kvalitet och arbeta på ett sådant sätt som bäst gagnar vård- och omsorgstagarna.
Patientlagen 2014:821 Texten är framtagen och reviderad ( ) av länets Medicinskt Ansvariga Sjuksköterskor tillsammans med Kunskapscentrum för.
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Kunskap till Praktik Patientdatalag (2008:355) Sanna Othman – Landstingsjurist JLL.
Samarbete i teamet och ett rehabiliterande synsätt i myndighetsutövningen IngaLill Karlström, Östersunds kommun. E-post:
Utredningen om tvångsvård för barn och unga Utredningen om tvångsvård för barn och unga (2013 – 2015) Håkan Ceder, särskild utredare Sekretariat: Pär Alexandersson.
Patientlagen ur ett hjälpmedelsperspektiv Karlskrona den 26 maj 2016.
Ny e-hälsovision, vad händer nu? Patrik Sundström, programansvarig e-hälsa SKL Jean-Luc af Geijerstam, utredare eHälsomyndigheten Sofie Zetterström, vice.
Samordnad utveckling för god och nära vård
SOU 2008:15 LOV att välja – Lag om Valfrihetssystem
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Strategi för patient- och brukarmedverkan
Uppdrag E-hälsa och digitalisering
Socialnämnden ska erbjuda stöd för att underlätta för de personer som vårdar en närstående som är långvarigt sjuk eller äldre eller som stödjer en.
Omställningen av hälso- och sjukvården
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Patientdatautredningen och kvalitetsregister idag och i framtiden
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Samordnad utveckling för god och nära vård
Frågor och svar Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Presentationen ingår i utredningens delredovisning.
Presentationens avskrift:

Slutbetänkande – Rätt information på rätt plats i rätt tid SOU 2014:23 Utredningen om rätt information i vård och omsorg

En särskild utredare ska utreda och lämna förslag till en mer sammanhållen och ändamålsenlig informationshantering inom och mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst (direktiv 2011:11).

Några utgångspunkter Individen och individens behov i centrum Fokus på äldre, missbruk/beroenden, psykisk sjukdom, funktionsnedsättning och barn Starkt integritetsskydd Sammanhållen informationshantering och harmonisering av relevanta regleringar

Kort om problembilden Lagstiftningens organisatoriska fokus ger ojämlika villkor i landet, med negativa effekter på möjligheten att se till att info finns där individen möter vård och omsorg att följa upp och kvalitetssäkra insatser över organisationsgränser att bedriva förebyggande arbete m.m. (t.ex. aktiv hälsostyrning) att säkra informationstillgång vid verksamhetsövergångar Förutsättningar att bedriva integrerade verksamheter (HSL + SoL) är inte tillräckligt bra dubbeldokumentation i integrerade verksamheter dokumentationsosäkerhet; HSL eller SoL? ingen gemensam bild av individens behov och hälsosituation

forts. problembilden Inga möjligeter till modernt informationsutbyte i socialtjänsten Personer med nedsatt beslutsförmåga missgynnas Osäkerhet och okunskap om lagstiftningen Avsaknad av en aktiv tillämpning av lagstiftningen Bristande implementering i IT-system Avsaknad av fackspråk och informationsstruktur

Utredningens leveranser Delbetänkande Juni 2012 – Bättre behörighetskontroll Maj 2013 – Rätt information – Kvalitet och patientsäkerhet för vuxna med nedsatt beslutsförmåga Delredovisning – Tillämpningsstöd för gällande rätt December 2013 – Att ta del av, använda och utbyta uppgifter i hälso- och sjukvård och socialtjänst Slutbetänkande 30 april 2014

Vilken målsättning har utredningen haft? Den övergripande målsättningen har varit att lägga förslag som bidrar till bättre resultat för alla individer i behov av hälso- och sjukvård och/eller socialtjänst. Det handlar om ett regelverk med individen och individens behov i centrum.

Hur beskriver utredningen relationen mellan skydd för personlig integritet och värden som kvalitet och patientsäkerhet? Ett välbalanserat integritetsskydd är en förutsättning för hög kvalitet och säkerhet Det handlar om att konstruera och upprätthålla ett integritetsskydd som bidrar till att skydda och stimulera en god vård och omsorg som hela tiden utvecklas och skapar bättre resultat

Vilka är de största nyheterna i utredningens förslag? Informationshanteringen ska bli mindre beroende av hur vård och omsorg är organiserad och istället utgå ifrån individen och individens behov. Det handlar om att skapa bättre möjligheter för en jämlik vård och omsorg för alla invånare, oavsett var man bor i landet.

Slutbetänkandet - utredningens förslag Två nya lagar; hälso- och sjukvårdsdatalag och socialtjänstdatalag En informationshantering med individen i centrum för jämlik vård och omsorg oavsett organisation som stödjer säkerhet och främjar kvalitetsutveckling som stödjer yrkesutövare i vård och omsorg med modern teknik som säkrar integritetsskyddet

Hälso- och sjukvården, bl.a. Samma förutsättningar för alla vårdgivare som finansieras av samma huvudman Ökade möjligheter för huvudmannen att följa upp m.m. offentligfinansierad hälso- och sjukvård Regler som säkrar informationstillgång vid verksamhetsövergångar Säker tillgång till varningsinformation och uppgifter om ordinerade läkemedel (inga spärrar) Plus farmaceuters tillgång till Läkemedelsförteckningen Regler för personer med nedsatt beslutsförmåga

Hälso- och sjukvården, forts Möjligheter att använda kvalitetsregister för att säkra och utveckla processer över vårdgivargränser Förtydligade och förenklade regler genomgående Förändrat signeringskrav – inget krav på ”kvittens” Tydligare krav på IT-systemens utformning Stärkt ställning för patienten – sekretessen gentemot patienten själv tas bort Patienten kan låta anhöriga ta del av journaler på nätet

Sammanhållen journalföring Förenklade regler 6 kap. 2 § innehåller 241 ord!!

forts. sammanhållen journalföring Minskat tillämpningsområde Informationsutbyte mellan vårdgivare som finansieras av olika huvudmän eller ”privat-privat” Samtycke till personuppgiftsbehandling tas bort Håller ihop förutsättningarna för att ge vård med förutsättningarna för att ta del av den information som behövs Inga särbestämmelser behövs för åtkomst till uppgifter om personer med nedsatt beslutsförmåga Möjligt att kvalitetssäkra patientens vård

Sekretess mot patienten själv tas bort Vad mer föreslår utredningen för att stärka individens ställning i hälso- och sjukvården och socialtjänsten? Möjligheter till informationsutbyte även för personer med nedsatt beslutsförmåga Sekretess mot patienten själv tas bort Även socialtjänsten får erbjuda journal på nätet Individen kan låta närstående ta del av journaler på nätet Individen ges olika möjligheter att bestämma i frågor om informationsutbyte

Vårdgivarens ansvar för informationssystemens utformning Vad mer föreslår utredningen för att underlätta för yrkesutövare i hälso- och sjukvården? Vårdgivarens ansvar för informationssystemens utformning Mer pedagogiskt utformad lagstiftning Den som för journal ansvarar för att uppgifterna är korrekta, men inget krav på synlig kvittens i form av signering - Enklare regler; patientens samtycke till vård omfattar också informationshanteringen Information om läkemedel och varningar ska alltid få finnas när de behövs för patientens vård

Tydligare ansvar för hantering av personuppgifter inom vård och omsorg Vad föreslår utredningen för att stärka informationssäkerhet och integritetsskydd Tydligare ansvar för hantering av personuppgifter inom vård och omsorg Krav på informationssystemens utformning Regler om inre sekretess, behörighetsstyrning och åtkomstkonstroll Krav på risk- och sårbarhetsanalys och överenskommelse om skydd för personuppgifter vid samverkan Individens olika möjligheter att förfoga över åtkomst och informationsutbyte

Informationsutbyte mellan sjukvården och socialtjänsten Två olika möjligheter tillhandahålls när en person har sammansatta behov av både sjukvård och socialtjänst Direktåtkomst mellan hälso- och sjukvård och socialtjänst Ger t.ex. primärvården möjlighet att titta in i dokumentationen på SÄBO vid läkemedelsutvärderingar En gemensam vård- och omsorgsjournal Ger t.ex. möjligheter i äldreomsorgen att ha en gemensam bild av individens hälsosituation Ersätter patientjournalen och den sociala journalen Ska innehålla både det som ska dokumenteras i en patientjournal och det som ska finnas i en social journal

Socialtjänsten, generella förslag Slopade sekretessgränser mellan nämnder i samma kommun Ökade möjligheter för kommunen att följa upp m.m. all socialtjänst oavsett utförare Bättre möjligheter till kvalitetssäkring

Socialtjänstdatalag, bl.a. En lag som är harmoniserad med sjukvårdens regelverk: Gäller för kärnverksamheten i socialtjänsten Tydligt fokus på tillgänglighet och integritet Krav på informationssystemens utformning Möjlighet till direktåtkomst mellan kommunala nämnder Möjlighet till direktåtkomst mellan utförare – om den enskilde samtycker En tydlig reglering med krav på inre sekretess, behörighetsstyrning, loggkontroll, riskanalyser Möjlighet för enskilda att få ta del av egna uppgifter över Internet och dela dem med anhöriga

Snabbrepris… Ny syftesbestämmelse – lagstiftningens ton Kapitel om ansvar för tillgänglighet och säkerhet Tydligare ansvar för korrekta uppgifter i patientjournalen Möjlighet för vårdgivare att utplåna uppgifter i vissa fall Nya regler om direktåtkomst inom en huvudmans område Minskat tillämpningsområde för sammanhållen journalföring Något utvidgat ändamål för sammanhållen journalföring Inget samtyckeskrav för åtkomst vid sammanhållen journalföring Uppgift om läkemedel och varning ska få vara tillgänglig Farmaceuters tillgång till läkemedelsförteckningen Säkrare verksamhetsövergångar Nya möjligheter för huvudmannen att ta ansvar för uppdraget Nya möjligheter i integrerade verksamheter Slopad sekretess mot patienten själv Med mera, med mera