Energieffektiviserings direktivet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EEF:s 6 steg till Energieffektivisering
Advertisements

Vad är ekodesign och energimärkning?
Vägval för resurseffektiv effektivisering
Kommentarer om energieffektiviseringsdirektivet
En tydligare lag om kommunernas bostadsförsörjningsansvar
Aktuellt från Näringsdepartementet
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
Europaparlamentariker
VAD BEHÖVS FÖR ATT IMD SKA FUNGERA I PRAKTIKEN
Kalmar Energi, tankar och idéer från en el- och värmeleverantörs perspektiv
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Stockholmsregionens Europadagar, 5 november 2012 Joanna Szyfter ”Den lokala nyttan av deltagande i utformandet av EU:s energipolitik” - Exempel från regionens.
Nordisk balansavräkning 29 april
Många nyheter kring ekodesign och energimärkning
Fjärde järnvägspaketet
IQ Samhällsbyggnad – Föreningen för innovation och kvalitet inom samhällsbyggandet. Inspel till Forsknings- och Innovationspropositionen Samhällsbyggnad.
Regionala miljömålsdagen 8 juni 2011 Lars Nyberg.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Fossilbränslefri region
Regional digital agenda för Östergötland
Norrbottens energikontor AB Europas nordligaste regionala energikontor - Bildades Är oberoende och icke-vinstdrivande - Ägs av kommuner och landsting.
Energilösningar för framtiden Energikonferensen i Gimo 8 maj 2012 Andres Muld.
Främjande för energieffektivt byggande
Johan Sundqvist, Miljöchef
Kommissionens arbetsprogram 2011 Presenterades den 3 november. Arbetsprogrammet tar upp huvudfrågor som ska prioriteras av kommissionen under Kommissionen.
Ekodesign och energimärkning för effektivare produkter
Ekodesign -Stora energislukare försvinner och ny teknik vinner mark Kraftsamling Lovisa Blomqvist & Carlos Lopes, Energimyndigheten.
Uthållig kommun – ett verktyg för att nå målen 22% av landets kommuner 100% av länets kommuner Kalmar nationellt pilotlän.
Renoveringsstrategi Workshop Bebo
Pilotlän för grön utveckling Norrbotten Dalarna Skåne EID styrgrupp 8 oktober 2013.
”Ett hållbart Blekinge” – Hur ska vi nå miljömålen?
Varför energieffektivisering?
Sveriges ständiga representation i EU Hur ser Sverige på EU:s energipolitik? Martina Högberg, energiråd Europadagarna 2012, Bryssel.
Dalarna Pilotlän för grön utveckling. ”Jag vill göra Dalarna till pilotlän för grön utveckling” ”Gröna Dalarna skulle därmed bli en motor i ett nationellt.
Lantmäteriets informationsförsäljning
Energieffektiviserings stöd Förordning (2009:1533) om statligt stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Föreskrift 2010:1.
Infogad sidfot, datum och sidnummer syns bara i utskrift (infoga genom fliken Infoga -> Sidhuvud/sidfot) J Luleå Lina Groth Johan Lundström.
Färdplan 2050 Viktor Rydell. Global nivå Vid FN:s klimatkonferens i Cancún 2010 åtog sig alla industriländer att ta fram nationella långsiktiga strategier.
Fokus III & UP-System AES-konferens i Katrineholm 7 maj 2009 Jörgen Sjödin & Lars Ingelstam.
Välkommen till Företagsutbildningen 2013
Att stödja övergången till en koldioxidsnål ekonomi inom alla sektorer
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbar konsumtion
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Miljötillsynsenheten
Energieffektivisering i fastigheter Mål i budgeten Preliminär nulägesanalys; vad har gjorts och av vem Energiingenjör som projektledare Handlingsplan Inte.
Energikartläggningscheckar från Energimyndigheten Energikollen rådgivarkurs 9-10 maj 2012 Elin Einarson Klimatenheten.
Vägval för resurseffektiv effektivisering 1.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Länsträff Miljö och hälsoskyddshandläggare Västerås den 27 maj 2008 Klimat- och energistrategi för Västmanlands län -ett regeringsuppdrag.
Energieffektiviseringsstöd, Pilotlänsuppdrag, Färdplan 2050 och Klimatsamverkan Skåne.
Färdplan 2050 – ett Sverige utan klimatutsläpp. Nationell färdplan till 2050 Klimatvisionen Sverige ska ha en hållbar och resurseffektiv energiförsörjning.
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Välkomna! 9:15 - Inledning Kia Andreasson
Energikartläggning i stora företag
Internationella avdelningen (IA) Energimarknadsrådet 6 maj 2015 Petra Lindmark, Internationell samordnare och analytiker Caroline Törnqvist, Avdelningschef.
Nya byggregler - nya krav för byggnader
Näringsdepartementet Energieffektiviseringsdirektivet och dess effekter för näringslivet Daniel Waluszewski Miljö- och energidepartementet Hösten 2015.
Energitillsyn Martina Berg. Privat och offentlig samverkan Lokal, regional, nationell och internationell samverkan AnalysTeknikEnergieffekt ivisering.
FSB 2016 Yvonne Svensson Rättschef. Ändringar i Boverkets hissföreskrifter Boverkets föreskrifter och allmänna råd (2011:12) om hissar och vissa motordrivna.
Verksamhetsplan 2016 EID samordningsgrupp, EID styrgruppsmöte 16 februari 2016.
EU:s energieffektiviseringsdirektiv Direktiv från EU innehåller ofta långtgående tvingande åtgärder för Sverige Exempel på saker som kommit från EU är:
Lönsamma energilösningar inom industrin Agneta Persson WSP Environmental Hur väljer man den mest effektiva utrustningen?
Incitament för energieffektivisering Bakgrund till projektet: -Ett projekt finansierat av Nationella regionalfondsprogrammet Att stödja övergången.
Nätverk för energieffektivisering (EEnet)
EU:s energieffektiviseringsdirektiv
EESI Utbildningsmodul 1 Definitioner och koncept
Länsstyrelsen information Energihandlingsplan Landstinget Västmanland
Ny Nära Vård Södra Dalarna
Presentationens avskrift:

Energieffektiviserings direktivet Anette Persson, Avdelningen för Främjande Energimyndigheten

20/20/20-målen Utgör 1 av 5 mål Energieffektivitet högst EU2020-strategin Energi 2020 Handlingsplan för energieffektivisering Nytt en.eff direktiv … Infrastruktur-paketet Färdplan till ett koldioxidsnålt energisystem 2050 Energieffektivitet högst prioriterade området av 5 Byggnader och industri I fokus Det nya direktivet kommer formellt att antas hösten 2012 EU2020-strategin ersätter Lissabonstrategin och antogs av statscheferna på Europeiska rådet den 17 juni 2010. Flaggskeppsinitiativen ”A resource efficient Europe” och ”Innovation Union” beskriver mer i detalj vad som ska göras för att uppnå målen. Ett av fem mätbara mål utgör 20% minskade utsläpp av växthusgaser, 20% förnybar energi och 20% förbättrad energieffektivitet till 2020 Övriga fyra mål handlar om andel arbetande, andel forskning, antal fattiga och andel studerande Handlingsplan (Transport i separat vitbok)

Det finns redan mycket EU-lagstiftning kring energieffektivisering Direktivet om byggnaders energiprestanda Eko-design Märkning av energirelaterade produkter Märkning av däck Energitjänstedirektivet Kraftvärmedirektivet … 3

Varför behövs ett nytt energieffektiviseringsdirektiv?

20%-målet bedöms inte kunna nås med befintliga åtgärder

Vad innehåller det nya energieffektiviseringsdirektivet och vad innebär det för Sverige?

Innehållet i direktivet 1(3) Övergripande mål Vägledande nationellt mål för energieffektivisering Effektivare energianvändning Långsiktig strategi för byggnadsrenovering Renovering av statliga myndigheters byggnader Offentliga sektorn uppmuntras att anta energieffektivitetsplaner, införa energiledningssystem och använda energiprestanda-avtal Vid inköp ska statliga myndigheter välja produkter, tjänster och byggnader med hög energiprestanda. Övriga offentliga aktörer uppmuntras att göra detta *KOM ska se över måluppfyllnaden senast juni 2014. *Första strategin för byggnadsrenovering klar april 201, därefter uppdatering vart tredje år. *Renovering av 3% av ytan av statliga myndigheters byggnader så att de uppnår nybyggnadskrav för energiprestanda, eller andra åtgärder i statliga myndigheters byggnader som ger motsvarande energibesparing.

Innehållet i direktivet 2(3) Effektivare energianvändning forts. Kvotpliktssystem eller andra policyåtgärder (t ex nationellt energieffektiviseringsprogram) som ger 1,5% årlig energibesparing i slutanvändarledet Krav på energibesiktningar och energiledningssystem Individuell mätning av el, värme, kyla och varmvatten för hushållsbruk Fakturor som redovisar faktisk förbrukning Insatser för effektiv energianvändning hos små förbrukare, tex hushållskunder *Alla slutanvändare (privatpersoner och företag) ska ha tillgång till (möjlighet att köpa) högkvalitativa energikartläggningar *Medlemsstaterna ska ha program som uppmuntrar SMF att gneomföra energikartläggningar och energibesiktningar och att genomföra rekommendationerna från besiktningarna, jfr energikartläggningscheckarna i Sverige *Krav på stora företag att genomföra energibesiktningar minst vart fjärde år (i Sverige jfr krav på kunskap om energiförbrukningen och egenkontroll i miljöbalken). Företag som inför ett energiledningssystem undantas från kraven. *Krav på individuell mätning av el, värme och varmvatten när det är tekniskt möjligt, ekonomiskt rimligt och proportionerligt i förhållande till möjliga energibesparingar. Vid nya byggnader och renovering ska individuell mätning alltid införas. Detta krav är identiskt med kraven i Energitjänstedirektivet från 2006. Smarta mätare för el och gas ska införas enligt den modell som beslutades i tredje inre marknadspaketet, dvs 80% av konsumenterna ska ha tillgång till sådana 2020 under förutsättning att den inledande analysen visade att det är kostnadseffektivt att införa mätare. Mätning av värme, kyla och varmvatten i flerfamiljshus med fjärrvärme/kyla gäller från 31 december 2016. *Om konsumenten saknar smarta mätare kan faktureringsinformation baserat på faktisk förbrukning grundas på självavläsning. Information om förbrukning samt fakturor ska tillhandahållas utan kostnad. *Informationsspridning, t ex liknande den kommunala energi och klimatrådgivningen kan vara ett verktyg för att effektivisera energianvändningen hos små förbrukare. Här ligger Sverige långt framme och uppfyller redan direktivets krav och har även varit pådrivande för att det togs med i direktivet. *Senast 31 december 2015 ska nationell potential för utnyttjande av kraftvärme och fjärrvärme/fjärrkyla presenteras. Potentialbedömningen ska uppdateras vart femte år. MS ska göra en nationell kostnads-nyttoanalys av kraftvärme respektive fjärrvärem/fjärrkyla. Dessutom indviduella kostnadsnyttoanalyser vid nya eller uppgaderade anläggningar. Detta kommer troligtvis kräva ny lagstiftning kopplat till tillståndsprövning (miljöbalken). *Efterfrågestyrning ska främjas. Tidplan för kostnadseffektiva förbättringar av effektiviten i näten (Energimarknadsinspektionen).

Innehållet i direktivet 3(3) Effektivare energitillförsel Främjande av effektiv värme och kyla genom krav kopplade till kraftvärme och utnyttjande av spillvärme Effektiv omvandling, överföring och distribution av energi Information och utbildning mm Krav på information och utbildning Certifiering av energitjänsteleverantörer vid behov Främja energitjänstemarknaden Undanröja hinder för energieffektivisering Finansiering och tekniskt stöd

Vad händer nu? Direktivet antas formellt hösten 2012 Tiden för genomförande är 18 månader från det att direktivet trätt i kraft. En preliminär sluttidpunkt för genomförandet är 1 april 2014 Energimyndigheten, Energimarknadsinspektionen och Boverket har fått i uppdrag att bistå regeringskansliet i genomförandet av direktivet Energimyndigheten deltar i 4 av totalt 6 arbetsgrupper på regeringskansliet för genomförandet Energimyndigheten har ett särskilt uppdrag att lämna förslag till alternativet till kvotpliktssystem

Tack för uppmärksamheten!