Vad händer med elcertifikatsystemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Köp från eget bolag Upphandlingsstödsdagen 8 november 2013.
Advertisements

Prövning av vindkraft och kommande regelförändringar
Kontrollstation för elcertifikatsystemet 2015
Elåret 2012 Diagram ur rapporten.
HVDC och bilder Vilken är politikens roll i en starkt föränderlig energimarknad?
Finansdepartementet Kapitaltäckning Finansmarknadsminister Peter Norman
Seminarium 26 november 2013 Maria Khorsand, vd SP Sveriges Tekniska Forskningsinsitut och ordförande i rådet.
J U S T I T I E D E P A R T E M E N T E T Insatser för att värna och fördjupa den svenska demokratin.
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
Enhetschef Fastighetsutveckling
PSI Vad är det? Vad är på gång?
Mörka orosmoln över vattenkraften
Nordisk slutkundsmarknad
Olika villkor Socialstyrelsens rapport 2010
Miljödepartementet Ett Sverige utan klimatutsläpp – det gröna föregångslandet Bakgrund till regeringsbeslut torsdagen 21 juli 2011.
Elcertifikatsystemet i Förändring
Elcertifikat –den svenska modellen FERA styrelseseminarium Nils Andersson Vattenfall AB.
Med ambition att bidra till en svensk fordonsflotta oberoende av fossila bränslen 8 maj, 2012.
Skånes miljömål och miljöhandlingsprogram med Nya skånska klimatmål Tommy Persson Miljöstrategiska enheten Miljöavdelningen
Oslo Fjärrvärme i konkurrens TPA-utredningens förslag Ulrika Jardfelt VD Svensk Fjärrvärme.
Fjärde järnvägspaketet
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
Branschrådet SERAC Single European Railway Committee Bakgrund / kommitténs grund och roll Nätverk och arbetsgrupper Vad har hänt ? möten,
Särdrag i internationell politik
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium den 16 april 2011 Olof Karlsson.
Elåret 2012 Diagram ur rapporten.
Aktuella frågor på EU-nivå
Jämställdhetspolitiken Tillväxtverket 26 september
Vindkraftsplanering för Umeåregionen Bjurholms kommun Nordmalings kommun Robertsfors kommun Umeå kommun Vindelns kommun Vännäs kommun.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
IEE2 - Utlysning för 2011 Cecilia Thapper Energikontoret Skåne Malmö
Grön el och ursprungsmärkning - vad är det för något?
Att få rätt saker att hända
Mål för vind/förnybar energi Lars Andersson, chef för Energimyndighetens vindenhet.
DIVISION Service Innovationer och upphandling Ett helt nytt sätt att tänka efter före Theresa Hägglund Upphandlingsjurist Norrbottens läns landsting.
Fråga 1.2 Efter att ha fått olika bedömningar av klimatförändringarna och deras konsekvenser presenterade för dig, i vilken utsträckning är du bekymrad.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Fritidsanläggning i Figeholm Några tankar kring The Circle Resort Jag kommer i kväll att kort och översiktligt diskutera kring: Anläggningens miljökonsekvenser.
Sid 1 | Lantbrukarnas Riksförbund LRF och energi – strategi och leveranser.
SSI djupa borrhål Kasamseminarium SSI:s syn på alternativ och djupa borrhål Kasamseminarium om djupa borrhål Stockholm, mars 2007 Björn.
EL-OCH CERTIFIKATMARKNADEN SERO:s seminarium på Westerkvarn den 24 augusti 2011 Olof Karlsson, SERO.
VIS VerksamhetsInformationsStöd Länk:
Konfigurationsanalys Cosmic. ”Agenda” Sammanfattning Bakgrund Metodik/Angreppssätt Avgränsningar Resultat Observationer Slutsats och rekommendationer.
N Ä R I N G S D E P A R T E M E N T E T Alkolåsutredningen ”Utökad användning av alkolås m.m.” ( N 2004:16) Presentation vid uppstartsmöte i Solna
Elcertifikat – nu och i framtiden, och i Norge?
HÖGA ELPRISER EnergiPuls 23 februari 2011 Niclas Damsgaard.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Barn i ekonomiskt utsatta hushåll Cecilia Karlsson, Folkhälsocontroller.
Nya föreskrifter och allmänna råd
Hantering av nätbegränsningar på den nordiska elmarknaden – NordREG:s synpunkter på rapport från EA Energy, Hagman Energy och COWI Nordiska ministerrådets.
IEA och IPCC hävdar att de fossila bränslenas användning kommer att öka.
VINDKRAFTEN I FINLAND SLC:s vindkraftsseminarium i Helsingfors Esa Härmälä Överdirektör Arbets- och näringsministeriet.
Presentation vid Internrevisionsdagarna
Ursprungsgarantier (UG) Ediel- och avräkningskonferensen 24 november ett intyg för att säkerställa elens ursprung.
Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Målrelaterad ersättning i sjukhusens ersättningsmodell Tankar om effekter och vidareutveckling.
Kapitel 15 Budgeten.
Elcertifikat Sverige SMÅSKALIG VATTENKRAFT STÖD MED GRÖNA CERTIFIKAT I SVERIGE CHRISTER SÖDERBERG SMÅKRAFTVERKENS RIKSFÖRENING NÄSSJÖ 25 APRIL.
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
Hur mår Halland? Sofia Frising miljömålssamordnare
Fördjupad utvärdering 2015 Fokusområde Hållbara städer: Urbanisering Anna Wahlström, Naturvårdsverket.
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
Elåret 2015 Diagram ur rapporten. Omsättning på den fysiska respektive finansiella elmarknaden Källa: Nord Pool Spot.
Sid 1 Pia Heyman Nya regler.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar #grundSoL Introduktion till gemensamma grunder för samverkan.
2 september 2015 Regelverket kring buller
Ekonomisk tillväxt Mäta ekonomin Konjunktur Arbetslöshet
Energimyndighetens inspel
Riksdagspartierna och energipolitiken
Ingrid Petersson, Generaldirektör Formas
Presentationens avskrift:

Vad händer med elcertifikatsystemet Vad händer med elcertifikatsystemet ? Energipuls – ÅF 2005-01-26 Mathias Normand Energimyndigheten

Utvecklingen av elcertifikatsystemet 1 maj 2003 Elcertifikat- systemet startar 1 jan 2006 Gemensam Svensk -norsk marknad? 1 mars 2004 Deklarationer 1 april 2004 Torv certifikat- berättigat SOU 2001:77 Elcerifikat- utredningen Prop. 2002/03:40 Elcertifikat för att främja förnybara energikällor 1 maj 2004 Etapp 1 översynen 1 nov 2004 Etapp 2 översynen 1 jan 2005 Utredning om svensk-norsk elcertifikat- marknad

Tidsplan svensk-norsk marknad Start gemensam marknad? DS Stem-rapp. Riksdags-beslut Remiss EU-anmälan Prop. 1/1 05 Mar 05 Jun 05 Sep 05 1/1 06 Beslut Stortinget

Stem-rapporter under 2004 Översyn etapp 1 – 040501 Översyn etapp 2 – 041101 Utvidgad marknad - 041222 Torvens roll i elcertifikatsystemet 2. Kvotpliktavgiftens utformning Modell för elintensiva industrins undantag från kvotplikt Allmän översikt av elcertifikatsystemet 5. De framtida kvotnivåerna 6. Effekter för vindkraften 7. Villkor för konsumenten 8. Statistik Kortsiktiga konsekvenser Långsiktiga strukturella effekter Kriterier för att bestämma ambitionsnivå Krav för att få fungerande marknad Etapp 1= mest kritiskt Etapp 2= viktiga aspekter de mål som satts upp stabila spelregler, internationalisering, undvika störningar i elmarknaden, tekn utveckl, kostnadseffektivitet, nyetablering, villkor för befintliga Etapp 3= börjat kika på

Översyn etapp 2

Permanenta elcertifikatsystemet och fastställ långsiktiga kvoter Risk att produktionsmålet om 10 TWh ny förnybar elproduktion inte uppnås med dagens utformning av systemet. Energimyndigheten rekommenderar att elcertifikatsystemet permanentas som en bestående del i den svenska politiken för ett uthålligt samhälle. Energimyndigheten rekommenderar att ambitionsnivå och kvoter sätts så långt fram i tiden att det skapar rimliga investeringsvillkor för aktörerna i systemet.

Stödbehovet för ny produktion kvarstår i framtiden – men befintliga anläggningar har goda villkor Stödbehovet för nyinvesteringar i förnybar elproduktion kvarstår i framtiden Befintliga anläggningar har goda ekonomiska villkor Överväg en begränsning av tiden en anläggning kan erhålla elcertifikat och därmed även fasa ut befintliga anläggningar ur systemet.

Förutsättningar finns att öka ambitionsnivån Den högsta rimliga potentialen för ny förnybar elproduktion är ca 16 TWh till 2012 och ca 19 TWh till 2015 jämfört med 2002 års nivå. Förutsättningarna finns för att öka ambitionsnivån i elcertifikatsystemet till 15 TWh till 2012, givet att systemet permanentas och långsiktiga kvoter fastställs.

Kompletterande stöd till vindkraft är inte motiverade Utbyggnad av vindkraft nödvändig för att elcertifikatsystemets mål om 10 TWh ny förnybar elproduktion till 2010 ska uppnås. Elcertifikatsystemet med dagens utformning och livslängd räcker inte för att vindkraft ska byggas. Permanentas elcertifikatsystemet med en ökad ambitionsnivå och långsiktiga kvoter anser Energimyndigheten att ett kompletterande stöd speciellt riktat till vindkraft inte motiverat för att uppnå målen till 2010.

Konsumentens villkor bör stärkas Lägg kvotplikten för fysiska personer på elleverantörerna. Utformningen av kvotplikten för juridiska personer bör inte förändras. Elcertifikatpriset bör ingå i elpriset.

Konsumentens villkor bör stärkas Lägg kvotplikten för fysiska personer på elleverantörerna. Utformningen av kvotplikten för juridiska personer bör inte förändras. Elcertifikatpriset bör ingå i elpriset.

Utvidgad marknad

Utvidgad elcertifikatmarknad 1(3) Analysera vilka krav som måste uppfyllas av de inblandade länderna för att uppnå de styreffekter som önskas och för att säkerställa att den elproduktion som baseras på förnybara energikällor konkurrerar på samma villkor. Beakta en samordning av kvotperiodens längd samt vilka övriga funktioner i Sverige och Norge som måste eller bör vara samordnade för att få till stånd en välfungerande, långsiktigt stabil marknad.

Utvidgad elcertifikatmarknad 2(3) Analysera möjliga modeller för fastställande av kvotnivåer. Referensalternativet bör vara att kvotnivåerna i respektive land sätts utifrån tillkommande lands förutsättningar och ambitioner. Energimyndigheten bör särskilt beakta hur skillnader i valda kvotnivåer och definitionen av certifikatberättigad produktion kan påverka effektiviteten och måluppfyllelsen på en utvidgad elcertifikatmarknad. Analysera de långsiktiga strukturella effekterna bl.a. på prisbildning, konkurrens, marknadens stabilitet samt konsekvenser för investeringsbeslut gällande nya anläggningar. Identifiera och analysera kortsiktiga konsekvenser för den svenska marknaden och dess aktörer

Utvidgad elcertifikatmarknad 3(3) Analysera konsekvenserna av en utvidgad elcertifikatmarknad i ljuset av Sveriges åtaganden i EU-samarbetet och särskilt ur ett EG-rättsligt perspektiv Redovisa vilka författningsändringar som skulle krävas till följd av myndighetens analys.

Varför en utvidgning? Regeringen och riksdagen har uttryckt att när internationell handel med elcertifikat möjliggörs kommer fördelarna med elcertifikatsystemet till sin rätt. Energimyndigheten delar denna bedömning. Systemet blir mer kostnadseffektivitet – samma mål kan nås till en lägre kostnad. Marknadens funktionssätt förbättras - fler aktörer - större likviditet - mindre prissvängningar - bredare produktionsmix

Förändring av syftet med elcertifikatsystemet Samma mål och syften men i ett bredare geografiskt perspektiv Totalt på den gemensamma marknaden: - Mål/ambition om mängden förnybar el som ska produceras (i TWh) För det enskilda landet: - Målet/ambitionen uttrycks i hur mycket förnybar elproduktion det landet är villigt att finansiera Var investeringar ska ske kan det enskilda landet inte styra över Miljövärdet följer med elcertifikatet Försörjningstrygghet, arbetstillfällen etc måste ses ur ett geografiskt vidare perspektiv

Krav som ställs för att få en fungerande marknad Energimyndigheten anser att följande måste samordnas Kvotpliktsbaserat systemet (förutsättning) Kvotplikt på elanvändarsidan Kvotperiod samt deklarations- och annuleringstidpunkt Systemets livslängd och långsiktig kvotsättning Reglerat utträde (åtminstone på bilateral marknad) Kvotpliktsavgiften Elcertifikatens giltighet, värde och livslängd Sammanlänkad registerfunktion

Krav som ställs för att få en fungerande marknad Energimyndigheten anser att följande bör samordnas Huvudprincip för vad som avses med elcertifikatberättigad produktion Hur länge anläggningar får ingå i systemet Elcertifikatens rättsliga status Övriga icke-konkurrensneutrala stödsystem Likartade stöd- och kontrollfunktioner Gemensamt (alternativt sammankopplat) elcertifikatregister Officiell information till marknadens aktörer

Modeller för att fastställa kvotnivåer Kvoterna i de enskilda länderna bör sättas i relation till den mängd förnybara elproduktion (i TWh) det landet är villigt att finansiera, dvs i relation till landets ambitionsnivå. Fastställ ett intervall av ”rimliga ambitionsnivåer” för ett tillkommande land. Detta för att skapa en långsiktigt stabil prisbildning på den redan etablerade marknaden, vilket ger förutsättningar för långsiktiga investeringsbeslut. Det tillkommande landet fastställer själv den exakta ambitionsnivån inom ramen för ”de rimliga ambitionsnivåerna” Några allmängiltiga kriterier för att hitta en exakt ”rättvis” fördelning av kostnaderna har inte kunnat definieras.

Långsiktiga strukturella effekter (1/2) Den samlade ambitionsnivån är avgörande för de långsiktiga strukturella effekterna Bilden inte svart-vit. En mix av produktion kommer tillstånd i båda länderna oavsett ambitionsnivå. Vid låg samlad ambitionsnivå: - mer investeringar i Norge (vatten, vind) - Sverige importerar certifikat - lågt elcertifikatpris - Svenska konsumenter lägre priser, norska producenter mer investeringar Vid hög samlad ambititonsnivå - mer investeringar i Sverige (havsbaserad vind, bio) - Sverige exporterar certifikat - högre elecertifikatpris

Långsiktiga strukturella effekter (1/2) Oavsett ambitionsnivå skapar en gemensam marknad positiva långsiktiga effekter avseende marknadens stabilitet och konkurrens En gemensam svensk-norsk elcertifikatmarknad ger lägre kostnader än två separata marknader

Kortsiktiga konsekvenser Flera faktorer i planerna på en utvidgad marknad med Norge upplevs osäkra. Osäkerheten leder till en risk för de svenska aktörerna Risken för fallande priser den viktigaste på kort sikt Kan dämpa investeringsviljan När lagförslaget är lagt och förhållandena tydliggjorda minskar riskerna betydligt. Praktiska uppgifter måste lösas.

Författningsändringar som krävs Ändringar i lag (2003:113) om elcertifikat De väsentliga förändringarna gäller definitionen av elcertifikat, transfereringen av elcertifikat inom ett system eller mellan två separata system, åtkomst till lika information för marknadens aktörer, kvotsättning samt beräkning av kvotnivåer. Analysen indikerar att det kan komma att bli aktuellt med justeringar avseende elcertifikatberättigad produktion, anläggningars livslängd i systemet, förändring av kvotpliktskategorierna och kvotpliktsavgiftens beräkning. Övriga ändringar Ändringar av elcertifikatberättigad produktion kan påverka definitionerna på bränslen som omfattas av förordning om elcertifikat liksom även definitionen av anläggningar i lag om elcertifikat samt lag om ursprungsgarantier avseende förnybar el.

För vidare kontakt Mathias Normand Energimyndigheten 016-544 21 58 mathias.normand@stem.se

Extrabilder

Fördelning av produktion enligt scenario 2

Fördelning av intäkter från elcertifikatsystemet Ca 255 mkr Ca 650 mkr Ca 220 mkr Ca 180 mkr

Hur många verk krävs? (siffrorna är exempel på vad den nya produktionen kan komma att innebära i termer av nya anläggningar) Vindkraft till land Ca 5 stycken parker på land (i snitt ca 40 verk per park) Vindkraft till havs Ca 6 stycken parker till havs (i snitt ca 30 verk per park) Industriellt mottryck Ca 10 anläggningar investerar i bl.a. nya turbiner Kraftvärme i fjärrvärme­nätet Ca 15-20 nya eller ombyggda anläggningar av olika storlekar Vattenkraft Reinvestering i ca 100 befintliga anläggningar samt uppförande av ca 15 nya småskaliga anläggningar. Ca 5-10 stycken parker på land (i snitt ca 40 verk per park) Ca 10 stycken parker till havs (i snitt ca 60 verk per park) Ca 15 anläggningar investerar i bl.a. nya turbiner och en del nya pannor. Ca 30 nya eller ombygg­da anläggningar av olika storlekar Reinvestering i ca 150 befintliga anläggningar samt uppförande av ett antal nya småskaliga anläggningar. Mer än 5-10 stycken parker på land (i snitt ca 40 verk per park). Mer än 10 stycken parker till havs (i snitt ca 60 verk per park). Utökad utbygg­nad med fler verk per park. Mer än att ca 15 anlägg­ningar investerar i bl.a. nya turbiner och en del nya pannor. Ny teknik, bl.a. förgasning, krävs i nya anläggningar. Kraftvärme i fjärrvärmenätet Mer än ca 30 nya eller ombyggda anläggningar av olika storlekar. Ny teknik, bl.a. förgasning, krävs i nya anläggningar. Reinvestering i ca 150 be­fintliga anläggningar samt uppförande av ett antal nya småskaliga anläggningar. Möjligen någon ny större anläggning.