LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Olof Sundin, Fil dr Informationsstrategier och yrkesidentiteter - en studie av sjuksköterskors relation till fackinformation.
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Mål med samverksanssystemet
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Etik och moral Vad innebär det?.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
”Nya resurser” Fil 4:1-9.
Svenska som andraspråk
Etik Hur ska vi vara mot varandra?
Vad är naturvetenskap i förskolan?
Välkommen till Ungdomssamling!
Att skriva en argumenterande text
Maria Bergström Socionom och sakkunnig RFSU
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Migrationsverket - Asyl, besök, bosättning, medborgarskap medarbetare
Estetiska omdömen Föreläsning 4
Kafka hos familjeterapeuten Diskussionsövning. Förberedelser Ni ska bli fyra grupper. – Gregor – Mamma – Pappa – Syster.
För att ta några lektioner Om vänskap & Livet
En fördjupning i en samhällsfråga
Epikuréerna, hedonism och döden
Passion, Samhörighet och Kärlek
Fattigdom och ett gott liv
Ett Riktigt Julkort.
Personliga förberedelser
Etik- Modet att välja!.
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Vad är du för typ av person?
Medicinsk etik.
Vem bestämmer, du eller chefen?.
Ta ställning och handla!
The Why ? Korpkvalitet betyder att vi uppfyller våra medlemmars behov och förväntningar och att vi tillsammans med våra medlemmar kontinuerligt jobbar.
Etik.
Resultatfokus Den resultatfokuserade definitionen av en vinnare handlar om tre saker: resultat jämförelse med andra undvika misstag.
Nonviolent Communication NVC”Giraffspråk”. Marshall Rosenberg Vad är det som gör att vi tappar kontakten med vår medkänsla? Varför beter sig människor.
Att skriva efter en litteraturdiskussion
® BrucElvis Gå vidare genom att klicka på musen !
The Blue Day Book Bradley Trevor Greive (ISBN: )
Music: Nightengale Serenade
Etik och Moral Läran om rätt och fel.
Världens vän eller Guds vän?
Etik Moral Filosofi.
Patienten som kund? Torbjörn Tännsjö Stockholms universitet
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Översikt  Vad lärde vi oss sist?  Rättelse inte en miljon  Profetens ömhet och mildhet (rifq) – 6 exempel  Polisen – Burqa – Den bästa av.
Dygdeetikens frågor Vilken karaktär bör jag ha? Vilket slags människa bör jag vara? Hur bör jag leva?
MORIA: Frihet och utlitarism
Etik & moral Etik = beskriver vilka riktlinjer vi ska välja för hur vi ska handla, val vi ställs inför. När man funderar över skillnader i vad som anses.
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Värdegrund och yrkesetiska aspekter
Handlingars moraliska status Förbjudna Påbjudna Tillåtna Rätt/orätt.
Samhällsvetenskapliga metoder
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Del 1 – mellanösterns bokreligioner
ETIK ht -14 INTRODUKTION.
Identitet Vad formar oss till oss?.
MAKTLEKAR.
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Moral och Etik Moraliska frågor berör frågor om vad som är rätt och fel/orätt, ont och gott. Andra vanliga begrepp som använd är bör, plikt och rättvisa.
Moralfilosofins historia (MORIA) John Eriksson Department of Philosophy, Linguistics and Theory of Science.
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Livsfrågor Vad är meningen med livet? Vem är jag egentligen?
Konsekventialister säger att moraliskt rätt handlande = maximerandet av värde. Vissa (dock inte alla) K hävdar att det relevanta värdet i fråga är välfärd.
Etik och moral.
Normativa moralteorier är abstrakta strukturer som klassificerar människor, handlingar och utfall (sakförhållanden) i värdetermer, och framställer ett.
Självkänsla.
Presentationens avskrift:

LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK ETIK ht -14 LIVETS VÄRDE OCH ABORTETIK

SIMON FRÅN STUDENTGRUPPEN FLOV.

VAD ÄR MENINGEN MED LIVET?

MENINGEN MED LIVET !? Vad är det för slags fråga? • Är den retorisk? • Vilka saker har mening? • Mening=Syfte? Implicerar ”mening” en avsikt? • Är liv (existens) snarare ett villkor för mening?

OMFORMULERING Hur bör vi leva? En lista över saker som gör livet värt att leva Mening = Värde Vad är värdefullt med/i livet? Vad är ett gott liv?

FOKUS – LIVETS VÄRDE Om vi kan svara på vad som är värdefullt, kanske svar på de andra normativa frågorna följer Livets syfte: att befrämja detta värde Hur ska jag leva? Så att värdet maximeras (t.ex) Vad innebär ett bra liv? Ett med så mycket värde som möjligt

TRE HUVUDTEORIER ”Objective list” Teorier - Ett gott liv innehåller: hälsa, relationer, framgång, utveckling av förmågor, kunskap, godhet, dygder, skönhet osv. Preferentialism - Ett gott liv är ett där preferenser (önskningar) tillfredsställs i så hög grad som möjligt Hedonism - Ett gott liv innehåller så mycket lyckoupplevelser som möjligt

TÄNNSJÖ – ÄR LYCKA LIVETS MENING? Är lycka livets mening? Bör vi i så fall använda oss av lyckopiller? Enkelt argument: Lycka är bra, olycka dåligt. Vi bör maximera det tidigare, minimera det senare

UPPLEVELSEMASKINEN En maskin som ger dig lyckoupplevelser, eller de upplevelser du vill ha (Nozick) Skulle du låta dig kopplas in i en sådan maskin? Varför tacka nej? Instrumentella eller intrinsikala skäl? Vad är det som saknas? Vad är fel på livet i maskinen?

ABORTETIK OCH LIVETS MENING Abortfrågan formuleras oftast i termer av rättigheter, snarare än i termer av värde • Rätt till abort vs rätt till liv

ABORT OCH INFANTICID Michael Tooley – ”In defense of Abortion and Infanticide” - Viktig och kontroversiell Finns det någon relevant skillnad mellan abort och infanticid - spädbarnsdödande? (http://spot.colorado.edu/~tooley/)

ARGUMENT MOT ABORT P1) Rätt till liv för oskyldiga personer: dessa får ej dödas avsiktligt P2) Abort är avsiktligt dödande av foster P3) Ett foster är en oskyldig person Slutsats: Abort är fel/otillåtet

HUVUDFRÅGAN I ABORTETIKEN Är foster personer? När blir man en person? • Konceptionsögonblicket? Ännu tidigare? • Livsduglighet? Möjlighet att rädda? Beroende av omständigheter. (Vecka 22 i Sverige) • Självmedvetenhet? (1-2 år, Spegeltestet)

RÄTTIGHETER BASERAS PÅ INTRESSEN Begreppsligt villkor för att ha rättigheter: intressen The particular interest principle: Jag kan bara ha en rättighet om jag kan ha ett intresse som tjänas av att jag har den rättigheten (Tooley) Tex: Katter har inte rätt till universitetsutbildning Rättigheter innebär skyldigheter för andra Villkor: att den som har rätten har ett intresse, och/eller inte har avsagt sig rättigheten ifråga

TOOLEYS VILLKOR Vi kan bara ha ett intresse för X om vi har begreppet X. Vi kan inte ha rätt till X om vi inte förstår X En individ kan inte ha ett intresse för fortsatt existens om det inte finns någon tidpunkt då hon har begreppet om ett kontinuerligt jag En kattunge kan ha rätt att inte bli torterad, men inte rätten att inte bli dödad Foster har inte de egenskaper som krävs för att ha rätt till liv. Inte heller spädbarn upp till en viss ålder

DISKUSSION

DISKUSSIONSFRÅGOR LIVETS VÄRDE Är lycka det enda som är värdefullt i sig självt? Upplevelsemaskinen: Vad är fel på livet i maskinen? Skulle ni låta er kopplas in? Skulle det vara bra om ni gjorde det?

DISKUSSIONSFRÅGOR ABORT OCH RÄTT TILL LIV Har vi rätt att leva? Vad krävs för att erhålla den rätten? Var kan man dra gränsen för när någon blir en person? Är någon sådan gräns moraliskt relevant? Tooley tycks mena att man måste ha ett begrepp om X för att ha rätt till X. Är det rimligt? Är abort moraliskt neutralt? Kan det vara dåligt, men ändå tillåtet? Bra, men ändå förbjudet?

GRUPPINDELNING

PÅ MÅNDAG Djuretik - Peter Singer “All animals are equal”