2014-11-251 Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Reell kompetens vid bedömning av behörighet och tillgodoräknande
Advertisements

Leg sjukgymnast, medicine doktor
Rose-Marie Nylander Utredare, Enheten för kunskapsöversikter
Gymnasiearbetet p..
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Sv Universitets- och högskolerådets arbete mot diskriminering och för lika rättigheter Motstånd och möjligheter - En nationell konferens om jämställdhet.
Myndighetsutredningen
reliabilitet vid bedömning av vetenskapliga uppsatser
Uppdrag att kartlägga forskningsresultat med relevans för skolväsendet.
Den gula tråden Emil Tyberg Adjunkt i engelska.
Den nya högskoleutbildningen Aija Sadurskis Högskoleverket.
Vägledningens potential inom utbildningssektorn
Yhmyndigheten.se Myndigheten för yrkeshögskolan ”Myndigheten för yrkeshögskolan bidrar till att försörja arbetslivet med rätt kompetens i rätt tid vilket.
Mål och betygskriterier
 En jämförande studie av högskoleutbildning och yrkeshögskoleutbildning Agneta Bladh  Ratio-seminarium 18 november /11/2013.
Årsrapport Nationella taxan 2013
Planering.
Egna reflektioner efter kvalitetsutvärderingen inom ingenjörs- och teknikvetenskap Anders Haraldsson Ordförande klustret Data-IT-Medieteknik
Bildning / personlig utveckling
Proposition nytt kvalitetssystem Jmf HSV´s förslag – proposition från regeringen.
1 Kvalitetsutvärdering för lärande Högskoleverkets förslag till nya kvalitetsutvärderingar för högskoleutbildningar HSVs rapport 2009:25 R Högskolan i.
BHV studie om prevention av lägesbetingad skallasymmetri
Regeringens proposition 2009/10:139 Fokus på kunskap – kvalitet i den högre utbildningen Lars Rydberg Sid 1.
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Nytt kvalitetssäkringssystem Baserat på en presentation av Lars Haikola.
Högskola med eller utan forskningsanknytning
1 Granskning av Högskolans kvalitetsarbete Presentationsmaterial , rev / btr Källa: Anvisningar för granskning av lärosätenas kvalitetsarbete.
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
i kommuner, landsting/regioner
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Högskoleverkets nya system för kvalitetsutvärdering.
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Högskoleverkets granskning av pedagogik och ämnesdidaktik i lärarutbildningen Anders Jakobsson.
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
Bengt Palmgren, professor i industridesign Jag har deltagit som ämnesexpert i bedömargruppen i UKÄs utvärdering av utbildningar i design och konsthantverk.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
UKÄs utvärdering av teknikvetenskapliga utbildningar och ingenjörsutbildningar 2013 Sex kluster – men tre yrkes- och tre generella examina Biotekink, kemiteknik,
Hantering av examensarbeten
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Auditeringsmodellen för Ole Karlsson
Indikator 1a Lärcentrerad undervisning och progression Täckningsgrad – mål i relation till huvudområde, nationell examensbeskrivning Examinerbarhet –
Nytt system för utbildningsutvärderingar Högskoleverkets rapport 2009:25 R Camilla Lindmark / Inger Bergström.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Anställningsbarhet - användbarhet Hur gick det för studenterna – objektivt, subjektivt. Etableringsgrad: Vad kan utbildningen påverka? Konjunkturer,
Kvalitetsutvärdering av utbildning på grundnivå och avancerad nivå Seminarium den 30 november 2010.
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Enkät genomförd av SCB: Inträdet på arbetsmarknaden Seminarium den 22 oktober 2010.
Fördjupad utvärdering 2015 Nuläge, vad händer framöver, regionala inspel Ann Wahlström Naturvårdsverket 10 december 2014.
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem - under utveckling Pär Brännström Utredare, Högskoleverket NU2010, 13 oktober 2010.
Kvalitetsarbetet vid BTH
Kvalitetsutveckling för kvalitetssäkring!. Internationella utvecklingstrender Utökat kvalitetsansvar för lärosätena Från kvalitetssäkring till kvalitetsutveckling.
Nytt kvalitetsutvärderingssystem KI utbildningskonferens Lars Haikola.
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Nytt kvalitetssäkringssystem höjer ribban – studenternas bästa i sikte Universitetskansler Harriet Wallberg.
Strategier för kvalitet och praktiskt arbete som ger resultat Åsa Bergenheim Karlstads universitet.
Kvalitetssäkring av högre utbildning – en framtida försäkring
Välkommen till studentdagen 2016
Universitet och högskolors framtida roll – samspel med UKÄ
Universitetskanslersämbetets granskning av konstnärliga utbildningar i design och konsthantverk
Utvärderingssystem
Uppföljningen vid bristande kvalitet
Bakgrund Lagen 2006: ”Högskolorna ska i sin verksamhet främja en hållbar utveckling…” Regeringsuppdrag i början av 2016 Valde att göra den till en tematisk.
Uppstart Status quo september 2018
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Senaste nytt från Högskoleverket Luleå 20 juni 2012

Senaste nytt Årsrapporten 26 september – konferens Det svenska kvalitetssäkrings- systemet Myndighets- översynen ENQA-beslutet

Årsrapporten har kommit!

5 26 september –konferens om kvalitetsutvärderingssystemet i Stockholm Rektor har fått inbjudan (rektor och en till från varje lärosäte) Vision – operation – genomförande ur olika perspektiv - förbättringsperspektiv

7 Det svenska kvalitetssystemet Examenstillstånd – ansökningar till HSV Färre dåliga ansökningar?

Det svenska… Genomföra utbildningar, examinera studenter, utfärda examenstillstånd

Utbildningarna har olika antal mål Generell kandidatexamen – 8 mål totalt Konstnärlig magisterexamen – 9 mål totalt Läkare – 16 mål totalt Ämneslärare – 24 mål totalt Urvalet ska beakta kraven i HL 1 kap. 2, 8-9 §§ samt spegla utbildningens helhet och särart samt användbarhet på arbetsmarknaden

Kvalitetsutvärdering ( ) Högskoleverket frågar lärosätena om och i så fall hur väl studenterna når målen. (Självständiga arbeten, självvärdering, gruppintervjuer med studenter, alumnenkät och när dessa underlag inte är tillräckliga: lärosätesintervju.

”Sammantaget visar bedömningen av underlagen på mycket hög måluppfyllelse när det gäller studenternas kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor. Bedömningen av underlagen visar också på mycket hög måluppfyllelse när det gäller studenternas förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer. Vidare visar bedömningen av underlagen på mycket hög måluppfyllelse när det gäller studenternas förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper. Slutligen visar bedömningen av underlagen på mycket hög måluppfyllelse när det gäller studenternas förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter. Den samlade bedömningen är att utbildningen har mycket hög kvalitet."

Är det bra att mäta måluppfyllelse? Är det kvalitetsdrivande? Kan blivande studenter vara trygga i sitt val av utbildning? Blir kvaliteten bättre på utbildningarna med ett system som mäter studenternas kunskaper, färdigheter och förmågor? Kan en blivande arbetsgivare ha glädje av ett sådant här system?

– Hur väl? Utvärderar hur väl studenterna har de kunskaper, förmågor och färdigheter som stipuleras i de nationella examensbeskrivningarna Omdöme på en tregradig skala Bedömarna är lärare/forskare, yrkesverksamma inom det utvärderade området samt studenter Grund för en liten del av regeringens resurstill- delning

Fyra typer av underlag för att få svar på frågan om och i så fall hur väl studenterna når de utvärderade examensmålen: 1.Studenternas självständiga arbeten (examensarbeten) 2.Lärosätets självvärdering 3.Enkäter till tidigare studenter 4.Studenternas erfarenheter av hur väl utbildningen når de aktuella målen Om inte bedömarna kunnat bedöma alla mål görs en lärosätesintervju.

Sex omgångar under fyra år Varje examen i huvudområdet/yrkesexamen leder till ett beslut. Hittills har Högskoleverket fattat 459 beslut. Vi har påbörjat omgång 4. Även om många fortfarande talar om systemet som det nya systemet, börjar Högskoleverket se slutet på cykeln och har fokus på metodutveckling.

Tar femmorna slut? Mycket hög kvalitet 64 ( 14 %) Hög kvalitet 279 ( 61 %) Bristande kvalitet 116 ( 25 %) Totalt 459 (100 %)

Om tillståndet blivit ifrågasatt Ett år senare ska lärosätet inkomma med en åtgärdsredovisning mål för mål. Ny bedömning. Tillståndet kan bli återkallat.

Sammanfattning av det svenska kvalitetssäkringssystemet 1.Tillståndsprövning 2.Genomförande och intern kvalitetssäkring 3.Extern mätning/utvärdering 4.(Ifrågasättande och internt kvalitetsarbete)

Framtiden då? De två F:en: Färre än fem och forskarnivån Hur utvärdera så att alla blivande studenter får en utbildning som håller (minst) hög kvalitet?

Lärdomar Alla bedömargrupper har kunnat bedöma hur väl studenterna når de utvärderade examensmålen. Mycket gott samarbete med de utbildningar som utvärderas. Stor hjälp av referensgruppen (SUHF, SFS, SKL, SACO, Teknikföretagen mfl). Stort system som fungerar tack vare att det är begripligt för alla aktörer och att Högskoleverket begränsat antalet processer som lärosätena måste vara aktiva i.

Framtidens system Kvalitetsdrivande Undvika anpassning till metoden (perversa/oönskade effekter) Enkelt

Myndighetsöversynen Högskoleverket läggs ned Lars Haikola och Ulf Melin är utredare för de nya myndigheterna Universitetskanslersämbetet (UKÄ) respektive Universitets- och högskolerådet (UHR). Den 18 juni fattades riksdagsbeslutet och den 31 augusti ska förslag till mål med verksamheten, verksamhetsplan och budget för 2013 vara klara.

ENQA Nytt besök före den 14 september 2012 Två aspekter: Mål & kriterier samt dokumentationen

Tack för mig!