Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Advertisements

Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013
Vad styrs verksamheten utifrån • Lagen om skydd mot olyckor • Handlingsprogram • Kommunal och förvaltningslag • Verksamhetsplaner • Ekonomistyrning • Avtal.
Äldre i välfärden.
Rätt stöd i boendet till rätt kostnad för personer som omfattas av LSS
Julshopping 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Kostnad Per Brukare inom funktionshinder Örebro kommun Utfall 2011
Indikatorerna Undvikbar slutenvård Återinskrivningar inom 30 dagar - 65 år och äldre 2009 till 2013 kvartal 2 Sammanställning av indikatorerna per kvartal.
Prestationbaserade statsbidrag till insatser för äldre.
Semesterekonomi 2012 Ingela Gabrielsson, Privatekonom
Budget Umeå universitet 2014 inkl. ekonomisk plan 2015–2016
Jul klappar och övriga julutgifter Ingela Gabrielsson, Privatekonom Nordea
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Fö 7 - Produktionsfaktorer
Verksamhetsförändringar 2012
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Hälso- och sjukvårdsnämnden Budget 2010 och planering 2011 – 2012
Vårdplaneringsmodell ”Trygg hemgång”
Kostnad Per Brukare Munkedals kommun resultat 2012
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Välkomna 1. SH Ekonomi Resultat 2010 Sysse Hardenby Distriktskassör
ÖREBRO LÄNS LANDSTING 60 % eko i Landstinget... utopi eller möjlighet? Försörjningschef Mia Kling
SAMHÄLLSBYGGNADSFÖRVALTNINGEN Uppföljning av styrtal och aktiviteter Socialnämnden.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillväxtanalys uppdrag Bl.a. analysera förutsättningar för utveckling och hållbar tillväxt i olika delar av landet, inklusive tillgänglighet till kommersiell.
Öppna Jämförelser SKL Öppna Jämförelser -SKL Sammanställning av resultatet ur flera olika undersökningar och register: Socialstyrelsens.
Bemanning i boende vuxna enligt LSS 2009
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Genomförandeplan för Dalarnas län inom området barn och vuxna med funktionsnedsättning (LSS) 2013 – april 2014.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hemtjänst Centrum (minst 7 svarande) Hemtjänst.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen 2013? Verksamhetsresultat för Mark Särskilt boende.
Förbättrad hemsjukvård för Primärvårdens mest sjuka äldre
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Nyckeltal inom vård och omsorg; Inriktning Äldreomsorg 2009
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Ersättningen för personlig assistans
Kommundirektörsföreningen
Socialstyrelsen, mängd – individstatistik
Matlagning i hemmet.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013
Resursfördelning
Kostnad per brukare
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Äldreomsorgen informerar!
Anslutningspris för fiber till villa
SCB:s medborgarundersökning Nackas resultat med jämförelser Genomförd 19 september – 8 november personer svarade (av 1500)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
SOCIALTJÄNSTEN T1 bokslut 2009 VERKSAMHETSRESULTAT INSATTA RESURSER OK - Fortsatt hög andel nöjda kunder inom socialtjänsten - Fortsatt hög andel nöjda.
1 Norrbotten 1 april Jonas Eriksson Sveriges Kommuner och Landsting.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Blekingetrafiken Trafikslag: Tåg Sträcka: Kristianstad - Karlskrona.
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
Verktyg för nyckeltal inom äldreomsorg
Vad kostar verksamheten i din kommun Vad kostar verksamheten i din kommun 2010 Tjänsteskrivelse DNR KFKS 2011/
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Uppföljning Diagnostik Disposition Produktion Målrelaterad ersättning Personalresurser Ekonomi Handlingsplan Nyckeltal Sammanfattning.
Bokslut 2011, Diagnostik
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Resultat av KKiK Kommunens Kvalitet i Korthet deltog 41 kommuner 2015 deltog ca 240 kommuner.
Uppdrag från KF och KS Upphandling av verksamhetssystem Översyn avgifter inom vård och omsorg Serviceinsatser i tid ” Utredningarna behandlades.
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2014 Katarina Tylenius
Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2014 Katarina Tylenius
Delårsrapport Augusti 2017 Barn- och utbildningsnämnden
Ekonomiuppföljning 11 april 2017
En stad för alla Göteborgarnas livschanser ska utjämnas Budget 2014
Presentationens avskrift:

Kostnad Per Brukare Kristianstad kommun Resultat 2013 Katarina Tylenius katarina.tylenius@ensolution.se 0709-170465

Agenda Introduktion till Kostnad Per Brukare Introduktion till modellen / Förutsättningar Presentation av resultat och nyckeltal Kostnad per brukare 2013 KPB totalt SOL och LSS KPB SOL Ordinärt boende Särskilt boende

Alingsås Jokkmokk Oskarshamn Alvesta Kalmar Oxelösund Arboga Karlskoga Pajala Bengtsfors Karlskrona Partille Boden Karlstad Ronneby Bollebygd Katrineholm Skara Bollnäs Knivsta Skurup Borlänge Kristianstad Sotenäs Borås Kristinehamn Strömstad Båstad Kumla Säffle Dals-Ed Kungsbacka Tierp Enköping Kungälv Tingsryd Eslöv Laholm Trosa Fagersta Laxå Uddevalla Falun Leksand Ulricehamn Flen Lindesberg Vansbro Forshaga Ljungby Vara Gagnef Ljusdal Varberg Gislaved Ludvika Vimmerby Gotland Luleå Vindeln Gällivare Lysekil Vingåker Göteborg Mellerud Vårgårda Hallsberg Mora Växjö Hallstahammar Mullsjö Älmhult Hammarö Munkedal Älvkarleby Heby Nybro Älvsbyn Hällefors Nyköping Ängelholm Härnösand Ockelbo Örebro Högsby Orust Östersund

KPB Efterkalkyl byggd på individnivå Inkluderar alla kostnader som krävs för att bedriva verksamheten under ett år Kombinerar kostnader med verkställda beslut inom Sol och LSS Tydlig beskrivning av verksamheten ekonomiskt

Metod Kostnad per brukare Enhetskostnad 5 Standardinsatser - Hemtjänst (# h) - Särskilt boende (# dygn) Dagverksamhet (# dagar) - osv. - Gruppboende (# dygn) - Personlig assistent (# h) - Daglig verksamhet (# dagar) Ekonomisystem Ansvar Verksamhet Aktivitet Konto Utfall Verksamhetssystem Brukare Beslut Volym Enhet Period Kostnad per brukare Enhetskostnad 5 5

Analysmodell KOSTNAD PER BRUKARE Räkenskapssammandrag Individrapportering Benchmarking Indikatorer Nyckeltal Brukarmixanalys (Kostnadsintervall Uppdelat på LSS och ordinärt/särskilt boende) Konsumtionsanalys (Medelkostnad per invånare och åldersgrupp, medelkostnad per brukare och åldersgrupp) Analys av produktivitet (Insatsjämförelse nationellt, beläggning) Resultatanalys (Kostnad per resultat, KPB kombinerat med resultat, kompassen)

Beskrivning av analysmodellen Brukaranalys Brukarmix. Har vi valt den mest kostnadseffektiva strategin med den brukarmix vi har i kommunen? Hur ser balansen mellan ordinärt och särskilt boende ut? Har vi fler eller färre ytterfall än andra kommuner? Produktivitetsanalys Nyckeltalsjämförelse. Kostnaden per insats jämförs med andra kommuner. Hur ligger vår hemtjänsttimme? Vad har boendena haft för beläggning? Konsumtionsanalys Genom att relatera kostnaderna till invånare och brukare får vi svar på om medelkostnaden skiljer sig mellan kommunerna. Med hjälp av befolkningsutveckling kan prognoser göras för att beskriva utbud/efterfrågan i framtiden. Resultatanalys Kombination av kostnader, resultat och kvalitet. Kvalitetsmätning i form av t ex brukarenkäter

KPB totalt

Förutsättningar Brukarstatistik Kostnadsjämförelser med övriga år tar ej hänsyn till skillnader till följd av löneökningar och generella prisökningar Ekonomiutdrag Politisk verksamhet har exkluderats Kommun-OH tillagt utifrån RS, 10 442 000 kr (13 mkr år 2012). Kristianstad har relativt lågt kommun-OH påslag i förhållande till jämförelsekommunerna Växjö och Karlskrona. Stor nedskrivning av fastighet sänker Kristianstads kommun-OH år 2013. Kommun-OH kan variera mellan kommuner beroende på storlek på kommungemensamma kostnader. Fördelning av administration. Fördelningar enligt Kristianstads direktiv. Kodning enligt insatslista som upprättades i samband med KPB 2010 Brukarstatistik Hemtjänsttimmarna inkluderar timmar för delegerad hemsjukvård och utgörs av utförd tid.

Kostnadsfördelning mellan verksamheterna Kristianstad 2011 Kristianstad 2012 Kristianstad 2013 Jämförelse mellan åren: Större andel kostnader inom ordinärt boende. Lägre andel inom särskilt boende.

Konsumtion, Sol och LSS 2013 2012 Avser brukarrelaterade kostnader Högre kostnader mellan 21-50, Ramlar över 200 tkr vid 85. Avser brukarrelaterade kostnader Kristianstads kostnad/brukare har ökat med 4 628kr vilket motsvarar 1,65% Nationellt 2013, -medel per brukare 257 056 kr, -medel per invånare 15 627 kr

Konsumtion 2013 Sol Brukarrelaterade kostnader Kvinnor har högre medelkostnad än män. Män har högre medelkostnad i samtliga åldersintervall upp till 85 år. Kvinnorna har högre medelkostnad i de högsta åldersintervallen. Genomsnitt nationellt kostnad/invånare intervallet 90- år: 300 tkr Nationellt medel kostnad per brukare sol år 2013: 212 200 kr Kristianstad (237 841 kr/brukare) ligger över det nationella snittet. Nationellt medel kostnad per invånare sol 2012: 11 236 kr Kristianstad har något högre kostnader per invånare i nationell jämförelse. I Kristianstad är 21 % av befolkningen är över 65 år. -Nationellt medel 2012: 19%, Kalmar 19% och Växjö 18% Antal brukare i åldersintervallet 90- år överstiger antalet invånare i samma åldersintervall p.g.a. att brukarantalet omfattar samtliga kunder under året medan antalet invånare mäts 31/12.

Medelkostnad per brukare SoL Bilden visar medelkostnad per brukare Kristianstad år 2012: 230 616 kr/brukare År 2013: 237 841 kr/brukare De flesta ytterfall är kvinnor i Kristianstad. Samma mönster i flera andra kommuner. Nationellt medel kvinnor 2013: 237 956 kr män: 226 732 kr

Genusperspektiv konsumtion Medelkostnad per brukare Närmare 2/3 av brukarna är kvinnor. Medelkostnad per brukare är högre för kvinnor än för män. Nationellt har oftast kvinnorna högre medelkostnad. Tips: Bryt ner på ordinärt boende och särskilt boende samt titta på insatserna på varje handläggare. Kunskapen om skillnaderna kan nyttjas bl.a. vid budgetering och verksamhetsplanering. Befolkningsprognos för långsiktig planering.

Konsumtion timmar i hemtjänst (inkl del hsv) och dygn i SÄB för invånare över 80 år Kristianstad: dygn i särskilt boende: 54 (nationellt medel 50 dygn) (egen regi och externt) Kristianstad: timmar i hemtjänst: 66 (nationellt medel 85 timmar) (egen regi och externt) Lågt p.g.a. utförd tid. Konsumtionen ökar i de flesta kommunerna. Bra balans i Kristianstad mellan dygn och timmar. Kommuner med låg enhetskostnad i hemtjänst har ofta hög konsumtion i hemtjänst, vilket troligtvis kommer av att alla beviljade timmar inte utförs. Markerade kommuner (orange) ersätter efter utförd tid i hemtjänst. Trygghetsboende ökar nationellt. Denna insats kan vara billigare än särskilt boende och hemtjänst.

Antal brukare i ordinärt och särskilt boende i kostnadsintervall Gräns för ytterfall i ordinärt boende är 600 tkr, fastställs av SKL har varit samma sedan vi började med KpB +88% Ytterfall i ordinärt boende är 138 av 3157 kunder, 4,4 % (110 kunder år 2012, 3,5%) Antal ytterfall >1mkr i ordinärt boende har ökat från 25 till 47, =88%. Ytterfall i särskilda boenden är 479 av 1202 kunder 39,8% (400 personer år 2012, 31,4%) Ytterfall totalt SOL är 617 av 4359 kunder, 14,2 %, (år 2012: 14 %) Brytpunkt mellan ordinärt boende och särskilt boende uppgår till 639 tkr (625 tkr år 2012). Brytpunkt avser medelkostnaden för en helårsplats i särskilt boende. Det innebär att överstiger kostnad i ordinärt boende detta belopp kan det innebära det ekonomiska fördelar med plats i Säb.

SoL Ordinärt boende

Kostnader hemtjänst inkl. delegerad hemsjukvård Kvinnor har i genomsnitt högre konsumtion och högre medelkostnad än män. Det är främst i de högre åldersintervallen som kvinnornas konsumtion och medelkostnad överstiger männens. Kristianstad år 2012 medel volym: kvinnor 177 timmar, män: 140 timmar. Nationell jämförelse 2012: K: 273 timmar, M: 241 timmar Låg konsumtion av hemtjänst i förhållande till nationell jämförelse 2012 p.g.a. val a v resursfördelningsmodell och antal timmar som ersätts. För kommuner med utförd tid finns inget jämförelsetal framtaget i dagsläget. Nationellt finns en viss trend att fler män klarar sig hemma längre med hemtjänst. Prognos för framtida behov?

Antal brukare i ordinärt boende samt ytterfall i kostnadsintervall Ytterfall 138 personer år 2013 (år 2012: 110). Ytterfallen motsvarar 4,4% år 2013 ( år 2012: 3,5%) % av brukarna i ordinärt boende Typbrukaren över 800 tkr har stort omvårdnadsbehov med mycket insatser i hemmet, ofta i kombination med korttidsvård och HSL-insatser. Brytpunkt mot särskilt boende motsvarar 639 tkr år 2013 (år 2012: 625 tkr). Brytpunkt avser medelkostnaden för en helårsplats i särskilt boende. Medelålder inom hemtjänsten är 80 år och inom särskilt boende 87 år.

Nationell jämförelse andel ytterfall ordinärt boende Kristianstad: 4,4 %, 138 av 3157 brukare (år 2012: 3,5%), nationellt år 2013: 2 ,1 %. Kostnad för Kristianstad ordinärt boende 411 mkr, varav kostnaden för ytterfallen är 129 mkr, 31%. Ytterfallen är kunder med stort omvårdnadsbehov och kombination av olika insatser. Ytterfallsandelen påverkas av kvarboendeprincip, dygn med korttidsvistelse, omfattning av uppdrag, beslut från MYN och effektivitet i verkställighet.

Hemtjänst egen regi exkl. nattpatruller, kostnad per timme Årsvolym för avlösarteamet ca 500 kundtimmar. Bemanning i teamet 2,0 åa, När avlösarteamets medarbetare inte utför avlösning arbetar de i dagverksamheten för kunder med demenssjukdom. Medelkostnad egen regi exkl. nattpatrullerna uppgår till 609 kr/timma (595 kr år 2012), kostnadsökningen 2,3% kan härledas till löneökningar och generell prisökning. Ersättning efter utförd tid mätt med Mobipen infördes 2012-05

Hemtjänst egen regi inkl. nattpatruller, kostnad per timme Medelkostnaden egen regi per hemtjänsttimme uppgår till 643 kr inkl. nattpatruller (627 kr år 2012). Kostnadsökningen, 2,5% kan härledas till löneökningar och generell prisökning. Ersättning efter utförd tid mätt med Mobipen infördes 2012-05

Interna enhetskostnader/hemtjänsttimme inkl Interna enhetskostnader/hemtjänsttimme inkl. natt och delegerad HSL 2012-2013

Lokalkostnadens påverkan på enhetskostnaden Bilden visar enhetskostnad per timme exkl. nettolokalkostnad (blå stapel) samt nettolokalkostnaden (röd stapel) per timme. Nettolokalkostnaden har beräknats efter hyreskostnad - momsersättning.

Nationell jämförelse för kommuner med utförd tid Hemtjänst, egen regi Kristianstad 643 kr/timme Nationellt medel år 2013: 632 kr/timme utförd tid. Jämförelse inkl. nattpatruller Vad är ”rätt” enhetskostnad i Kristianstad? Demografi, geografi, uppdrag osv Skillnad i uppdrag i olika kommuner

Enhetskostnad hemtjänsttimme extern utförare Utför inte larm, matdistribution eller natt och ska därför ha en betydligt lägre enhetskostnad än de interna utförarna. De externa utförarna har också en annan ersättning än kommunens egenregi. Sänkning av taket 2013 i resursfördelningsmodellen har medfört lägre kostnader för de externa leverantörerna eftersom de har möjlighet att utföra fler timmar än som ersätts.

Påverkande faktorer för Kristianstad i nationell jämförelse av kostnad/hemtjänsttimme Utförd tid och ingen ersättning av timvolym för avbokningar, byte av leverantör, dödsfall, sjukhus- och korttidsvistelser ger Kristianstad lägre volymer än de flesta andra kommuner . Enbart avbokningar inom 48-timmar uppskattas till drygt 6% . Kan bortfall av kundtimmar minska om sanktionsavgift för kund införs för vissa avbokningar? Personalambitioner -rätt till heltid, -minskning i andel timanställda, -minskning av delade turer Värdinnetjänster på mötesplatser och trygghetsboende Distribution varm mat Krav på miljöbilar LOV kan medföra högre omställnings- och introduktionskostnader Korta insatser och långa restider ger hög kringtid och låg kundtid Planering och samordning av verkställigheten Bemanningsenhetens möjlighet att tillgodose verksamhetens behov av bemanning Organisation och storlek på hemtjänstgruppen. Planeringsflexibilitet i enheten. Ersättnings- modell Politik o uppdrag MYN Verkställighet

Hemtjänstkostnad/timme enligt KpB och kundnöjdhet enligt NKI, år 2012 för kommuner med utförd tid i hemtjänsten Kristianstads värden år 2012: Kostnad/timma: 627 kr Kvalitet hemtjänst: 92,2

Reflektioner hemtjänst Kristianstad Laps Care har införts i intern verksamhet under 2012-2013. Detta har medfört höga kostnader i dessa enheter. Laps Care har medfört ytterligare behov av resurser för planering och samordning. Kostnadsvariation kan till viss del förklaras av olikheter i rese- och restidskostnader. Hög kundnöjdhet kostar. Omvandling till trygghetsboende med minskade behov hos kunderna har medfört ökade kostnader p.g.a. svårigheter med personalomställning.

Brytpunkt hemtjänsttimmar och särskilt boende Hemtjänsttimmarna är inklusive delegerade hsl-timmar. Många brukare med insatser utöver brytpunktskostnaden inom hemtjänsten. Kan vara ekonomiskt fördelaktigt att tillhandahålla insatsen särskilt boende i dessa fall om man inte behöver höja bemanning i boendet. Ytterfallen ökar i alla kommuner förutom Kalmar och Kristianstad.

Urval av ytterfall i hemtjänsten Byte av utförare kostar mycket eftersom bytet även innebär byte av HSL-utförare, introduktionskostnader vid varje nytt ärende och svårt med omställning för utförare som mister ärendet.

Ytterfall, exempel, inom ordinärt boende år 2013

Korttidsvård och övriga insatser Enhetskostnaden för korttidsvården har ökat. Totalkostnaden har minskat med 3% och ökning i dygnskostnad förklaras av förändrad verkställighet i Procapita. I stället för att verkställa samtliga dagar i beslutet verkställs nu efter faktiskt antal dagar kunden varit på korttidsboende. En del av kostnadsökningen kommer av högre hsl kostnader för korttiden år 2013 än 2012 p.g.a. ändrad fördelningsprincip.

Reflektioner korttid Korttidsvård: Hur mycket korttidsplatser behöver en kommun? Kombination av trygghetsplatser och hemtagningsteam ger i vissa kommuner förutsättningar till att minska antalet korttidsplatser. Hemtagningsteam kan ge möjlighet till jämnare bemanning i hemtjänstgrupperna. Korttiden är dyrare än särskilt boende.

SoL Särskilt boende

Konsumtion särskilt boende *Bilden visar: totalkostnad för män respektive kvinnor och deras medelkostnad i de olika åldersintervallen Kvinnor har i snitt en högre medelkostnad samt en högre medelkonsumtion än män. Kvinnor har högre kostnader i de högre åldersintervallen. Män har högre konsumtion i de lägre åldersintervallen. 2/3 av brukarna är kvinnor. *Bilden visar: Totalt antal dygn inom särskilt boende i de olika åldersintervallen för män respektive kvinnor och deras medeldygn

Särskilt boende, antal brukare i kostnadsintervall Genomsnittsålder inom särskilt boende är 87 år Medelkostnad/plats/år i särskilt boende i Kristianstad samt brytpunkt mot hemtjänst 639tkr (år 2012: 625 tkr) Nationellt medel år 2013: 621 tkr/plats/år. Många kunder i Kristianstad 479 av 1202, 39%, finns i intervall över 600 tkr inom särskilt boende. (år 2012: 400 personer, 31 %). År 2012 var nationellt medel 29% och Kristianstad hade 31% ytterfall Det är i intervallet 600-700 tkr förändringen visar störst ökning från 239 till 359 en ökning med 120 kunder, =50%

Nationell jämförelse andel ytterfall i särskilt boende Kristianstad har 39,9% ytterfall, 479 av 1202 kunder (År 2012 Kristianstad 31% och nationellt medel år 2013: 31,9 %) Kostnad för Säb i Kristianstad särskilt boende 540 mkr, varav kostnaden för ytterfallen är 159 mkr Ytterfallen har ökat mellan åren Främst demensboendena som ligger högt beroende på att resursfördelningen styr mer personalresurser mot demensboendena. Vid låg beläggning får varje dygn en högre andel av de övergripande kostnaderna Ökade behov av vård- och omsorg hos kunderna Är resursfördelningen rätt och hur kan den förändras till att möta individuella behov

Enhetskostnad och antal platser per demensboende 2012-2013 (boenden där samtliga platser är demensplatser) Medelkostnad demensboenden 1 940 kr/dygn inkl. HSL varav HSL 143 kr/dygn. (År 2012: 1 920 kr/dygn inkl. HSL varav HSL 153 kr/dygn). Björkens enhetskostnad förklaras av den högre vårdtyngden. Medelkostnad totalt särskilda boenden (både särskilt boende och demensplatser) 1 751kr/dygn inkl. HSL varav HSL 143kr/dygn. (År 2012: 1 698 kr/dygn inkl. HSL varav HSL 153 kr/dygn) Ytterligare demensplatser finns inom s.k. blandade boenden (både särskilt boende och särskilt boende demens). Nationellt medel år 2013: 1 703 kr/dygn.

Beläggningsgrad demensboende 2012-2013 (boenden där samtliga platser är demensplatser) Beläggningsgraden är beräknad efter tillgängliga platser Överlag hög beläggning, 97,4 % (demensboenden). Svårt att uppnå 100 % beläggning. Beläggningsgraden bör ligga över 97 %, nationellt genomsnittlig beläggningsgrad år 2013: 96,1 %. Omsättningshastigheten kan påverka beläggningsgraden. Omsättningsgrad totalt särskilt boende i Kristianstad är 1,54 personer per plats och år. Nationell omsättningsgrad år 2013: 1,34 personer per plats och år.

Lokalkostnadens påverkan på enhetskostnaden Bilden visar enhetskostnad per dygn exkl. nettolokalkostnad (blå stapel) samt nettolokalkostnaden (röd stapel) per dygn. Nettolokalkostnaden har beräknats efter hyreskostnad- momsersättning- kundhyror som fakturerats via avgifterna.

Enhetskostnader demensboenden 2010-2013 .

Enhetskostnad och antal tillgängliga platser särskilt boende 2012-2013 Medelkostnad särskilt boende (ej boenden med endast demensplatser) 1 668kr/dygn inkl. HSL en ökning med 3,4% jfr med år 2012, 1613 kr/dygn inkl. HSL). Medelkostnad särskilt boende inkl. demens 1 751 kr/dygn , inkl. HSL (År 2012: 1 698 kr/dygn inkl. HSL) Boenden med blandad verksamhet: Almgården, Fjällbacka, Allögården,. Åhaga, Österäng. Nya Tollaregården, markerade med

Beläggningsgrad särskilt boende Beläggningsgraden 95% i genomsnitt är beräknad efter tillgängliga platser , bör överstiga 97% Medelkostnad särskilt boende (ej boenden med endast demensplatser) 1 668 kr/dygn inkl. HSL (År 2012: 1 613 kr/dygn inkl. HSL) . Ökning med 3,4%. Medelkostnad särskilt boende inkl. demens 1751 kr/dygn, inkl. HSL (År 2012: 1 698 kr/dygn inkl. HSL), ökning med 3,1% Nationellt medel år 2012: 1704 kr/dygn

Lokalkostnadens påverkan på enhetskostnaden Enhetskostnad per dygn exkl. nettolokalkostnad (blå stapel) samt nettolokalkostnaden per dygn (röd stapel). Nettolokalkostnaden har beräknats efter hyreskostnad - momsersättning- kundhyror som fakturerats via avgifterna.

Enhetskostnad särskilt boende 2012-2013 Medelkostnad särskilt boende (ej boenden med endast demensplatser) 1 668 kr/dygn inkl. HSL (År 2012: 1 613 kr/dygn inkl. HSL). Medelkostnad särskilt boende inkl. demens 1751 kr/dygn, inkl. HSL (år 2012: 1 698 kr/dygn inkl. HSL) Nationellt medel år 2013: 1 703 kr/dygn

Särskilt boende inkl. demens, egen regi Nationell jämförelse Särskilt boende inkl. demens, egen regi Kristianstad: 1 751 kr/dygn. Nationellt medel år 2013: 1 703 kr/dygn. Stor variation mellan kommunerna i nationella jämförelsen. Nationellt: generell ökning av kostnaden per dygn mellan åren. På två år har snittet ökat med 110 kr. Allt fler kommuner har infört insatsmätning inom särskilt boende, kunnat styra om planeringen samt jobbar inne och ute med samma personal. (bedömning av Ensolution). Enhetskostnaden har samband med vårdtyngd. Brukare med stora omvårdnadsbehov kräver högre bemanningsgrad vilket innebär högre kostnader.

Övriga förutsättningar Särskilt boende Exempel på vad som kan förklara nationella skillnader: Politisk viljeinriktning Andel externa köp Samordnad varudistribution Ekologiska livsmedel Rätt till heltid Personaltäthet som styrs av resursfördelning och omvårdnadsbehov Bemanningsproblematik Nattbemanning Lönenivå Ledarskap Andel legitimerad personal Beläggningsgrad Byggnadens utseende, storlek på boendena och boendets enheter, Höga lokalkostnader Andel demensplatser Organisation och oh-kostnader Politiiska beslut Personalförutsätt-ningar Övriga förutsättningar

Kostnad/dygn för särskilt boende enligt KpB år 2012 och kundnöjdhet enligt NKI år 2012 Kristianstads värden år 2012 avser samtliga boenden: 1698 kr/dygn 85,4 kvalitet. Kundernas förväntningar på särskilt boende har påverkan på hur nöjda de är i särskilda boendet. Finns inget tydligt samband mellan kostnad och kvalitet. Få kommuner över 90 i kvalitet.

Reflektioner särskilt boende Kristianstad Beläggning minskat p.g.a. -vakanta platser under våren p.g.a. lägre behov -politiska beslut om vakanshållning och omvandling till demensplatser Tid innan lägenhet står klar för inflyttning för ny kund ökar p.g.a. längre tid för renoveringar och utredning av dödsboförhållande Verksamhetsförändringar kostar: Flytt av Stafvre har medfört merkostnader. Vakanshållning Christiansro har medfört merkostnader per plats för detta boende.

Tänkbar fortsättning Socialstyrelsens kvalitetsmätning inom särskilt boende och ordinärt boende enhetsvis, koppla samman resultatet från KPB med kvalitetsmätningen. Kostnadskontroll. Ökad bemanningsflexibilitet genom bemanningsenhet och personalsamarbete mellan enheter. Individuell biståndsbedömning i särskilt boende. Fler trygghetsplatser. Nationella åtgärder inom särskilt boende: individuell biståndsbedömning i särskilt boende. Minskning av antalet platser inom särskilt boende för att istället arbeta med kvarboendeprincipen. Omvandling av särskilda boendeplatser till trygghetsplatser.