Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Miljökonsulter. Som förstår uppdraget.
Advertisements

Folkhälsan i Sverige: Årsrapport 2012
Försida!.
Hur mår Golfen? Hur mår Golfen? Medlemsutvecklingen
1 Arbetsmarknadens utveckling i Skåne med särskilt fokus på Öresundspendlingen Anders Axelsson Näringsliv Skåne Örestat III Malmö 4 april 2014.
Sven Klaesson Goda långtidsreultat (4-års uppföljning) vid behandling av barnfetma enligt SLL's handlingsprogram (Abstract ECO 2009) Anna Bohlin.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Domar om MKN MÖD M Sävenäs avfallsvärme Renova
Värmdörapporten 2003 Under hösten 2002 genomfördes en undersökning på Värmdö gymnasium och en annan gymnasieskola med skolmatsal. Syftet var att jämföra.
Blir man sjuk av luften här?
Vad är en miljökvalitetsnorm?
SLB-analys Malin Ekman
Kan en förkylning ge övervikt?
Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2012
Att bygga hållbara städer helhetssyn på miljö & hälsa i stadsbyggandet Lars Nyberg Länsstyrelsen i Stockholms Län Att bygga hållbara städer MEX-dggar.
System för brandriskprognoser Marie Gardelin
Utveckling av familjecentraler i ett nationellt perspektiv
1 Trafiksäkerhetsrevisionen – en hjälp till självhjälp Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan.
PARTIKLAR PM2,5 EMISSIONSKARTERING OCH
Utökad vaccination (catch-up) mot HPV-virus
Kartläggning av PM10 och NO 2 -halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Karl-Johan Bodell Kollektivtrafikupphandling ”Kalmar län 2008, 2017” Regionförbundet i Kalmar Län Kalmar den 29 april 2009.
Vara vård värd Överblick över svensk ätstörningsvård utifrån Riksät.
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Exponeringsberäkningar: exempel från trängselförsöket i Stockholm
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Statistikbilder för november Inskrivna öppet arbetslösa och deltagare i program med aktivitetsstöd i november 2011 som andel (%) av den registerbaserade.
MITTUNIVERSITETET I SIFFROR Mittuniversitetet i siffror1.
Fastighetsbyrån Konjunkturundersökning Oktober 2012.
Tillväxt i Lidköping Tillväxtrapport för Lidköping Utveckling åren och benchmarking med Grupp24 och Hela landet
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
Klimatförändringar i Västerbottens län Klimatunderlag och data från SMHI CARIN NILSSON.
BORIS Resultat 2009 BORIS – Barn Obesitas Register i Sverige
Avståndets betydelse för luft- föroreningshalter vid vägar och tunnelmynningar - Jämförelser mellan mätta och beräknade halter av kväveoxider (NO x )
Namn på presentation. Ändras i Sidhuvud/Sidfot 1 Källa: Svensk Fjärrvärmes prognos samt beräkningar på SCB:s statistik EN 16 SM 0204 Övrig uppvärmning.
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
Miljökonsekvensbeskrivning (MKB)
Kartläggning av PM10-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Göteborgs arbete med ett hållbart transportsystem.
/hp Beräkning av kommunernas och samkommunernas utgifter år 2013 Övriga utgifter 0,81 md € Investeringar 4,70 md € Övr. verksamhetskostn. 0,79.
URBANISERING Kapitel 7 Vad är en stad?  Enligt EU: minst invånare, befolkningstäthet 500inv/km 2  Administrativt område  Område med urban karaktär.
Ystad-Österlen modellen 75 procent färre godstransporter
Betydelsen för partikelhalterna av dubbdäcksförbudet på Hornsgatan Christer Johansson SLB Miljöförvaltningen, Stockholm ITM Stockholms universitet.
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Entreprenörsbarometern Februari 2006 Entreprenörsbarometern genomförs kvartalsvis sedan maj 2002 och mäter konjunkturutvecklingen för kunskapsintensiva.
Beräkning av transporternas externa kostnader enligt ExternE Lena Nerhagen VTI (Borlänge) Presentation på årsmötet för Svenska Luftvårdsföreingen.
Vi räddar klimatet… och bilen! Regionförbundet Örebro 13 november.
PARTIKLAR Källor till partiklar Lagstiftning, miljömål, forskning och Värmlands läns luftvårdsförbunds mätningar Hälsoeffekter Åtgärder ur ett Värmlandsperspektiv.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
Regional handlingsplan ”Det goda livet för sjuka äldre” RESULTAT i VG+Skaraborg.
Traf 2005 Regeringsuppdrag utvärdering nya hastighetsgränser Klart – delrapport Återrapportering i riksdagen Motiv: oro rörigt och.
Nätverksträff Högbo april VÄLKOMMEN !. Flyktingmottagande Gävleborg Kommun Bollnäs Gävle Hofors* Hudiksvall Ljusdal Nordanstig Ockelbo Ovanåker*
Hastighetsmätningar i tätort – metod och analys Anna Vadeby och Anna Anund.
Nya hastighetsgränser I tätort – uppföljning Referensgruppsmöte Nya hastighetsgränser i tätort – uppföljning Beställare:
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
Cnossos-eu Mikael ögren.
Projekt miljökvalitetsnorm Partiklar
Kerstin Lundin-Segerlund Miljömålsarbete i Norrbotten Jörgen Naalisvaara ”Norrlandsmöte”, Umeå 19 oktober 2011.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Kartläggning av PM2,5-halter i Stockholms och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken tätort - Jämförelser med miljökvalitetsnorm.
Åtgärdsprogram PM 10 /NO 2 Stockholms län Henrik Larsson Enheten för miljöanalys Länsstyrelsen Stockholm.
Luftvårdsprogrammet i Göteborgsregionen Gårda Viktoria Viklander
Luft i Väst Luftvårdsförbundet för Västra Sverige
Varför SIMAIR? Vägverket Behov Behövde en ersättning till föråldrade modeller (AIG, Landsvägsmodellen) Enkelt för användaren Ett bra komplement.
SIMAIR i Trafikverkets region Syd
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Fördjupad utvärdering Frisk luft 2019
Presentationens avskrift:

Kartläggning av NO2 och PM10 för år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun Magnus Brydolf Boel Lövenheim

Disposition 1. Uppdraget 2. Kvävedioxid 3. Partiklar PM10 Miljökvalitetsnorm Utsläpp - förändringar Mätningar Meteorologi Beräknade halter 2010 Kritiska trafikflöden Var överskrids normen? Jämförelse med tidigare kartläggning 3. Partiklar PM10 4. DEMO –luftkvalitetskartor på LVF hemsida

Uppdraget enl tilläggsprogram 2011 Uppföljning av miljökvalitetsnormen för kvävedioxid –ny kartläggning för år 2010 Tidigare kartläggningar ABC län 1999, 2006 Gävle kommun 2003 Sandviken kommun 2006 Ändrade beräkningsförutsättningar Nya emissionsfaktorer för kväveoxid Uppdaterat statligt vägnät Beräkningar med högre upplösning, som störst 100 m beräkningsrutor (tidigare 500 m) Uppföljning av miljökvalitetsnormen för PM10 –ny kartläggning för år 2010 Tidigare kartläggningar ABC län 2002/2005 Gävle kommun 2003 Sandviken kommun 2006 Ändrade beräkningsförutsättningar Dubbdäcksandel –förbud på gator i Stockholm och Uppsala Miljökvalitetsnormen: nya utvärderingströsklar Uppdaterat statligt vägnät Som störst 100 m beräkningsrutor (tidigare 2 km)

Kartläggning av NO2-halter år 2010 i Stockholm och Uppsala län samt Gävle kommun och Sandviken kommun - Jämförelser med miljökvalitetsnorm

Miljökvalitetsnormen NO2 Luftkvalitetsförordning SFS 2010:477 Övre utvärderingströskel Neder utvärderingströskel 1 timme 72 54 1 dygn 48 36 Kalenderår 32 26 Liksom tidigare kartläggning visar beräkningarna att dygnsnormen är dimensionerande.

Förändringar sedan kartläggningen 2006 (Gävle 2003) Utsläppsfaktorer NOx Förändringar sedan kartläggningen 2006 (Gävle 2003) Nya emissionsfaktorer Artimis har ersatt Vägverkets EVA-modell Bättre beräkningar fr utsläppen från olika kategorier av miljöbilar och dieselbilar. Utsläppen av kväveoxider är högre med Artemis jmf med EVA-modellen. Statliga vägar från NVDB Nytt vägnät och uppdaterade trafiksiffror, tung trafikandel och hastighet för statliga vägar. Nytt geografiskt vägnät från NVDB för kommunala vägar i Stockholms Stad (ej trafikflöden).

Utsläppsfördelning, NOx förändring i utsläppsdatabasen 2006-2010

Trafikarbete inlagt i utsläppsdatabasen förändring i utsläppsdatabasen 2006 -2010

Mätningar

Mätningar

Meteorologi Parametrer som påverkar halterna NO2: Stockholms län Meteorologi från Högdalenmasten 50 m Medelår för 1993 - 2010 Uppsala län Meteorologi från Marstamasten, 24 m Medelår för 1993 -2010 Gävle och Sandviken Meteorologi från virtuell mast i Valbo Medelår för 2003 - 2010 Parametrer som påverkar halterna NO2: Risk för inversion, låg vindhastighet Under vintern och särskilt i samband med snötäckt mark är inversioner vanligare än under sommarhalvåret vilket försämrar luftkvaliteten. Inversion ger en stabil skiktning i atmosfären och föroreningar som släpps ut i marknivå stannar nära marken och späds inte ut i vertikal led som under mer normala förhållanden. Dessutom är vindhastigheten låg vid inversioner och utspädningen i horisontell led blir också liten. Generellt större risk för höga luftföroreningshalter orsakat av inversioner med försämrad utspädning av luftföroreningarna än Stockholm och Gävle. Vanligt med inversion vintertid i Gävle

Beräknade NO2-halter AB län, C län samt Gävle och Sandviken år 2010

Beräknade NO2-halter Gävle och Sandviken år 2010 Gävle centrum

Beräknade NO2-halter Uppsala län år 2010 Uppsala tätort

Beräknade NO2-halter Stockholms län år 2010 Storstockholm

Var riskerar NO2-normen att överskridas? Kritiska trafikflöden Öppna vägar ABC-län+Gäv/Sand Enkelsidig bebyggelse Turingegatan, Södertälje Dubbelsidig bebyggelse Norrlandsgatan, Stockholm 60 µg/m³ : ca 87000 ÅMD 48 µg/m³ : ca 64 000 ÅMD 36 µg/m³ : ca 40 000 ÅMD 60 µg/m³: ca 40 000 ÅMD 48 µg/m³ : ca 22 000 ÅMD 36 µg/m³ : ca 4 000 ÅMD 60 µg/m³ : ca 6 000 ÅMD

Jämförelse av NO2-halter 2010 42 km över mk norm 39 km inom övre utv tröskeln 2003/2006 29 km över mk norm 70 km inom övre utv tröskeln > 60 µg/m3 48-60 µg/m3

Jämförelse av NO2-halter 2010 Gävle kommun och Sandviken kommun 0 km över miljökvalitetsnorm 0,3 km inom övre utvärderingströskeln 2003/2006 Gävle kommun och Sandviken kommun 0 km över miljökvalitetsnorm 5,8 km inom övre utvärderingströskeln 2010 Gävle tätort 2003 Gävle tätort > 60 µg/m3 48-60 µg/m3

Jämförelse av NO2-halter Uppsala län 2010 0,06 km över miljökvalitetsnorm 0,6 km inom övre utvärderingströskeln Uppsala län 2006 0,4 km över miljökvalitetsnorm 0,3 km inom övre utvärderingströskeln 2010 Uppsala tätort 2006 Uppsala tätort > 60 µg/m3 48-60 µg/m3

Jämförelse av NO2-halter Stockholms län 2006 29 km över miljökvalitetsnorm 64 km inom övre utvärderingströskeln Stockholms län 2010 42 km över miljökvalitetsnorm 38 km inom övre utvärderingströskeln 2010 Storstockholm 2006 Storstockholm > 60 µg/m3 48-60 µg/m3

Jämförelse av NO2-halter Stockholms innerstad 2010 Stockholms innerstad 2006 > 60 µg/m3 48-60 µg/m3