Analytiker & Holistiker

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Sätt kryss vid ett av följande alternativ:
Advertisements

Tips och råd som hjälper dig läsa, lära och plugga
A day as the opposite sex
Din hjärna och ditt minne!
Barnanpassad utredning
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Längd och massa s
SSQ 5.6 sida 1 De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. För varje fråga ska.
Les meilleures photos de
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
1) Ni har kommit överens om att barnet ska ta bort sin tallrik från bordet efter måltider. Det går bra ibland och ibland inte. Den här gången går ditt.
Att läsa och studera.
Analytiker & Holistiker
Att lära på mottagarens villkor
- Konsten att ge feed-back
Ålder Namn Datum SSQ12 SSQ12 Instruktioner Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder en hörapparat (höger öra) Jag använder två hörapparater.
Att skriva en artikel.
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Skolbarn i sex till tolv årsålder behöver tio till elva timmars sömn.
Instruktioner Vilken grupp av frågor känner du att du instämmer mest med? Instämmer du i hög grad med de första 10 frågorna är din självkänsla lägre.
Mindfulness – en hjälp på vägen
ERGONOMI Vad är det?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
En bild säger mer än tusen ord !
LÄRSTILAR&ARBETSSTILAR Margareta Melén Ht DEFINITIONER ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ÖVERGRIPANDE DEFINITION: ”Lärstilen är en uppsättning biologiska.
Det kognitiva perspektivet (Kapitel 4)
If you want to build a ship, don´t herd people together to collect wood and don´t assign them tasks and work, but rather teach them to long for the endless.
Var vänlig svara på nedanstående frågor innan du svarar på frågorna om din hörsel Namn: Datum: Ålder: Jag använder en hörapparat (vänster öra) Jag använder.
Vad är du för typ av person?
De följande frågorna gäller din förmåga och dina upplevelser i samband med att höra och lyssna i olika situationer. Du svarade på samma frågor tidigare.
Lär dig plugga effektivt
Lärstilar Föreläsning Lärstilar och minnestekniker
Konsten att lyckas med sina studier
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
Riktad skrivning Vad kommer du ihåg för några läsförståelsese- medhjälpare ? Vad minns du om dem? Skriv tills jag säger stopp, sen läser ni upp vad ni.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
Vad vår hjärna kan lura oss!
Vem är du?.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Studieteknik och inlärning
Livskarriär Din väg mot ett arbete som kommer att göra dig lycklig.
Skriva noveller.
Hur man lär sig saker på bästa sätt!
Att skriva dikter.
Idrottspsykologi.
Instruktioner Hur man skriver.
Studieteknik Vad ska det vara bra för?.
Gammal dam eller ung flicka
”strid” med ord, meningsbyte
Hur du tar hand om din kunskap
Del 3 Din hjärna och ditt minne!
Utomhusmatematik i elevens närmiljö
Vad är en KATA? katatogrow.com.
Socialpsykologi.
Självutveckling Modul 6 PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624.
Exempel på skriftligt omdöme
STUDIETEKNIK.
Studieteknik – Konsten att plugga mindre Fredrik Stenmark Plugga hårdare.
Hur du kan lära bättre!. Följande gäller Just det, organisera dina studier! Lär dig att planera dina studier hur, var och när du pluggar bäst lästeknik.
Hur du kan lära bättre!.
Ledarskap.
STUDIETEKNIK.
Pedagogiska konsekvenser vid CVI
Anpassad för barn till den som drabbats av en hjärnskakning
Att lära på mottagarens villkor
Komma igång med Scratch
Presentationens avskrift:

Analytiker & Holistiker

Vänster och Höger hjärnhalva

Konflikt

Vad stämmer på dig?

Analytisk Holistisk Har tyst omkring sig Bra belysning Använder mest vänster hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har tyst omkring sig Bra belysning Sitter vid ett skrivbord Inte småäter Är ensamma när de studerar Sitter stilla Använder mest höger hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har ljud omkring sig Har svag belysning Sitter bekvämt Småäter Studerar tillsammans med andra Rör på sig

Sätt att tänka Auditivt minns genom: Visuellt minns genom: Taktilt minns genom: Kineste-tiskt minns genom: Analytiskt Att upprepa ord eller siffror högt eller tyst för sig själv Att läsa, se eller observera Att skriva eller göra anteck-ningar Att röra sig till musik, få springa, medan man koncentrerar sig Holistiskt Med musik, lyrik eller sångtexter Att se händelserbilder, filmer Att klottra, teckna eller rita kartor Att uppleva, drama-tisera, rollspel

Försök att använda alla sinnen när du lär dig!

Testa inlärningsstil Visuell inlärning Auditiv inlärning Kinestetisk inlärning Hur: i grupper om ca. 4, varsin påse med 15 ”vanliga” saker, en duk och protokoll.

Visuell inlärningsstil Lägg upp 5 saker på en rad. Låt testpersonen titta på dem i några sekunder. Dölj sakerna med en duk. Testpersonen får säga/skriva ner/rita sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Auditiv inlärningsstil Säg 5 saker i en bestämd ordning (skriv på en fusklapp). Låt det gå några sekunder. Testpersonen får nu säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Kinestetisk inlärnigsstil Lägg upp 5 saker på en rad utan att testpersonen ser dem. Lägg en duk över sakerna. Testpersonen får nu känna på sakerna under duken (inte titta!) Testpersonen får sedan säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.

Protokoll – inlärningsstilar Testperson (TP): Test 1 Visuell inlärning Hur många klarar TP första gången: Hur många klarar TP innan det blir fel? Hur redovisar TP (ringa in rätt alternativ) genom att: Säga Skriva Annat Test 2 Auditiv inlärning Test 3 Kinestetisk inlärning