Analytiker & Holistiker
Vänster och Höger hjärnhalva
Konflikt
Vad stämmer på dig?
Analytisk Holistisk Har tyst omkring sig Bra belysning Använder mest vänster hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har tyst omkring sig Bra belysning Sitter vid ett skrivbord Inte småäter Är ensamma när de studerar Sitter stilla Använder mest höger hjärnhalva och studerar oftast bäst om de har: Har ljud omkring sig Har svag belysning Sitter bekvämt Småäter Studerar tillsammans med andra Rör på sig
Sätt att tänka Auditivt minns genom: Visuellt minns genom: Taktilt minns genom: Kineste-tiskt minns genom: Analytiskt Att upprepa ord eller siffror högt eller tyst för sig själv Att läsa, se eller observera Att skriva eller göra anteck-ningar Att röra sig till musik, få springa, medan man koncentrerar sig Holistiskt Med musik, lyrik eller sångtexter Att se händelserbilder, filmer Att klottra, teckna eller rita kartor Att uppleva, drama-tisera, rollspel
Försök att använda alla sinnen när du lär dig!
Testa inlärningsstil Visuell inlärning Auditiv inlärning Kinestetisk inlärning Hur: i grupper om ca. 4, varsin påse med 15 ”vanliga” saker, en duk och protokoll.
Visuell inlärningsstil Lägg upp 5 saker på en rad. Låt testpersonen titta på dem i några sekunder. Dölj sakerna med en duk. Testpersonen får säga/skriva ner/rita sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.
Auditiv inlärningsstil Säg 5 saker i en bestämd ordning (skriv på en fusklapp). Låt det gå några sekunder. Testpersonen får nu säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.
Kinestetisk inlärnigsstil Lägg upp 5 saker på en rad utan att testpersonen ser dem. Lägg en duk över sakerna. Testpersonen får nu känna på sakerna under duken (inte titta!) Testpersonen får sedan säga/skriva ner sakerna i rätt ordning. Notera hur många saker testpersonen klarade. Är alla rätt – gör om testet men öka med ett föremål. Fortsätt tills det blir fel. Notera hur testpersonen valde att redovisa genom att säga/skriva/rita eller på något annat sätt.
Protokoll – inlärningsstilar Testperson (TP): Test 1 Visuell inlärning Hur många klarar TP första gången: Hur många klarar TP innan det blir fel? Hur redovisar TP (ringa in rätt alternativ) genom att: Säga Skriva Annat Test 2 Auditiv inlärning Test 3 Kinestetisk inlärning