Sid 1 Prestanda Berry Larsson. Sid 2 Klassifiering av luftfartyg FAR 23 Max vikt 5700kg och max 9 passagerare SFAR 23 ”special konditions” Max vikt 5700.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
EUROPABANA 1 Tetran/Pyramiderna (Pyramiden) REGLER. ¤ Gränslinje (G): Framkant (mot banhuvudet) av andra hindret, både till höger och vänster, samt vinkelrätt.
Advertisements

BOGNIBANA 1 Rakbana utan hinder REGLER. ¤ Gränslinje: 50 cm framför utslagsmarkering. OBS!: Boll som pga för hårt slag eller hård vind rullar tillbaka.
Geografi Henrik Carlsson.
En Dag i Ramadan Ramadan
Procent Betyder hundradelar.
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Här ser ni några sidor som hjälper er att lösa uppgifterna:
MS Excel 2007 Lektion 3 1 Copyright, Mahmud Al Hakim, 2008.
MS Excel 2010 – Dag 2 Mahmud Al Hakim
BENÄMNA lätta ord SPRÅKTRÄNING VID AFASIKg VIII
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Skellefteå - Bodö.
Kundundersökning mars 2010
Tillämpning av bolagsstyrningskoden vid årsstämmor 2005 och 2006.
Leif Håkansson’s Square Dancer Rotation
Projektföljeforskning
V E R S I O N N R 1. 2 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Eddie Arnold - Make The World Go Away Images colorées de par le monde Déroulement automatique ou manuel à votre choix 1 för dig.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Elkraft 7.5 hp distans: Kap. 3 Likströmsmotorn 3:1
Budgetpropositionen för 2013 Bertil Holmlund Nationalekonomiska institutionen Uppsala universitet Nationalekonomiska föreningen 24 september 2012.
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling BILD 1 Resultat av enkät till landstingspolitiker
Sidnummer1 Svensk utgivning 2011 enligt Dewey Hur blev det? Harriet Aagaard Olof Osterman.
UNIONEN - tillgänglighet under semestern 2014
Karolinska Institutet, studentundersökning Studentundersökning på Karolinska Institutet HT 2013.
Kommunpussel Din uppgift är att sortera de organisatoriska delar på nästa sida på ett sådant sätt att det överensstämmer med hur din kommun är organiserad.
V E R S I O N N R 2. 0 T A V E L I D É E R I M I L J Ö.
Bastugatan 2. Box S Stockholm. Blad 1 Läsarundersökning Maskinentreprenören 2007.
Enkätresultat för Fritidshem Föräldrar 2014 Skola - Hällby skola.
INFÖR NATIONELLA PROVET
Enkätresultat för Grundskolan Elever 2014 Skola:Hällby skola.
15 x 25 meter. Skriv banenavn Skriv designet af Skriv dato MÅL sväng vänster 6 sväng höger 5 runt 7 Vänster runt hund höger runt.
Postmilen båda banorna
(2) Avvikelse från std. kostnad (5) Andel inv 65+ med insats (4) Andel 80+ i befolkningen (1) Kronor/ invånare (65+) (3) Kronor/ brukare (6) Ytterfall.
Beräkna en ekvation (metod 1)
Från Gotland på kvällen (tågtider enligt 2007) 18:28 19:03 19:41 19:32 20:32 20:53 21:19 18:30 20:32 19:06 19:54 19:58 20:22 19:01 21:40 20:44 23:37 20:11.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
1 Varför går jag på Hockeygym 6 Resultat +Beteendemål +Tidpunkt då de ska vara uppfyllda 5 Vision 2+3 Gruppen.
1 Bakgrund & Genomförande MÅLGRUPP Män och kvinnor år, dvs ca 7 miljoner Riksrepresentativt urval från Novus Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad.
ÖVERSLAGSRÄKNING.
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever ( per klass)
Greppa Näringen Medlemsundersökning, kvartal 1. 1.
RLT- Stråk Motorflygförbundet KSAK
1 Joomla © 2009 Stefan Andersson 1. 2 MÅL 2 3 Begrepp Aktör: en användare som interagerar med webbplatsen. I diagrammet till höger finns två aktörer:
Kouzlo starých časů… Letadla Pár foteček pro vzpomínku na dávné doby, tak hezké snění… M.K. 1 I Norrköping får man inte.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// Är vänsteralliansen trovärdig i Norrköping.
Enkätresultat för Fritidshem Elever 2014 Skola:Fritidselever, Gillberga skola.
Innehåll, kommunpresentation 3. Rangordning av ordningsstörningar (fråga 1) 4. Problem med nedskräpning (fråga 1a) 5. Problem med skadegörelse (fråga 1b)
Grundskola Föräldrar 2013 Grundskoleenkät - Föräldrar Enhet:Gillberga skola.
1(31) Ett omdiskuterat ämne. Vad är det som händer? 2.
Best pictures on the internet 2007 Awards 1http:// (s), (v), och (mp) i Norrköping, gillar inte att vi använder grundlagarna.
2 Agenda 1. Börja arbeta med Excel Hantera arbetsböcker 3. Formler 4. Formatera 5. Diagram 6. Skriva ut 7. Referenser mellan kalkylblad 8. Arbeta.
Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015 Täckningsgrad Dec 2014 – feb 2015.
Arbetspensionssystemet i bilder Bildserie med centrala uppgifter om arbetspensionssystemet och dess funktion
Vem som svarat på enkäten Fig 1. Män =75 år Boende Fig 2 Eget boende, ej hemtjänst Eget boende med hemtjänst.
1 Anneli Juhlin FP
Enkätresultat för Grundskolan Föräldrar 2014 Skola - Gillberga skola.
Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014 Täckningsgrad Dec 2014 – jan 2014.
Ingenjörsmetodik IT & ME 2008
Vattenundersökningar vid Norra Randen Norra randen (NR) - 6 sjömil öster om Grisslehamn - Lat 60 o 06’N, Long 18 o 57’E - Bottendjup 130 meter.
Vara kommun Grundskoleundersökning 2014 Föräldrar 2 Levene skola årskurs 5 Antal svar 2014 för aktuell årskurs i skola: 12 Antal svar 2014 för årskurs.
Projekt 5.3 Gilpins och Ayalas θ-logistiska modell A Course in Mathematical Modeling - Mooney & Swift.
Räkna till en miljard 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13,14,15,16,17,18,19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, En miljard är ett.
Förskoleenkät Föräldrar 2012 Förskoleenkät – Föräldrar Enhet:Hattmakarns förskola.
Bild 1 Prognos för länets arbetsmarknad Stefan Tjb.
Grundskola Elever 2013 Grundskoleenkät - Elever Enhet: Gillberga skola.
1 Jan Lundström OV’s Hemsida Utbildning Ledare. 2 Jan Lundström OV’s Hemsida Standard Lagrum.
När infaller Julafton och hur ofta?
Procent Betyder hundradelar.
Presentationens avskrift:

Sid 1 Prestanda Berry Larsson

Sid 2 Klassifiering av luftfartyg FAR 23 Max vikt 5700kg och max 9 passagerare SFAR 23 ”special konditions” Max vikt 5700 kg och dispens för upp till 19 passagerare FAR/JAR 25 Transport Category Max vikt mer än 5700 kg och mer än 19 passagerare d.v.s. 20 eller fler. Tyngre linjefart och chartertrafik. Dispenser regleras i SFAR 41, SFAR 23 och FAR 23(Commuter) FAR 135 (Appendix A) Regelverk i USA för IFR taxiflyg, linjetrafik och bruksflyg för flp upp till 5700 kg. Dispens sökes i sverige. Gäller endast USA reg, flp.

Sid 3 Prestanda och säkerhetskriterier vid flygplanregistrering Här följer en kort sammanställning för att påvisa skillnader mellan olika certifierings-krav. Dessa finns beskrivna i BCL.

Sid 4 FAR 23 Max take off weight (TOW) lbs (5 700 kg) Max antal passagerare 9 st. Krav på hinderfrihet i utflygning: endast hinderfri lutning i utflygningsriktningen. Ej några stigkrav i procenttal mer än att 50 ft höjd skall ha erhållits vid uppmätt startsträcka. Ej enmotor stigkrav i start och landning.

Sid 5 FAR 41 C Max take off weight (TOW) obegränsad Max antal passagerare 19 st. Start: Den längsta av t/o-dist 35 ft (jet) 50 ft (prop) med en motor eller acc/stop-dist. Seg I: V1: >1,1Vs1 eller 1,1Vmc och positiv stiggradient. Seg II: V2: >V1 eller 1,2 Vs1 stiggradient > 2 % Enmotor stigkrav: 2,1 % stiggradient med (Land. Config.) Landning: 50 ft vid tröskel på 1,67* uppmätt startsträcka

Sid 6 SFAR 23 Max take off weight (TOW) lbs (5 700 kg) Antal passagerare 10 eller fler. Start: Den längsta av t/o-dist till 50 ft med två motorer eller acc/stop-dist. Seg I: V1: >1,1Vs1 eller Vmc och positiv stiggradient. Seg II: Flygning i markeffekt med eller över V1. Enmotor stigkrav: Ej krav Landning: 50 ft vid tröskel på 1,67* uppmätt startsträcka

Sid 7 SFAR Commuter cat. Max take off weight (TOW) lbs Max antal passagerare 19 st. Start: Den längsta av t/o-dist 35 ft (jet) 50 ft (prop) med en motor eller acc/stop-dist. Seg I: V1: positiv stiggradient ut ur markeffekt under acceleration. Seg II: V2 till 400 ft och stiggradient >2,4% Enmotor stigkrav: Stiggradient > 2,1% med (land config) (approach climb) Landning: 50 ft vid tröskelpassage, 1,67 * uppmätt landsträcka

Sid 8 FAR 25 Max take off weight (TOW) > 5700 kg Antal passagerare 20 st eller fler. Start: Den längsta av t/o-dist 35 ft (jet) 50 ft (prop) med en motor eller acc/stop-dist. Seg I: V1: positiv stiggradient ut ur markeffekt under acceleration. Seg II: V2 till 400 ft och stiggradient >2,4% Enmotor stigkrav: Stiggradient > 2,1% med (land config) (approach climb) Landning: 50 ft vid tröskelpassage, 1,67* uppmätt landsträcka

Sid 9 Startfasen Prestanda för flermotoriga flygplan, certifierade under FAR 23, max Take off weight (TOW) 5700 kg och registrerade för max 9 passagerare.

Sid 10 Start 1 Flygplanets vikt vid start får ej överskrida max Startvikt som anges i referenshandboken som utfärdas för varje flygplan individuellt. Max startvikt kan t.ex begränsas av startbanans längd och av landningsbanans längd. Vid start erfordras 50 ft höjd hinderfrihet på 80 % av tillgänglig startsträcka.

Sid 11 Start 2 ERFORDERLIG STARTSTRÄCKA är 1.25 * UPPMÄTT STARTSTRÄCKA Vid 50 ft höjd skall flygplanet uppnått en fart som lägst skall vara 1.2 * Vs1 eller 1.1 * Vmc. 50 ft Uppmätt startsträcka= högst 80 % av tillgänglig startsträcka Erforderlig startsträcka (= 1.25 * uppmätt startsträcka till 50 ft)

Sid 12 Vid start skall hänsyn tagas till följande: tryckhöjd temperatur vindkomposant banbeskaffenhet (ex. snö, slask, vatten.). övriga faktorer enligt flyghandboken, (ex. avisning).

Sid 13 Korrigering enligt BCL - D a) Startsträckan: minskas med 1% per knop motvindskomposant. Startsträckan: ökas med minst 4% per knop medvindskomposant. b) Startsträckan: minskas med 1% per grad C. under stand. temp. Startsträckan: ökas med 1% per grad C, över stand. temp. c) Start får ej ske om medvindskomposanten överstiger 5 kt. d) Startsträckan är baserad på torr, hårdgjord bana. När det finns beläggning på banan skall följande tilläggs-korrektioner användas.

Sid 14 Korrigering enligt BCL - D När det finns beläggning på banan skall följande tilläggs-korrektioner användas. Banbeskaffenhet Ökning av startsträcka Hård, kortklippt gräsbana(5-10 cm) 10 % Vatten eller slask Max djup 2,5 cm 20 % per cm Tung (kram) snö Max djup 5 cm 10 % per cm Pudersnö Max djup 10 cm 5 % per cm e) Startsträckan får minskas med 15 % per 10 % minskning av startvikten.

Sid 15 ASDA Accelerate - Stop Distance Avaliable Sträckan vid avbrutan start får ej vara längre än banans tillgängliga längd.

Sid 16 TODA Take-off Distance Avaliable Sträckan vid fullföljd start får ej vara längre än 80 % av banans tillgängliga längd = uppmätt startsträcka. I förekommande fall ökad med längden av det hinderfria stigområdet ex om stopway eller clearway får användas.

Sid 17 TORA Take-off Run Avaliable Start-rullsträckan får inte vara längre än rullbanans tillgängliga längd.

Sid 18 Stopway 1 Stopway är ett område som lägges till ordinarie banas förlängning. Stopway kan användas tex då banan är kortare än vad erforderlig accelerate-stop distance kräver. Kriterier för att använda stopway är att området har en yta och bärighet så att flygplanet ej skadas.

Sid 19 Stopway 2 Stopway beräknas till max 50 % (en motor) av sträckan, från lift off till 50 ft höjd, som sedan adderas till ordinarie bana. Vid beräkning av lastkapacitet innan start kan vi nu räkna med en längre startsträcka.

Sid 20 Clearway Clearway beräknas på liknande sätt som stopway, men med den skillnaden att man måste kunna stanna på ordinarie bana. D.v.s vid motorbortfall, max hälften av sträckan från lift off till 50 ft höjd. Clearway skall befinna sig inom manöverområdet och slutta max 1,25 % inom 75 m på båda sidor om banans förlängning.

Sid 21 Utflygningsfasen FAR 23 NORMAL/STANDARD KATEGORI Max take off weight (TOW) lbs (5 700 kg) Max antal passagerare 9 st. Krav på hinderfrihet i utflygning: endast ”viss hinderfri lutning i utflygningsriktningen.” Ej några stigkrav i procenttal mer än att 50 ft höjd skall ha erhållits vid uppmätt startsträcka. Ej enmotor stigkrav i start och landning.

Sid 22 Följande sidor gäller FAR 23 Commuter och FAR 25 (Fler än 19 pax och tyngre än 5700 kg) Om det finns hinder i utflygningsriktningen måste TOW-vikten reduceras så att föreskriven marginal erhålles till hinder om vi erhåller motorbortfalla efter beslutsfasen. För att uppfylla det kravet beräknas två olika flygbanor.

Sid 23 Aktuell flygbana Den flygbana flygplanet skulle följa i verkligheten med en motor ur funktion, övriga motorer med full effekt. Förutsatt att V2 hålles konstant.

Sid 24 Nettoflygbana Är en teoretisk flygbana som måste ge en hindermarginal på 35 ft (50 ft). Denna ger också en viss marginal till små pilot-misstag och mindre fel på flygplanet. Nettoflygbanan skall dessutom ge marginal även utanför flygplanets färdlinje, på båda sidor om färdlinjen. Hinderområdet ser olika ut beroende på hur långt ifrån banan vi flugit.

Sid 25 Hinderområdet Max erforderligt horisontellt avstånd från färdlinjen. 300 M vid kursändring < eller = 15 grader VMC dager 600 M vid kursändring < eller = 15 grader IMC eller VMC mörker 600 M vid kursändring > 15 grader VMC dager 900 M vid kursändring > 15 grader IMC eller VMC mörker 90 meter Färdlinje B= ,125 * D meter D meter stråkände Slut av bana eller hinder- fritt stigomr.

Sid 26 Hinderområdets bredd Bredden = ,125 * D B = ,125 * 1000 B = 215 m Områdets början räknas från banans slut eller STOPWAY / CLEARWAY. Hindermarginal skall vara minst 35/50 ft (jet/prop) till nettoflygbanan.

Sid 27 Skall uppdateras. Kommer inom kort.

Sid 28 Overrun Skall uppdateras Kommer inom kort

Sid 29 Underrun Skall uppdateras (Krav på erforderlig banlängd) Kommer inom kort

Sid 30 Faktorer som inverkar på fart för bästa stigvinkel respektive bästa vertikalhastighet Skall uppdateras Kommer inom kort Berry Larsson