-att förebygga, upptäcka och åtgärda Kaj-Mikael Wredlund.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hälsoeffekter, tidiga tecken vid stress och psykisk ohälsa
Advertisements

MÄNSKLIGA RÄTTIGHETER
Frågor som underlättar för ungdomar att testa sitt cannabisberoende/missbruk och sitt missbruksmönster.
Bedöma kroniskt tillstånd
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Samhället är mer än summan av sina delar
Om risk- och skyddsfaktorer
Sambanden mellan hälsa, ekonomisk utveckling och planering
TEMA I HÄLSOFRÄMJANDE LIVSSTIL
Viktiga utgångspunkter
Ungas frågor om alkohol och droger
Alkoholism.
Cannabis-appen - ett preventionsverktyg i vår tid 3 april 2013.
Livskvalitet och psykisk hälsa hos dem som nyligen fått permanent uppehållstillstånd. En forskningsstudie utförd vid Asyl- och Integrationshälsan i samarbete.
Hälsa och Kondition.
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
STRESS Stress är ett allmännt fenomen i vardagen, som påverkar på människans välmående. Stressen uppstår i människans inre men den är oftast en reaktion.
Leg psykolog/leg psykoterapeut
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Hur bör samhället organiseras
Inlärningsmiljö för att öka motivation
RÄTTEN TILL BÄSTA MÖJLIGA FYSISKA OCH PSYKISKA HÄLSA
Beroende och den växande hjärnan
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Repetition och tillbakablick
Erfarenhetsutbyte - dag 1 Hur vanlig är kombinationen, missbruk av cannabis/ecstacy bland era klienter? Upplever ni att dessa klienter är annorlunda/har.
STUDIEMILJÖ Nu har du kommit till modul 2. Den handlar om din studiemiljö. Hur mycket har du egentligen tänkt på din fysiska studiemiljö? Har du funderat.
Välfärd.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Vad menar vi med begreppet behov?
Torka alltid tårar med handen. - om ett gott bemötande.
HaschAvvänjningsProgram
Ta ställning och handla!
Tema Kär och galen.
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Pilotgruppens egna erfarenheter från studiegruppen våren 2009
”Lär dig säga jag och nej”
Hyväksymis- ja omistautumisterapia Acceptance and Commitment Therapy
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Riskgruppen kan karaktäriseras på följande sätt:
Det är hur barnen mår du kan bedöma ett samhälle Susanne Osten.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
BETYGSKRITERIER I GEOGRAFI
Vad är Hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet.” (WHO)
Ökad psykisk ohälsa bland unga – förslag till förklaringar och åtgärder 45 min - 35 min= 18 bilder. Sven Bremberg.
Processledare – Alkohol- och drogfrågor Arbetsmarknads- och socialförvaltning Projektledare- för lokalt pilotprojekt Cannabis Magnus Wallgren
Alkohol och droger En översikt.
Hälsa och Kondition.
Vad är Hälsa? ”Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och svaghet” (WHO)
Narkotikaundersökning bland elever på gymnasium i Norrbotten 2012 och 2014.
psykologiska effekter
Passion för livet utvecklas och stödjs av Region Jönköpings län
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
kan man dra av Dunedinstudien?
Barn och stress.
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Skolbarns hälsovanor i Sverige 2013/14 Undersökning vart 4:e år 11-, 13- och 15-åringar 8000 elever Start 1985/86 Nationell – internationell jämförelser.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Psykologi Introduktion.
Lektion 1:1 Vad är våld Hur kan våldet benämnas
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg
Häsokunskap 1 hösten 2008 Emelie Åhlberg.
Elevhälsa Vilka behov ser vi? Hur kan vi förebygga? Marie Aspfors
Namn Presentation av er själva samt koppling till ABC. Datum.
Presentationens avskrift:

-att förebygga, upptäcka och åtgärda Kaj-Mikael Wredlund

 Uppkommer pga individuella och samhälleliga faktorer.  Upprätthålls av både individen och samhället.  Vem som helst kan utveckla ett beroende.

 Fenomenet är okänt.  Vårt samhälle betonar häftiga upplevelser och omedelbar belöning.  Beroendeskapande beteende uppmuntras bland dem som strävar efter (och behöver få uppleva) oberoende.  Mera kunskap ger större förståelse.  Bearbetad kunskap blir värderingar.

 När man börjar omprioritera sina vanor till förmån för den lustfyllda upplevelsen på bekostnad av studier, arbete, ekonomi, hälsa, sociala kontakter och annat som man hittills ansett viktigt.  Beteendet är ofta mera tvångsmässigt än lustfyllt och är ofta ägnat att hålla obehagliga tankar och känslor på avstånd.

 Dett limbiska systemets belöningsbanor påverkas med neurologiska förändringar som följd.

 När förvandlas bruk till missbruk ?  Experimentellt bruk.  Rekreationellt bruk.  Problematiskt bruk.  Begreppet missbruk har delvis överlappande men olika betydelser i juridisk, medicinsk och moralisk mening.

 Fysiska tecken: stickmärken, skrap- och rivmärken, sämre hygien, muskelryckningar, nedsatt aptit, sug efter sötsaker, kraftigt förstorade eller förminskade pupiller, röda ögonvitor.  Psykiska tecken: kraftiga humörsvängningar, skrattanfall, ökad konfliktbenägenhet, nedstämdhet, minnesstörningar, inlärningssvårigheter, likgiltighet för skolan, anmärkningsvärd trötthet.

 Sociala tecken: sämre relationer till föräldrar och syskon, frånvaro från hemmet, skolk, sena hemkomster eller frånvaro utan rimlig förklaring, ändrad umgängeskrets.  Övriga tecken: Ändrade värderingar, stölder, lögner, missbruksverktyg samt i vissa fall dofter på kläder eller i rummet.

 Missbruket kan pågå länge utan att det märks.  Missbruket förnekas el. bagatelliseras när det upptäcks.  MEN intervention är nödvändigt !  SE HELA livssituationen!

 Det finns ett samband med tobaksrökning.  Vinner terräng, populariseras medvetet, alkoholanvändningen minskar,cannabisanvänd- ningen ökar.  Den ökade användningen syns i antalet klienter vid mental- och missbrukarvården.

 Beroendeframkallande.  Psykomotoriska och kognitiva försämringar.  Olycksfallsrisken ökar.  Försämrad allmänkondition, hjärt o kärlsjukdomar (jämförbart med nikotin).  Psykotiska symptom och/eller påskyndad schizofreniutveckling.  Cancerframkallande.

 Nätberoende; en stor del av den vakna tiden tillbringas vid nätet med spel och chat.  Porrberoende.  Sker på bekostnad av sociala relationer och påverkar välmåendet.  Nedstämdhet (enl. Mia-Veera Koivisto, 2011)  Spelberoende (vid webben och/ eller automater); som ovan men med ekonomiska skadeverkningar.  Övriga: Shopping, snatteri, fixering vid utseende (ätstörningar, överdriven motion).

 Cannabis  Efedrin, Ketamin, Spice, Dragonfly, Butylon, MDPV etc  Är tillgängliga och inte alltid narkotikaklassade  Sänds till beställaren per post  Diskussionsfora där effekter och erfarenheter diskuteras, ”rådgivning”. ( t ex dancesafe.org och ecstacydata.org)

 Minska tillgång  Minska efterfrågan

 - koordinering  - forskningsbaserad kunskap  - erfarenhetsbaserade metoder  - kontinuitet  - specifikation, beakta målgruppen  - nyansering

 Ökad kontroll  Sundare festkultur  Ökade skyddsfaktorer  Upplysning  Värdediskussioner och övningar

 Forskare: inte skrämsel, inte varnande exempel, inte kampanjer, inte program, inte punktinsatser utan istället föräldraengagemang och aktiviteter som ökar den sociala kompetensen.  De unga: Mera varnande exempel! Mera om verkligheten och följderna, mera om vad som händer i hjärnan!

 Bli sedd, hörd och förstådd  Känna sig uppskattat och omtyckt  Känna sig Älskat  Få visa sina känslor  Känna sig tryggt nu och inför framtiden  Hitta sitt ”jag”  Pröva sina tankar och åsikter  Veta vad du tycker, tänker och känner