Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  19.10.2009-5.6.2010 klass 9C  Philip Jacksons undersökning.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Onsdagen den 29/ åkte klass 3A och 3B till Gamla Linköping.
Advertisements

Frågor om krönikorna Vilken åsikt för Rebecka fram i sin krönika?
Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Ett filter i huvet …är bättre än ett i datorn!
Historien om Antiken i Grekland.
PSYKOLOGI OCH ELEKTRONISK UTRUSTNING I TRAFIKEN
Föräldrautbildning Schysst på nätet
Ta ställning Samarbeta Argumentera Respektera.
Barnanpassad utredning
Att träna Läsförståelse
1.Tar ansvar för skolans inredning och material så vi får en trivsam skola utan klotter, skadegörelse och nedskräpning. 2.Använder inte snus, tobak eller.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Lärdomar från skolor med mer traditionellt undervisningsmönster
Släktskapsregeln för 6a
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
SKOP Elever - Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Elevundersökning 2010 SKOP:s arkivnummer: S19APR10 Elever - Västra skolan, alla.
Hur du skriver en bra historia
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Ipad och IT som digitala verktyg i undervisningen
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Pedagogisk dokumentation
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
Pedagogiskt ledarskap
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
Länsresultat.
ERGONOMI Vad är det?.
Genomförd av Samhällsmedicinska enheten, Örebro läns landsting.
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
En presentation av projektet om hur intresse och måluppfyllelse kan utvecklas för teknik och naturvetenskapliga ämnen. Paul Pakkala 25/
Skol maten Klubbgerdsskolan ca 130 elever Klass 2.
LUPP – lokal uppföljning av ungdomspolitiken LUPP är myndigheten Ungdomsstyrelsens verktyg för lokal uppföljning av ungdomspolitiken – en kvalitetsmätning.
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
Riktad skrivning Hur tyckte att boken Alex Dogboy verkade utifrån det du hittills läst och fått veta? Motivera ditt svar. Skriv tills jag säger stopp,
Välkomna!.
Matematiklyftet Märta-Stina Gahlin Lundberg
Ett Brott Är Ett Brott Av Lovisa
”På egna vingar”. The route 15 mars Greece March 20th.
Vad tycker du om att läsa?
Debattera.
Sammanställning Enkät HT-2012 Antal svarande: 360/443 (81,6% svarsfrekvens)
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Koulua on käytävä 2013 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning.
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
Skolutveckling via digitala medier
Trivselsundersökning 2014 Brukarundersökning höst 2014 (utdrag) Skolor som blev kontaktade Alla 882 trivselskolorna som var aktiva hösten Besvarde.
Hur gör man en debattartikel?
DEN MAGISKA DÖRREN.
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
INFORMATIONSKOMPETENS 1
SKOP Föräldrar- Västra skolan, alla årskurser 1 Rapport till Vara kommun om Undersökning bland föräldrar i skolorna 2010 SKOP:s arkivnummer: S21APR10 Föräldrar.
Skriftlig och grafisk kommunikation – Gör ditt CV
A. BOIJ AB Idé- och produktutveckling © 2009 Anita Boij Bild 1 av 41 F A L K Ö P I N G Ungdomars hälsa och drogvanor 2008 Undersökning bland niondeklassare.
Rökfria skolgårdar – ett gemensamt uppdrag
Nationella forskarskolan i Naturvetenskapernas och Teknikens didaktik (FontD )  Forskarskolan riktar sig till verksamma lärare från förskola till och.
Rökning som hälsoproblem
Svarsfrekvens Oktober 2011 Liv & hälsa ung 2011 Gymnasieskolan År 2 Svarsfrekvens och antal svarande elever.
Vilka är vi och vem är jag?
MAKTLEKAR.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
De tolv sämsta personliga breven enligt Jessica Liebman,
Sociala medier för pedagoger och elever. Läroplan ” Eleverna ska också kunna orientera sig i en komplex verklighet med stort informationsflöde och snabb.
Bergvretenskolan 4A Klasslärare Helena Saari Elevcoach Philip Edman
Mobila Skolteamet Sjöbo
Föräldraråd Tack!. Bildningsförvaltningen Lgr 11 Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011 Del 1- Skolans värdegrund och.
Elev loggbok.
Vad tycker eleverna? Vad tänker eleverna i klass sex om arbetsro kamratrelationer mm? Anika Leim Specialpedagog Rotskärsskolan
JOHARI FÖNSTER SJÄLVSKATTNING
Eleverna i klass 1-6 har svarat på enkäten
Ungdomsenkäten Om mig hälsa och livsstil bland ungdomar i Östergötland
Presentationens avskrift:

Koulua on käytävä 2014 Jari Sarja  Petri Paju 2011  nya elever i skolan (42 år och 56 år)  klass 9C  Philip Jacksons undersökning Life in Classrooms som förebild  forskaren vet inte riktigt vad han underöker. T.ex. Jackson litate på det att han hittar ngt (det tog 11 månader för honom att hitta vad han egentligen undersöker).

Officiell skola (en maskin)  läroplan  läroböcker  undervisning  utvärdering (9 år i skola = ett avgångsbetyg)  man är en elev även om man är borta från en lektion (man måste förklara varför man inte var närvarande)  skolans idé = ngt skall undervisas  eleverna är yrkeskunniga elever (de vet vad som är tillåtet och vad som är förbjudet)

Inofficiell skola  informell växelverkan  rasterna  veckosluten  läraren (har en bra dag, har en dålig dag)  vem leder skolan (”dom som röker tobak”)

Fysisk skola  skolbyggnad  dörren är öppen, dörren är stängd  vem har nyckel?  när får man gå på toaletten?  när skall man äta?  skolbyggnaden är gjord för att organisera (t.ex. en elev i korridoren är på fel ställe om lektionerna i skolan är på gång)

W-typer och M-typer  W-typerna värderar högt den inofficiella skolan. De tycker inte om skola och utbilning, men de tycker om sin skola, sin skolklass och sina skolkamrater  M-tyyperna värderar skola och utbildning högt, men de uppskattar inte sin egen skola.

Vem dominerar i klassen?  klassen domineras antingen av dem som förhåller sig positivt till skolan eller av dem som förhåller sig negativt till skolan inom vuxenutbildning finns inte samma konflikt (t.ex. Arbis)  eleverna är skickliga på att hindra undervisning (t.ex. onödiga frågor)  en vikarie => klassen är orolig

Grupparbete  läraren fattar beslut om grupperna  grupperna splitras, ty eleverna söker sig till sina kompisar  en del arbetar ensamma  en del loggar in på Facebook, även om de borde söka information  problematisera inte (man skall snabbt bli färdig)  text från ett litet papper till ett stort papper

Nya inläningsprocesser  eleven måste starta olika inlärningsprocesser 45 min matematik 45 min geografi 45 min svenska  eleverna vill inte tillämpa det som de lärde sig 45 minuter sedan (olika ämnen är olika ämnen)

Exit  ”Lisää tämä statukseesi jos olet lukiossa ja naurat amiksille, joille annat potkut firmastasi.”  ”lisää tämä statukseesi, jos olet amiksessa ja saat 10 vuoden päästä tulla Bemarilla nauraen MacDonaldsin Drive In:iin tilaamaan lukiolaiselta kerrosaterian ja tämän jälkeen käydä Prismasta ostamassa uuden tv:n lukiolaistädiltä/-sedältä.”

…  ”Parempi olla porukassa väärässä paikassa kuin yksin oikeassa paikassa.”  alla är inte med i gruppen  en del isolerar sig  en del av eleverna isoleras

Högstadiet i Finland ( Apina pulpetissa)  kaotisk  tung  bullrig  eleverna använder skickligt modern teknik  eleverna är trötta på upplevelsepedagogiken  eleverna är inte speciellt intresserade av it-pedagogik  en bra lärare = den som håller ordning  juridiskt orienterade föräldrar

Högstadiereform (Hoikkala & Paju)  ny typ av verksamhet i skolan (dörrarna öppna på kvällarna)  det behövs också lärare som är med klassen hela tiden  övergången från klass 6 till klass 7 skall göras lättare  nya verktyg för blivande lärare (gruppdynamik, hur behandlar man grupper?)