Antoni Research K ulturen och
FORSKNINGS- OMRÅDEN Städer och utveckling Nya drivkrafter Den kreativa klassen Livsstil och kulturvanor
STADEN FÖRÄNDRAS Ökad bilism och rörlighet Människor mer rörliga och flyttbenägna Koncentration till allt större städer Staden är inte bara en handelsplats – mötesplats, arena för upplevelser Från råvaror och industri till K-samhället: kreativitet, kunskap och kultur Jobb och tillväxt följer människor
VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun
PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE
”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988
FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA
FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE
Varför kultur?
VEM KRÄVER EN ATTRAKTIV STAD?
INGENTING SÄGER SÅ MYCKET OM EN STAD SOM DE MÄNNISKOR SOM BOR DÄR
miljö och idrott
KULTUR OCH KREATIVITET SOM TILLVÄXTMOTOR - FRÅN TEORI TILL IDEOLOGI? Finns det en mikro- och makronivå? Vilken typ av satsningar ger resultat? Kulturens roll i samhället Betydelsen av öppenhet och tolerans för att släppa fram nya idéer Städer som lockar den kreativa klassen är attraktiva för alla
KULTUR- STUDIEN SOM-undersökningen med nära svarande från Sveriges 34 största städer Går på teater minst två gånger om året Går på bio minst fyra gånger om året Besöker ett bibliotek minst någon gång i veckan Läser en bok minst någon gång i veckan Går på pop/rockkonsert minst två gånger om året
SAMBAND KULTURINDEX OCH ANDRA VARIABLER (PEARSONS R)
SAMBANDSANALYSER
Viktigt för att locka framförallt högutbildade människor till inflyttning Den kreativa klassen Storföretagens rekrytering Kultur skapar attraktivitet
Marknadsför platsen Fyller platsen med positiva värden Kultur ger synlighet
Kulturen utvecklar platsen
…och gör staden mer intressant
Kulturen smittas och sprids
Kultur är kul! och kan dessutom påverka vårt beteende positivt
Kultur ger indirekt lönsamhet
FÖRHÖJER SHOPPING- UPPLEVELSEN Källa: KF-Fastigheters rapport Utblick – framtiden för handeln
Kulturbesökare är goda konsumenter Högre inkomst Mer stadsliv Shoppar mer Går oftare på restauranger och kaféer Dricker mer alkohol Kulturevenemang vs idrott Kultur ger klirr i kassan
Kultur ger besöksnäring Dalhalla konserthall Nära besökare 2008 Hälften mer långväga Besökarna spenderade i snitt 812 kr/dygn och totalt kr
Bob Dylan, Malmö 2009 Av besökare var 76 procent turister (97% kom huvudsakligen för konserten) Snittkonsumtionen exklusive biljettpris var kr Kultur ger besöks- näring
Handeln har extraöppet till besökare i stadskärnan varav turister kr i omsättning varje kväll 26 procent av omsättningen är shopping Sommar- torsdagar i Borås
Lokalbefolkningens besök på bibliotek, museum eller kulturhus Varje besökare spenderar i snitt mellan kr på shopping/kafé/lunch Förutsättningen är att kulturinstitutionen ligger centralt belägen Kultur genererar gå-på- stan- beteende
Ger mer liv och rörelse Ger en mer blandad publik på stan kvällstid Ökar både upplevd och faktiskt trygghet Kultur förlänger platsens dygn
Kultur ger en koppling till stadens historia, dess invånare och det unika
Så länge pulsen slår…
Ekonomisk hållbarhet Ekologisk hållbarhet Social hållbarhet Hållbart Inkluderande Autentiskt
LivableLovable
Genom delaktighet blir platsen allas egendom och ansvar Utan sin kultur är en plats ingenting, oftast bara sten. Det är innehållet och människorna som gör platsen
Ingen stad kommer i förlängningen att överleva utan ett grundläggande kulturutbud Potential att ”växla upp” kulturintressetHandlar om lika delar attityd och utbudKoncentrera utbudet till stadskärnanKom ihåg att kultur och kreativitet växer underifrånInspiration före institution
@RudolfAntoni Tel: Mail: fastighetsagarna.se