Antoni Research K ulturen och

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Välkommen till Falkenbergs kommun!.
Halvtidsrapport: Trygghetsgruppen Stockholmskommissionen, träff den 31 augusti 2012.
Syfte och upplägg Syftet med undersökningen är att få information om svenskarnas kunskap och inställning till samarbete mellan våra grannländer utifrån.
Rudolf Antoni SOM-institutet
Geografi Henrik Carlsson.
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig
Rudolf Antoni SOM-institutet Göteborgs universitet Teatern i samhället.
Ungdomars drogvanor 2011 Undersökning bland årskurs 9
Utvecklingstrappa för socialt företagande KAK 1997 Anpassad linje 1998 Projekt Valborg 2000 Kooperativ Valborg 2004 Projekt Valfrid 2007 Luleå.
Kulturundersökning Pressmöte Kulturundersökning utförd av Jema Rådgivning På uppdrag av Halmstads kulturförvaltning har 1000 invånare.
AB HANDELNS UTREDNINGSINSTITUT RAPPORT TILL ALCOHOL UPDATE 2009 SVENSKARNAS ATTITYDER TILL GRÄNSHANDEL MED ALKOHOL.
30 – 18 – 11 – – 134 – 124 – – 76 – 75 – 62.
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Esitelmän pitäjän nimi Helsingfors stads strategiprogram 2009–2012.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Alkoholism.
Oväntade utgifter – något att räkna med Ingela Gabrielsson, privatekonom
Kommission för ett socialt hållbart Malmö. Uppdraget •Beslut i kommunstyrelsen •Politisk oberoende kommission •Utarbeta vetenskapligt underbyggda förslag.
Världens största näring
Stadsutveckling - Är det viktigt och i så fall för vem? Björn Bergman
Kortversion av BOSTADSPOLITISK STRATEGI
Omvärldsanalys för Skellefteå 2013
VAL 06 Spelar det någon roll om borgarna styr?. VAL 06 VAD VALET INTE HANDLAR OM.
Veteranen – en pigg 70-åring Årets tidskrift 2010
Västsvenska paketet.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013
VÄLKOMMEN TILL NACKA STAD
Blandstaden - en undersökning av begreppets ursprung, användning och innebörd i svensk stadsplanering Kandidatarbete i landskapsarkitektur Jessica Jansson.
Vad det handlar om Malmö stad satsar på att göra Malmö till en trygg och bra stad att leva, bo och arbeta i. Tillsammans med Malmöborna, företag, fastighetsägare,
Genera Nya Ideer FOXPOPULI “ Social entrepreneurship for social change”, Nordplus adult Project ID AD-2012_1a
Stockholm stad Familjedaghem 2013 Staden totalt Presentation Om undersökningen Frågorna i enkäten Inför läsning av rapporten Svarsfrekvens Resultat –Staden.
Västsverige (regionalt) Göteborg (lokalt)
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
NYFÖRETAGARCENTRUM – RESULTAT RÅDGIVNINGEN NYFÖRETAGARCENTRUMS RESULTAT 2010  ANTAL BESÖKARE  KÖN  ÅLDER  BAKGRUND  TYP AV RÅDGIVNING.
Så ser det ut i Skåne – problem och möjligheter, Att välja jämställdhet Christian Lindell
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer 10 mars 2006.
Vi blir Region Jönköpings län
Över flyg- avgångar varje år. Enkelt och nära. Som livet ska va’. 40 mil havskust. 175 mil vinterleder. Runt midsommar är solen uppe 22 timmar per.
Bilden av Östersund Östersunds befolkning oktober 2008.
Värderingsövning/ fyra hörn
Hållbar utveckling – Vad betyder det för Ängelholm
Världsklass 2015 ”Tillsammans utvecklar vi Örnsköldsvik”
God hälsa och positiv livsmiljö för alla i Jämtlands län Bäckedals folkhögskola Uppdaterat: Långa och korta kurser inom olika gamla.
POWERPOINTMALL DET HÄR ÄR MALMÖ HÖGSKOLA Grundad studenter medarbetare Fem flervetenskapliga fakulteter: Fakulteten för hälsa.
Stockholm stad Förskoleundersökning 2013 Norrmalm stadsdel.
Kapitel 9 Kalkyler med totala kostnader.
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Näringsdepartementet
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
Swedish Welcome Christian Åberg Umeå
1 Mötesplatser – Att planera, skapa och utveckla STADSBYGGNADSDAGEN 29 AUGUSTI UPPLANDS VÄSBY Göran Cars Samhällsplanering och miljö KTH.
1 PROGNOSMODELLENS RESULTAT I BILDER Jouko Kinnunen & Richard Palmer Februari 2006.
Tjäna pengar & Rädda världen Tjäna pengar och rädda världen! Om nya former av entreprenörskap med fokus på samhällsnytta. Erika Augustinsson 26 februari.
1 SÖDERTÖRNSKOMMUNERNA SAMVERKAR Kultur och fritid.... uppskattas av medborgarna men varför?
Över flyg- avgångar varje år. Enkelt och nära. Som livet ska va’. 40 mil havskust. 175 mil vinterleder. Runt midsommar är solen uppe 22 timmar per.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
Ett axplock från Kommunerna i Stockholms- regionen – En lägesbeskrivning år 2014 Ett stöd för problem- formuleringar och prioriteringar kopplat till KSLs.
Botkyrkas styrmodell och kommunens ekonomi
Bygd o stad i balans. Möjligheternas Örnsköldsvik- en hållbar och tillgänglig landsbygd för företag att verka i och för människor att leva i och besöka.
Alliansens ekonomiska politik för mål och budget 2016.
Antoni Research Stadens attraktivitet och
Susanna Heldt Cassel Docent i kulturgeografi, Tourism Studies, Högskolan Dalarna. Attraktiva platser och regioner – vad säger forskningen och hur kan vi.
Ett öppet och levande Motala ResultatmålStatusNyckeltal 01 Företagsmiljö i toppklass + 69 arbetsställen 02 Meningsfull sysselsättning Ökad sysselsättning.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Skövde! välkommen till.
Vad innebär regionbildningen?
Där idéer blir verklighet
TORSÅKERS IF Socioekonomiskt bokslut 2018.
20 års utvecklingsarbete tillsammans och resan fortsätter
Presentationens avskrift:

Antoni Research K ulturen och

FORSKNINGS- OMRÅDEN Städer och utveckling Nya drivkrafter Den kreativa klassen Livsstil och kulturvanor

STADEN FÖRÄNDRAS  Ökad bilism och rörlighet  Människor mer rörliga och flyttbenägna  Koncentration till allt större städer  Staden är inte bara en handelsplats – mötesplats, arena för upplevelser  Från råvaror och industri till K-samhället: kreativitet, kunskap och kultur  Jobb och tillväxt följer människor

VAD GENERERAR TILLVÄXT? Attraktiv miljö, öppen livsstil och bra bostadsmarknad Nya företag och bättre arbetsmarknad Ökad inflyttning och fler investeringar Ökade skatteintäkter och mer välmående kommun

PLATSENS FÖRMÅGA ATT ATTRAHERA ÄR AVGÖRANDE

”What can people be paying Manhattan or downtown Chicago rents for, if not to be around other people?” Robert Lucas 1988

FASTIGHETER ÄR INTE FLYTTBARA

FRÅN ETT C-LÄGE TILL ETT A-LÄGE

Varför kultur?

VEM KRÄVER EN ATTRAKTIV STAD?

INGENTING SÄGER SÅ MYCKET OM EN STAD SOM DE MÄNNISKOR SOM BOR DÄR

miljö och idrott

KULTUR OCH KREATIVITET SOM TILLVÄXTMOTOR - FRÅN TEORI TILL IDEOLOGI? Finns det en mikro- och makronivå? Vilken typ av satsningar ger resultat? Kulturens roll i samhället Betydelsen av öppenhet och tolerans för att släppa fram nya idéer Städer som lockar den kreativa klassen är attraktiva för alla

KULTUR- STUDIEN SOM-undersökningen med nära svarande från Sveriges 34 största städer Går på teater minst två gånger om året Går på bio minst fyra gånger om året Besöker ett bibliotek minst någon gång i veckan Läser en bok minst någon gång i veckan Går på pop/rockkonsert minst två gånger om året

SAMBAND KULTURINDEX OCH ANDRA VARIABLER (PEARSONS R)

SAMBANDSANALYSER

Viktigt för att locka framförallt högutbildade människor till inflyttning Den kreativa klassen Storföretagens rekrytering Kultur skapar attraktivitet

Marknadsför platsen Fyller platsen med positiva värden Kultur ger synlighet

Kulturen utvecklar platsen

…och gör staden mer intressant

Kulturen smittas och sprids

Kultur är kul! och kan dessutom påverka vårt beteende positivt

Kultur ger indirekt lönsamhet

FÖRHÖJER SHOPPING- UPPLEVELSEN Källa: KF-Fastigheters rapport Utblick – framtiden för handeln

Kulturbesökare är goda konsumenter Högre inkomst Mer stadsliv Shoppar mer Går oftare på restauranger och kaféer Dricker mer alkohol Kulturevenemang vs idrott Kultur ger klirr i kassan

Kultur ger besöksnäring Dalhalla konserthall Nära besökare 2008 Hälften mer långväga Besökarna spenderade i snitt 812 kr/dygn och totalt kr

Bob Dylan, Malmö 2009 Av besökare var 76 procent turister (97% kom huvudsakligen för konserten) Snittkonsumtionen exklusive biljettpris var kr Kultur ger besöks- näring

Handeln har extraöppet till besökare i stadskärnan varav turister kr i omsättning varje kväll 26 procent av omsättningen är shopping Sommar- torsdagar i Borås

Lokalbefolkningens besök på bibliotek, museum eller kulturhus Varje besökare spenderar i snitt mellan kr på shopping/kafé/lunch Förutsättningen är att kulturinstitutionen ligger centralt belägen Kultur genererar gå-på- stan- beteende

Ger mer liv och rörelse Ger en mer blandad publik på stan kvällstid Ökar både upplevd och faktiskt trygghet Kultur förlänger platsens dygn

Kultur ger en koppling till stadens historia, dess invånare och det unika

Så länge pulsen slår…

Ekonomisk hållbarhet Ekologisk hållbarhet Social hållbarhet Hållbart Inkluderande Autentiskt

LivableLovable

Genom delaktighet blir platsen allas egendom och ansvar Utan sin kultur är en plats ingenting, oftast bara sten. Det är innehållet och människorna som gör platsen

Ingen stad kommer i förlängningen att överleva utan ett grundläggande kulturutbud Potential att ”växla upp” kulturintressetHandlar om lika delar attityd och utbudKoncentrera utbudet till stadskärnanKom ihåg att kultur och kreativitet växer underifrånInspiration före institution

@RudolfAntoni Tel: Mail: fastighetsagarna.se