Www.gu.se Välkommen! KT2104 Organisationskommunikation I, 7,5 hp HT 2014 Introduktion.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Advertisements

KANDIDATUPPSATS.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala begrepp.
Gymnasiearbetet p..
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Staten och det civila samhällets organisationer
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Närvaro!!.
PROJEKTARBETE Nationell kursplan 100 gymnasiepoäng
Mål och betygskriterier
Att bygga en fungerande webbplats
Acando föreläsning Uppsala caseakademi
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Centrala innehåll och kunskapskrav
Björn Thuresson CSC HPCViz/VIC Datorspelsdesign DH2650.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Svenska p Svenska p.
Introduktion till examinationsuppgift Intro-TYK A Skriftlig grupprapport 30 min Introduktion Frågor 2 tim 20 min Arbetet i din TYK-grupp startar Gruppindelning:
Bedömningsmodell Mål för examensarbete Värderingsdimensioner Bedömningar Mål för examen.
Eller formativt lärande…
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
Kursintroduktion – Religionsdidaktik ht Här idag: Presentation kursen, deltagare, lärare Introduktion av kursen: Kursplan, litteraturlista, momentschema.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande A-nivå - Valbara moment Krav: grundläggande B-nivå - Valbara moment Krav: 30 hp på A-nivå 1. Språk och kultur.
Möte beträffande kvalitetsgranskning
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Seminarieboken Kapitel 2 – Att tänka på redan vid starten
Forsknings- och utvärderingsmetoder, 15 hp
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
NIVÅ: GRUNDLÄGGANDE MÅLGRUPP: ÄMNESLÄRARE FART: ¼- DÅ EN MER LÅNGSIKTIG LÄROPROCESS ÄR AV VIKT Högskolan i Gävle 1 Uppdragsutbildning 7,5 hp – kurs för.
Hälsopedagogik Kapitel 4
Lärandemål Program Dialogerna 1& Presentation av dialog Lunch dialog dialog.
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Välkommen! KT2104 Organisationskommunikation I, 7,5 hp HT 2014 Introduktion.
Reseproduktion och försäljning
Michel Thomsen, Maria Åkesson - Informatik Högskolan i Halmstad
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Organisationsteori 7,5 hp Kursansvariga: Gary Kokk och Patrik Zapata Den pedagogiska idén För de flesta av er är detta den sista kurs ni.
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Tillit, Tid och Reflektion Tre nyckelbegrepp i klinisk handledning
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Petra Andersson MORIA: Introduktion Petra Andersson
Antagning förstahandssökanden 53 antagna efter 2:a antagningen – Tekniskt basår Efterantagning under augusti 76 inskrivna –2 avhopp.
Marknadsföring och försäljning
Kandidatuppsats Redovisning HT 2014
Ekonomi och styrning i offentlig verksamhet Kurskod 722g39 Hemsida
Leda Avdelning Leda Kår Ditt Personliga Ledarskap
Introduktion NTH 001 Teoretiska och historiska perspektiv på naturvetenskap Christopher Kullenberg 1.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Om denna presentation: Version Denna PPT-presentation tillsammans med det talspråksmanus du hittar i anteckningssidorna är framtaget för att.
1EB003: Individen och företaget Medarbetarskap Anna Alexandersson, Jonas Stjernquist,
Välkommen! Hanna Sepp Albina Brunosson Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Välkommen! Hanna Sepp Moment 1: Introduktion till hem- och konsumentkunskap (5 hp) Momentet ger en introduktion till hem- och konsumentkunskap genom.
Gemensamma grunder för samverkan och ledning vid samhällsstörningar Modul 02: Aktörer och deras roller och ansvar #grundSoL.
Välkommen till svenska 1
Tips för det praktiska ledarskapet
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Presentationens avskrift:

Välkommen! KT2104 Organisationskommunikation I, 7,5 hp HT 2014 Introduktion

1. Kursintroduktion: -Schema -Kursmål -Uppgifter -Betygskriterier -Litteratur 2. Introduktion till organisationskommunikation 3. Gruppuppgift till nästa träff. Idag

Schema Länk till Time Edit i GUL: w%2C x&objects= &ox=0&types=0&fe=0&h2=f Observera de obligatoriska momenten.

Kursmål Kunskap och förståelse redogöra för, och visa fördjupad förståelse för, olika forskningsperspektiv på organisationskommunikation, visa medvetenhet om vilka föreställningar som ligger bakom ett visst forskningsresultat. Färdighet och förmåga relatera och jämföra olika organisationsteoretiska perspektiv på kommunikation i en organisation, analysera kommunikationens roll i kriser, förändringsprocesser och beslutsfattande, problematisera och kritiskt granska organisationers normer och deras betydelse för genus och diskriminering. Värderingsförmåga och förhållningssätt reflektera och resonera kritiskt och självständigt kring olika perspektiv på organisationskommunikation, identifiera olika verksamheters behov av och krav på den egna kommunikationen, ge råd om förbättringar av kommunikationen i olika organisatoriska sammanhang.

Examinerande uppgifter 1. Individuell skriftlig uppgift, inlämning senast 7/12 Den individuella uppgiften utgår från kapitel 2-6 i Miller (2011). Till varje kapitel hör fallstudier med tillhörande frågor där en fråga per fall framstår som särskilt relevant ur ett kommunikationsperspektiv. Uppgiften består i att du ska läsa och sätta dig in i de fem fallstudierna. Välj därefter ut två fallstudier där du besvarar den utvalda frågan för det aktuella fallet (se nedan). Dina svar bör omfatta cirka en sida per fråga ( ord). Skriv också en kort motivering till valet av dina två fall (max. 200 ord). De valbara fallen med tillhörande frågor är följande: Kapitel 2. The Creamy Creations Takeover. Fråga 3. Kapitel 3. Teamwork at the Marshall’s Processing Plant. Fråga 3. Kapital 4. The Cultural Tale of Two Shuttles. Fråga 2. Kapitel 5. A Drop in the Bucket Fråga 3. Kapitel 6. Talking Turkey. Fråga 3. Svaren på frågorna och den korta kommentaren ska redovisas i ett samlat dokument (MS Word format.doc eller.docx) Uppgiften bedöms med U/G/VG.

Examinerande uppgifter forts.. 2. Gruppuppgift med muntlig redovisning och skriftlig fördjupning Tonvikten ska ligga på resonemang om teoretiska aspekter av organisationskommunikation. En fördjupning kan utgöras av en renodlad kritisk granskning av metoder eller modeller som tas upp i relevant litteratur men kan också vara en jämförelse mellan litteratur och praktik genom aktuella studier inom området. Möjliga utgångspunkter är att göra jämförelser, diskutera definitioner, söka praktiska exempel (gärna svenska) på teoretiska resonemang, analysera teoriers problem/möjligheter, söka teoriers historiska kontext. Uppgiften redovisas muntligt för kursdeltagarna 15/1. Varje grupp har cirka min. för presentation och ungefär 10 min. för efterföljande frågor och diskussion. Använd gärna hjälpmedel.

Uppgifter forts 2. Gruppuppgift med muntlig redovisning och skriftlig fördjupning forts. Den skriftliga fördjupningen utgörs av en beskrivning och diskussion utifrån den utgångspunkt ni valt. Dela upp arbetet så att ni skriver varsin (signerad) del av en skriftlig rapport. Delarna kan då bedömas fristående i förhållande till helheten, men bör hänga ihop så att det finns en röd tråd genom hela fördjupningstexten. Presentera och motivera kortfattat val av utgångspunkt, samt hur ni delat upp arbetet, vilken litteratur som valts ut och redovisa sedan tillvägagångssätt och huvudresultat. Tänk på att texterna ni väljer ut ska ha vetenskaplig relevans, antingen såsom teorireferenser eller som empiriskt material (t.ex som exempel på hur org.komm. förs). Den skriftliga delen bör omfatta max. 10 sid. där ni använder standardtypsnitten Times eller Times New Roman med storlek 12 eller 14 och med radavstånd 1,5. Använd tydliga rubriker, noter och en referenslista. Uppgiften ska laddas upp på anvisad plats i GUL senast den 15/1 i MS Wordformat (.doc eller.docx). Den muntliga redovisningen i grupp för uppgift 2 bedöms med U/G och den skriftliga bedöms med U/G/VG.

Betygskriterier För betyget G (godkänt) på uppgift 1 ska studenten presentera genomtänkta svar på de två utvalda frågorna samt en reflekterande motivering till val av frågor. För betyget VG (väl godkänt) på uppgift 1 ska studenten presentera genomtänkta svar på de två utvalda frågorna samt en reflekterande motivering till val av frågor där det samlade resultatet uppvisar ett fördjupat och självständigt resonemang. För betyget G (godkänt) på den muntliga delen för uppgift 2 ska studenterna ha genomfört en väl uppbyggd och planerad redovisning inom den givna tidsramen. Presentationen och dess innehåll ska vara anpassade efter uppgiftens riktlinjer. För betyget G (godkänt) på den skriftliga delen för uppgift 2 ska studenten ha lämnat in en välplanerad och genomtänkt redovisning enligt uppgiftens anvisningar. För betyget VG (väl godkänt) på den skriftliga delen för uppgift 2 ska studenten ha lämnat in en välplanerad och genomtänkt redovisning enligt uppgiftens anvisningar där det samlade resultatet uppvisar ett fördjupat, självständigt och reflekterande resonemang.

Litteratur Frandsen, Finn & Johansen, Winni (2009). ”Crisis Communication, Complexity, and the Cartoon Affair: A Case Study”. I: W. T. Coombs & S. J. Holladay (eds.)The Handbook of Crisis Communication. Wiley- Blackwell. S (finns som elektronisk resurs via UB) Miller, Katherine (2012/2015). Organizational Communication. Approaches and processes. 6th rev. edition. Belmont, CA: Cengage Learning.(finns även som e-bok vid biblioteket) Mral, Brigitte ”Kommunikativt handlande. Teori och empiri i historisk belysning” i Nordicom-Information, nr (länk på GUL) Vigsø, Orla (2010). ”Tårtkalaset och allmänhetens förtroende. En studie av Migrationsverkets kriskommunikation”. I: Byrman, Gunilla m.fl. (red.) Svensson och svenskan. Lunds universitet. S (tillgänglig elektroniskt via Lunds universitet)

Introduktion till organisationskommunikation -Vad är en organisation? -Hur hänger organisation och kommunikation ihop? -Varför är kommunikation viktigt för organisationer? -Vilka kommunikationsutmaningar finns för organisationer idag? -Arbetsuppgift till nästa gång då ni ska jobba med kursboken tillsammans.

Ett system av medvetet koordinerade aktiviteter mellan två eller flera personer. (Chester Barnard, 1969) Ett socialt kollektiv där interaktion och kommunikation mellan medlemmarna är grunden för verksamheten som vanligtvis innebär gemensamt och koordinerat arbete för ett uttalat mål. (Heide, Johansson, Simonsson 2012) Vad är en organisation? ”social collectivity, organizational and individual goals, coordinating activity, organizational structure, and the embedding of the organization within an environment of other organizations” (Miller 2012/2015)

Vad är kommunikation? Kan beskrivas som en process mellan två eller flera människor där målet är att ett innehåll ska bli gemensamt. Dock är även misslyckade försök kommunikation. (Heide, Johansson, Simonsson, 2013, s. 26)

”Moderna” organisationer Industriella revolutionen Storskalig produktion av varor Långa anställningar Arbetsfördelning Utbytbarhet Standardisering Förutsägbarhet Vad är en organisation? Två övergripande trender

”Postmoderna”organisationer Tjänster/service Informationsrevolution Decentralisering/Komprimering Vad är en organisation? Två övergripande trender, forts. Global medvetenhet Tillfälliga anställningar

Vilka är kommunikationsutmaningarna för dagens org.? Globalisering Internt: Balansera likhet i arbetssätt för mer effektivitet (”convergence”) och ökad splittring med dess ev konsekvenser (”divergence”). Externt: Skapa en distinkt identitet som gör att målgrupper kan urskilja org från andra, men samtidigt anknyta till allmänt igenkännbara värden och uppgifter. Erbjuda service -Agera proaktivt genom att skapa sammanhang där behovet finns av den egna produkten/tjänsten, och positiv upplevelse varumärket långsiktigt. -Motsvara mottagarens behov av bemötande och samtidigt effektiv behandling av ärenden. -Skapa tillit trots minskad kommunikation öga mot öga (e-tjänster)

Huvudsakliga organisationstyper idag Nationella: ett land, en kultur Multikulturella: Ett land, flera kulturer internt, internationella kontakter. Multinationella: Bas i ett land, gör affärer internationellt. Global: Ej bas i ett särskilt land, organisationen är hemvist. Vad för typ av organisation är en svensk myndighet (offentlig förvaltning)?

Varför är kommunikation viktigt för organisationer? Socialisering Beslutsfattande Konflikthantering Förändring Mångfald

Socialisering – ömsesidig anpassning individ/organisation Formellt: traineeprogram, mentorer. Direkta frågor/svar, observation Informellt: i kontakt med kollegor, skämt, ”representativa anekdoter”. Söka info dolt, indirekt genom kollegor, testa gränser, dold obs. Yrkesrollsrelaterad socialisering: lära sig om arbetsmoment, regler, färdigheter. Kulturell socialisering: till största del informell, sker genom deltagande i möten, fika, lunch.

Exempel ur rapporten Tumpane, John (2012) En jämställd forskarutbildning? Stockholm: Sveriges förenade studentkårer (SFS). Rekommendationer: Rekrytering: FormelI/Informell Arbetsmiljö: Formell/Informell Ledarskap: Formell/Informell Arbetsuppgifter: Formell/Informell Beslutsprocesser: Formell/Informell

Beslutsfattande Rationell modell Implemen- tering av optimalt beslut Alternativ utvärderas utifrån dess effektivitet Besluts- alternativ formuleras utifrån relevant information Problem identifieras Kritik mot den rationella modellen: ”De flesta beslut handlar inte om att hitta den vassaste nålen i höstacken, men den nål som är tillräckligt vass för att sy med.” Vi optimerar inte beslut i det verkliga livet.

Beslutsfattande i grupp Lära känna varandra Lösningar diskuteras Potentiella lösningar framträder Beslut genomförs Lära känna problemet

Konflikt i organisation: ”oförenliga mål eller synsätt på hur något ska göras, mellan människor som behöver samarbeta/koordinera sina arbetssätt”

Konflikthantering Motsättning formas /Latent konflikt

Konflikthantering Motsättning formas/ Latent konflikt Upplevelse

Konflikthantering Motsättning formas Upplevelse Beteende

Konflikthantering Motsättning formas Upplevelse Beteende Grund för framtiden

Distributive BargainingIntegrative Bargaining MålMaximera vinst/Minimera förlust Söka gemensam vinst SakenBegränsadSkapad ResultatWin-loose/KompromissUndvika eftergifter KommunikationHemlighållandeTydlighet/Öppenhet

Några retoriska verktyg Personlig berättelse Lyssnande Erbjudanden Re-sourcement

Inbjudande retorik för konfliktlösning och förändringsarbete – en skiss Övertygande strategiDominansInbjudan MålKorrigering av åhörarens perspektiv Förändring Erbjuda mångfald av perspektiv Förståelse RelationAsymmetri talare/åhörareSymmetri mellan deltagare MedelRådgivning, Hyllning/klander, Utvärdering (klassiska retoriska genrer) Inventering av synvinklar Lyssnande Stöttning

Arbetsuppgift till nästa gång Jobba i fem grupper så att kapitel 2-6 täcks upp. Förbered en presentation av ett teoretiska perspektiv per grupp för resten av klassen, inklusive hur det valda perspektivet ser på de teman som presenterats idag. Vi har Ca 20 min/presentation. Syftet är att alla ska få ta del av samtliga teoretiska perspektiv och kunna välja inför den individuella uppgiften, samt väcka möjliga frågor att jobba med till gruppuppgiften. Nästa gång får vi även besök av Julia Strandberg som ska berätta om sin uppsats ”Intern kriskommunikation – hur blir den meningsskapande?”, inklusive metod och tillvägagångssätt.

Referenser: Brändström, Annika (2003) Minkar eller ubåtar i den svenska ubåtsjakten. Stockholm: Försvarshögskolan Tumpane, John (2012) En jämställd forskarutbildning? Stockholm: Sveriges förenade studentkårer (SFS). Bilder: KBS-3-metoden: Kynnefjällstugan: Helena Hansson Nylund Almunge: Upsala Nya Tidning Oscaria Skofabrik Foto: Knut Borg / Örebro Länsmuseum Operatör: Doktorandtrappa: Grundel, Melina i Tumpane, John (2012) En jämställd forskarutbildning? Stockholm: Sveriges förenade studentkårer (SFS), s. 13. Kugghjul: Mink: Kenneth Johansson http://jagareforbundet.se/vilt/vilt-vetande/artpresentation/daggdjur/mink/ Sonja K. Foss: tDirectory/Pages/SonjaKFoss.aspx