Barn- och utbildningsförvaltningen

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Lust att lära - möjlighet att lyckas!
Advertisements

Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Vår vision för Segevångsskolan bygger på att vi tror att alla kan lyckas. Segevångsskolan ska vara en skola där alla är trygga, delaktiga, ansvarskännande.
Skola och arbetsliv i samverkan
Dolda kunskaper avslutande möte
Från utredning till ny skollag - elevhälsa för att främja lärande
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Dokumentation som en del i det systematiska kvalitetsarbetet
Nordmarks skola Tage Nordkvist Rektor
Exempel utifrån ett antal målområden
Mot framtiden! Segeltorpsskolan 2012.
Solen Skolskjuts Användarmöte / /23.
Kvalitet och inflytande i förskolan och skolan
SKOL- OCH BARNOMSORGSFÖRVALTNINGEN Stephan Rapp, Skolinspektionens dag Lund 22 nov 2010 ”Vi ska klara alla barn och elever”
Dialogkort - arbetsmiljö och hälsa
Systematiskt kvalitetsarbete
Aktualiteter SPSM; döv-hörselområdet
17 december Dolda kunskaper 17 december
Nya samlade läroplaner
Arbetsorganisation Vem ansvarar för vad i förskolans verksamhet?
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Att främja närvaro – för alla elevers rätt till utbildning.
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Mål- och resultatstyrning
Ett verktyg för systematiskt kvalitetsarbete
MÅL FÖR BARN- OCH UTBILDNINGSNÄMNDEN Anpassa verksamheters lokaler till antalet barn och elever.
Föräldraråd
HLT Hälsa Lärande Trygghet.
Verksamhetsstöd gymnasiet
Information inför skolstart år 6 HT-2013
Välkomna Historik Organisation Vision, Järlas alltid Mentorskap
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Regelbunden tillsyn i Älvdalens kommun
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Välkomna Föräldrarmöte Måsöskolans fritidshem HT 2013
Att visa fotnot, datum, sidnummer Klicka på fliken ”Infoga”och klicka på ikonen sidhuvud/sidfot Klistra in text: Klistra in texten, klicka på ikonen (Ctrl),
Överenskommelse om samordning kring barn
Falu modellen Strategiskt kvalitetsarbete på alla nivåer; pedagog, förskolchef och huvudman.
Grundskolans åk 7-9.
Kvalitetsutveckling inom gymnasieskolans individuella program.
TIDIGA INSATSER Vision En av samhällets viktigaste uppgifter är att ge barn som föds goda förutsättningar för att få en bra uppväxt och att.
Elevutveckling i Landvetter Lunnaskolan, prognos.
Systematiskt kvalitetsarbete i förskolan
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Kvalitet i förskola, skola, vuxen- utbildning och skolbarnsomsorg Statens utgångspunkter –Elevernas utveckling mot nationella mål i centrum –Nationell.
ELEVER I SKOLAN = ELIS
Nämndplan 2015.
Framtidens skola i Luleå
Välkommen till Ljungbackens skola!!
Orebro.se ALLA ska med – att ge stödinsatser i utbildningen! Kerstin Isaksson Specialpedagog Centralt Skolstöd/Lotsen ansvarig för kommungemensamma skolplaceringar.
Skoldialogen - samverkan för bästa skola Växjökonferensen den 27 januari 2016 Marie Sedvall Bergsten, Undervisningsråd.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Utbildning för nyanlända elever Höstterminen 2015.
Hjärtligt välkomna till oss på Hörningsnässkolan Föräldramöte september 2016.
Tillgänglighet i praktiken Våga Visa
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
Laholms kommun Skolundersökning 2015 Elever - Vårdnadshavare/Föräldrar
SÖKA SKOLA 15 januari- 15 februari 2018.
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Stöd och anpassning av undervisningen för varje elev. Vad krävs?
Nyheter i skollagen från och med 1. 7
Huvudmannabeslut Skolinspektion 2016
Nyheter i skollagen från och med
Personen från Skolverket
Samverkansråd
Digitalisering av kvalitetsledning och kvalitetsuppföljning
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

Barn- och utbildningsförvaltningen Lokalförsörjning 2013-2021

Varberg 2012 Hur uppfyller vi kraven i den nya skollagen? Hur möter vi behoven i ett växande Varberg? Hur realiserar vi mål och vision för Varbergs Kommun?

Kommunens uppdrag enligt skollagen Skollagen ställer krav på kommunerna att förutsättningar skapas så att skollagen ska kunna efterlevas. Skollagen ställer tydliga krav på likvärdighet och att förutsättningar ges för måluppfyllelse för alla elever. Barn och elevers resultat ska förbättras. Bedömning och betygsättning kräver en organisation där likvärdigheten och rättsäkerheten säkerställs. 2015 ska kommunerna garantera en kompetensförsörjning med en bemanning av behöriga och legitimerade lärare i respektive verksamhetsform.

Kommunens uppdrag enligt skollagen Förutsättningar ska skapas så att rektor kan utöva och ta ansvar som pedagogisk ledare. Elevhälsa ska finnas tillgänglig för alla elever med skolläkare, skolsköterska, psykolog, kurator och specialpedagogisk kompetens. Elever ska ha tillgång till skolbibliotek. Ett dokumenterat systematisk kvalitetsarbete ska upprättas. En skola som speglar dagens samhälle där elever med olika förutsättningar möts och arbetar utifrån ett inkluderande förhållningssätt.

Översikt: Elevutveckling i Varbergs kommun 2013-2021 Elevutveckling: Bygger på prognoser över hur många barn som föds i Varbergs kommun, planerad byggnation samt in- och utflyttning.

Vad står vi inför i ett växande Varberg? Hantera barnökning i förskolan. Hantera elevökning i grundskolan. Tillgodose skollagens krav för ökad måluppfyllelse. Nyttja nuvarande ändamålsenliga lokaler. Avveckling av lokaler som ej är ändamålsenliga.

Barn- och utbildningsförvaltningens strategi för lokalförsörjning Attrahera med ändamålsenliga lokaler. Samordna mellan aktörer och verksamheter, skapa fleravdelningsförskolor. Omdisponera för att nyttja lokaler optimalt. Avveckla tillfälliga, undermåliga lokaler samt lokaler som inte behövs. Framtidsbereda med investeringar som håller över tid.

Vår inriktning i utvecklingsarbetet: Skollagens krav på rättsäkerhet, likvärdighet och behörighet. Ett F-9 perspektiv med en organisation som bygger på max en övergång mellan skolor. En organisation där våra resurser (personal, lokaler och material) nyttjas på bästa sätt. Lärmiljöer som stimulerar till pedagogisk och ämnesdidaktisk utveckling för ökad måluppfyllelse och förbättrade resultat.

Bläshammar, Trönninge och Lindberg

Översikt: Elevutveckling Bläshammar och Lindberg

Bläshammar, Trönninge och Lindberg – Vad ser vi? Bläshammar och Lindbergs rymmer inte antalet i elever i nuvarande F-9 organisation och kan inte möta kommande tillströmming av elever från planerade och nya områden. Vissa svårigheter att uppfylla skollagens krav på behörighet, likvärdighet och rättsäkerhet. Behov av flytta området Göingegården, Lugnet och Barnabro från Håsten till Trönninge. Behov av en fleravdelningsförskola med flexibla lokaler som kan ställas om för annan verksamhet 2014. Behov av Trönninge skola 2016. Sammanfattningsvis: Vi ser ett behov av förändring!

Förändringsförslag för Bläshammar och Lindberg 2013-2015 Årskurser flyttas från Bläshammar till Peder Skrivares skola enligt nedan: 2013/2014 åk 8-9 2014/2015 åk 8 2015/2016 åk 8

Förändringsförslag 2013-2015: Bläshammar F-7

Förändringsförslag 2013-2015: Lindbergs skola F-9 Fram till ny skola i Trönninge kan man fylla upp de klasser man har, samt omdisponera yta för att få ett till klassrum.

Förändringsförslag från 2016: Bläshammar F-5

Förändringsförslag från 2016: Trönninge och Lindberg Trönninge skola byggs för 600 elever och 150 elever i flexibla lokaler förskola/skola. Elever boendes i nyckelkoderna 130401 (Göingegården), 010301 och 010302 (Lugnet) och 130400 och 010303 (Barnabro) samt elever i åk 6-9 i Bläshammar börjar i Trönninge. Lindberg organiseras som en F-5, 6-9 alternativ F-9 skola. Organisation beslutas längre fram utifrån utbyggnadstakt och behov.   Utbyggnad i Torpa bedöms kunna hanteras inom Trönninge och Lindbergs upptagningsområde.

Förändringsförslag från 2016: Trönninge och Lindberg

Motivering till förändringsförslag Inom området finns behov av att kunna avlasta Bläshammar skola med två årskurser från läsåret 2013/2014. Detta görs för att skolan ska klara elevtillströmning till dess ny skola i Trönninge är klar. Flytt av elever till Peder Skrivares skola skapar avlastning för Bläshammar samt att det finns pedagogiska vinster att flytta två årskurser istället för en. Göingegården, Lugnet och Barnabro ingår i Trönninge och Lindbergs upptagningsområde. Eleverna boendes i områdena får i stort sätt gångavstånd till ny skola. Detta gör att Bocksten, Furuberg och Håsten klarar elevtillströmning med nytt upptagningsområde i centrum.

Översikt: Förslag på förändringsprocess Bläshammar, Trönninge och Lindberg 2012/2013 Planering för ny skola i Trönninge startas. 2013/2014 Åk 8 och 9 flyttas från Bläshammar till Peder Skrivares skola och avslutar sin skolgång på PS. 2014/2015 Åk 8 flyttas från Bläshammar till Peder Skrivares skola och avslutar sin skolgång på PS. 2015/2016 2016/2017 Ny skola i Trönninge. Åk 6-9 flyttar från Bläshammar till ny skola i Trönninge.

Strategi för förändringsförslag Elever Barn och elever följer särskilt upprättat introduktionsprogram. Vid flytt av elever skapas nya klasser för att säkerställa likvärdiga förutsättningar och god arbetsmiljö. Då nya klasser skapas tas hänsyn till elevernas önskemål, jämt antal elever per klass, jämn könsfördelning och geografisk spridning. Pedagoger och personal följer med elevgruppen utifrån behörighet, kompetens och behov enligt gällande lagstiftning. OBS! Vid flytt av elever i åk 8 och 9 från Bläshammar 2013-2016 till PS bibehålls nuvarande klassorganisation

Strategi för förändringsförslag Medarbetare Pedagoger och personal arbetar utifrån introduktionsprogram, vision Varberg 2025, värdegrund och med utveckling av den nya verksamheten. Varje skola erbjuds forskningsbaserat utvecklingsprojekt för att främja skolutveckling och realisera vision Varberg 2025 och BUN:s mål.

Strategi för förändringsförslag Lokaler Lokaler och utemiljö ses över så att de är ändamålsenliga och ev. anpassningar görs. Lokaler som ej uppfyller verksamhetens miljö- och brandsäkerhetskrav avvecklas. Lokaler som uppfyller verksamhetens krav nyttjas. Skolskjuts Skolskjuts ges enligt Varbergs kommuns riktlinjer och kompletteras utifrån gatuförvaltningens målarbete Säker skolväg.

E-post: blashammar.lindberg@varberg.se Tyck till om förslaget! Vad händer nu? Arbetsgrupp med rektor, gymnasiechef, personal och projektledare, som arbetar med konkretisering av förslaget med överflyttning av årskurs 8 och 9 till PS skola. Fördjupning och dialog om framtida organisation för Lindbergsskola fortsätter med representanter från förvaltning och föräldrastyrelse. Nya möten för vårdnadshavare Lindbergs skola 13 november och för Bläshammars skola 14 november. Särskild inbjudan kommer! Fram till den 3 december kan du tycka till om förslaget via e-post! E-post: blashammar.lindberg@varberg.se