21 maj 2013
Dagens program 09:30 Presentation nyanställda 09:40 Diarieföring, nyheter (Beatrice Nordlöf) 09:50 Löner, Anställningsformer , (Sonja M) 10:00 Fika 10:15 Primula res (Johan Ekman m fl) 10: 40 Arbetsmiljö (Sonja M) Relocation (Julia Edgerton) 10:50 Jämställdhetsarbete vid LTH (Jeffrey Armstrong) 11:00 Grafisk profil (Info) 11:10 Internationellt (Christina Grossmann m fl) Regler för praktik/exjobb för inkommande utbytesstudenter, Skillnader på utbytesstudenter och mastersstudenter – ur institutionens synvinkel, Presentation av Internationella avdelningen – Vem gör vad 11:30 Utbildningsavdelningen (Camilla Hedberg m fl) Kursdatabas för forskarutbildningskursplaner
Lönerevision Avtal OFR och SEKO klart gäller från den 1 oktober 2012 (Nästa avtalsperiod gäller från den 1 oktober 2013) Inget avtal med SACO Löneförslag är inlämnade från prefekt och lönegenomgångar per institution är klart Ev. förhandling OFR och SEKO innan sommaren Utbetalning? Vad händer med SACO och oorg?
Introduktion för nyanställda vid LTH 25 september 9 – 12 Svenska, Vattenhallen Inbjudan kommer inom kort. Önskemål innehåll? Hjälp att sprida informationen! Engelsk version planeras första kvartalet 2014
Anställningar LTH 2004 -2013
S k ”Post doc” - Disputerade oftast tidsbegr S k ”Post doc” - Disputerade oftast tidsbegr. (Forskare, postdoktorer, bitr lektor, forskarassistent)
Anställningsformer vid LU 4 år heltid 5 år inkl. 20 % inst tjänstgöring Doktorand Projektassistent Forskare Projektledare , mm ALVA (LAS) 2 år Alla anställningar förutom professor Vikariat (LAS) 2 år 2 år möjlighet att förlänga vid f-ledighet Postdoktor Högst 12 år Adj lektor och professor Högst 5 år Gästprofessor Många tidsbegränsningsformer vid universitet. I näringslivet end LAS.
Anställningsformer vid LU 4 år heltid 5 år inkl. 20 % inst tjänstgöring Doktorand (HF) Projektassistent Forskare Projektledare , mm ALVA (LAS) 2 år Alla anställningar förutom professor Vikariat (LAS) 2 år 2 år möjlighet att förlänga vid f-ledighet Postdoktor (Avtal) 4 år. 6 år vid F-led/sjukd. HF Inom 7 år från dr examen. PRÖVNING tillsv. Bitr lektor. NY? (HF aug -12) Högst 12 år Adj lektor och professor Högst 5 år Gästprofessor Många tidsbegränsningsformer vid universitet. I näringslivet end LAS.
Idag – karriärvägar - otydlighet När-ings-liv Post doc period När-ings-liv Dokto-rand 5 år Lektor tillsv. Post Doktor 2 år Forskare LAS 2 år Professor Forskare tillsvidare Vikariat 2 år Prövning till professor Kompetens Prövning till Lektor från adjunkt. Kompetens Adjunkt
Förslag huvudsaklig – karriärväg (tenure trac) När-ings-liv När-ings-liv Dokto-rand 5 år Bitr Lektor 4 år Lektor tillsv. Professor Prövning till professor Kompetens ”rätt” att söka vid LTH Prövning till lektor: Kompetens + behov
Uppföljning - karriär Bitr Lektor 4 år Lektor tillsv. Karriärplanering Pedagogisk utbildning ETP info Docent info Ledarskap Forskningsfinansiering mm Finns behov lektor tillsvidare? Planering annat arbete. Prövning till lektor: Kompetens + behov eller ”rättighet”?
Arbetsgrupp uppföljning personalenkät Anders Axelsson Katarina Celaner-Öhrström Olle Söderman Bodil Ryderheim Eva Leire Per-Göran Nilsson Åsa Sellgren Rolf Larsson Sonja Meiby
Arbetsmiljöenkät De första iakttagelserna på LU nivå Stress Högt i tak Kränkning Kompetensutveckling
Nuläge – Senare iakttagelser LU nivå Enkäten visar att LU behöver arbeta med sin värdegrund Enkäten visar att organisationen upplever stor stress Enkäten visar att det finns behov av att se över organisationsstrukturen så att alla vet vem som är deras chef Enkäten visar att det finns behov av en satsning på ledarskap Enkäten visar att vi behöver få fram verktyg och utbildningar för att genomföra utvecklingssamtal och lönesamtal Vi upplever att konkurrensen om de bästa förmågorna ökar Enkäten visar att det finns behov av att ha tydliga karriärvägar
Nuläge LTH – fokusområden.. Stress Ekonomi, otydlig delegation, icke optimala arbetsrutiner, dubbelarbete, för stort infoflöde, vad måste göras? Vad är ”good enough”? Anställningsformer – tidsbegr/tillsv Otydligt arbetsinnehåll Otydlighet i kommunikation Otydlighet arbetstidsavtal… Kränkningar
Nedbrutet på anställningskategori - LTH Höga stressnivåer Möjligtvis visar yngre forskare och lärare samt doktorander ngt högre stressreaktion
Åtgärdsförslag Kvalitetssäkring arbetsmiljö – (start Kansliet) Minskad stress, ”Good enough” , Alla medverkar, arbetskultur där det är ok att ifrågasätta Verktygslåda och goda exempel erbjuds prefekter m fl Fördjupade intervjuer yngre forskare/lärare med tidsbegränsade anst.