En förnyad administration Behovsanalys

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Advertisements

Danielson & Co1 Principerna i bilaga Grundprinciperna i bilaga 13 om regionalt beslutande över den regionala trafiken och lokalt beslutande.
Beredningen för integration och mångfald
Välkommen till Arbetslagsutveckling inom ramen för entreprenöriellt lärande Mål: Ökad medvetenhet om vilka behov ert arbetslag har, för att utvecklas.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Välkomna!. Vård- och omsorgscollege 17 Regionala college 70 Lokala college 145 Kommuner 19 regionala college representerade idag.
Intranät – inte för alla?
- Hur vet vi om vi har lyckats?
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Göteborgs universitet förnyas
Webbkollen hemma Följ upp förbättringsåtgärder för att säkra en trygg utskrivning Intervjustödet Webbkollen hemma kan användas vid uppföljning av åtgärder.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Börsföretagens krisberedskap. 2 Var har ert företag kontor/anläggningar? (Flera alternativ kan anges)
Göteborgs universitet förnyas
Gemensam IT-organisation L U N D S U N I V E R S I T E T
Kravspecifikation och IT-upphandling
Remiss 8 januari till 14 februari Vad ville vi veta? Är analysen relevant och korrekt? Kontroll av uppgifter om butiker o bensinstationer i kartorna Ger.
Lunds universitet / Planering och utvärdering/ 4 december 2009 Pågående arbete, Planering & utvärdering Kartläggning Klart: 31 januari Ansvarig: Planering.
Inköp och upphandling Johan Alexon, tf inköpschef Agneta Sjöfors, projektledare Bättre inköp Johan inleder och presenterar oss.
Vilken av följande kategorier tillhör du? 1.Lärare/forskare 2.Administratör 3.Student 4.Extern gäst.
Q2 Q3 Okt Nov Dec Jan Feb Mar Maj Jun Göteborgs universitet förnyas Apr Styrelsemöte 7 apr Styrelsemöte 12 okt Start ny organisation.
Affärsmodell för att fördubbla kollektivtrafikens marknadsandel
Nationell strategi för eHälsa och Socialstyrelsens roll
1 Vilket stöd kan lärosätena få i införandet av Ladok3? »NUAK »Lars Cronfalk »Ladok3 / Införandestöd.
Stora additionstabellen
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Sveriges lantbruksuniversitet GUR ska föreslå förändringar av anslagsfördelning och dimensionering av utbildningen på grundläggande och avancerad.
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Blackebergs Gruppboende Bromma.
MEDICINSKA FAKULTETEN VID L U N D S U N I V E R S I T E T MED MÄNNISKORS HÄLSA I FOKUS
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 EU 2020 Smart och hållbar tillväxt för alla Smart specialisering Ökad fokusering Ökad koncentration.
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Version: beta
CASE Hultsfred Ledarutveckling över gränserna
11 Kvaliteten i ditt vård- och omsorgsboende Stadsledningskontorets brukarundersökning Bromma.
Uppföljning av det lokala BUS- arbetet 2014 Den lokala strukturen för samverkan kring barn i behov av särskilt stöd Länets gemensamma SIP, Samordnad individuell.
Behovsanalys och brukardialog 2011
Stockholm stad Brukarundersökning inom socialpsykiatrin 2014
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Fakta om undersökningen
Lund Tekniska Högskola 2012 Forskning Forskarutbildning Grundutbildning.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
BEANS NÖJD KUND INDEX 2014 (e-survey undersökning)
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande Forskningsrådets arbete under våren 2013.
NETinfo Samordnat IT-stöd Lunds universitet Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders Sjöö, bitr. PL.
Samhällsvetenskapliga metoder
Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1Riis & ÖgrenPU-funktionen vid Linköpings universitet - en utvärdering 1 PU vid LiU.
Skolsamverkansgrupp ABE Förändringar efter projektet ”Utveckla KTHs samverkanssystem”
Göteborgs universitet förnyas – implementering av organisationsarbetet
1 L U N D S U N I V E R S I T E T NetInfo Karl Ageberg Utvecklingsstrateg / CIO Karl Ageberg.
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Resultat av internundersökning om information på LTH Genomförd våren 2007.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
Nationella Geodatastrategin – Geodatasamverkan - Standarder Gunnar Lysell Lantmäteriet 19 november 2013.
Struktur och Samverkan
Sara Nyberg, ECE/Lärande Dan Borglund, ECE/Lärande
KTH ROYAL INSTITUTE OF TECHNOLOGY Utvärdering av administrationen på KTH Lärdomar från ett utvecklingsprojekt.
Utgångspunkt HL, HF o RB – viktigaste styrdokument Intern styrning från konsistoriet till inst Interna styrdokument Rutiner att ta hand om regelförändringar.
På väg mot Linnéuniversitetet
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Verksamhetsplan FSV 2016.
Inspektioner vid akutmottagningar i Värmland och Gävleborgs län
Hur kan ett Trackitperspektiv bidra till kvalitetsarbetet?
Heby kommuns kvalitetspolicy
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Effektkarta för extern webbplats
Presentationens avskrift:

En förnyad administration Behovsanalys

Genomförda intervjuer 1-2 grupper per fakultet Deltagare: Prefekt, Studierektor, Lärare, Forskare, Doktorand, Student

Upplägg/frågor Vilken administration möter ni? Hur upplever ni den? Vad fungerar bra? Vad fungerar mindre bra? Vilket behov av administration har ni? Uppfyller stödet era behov?

Lärare och forskare upplever att de utför alltmer administration Generella drag Lärare och forskare upplever att de utför alltmer administration Valt att bespara administration Ökade krav och ”planer” Självrapportering (LUP, ToR) + LUPIN Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Tekniska system som vänder sig till alla Generella drag Tekniska system som vänder sig till alla Ej anpassade till användarna (enkelhet) Många inloggningar Olika utseende För snabb implementering Dåligt förberedda Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Ambitionsnivå – policys och planer Generella drag Ambitionsnivå – policys och planer Dåligt stöd Kort framförhållning Dålig samordning centralt Bristfällig uppföljning Ingen prioritering Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Adm. stöd till utbildning Generella drag Internationalisering Dåligt stöd Adm. stöd till utbildning Berörs mest Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Centralförvaltning Generella drag Lärare, forskare, studenter, forskarstuderande – inte mycket kontakt Studierektorer lite mer, Prefekter mest Vet ej vad som erbjuds/görs God expertis när man hittar rätt Ej transparent budget, uppföljning, finansiering Ej med vid dimensionering Attityd och förståelse viktig – upplever inte alltid mötet positivt JE och FS och PE goda exempel Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Nivå Generella drag Institution – ingen entydig bild Närhet – samordning Sparat fel? Olika lösningar/fakultet Saknar riktmärken Ekonomi och personalstöd viktigt Fakultet – olikheter påverkar institutioner och deras användning av central förvaltning. Ingen miniminivå Centralt Expertkompetens Viktigt med attityd (även hos kanslier) Sällanärenden Byråkratiskt med många beslutsnivåer – ibland otydligt Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Professionalisering Goda erfarenheter av professionalisering Generella drag Professionalisering Goda erfarenheter av professionalisering Specialisering Viktigt med rätt rekrytering Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Attityd Kunniga experter viktigt Ett professionellt supportsystem Generella drag Attityd Kunniga experter viktigt Ett professionellt supportsystem Förmedla regelverk – ej paragrafrytteri Serviceminded –stöd till utbildning och forskning Tillgänglighet efter behov Tydligt definierade roller Öka förståelse – lyhördhet Utvärdering viktigt Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Administrativt stöd till utbildning Kritik mot system Behov av bättre information kring antagning - utbildningsstatistik Upplever marknadsföring vid LU som oproffsig Information till arbetsgivare och karriärplanering viktigt Behov av visst gemensamt stöd/rutiner? Behov stöd internationalisering, breddad rekrytering mm Introduktion till förtroendevalda Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Administrativt stöd till forskning Nöjda med forskningsservice – kan behöva utvecklas ytterligare Stöd i att hitta finansiering – riktat mot vissa fakulteter Stöd vid ansökan och rapportering Samordnat konferens/arrangemangsstöd till rätt pris Professionellt ekonomistöd viktigt Anslagsadministratörer avlastande Stora olikheter mellan fakulteter gällande stöd Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Administrativt stöd till forskarutbildning Fungerar rätt väl Olika regler på olika fakulteter LUPIN och ToR – vissa klagomål Behov av någon person att vända sig till samt samlad information om regelverk, praktiska saker odyl Behov av stöd i karriärplanering Handledning över fakultetsgränser upplevs svårt Svårigheter att få fram statistik – ej samlat idag Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Ekonomi- /Personalhantering Borttagande av företagskort – ej bra LUPIN känns tungt tycker många av de vi intervjuat Beror på eget upplägg Beror på att attestering känns tyngre nu Beror på spridda inköp och sällananvändande Beror på kompetensbrist hos beställare ToR får kritik (ej användarvänligt, svårt komma ihåg regler) Upphandlingsregler – känns tungrott och dyrt Behov av ökad transparens för jämförelser Fler gemensamma mallar Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Infrastruktur - lokaler Lokalfrågor Oklar beslutsgång Trög beslutsgång Ris och Ros för BE Husstyrelser upplevs bra Infrastruktur Gemensam utrustning borde kunna nyttjas bättre IT Stöd känns ej helt anpassat till verksamhetens behov Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Kompetensförsörjning Långa anställningsprocesser – tappar folk på vägen I övrigt är processen känd och fungerar hyfsat Svårare ärenden finns kompetens storinst, fak, PE Professionalisering av administration viktigt Karriärvägar för administrativ personal Behov av ökad dialog vid personalplanering Behov ökat stöd arbetsmiljöfrågor Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb

Information/kommunikation Behov av bättre samordning kring marknadsföring och information Många upplever att de har dålig /fel kompetens för webbarbete Uppföljning av marknadsföringsåtgärder viktig Upplever problem med för stort informationsflöde Behov av bättre information kring fattade beslut LUM är en bra personaltidning Avgränsning: endast GU, inte SR på uppdragsutb eller forksarutb