Missbruks- och beroendevård ur ett samhällsperspektiv

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Region Värmland Kunskapsutveckling i Socialtjänsten REGIONALA STÖDSTRUKTURER i ett större sammanhang.
Advertisements

Idéer för ett bredare entreprenörskap
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Framtida överenskommelse om långsiktigt, hållbara strukturer som stödjer en evidensbaserad praktik inom socialtjänst och därtill hörande hälso- och sjukvård.
Geografi Henrik Carlsson.
Bidrag till universiteten direkt eller via externa finansiärer? Utvecklingen i Sverige och i vissa andra europeiska länder Carl Jacobsson Analysenheten,
Människorna i världen Var bor det flest människor?
Hur lång tid tar det att räkna till en miljon?
1. 2 Missbruksorganisationer i Stockholm Historik  Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin  Olika behandlingstraditioner och personberoende  Sjukvård.
1 Återbetalning av svenskt studiemedel från låntagare i utlandet Nordisk konferens juni 2012.
Ulvik 2007.
Provbetyg – Slutbetyg Likvärdig bedömning? En statistisk analys av sambandet mellan nationella prov och slutbetyg i grundskolan,
Den här presentationen går igenom hur energin, klimatet och tillväxten hänger ihop. Den beskriver hur utsläppen globalt sett har ökat kraftigt de senaste.
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Alkoholism.
Mottagande / Publik och programforskning. Fem traditioner (Jensen & Rosengren 1990): •effektstudier •uses and gratifications •litterär kritik •kulturstudier.
Missbruksutredningens förslag
Sociala företag & egenmakt
Socialstyrelsens nationella riktlinjer för god vård och omsorg
Utredning och behandling av beroende och missbruk inom psykiatri och socialtjänst, var görs insatserna? Rätts psykiatri Allmän psykiatri Dubbeldiagnos.
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Matematisk statistik och genletning
Vård i rimlig tid Region Skåne Lund
Vårdgaranti och tillgänglighet i Region Skåne
Morgonrock Fredag 18 januari 2013 på Stadshotellet i Luleå Insatser kring barn och unga – en kortsiktig kostnad eller en långsiktig social investering.
Vårdval ur ett patient/brukar- perspektiv Ola Johansson Hälso- och sjukvårdsfrågor, PRO.
Nationella riktlinjerna för missbruks- och beroendevården
Arbetsmarknadsutsikter Gävleborgs län
Samband missbruk/beroende och psykiatrisk vård
Lilla Edets Kommun Växtkraft Välbefinnande Stolthet Identitet.
Alkohol/droger och psykisk hälsa
Social hållbarhet. En prioriterad fråga
Fyra rehabiliteringsaktörer Landsting/Region Försäkringskassan Kommuner Arbetsförmedlingen Vem ger rätt hjälp i rätt tid?
UngDOK Strukturerad intervju för kartläggning och bedömning inom ungdomsbehandling Ingegerd Nilsson, Mini-Maria Göteborg Liliana Pellegrino och Annica.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Kostnader för läkemedelsförmån Utveckling t.o.m. september 2014 Materialet: avser kostnader inklusive moms är ej åldersstandardiserat Lennart Tingvall:
1 Figur 1.1 Utveckling av Sveriges BNP per invånare under perioden 1990–2010 jämfört med OECD och ett genomsnitt för de sex närmaste konkurrentländerna.
Prognos över arbetsmarknadsutsikterna i Stockholms län
Uppstartskonferens: Handlingsprogram mot barn- och vuxenfetma Hälsofrämjande sjukhus - lotsar till en lättare livsstil Ann Stokland, Kungälvs sjukhus.
10 års erfarenhet i Sverige Långtidsbehandling för Svårt psykiskt störda missbrukare i Jönköpings kommun Ulf Eek Vårdenhetschef/samordnare.
Ambition och ansvar SOU 2006:100
Information om pågående överenskommelser 2013 mellan staten och SKL.
SIKTA- Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Två vägar för att ge till hela Missionskyrkan Kyrkoavgiften till församlingarna Missionsgåvan till det gemensamma Kyrkoavgift +
SAMBA Vitalis Maria Areblad Landstingets IT-enhet Landstinget i Östergötland.
1 Vad innebär missbruksutredningen för Västra Götaland Sveriges Kommuner och Landsting
Modellområde psykisk hälsa barn och unga
Detta ska vi prata om… En tillbakablick – vad har hänt? Finansiering Beställning TV Barn- och ungdomstandvård Uppsökande tandvård Tredje steget.
SIKTA Skånes implementering av Socialstyrelsens nationella riktlinjer för missbruks- och beroendevård- ett samverkansprojekt mellan Region Skåne och Kommunförbundet.
SAMBA Lars Björkman SAMverkan Begrepp Arkitektur.
Start.
Vårt historiska arv! Nätverket Kvinnokraft arbetade under 1980-talet för att skapa opinion kring fördelningen av de regionalpolitiska medlen och den ojämna.
VRISS i Norrbotten – slutkonferens
Ur framgångsrik hälso- och sjukvård kommer hälsosam tillväxt Onsdag 30 januari, kl – Lilla sessionssalen, Skånehuset i Kristianstad.
 I Partille kunde man identifiera ett ökat missbruk av narkotika/alkohol bland gruppen ”unga vuxna”,18-30 år.  Sedan April 2008 arbetar två vårdsamordnare.
Eneffektiv användning En effektiv användning av resurser.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Landstingen och regionerna i diagram och siffror Jämförelsetal för verksamhet och.
Högspecialiserad självskadevård Vägen framåt Martin Rödholm Överläkare psykiatri, Med.Dr. SKL, Uppdrag Psykisk Hälsa Svenska Psykiatrikongressen
Personligt Ombud-nätverksträff 14 oktober 2015, Kävlinge.
Resultat grundkrav och prestationer 2015 PRIO-nätverket
Sociala investeringar / tidiga insatser Louise Källbom Stefan Nybom Inledning – förebyggande insatser Ex – umeå och norrkoping Psynk Frågor Social investeringar/Tidiga.
1. 2 Missbruksorganisationer i Stockholm Historik Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Missbrukskliniker inom och utom psykiatrin Olika behandlingstraditioner.
Psykisk hälsa och ohälsa: ett tudelat uppdrag
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Välkommen till Baskurs ”Riskbruk, missbruk och beroende”
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Det goda livet i Västra Götaland Handlingsplan för psykisk hälsa
Strategi för hälsa Skola Socialtjänst Vård och omsorg

Presentationens avskrift:

Missbruks- och beroendevård ur ett samhällsperspektiv Björn Johnson Forskare och lektor, Malmö högskola

Disposition Samhällsekonomiska effekter av narkomanvård, särskilt läkemedelsassisterad behandling (LAB) Tillgänglighet till LAB i Sverige Samverkansmodeller

Svensk narkotikapolitik Börje Olsson: Sverige har sedan 1960-talet haft en ”massiv narkotikapolitik, som vid sidan av kraftfulla repressiva inslag också innehåller internationellt sett stora insatser när det gäller såväl information och förebyggande arbete som vård och rehabilitering i bred bemärkelse”.

Svensk narkomanvårdspolitik Narkomanvårdskommittén 1965–69 Vården lokaliserad till sociala myndigheter – socialt problem, ”bör ej medikaliseras” Privat produktion av stor betydelse ”Offensiv narkomanvård” under 1980-talet Stora relativa nedskärningar under 1990-talet Mobilisering mot narkotika och satsningar på ”evidensbasering” under 2000-talet

Samhällsekonomiska effekter av narkomanvård

Argument för narkomanvård Det humanitära argumentet Det brottsförebyggande argumentet Det spridningsförebyggande argumentet Det narkotikapolitiska argumentet Det samhällsekonomiska argumentet

Välbeforskat område Den svenska satsningen på offensiv narkomanvård Även ineffektiv narkomanvård är oftast samhällsekonomiskt lönsam Internationell forskning visar på stora samhällsvinster av nästan alla former av insatser till missbrukare

MOB:s studie om samhällsekonomiska effekter av metadonbehandling (2007) Samhällsekonomisk analys av Stockholms metadonprogram 600 metadonpatienter ger samhällsekonomiska vinster på över 1,1 miljarder kr/år (motsv. i genomsnitt 1,8 miljoner kr/patient) Årlig avkastning på satsat kapital: 1778 %. Alla aktörer går med vinst - även landstinget och även i det korta (1 år) perspektivet. Källa: I. Nilsson & A. Wadeskog, 2007. Varje drogfri dag en framgång – Socioekonomiskt bokslut för metadonprogrammet i Stockholm. Stockholm: MOB. Se http://www.seeab.se

Fyra framgångskategorier ”Svensson” (missbruksfri + arbete) Missbruksfri + försörjd Försörjd, punktvis missbruk, ej kriminell Försörjd, punktvis missbruk och kriminalitet Avbruten behandling, återgång i missbruk och kriminalitet

Missbrukets olika kostnader

Effektiv vård minskar kostnaderna dramatiskt Källa: I. Nilsson & A. Wadeskog, 2007. Varje drogfri dag en framgång – Socioekonomiskt bokslut för metadonprogrammet i Stockholm. Stockholm: MOB.

Besparningar – grov uppskattning Landstingskommunal besparing: ca 35 000 kr/patient och år Kommunal besparing: ca 140 000 kr/patient och år Samhällsekonomisk besparing beräknat på 100 patienter: knappt 200 miljoner kr/år

Andra studier av LAB Subutex + psykoterapi (Nilsson & Wadeskog 2008): projektkostnad 140 000 kr/patient, samhällsekonomisk vinst 1,7 miljoner kr/patient. ITOK – samverkan kriminal- och beroendevård i Stockholm (Nilsson Lundmark & Nilsson 2008): 43 klienter med i genomsnitt 16 fängelsedomar bakom sig. Projektkostnad 80 000 kr/klient, samhällsekonomiskt vinst 20 ggr insatsen. Flera internationella studier: resultat 15–30 ggr insatsen.

Fråga att fundera över Hur många andra behandlingsmetoder för kroniska sjukdomar går med vinst för både sjukvården och samhället?

Tillgänglighet till LAB i Sverige

Jämförelser Sverige 1979: 100 metadon-patienter (knappt 5% av landets opiatmissbrukare) 1992: 350 metadon-patienter (≈ 7%) 1998: 600 metadon-patienter (≈ 8%) 2006: cirka 2 500 LAB-patienter (≈ 25%?) Idag: mer än 3 500 LAB-patienter (≈ 30%?) Andra länder (2003) Norge 20 % Danmark 25 % Nederländerna, Spanien, Tyskland och Storbritannien: 40-50 % Frankrike: 60-70 %

MOB:s tillgänglighetsstudie 2007 (Jens Sjölander & Björn Johnson) Landsomfattande kartläggning nov-dec 2006 Fallstudier i fyra landsting 2007 (Västra Götalandsregionen, Jönköpings läns landsting, Kronobergs läns landsting, Västernorrlands läns landsting) Huvudresultat: Bara omkring hälften av sjukvårdshuvudmännen klarade vårdgarantin (3+3 mån) när det gällde LAB LAB saknades helt i tre landsting

Varför brister finns i vårdsystemet? Resursbrist till följd av politiska prioriteringar Personalbrist, framför allt vad gäller läkare För stora program, för stela strukturer Dubbelt huvudmannaskap -> revirproblem, bristande samverkan mellan sjukvård och socialtjänst Obefintlig samverkan med privata vård-producenter – reserver utnyttjas inte

Uppföljningsstudie 2009 Kötider har generellt kapats LAB fanns i samtliga landsting utom Blekinge och Jämtland, som var i uppstartningsfas Alla landsting utom fyra (Region Skåne, Västra Götalandsregionen, Östergötland, Gävleborg) sa sig uppfylla vårdgarantin. Men: sex månader är lång väntetid!

Det goda exemplet: Jönköpings läns landsting ”Normaliseringsstrategi” Erfaren ledning Snabba utredningar och gott samarbete med socialtjänsten Ökande behov kan på sikt leda till läkarbrist och längre väntetider

Samverkan mellan beroendevård och socialtjänst

Effektiv vård förutsätter samverkan mellan beroendevården och socialtjänsten Samverkan med kommuner fungerar olika väl och har historiskt sett försvårats av ideologiska stridigheter Läkemedelsbehandling behöver oftast kombineras med psykosociala insatser (terapi, boende, sysselsättning etc.)

Samverkansmodeller Forskning om effekter av olika samverkansmodeller saknas i Sverige Missbruksutredningen pekar på det som många redan konstaterat: det dubbla huvudmanna-skapet leder till samordningsproblem

Samverkansmodeller i LAB Obefintlig samverkan Samordning av insatser Organiserad samverkan - Kontinuerliga samråd - Samlokalisering - Case Manager-modell - ”Navet”-modellen (högspecialiserad mottagning) Samarbetsorganisation

Missbruksutredningen – tre olika huvudmannaskapsmodeller Fortsatt delat huvudmannaskap, antingen (a) samma som idag, (b) förstärkta rättigheter för klienten/patienten, (c) vårdgaranti Landstingskommunalt huvudmannaskap Primärkommunalt huvudmannaskap Slutbetänkande lämnas efter valet