Reformens huvuddrag: Styrsystemet

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Karlstad 16 juni 2011 Modersmål idag och imorgon Karlstad 16 juni 2011
Centrala innehåll och kunskapskrav
Examensmål SA SA Kreativ? Aktiv? Nyfiken?.
Den nya skollagen.
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
MODUL 1: ATT VARA SAMHÄLLSMEDBORGARE, YTTRANDE- OCH INFORMATIONSFRIHET, TILLGÅNG TILL INFORMATION, DET DEMOKRATISKA SAMTALET OCH LIVSLÅNGT LÄRANDE.
Ulla Wiklund Musiker/kompositör Rytmiklärare Kungl. Musikhögskolan
Gymnasiearbetet p..
Ditt kvitto på en väl utförd utbildning
Studie- och yrkesvägledare Kristina Modén
MALMÖ HÖGSKOLA Seminarium kring kvalitetsgranskning av examensarbeten.
Skoljuridik för lärare
Föräldramöten VT-14 Tema: Betyg.
Exempel utifrån ett antal målområden
Kön, genus och jämställdhet Lokal pedagogisk planering Sh åk 9
Närvaro!!.
Lgr11 Ny läroplan, inklusive nya kursplaner
Välkomna till LNK MED ELEVEN I CENTRUM. Skolstarten MED ELEVEN I CENTRUM Skolstarten varit bra – mer om hur det varit i klasserna kommer tas upp av lärarna.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Processtödjare 16/
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Högskoleförberedelse
GY-2011.
Lokal pedagogisk planering
Planering.
Svenska p Svenska p.
Lokal Pedagogisk Planering
Kandidatexamen Omfattning Kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng med viss inriktning som varje högskola.
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Aktuellt från gymnasiefronten Eva-Lena Arefäll Augusti 2008.
Nätverksträff för idrottsprogram Luleå 6 – 7 januari 2010 Idrottsutbildningar i den reformerade gymnasieskolan.
Ett kvitto på att du är förberedd för högskolestudier
1993 VARBERG 2007 TROLLHÄTTAN 2014 I 13 STÄDER 288 PERSONER ANSTÄLLDA 2420 ELEVER HUVUDMANNEN LBS KREATIVA GYMNASIET.
Lärlingsutbildning ”-Nu höjer vi yrkesutbildningarnas kvalitet. Att eleverna utbildas på arbetsplatserna ger duktiga yrkesarbetare med moderna kunskaper.”
Möte beträffande kvalitetsgranskning
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
GYMNASIEARBETE – vad är det?
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Skolverket Mattebron 14/11-08
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
Samhällsvetenskapsprogrammet (SA)
Välkommen till information inför gymnasievalet 2015.
1 Ny gymnasieskola GY De viktigaste förändringarna 18 nationella program Yrkesprogram - högskoleförberedande program Nya strukturer och ämnen Lärlingsutbildning.
Gymnasieskolan 2011.
Dagens program Kunskapsprocesser, dokumentation och kvalitetssäkring
Marknadsföring och försäljning
Årskurs 9 Entréskolan vt 2013
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Estetiska programmet 2015 Ylva Eriksson. Nyheter från Skolverket Yrkesdansarutbildningen Gymnasiesärskolan Stödmaterial särskilt begåvade elever Utvärdering.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Gymnasiearbete för högskoleförberedande examen
Styrsystemet och styrdokumentens karaktär Riksdagen- nationella program - programmens omfattning - gymnasiegemensamma ämnen Regeringen- examensmål - nationella.
Propositionen – övergripande bestämmelser Utbildning i gymnasieskolan En bas för den nationella och regionala kompetensförsörjningen En god grund för.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Välkomna till föräldramöte angående gymnasievalet 1 © Tremedia Presentation Film – Gymnasievalet Programväljaren Skugga Gymnasiehalland.
Vård och omsorgsutbildning. Ny Gymnasieutbildning -Gy 11 Förordning om läroplan för gymnasieskolan (SKOLFS 2011:144) trädde i kraft 1 november 2011) -Vux.
Välkommen till svenska 1
BESÖK OSS PÅ FACEBOOK ELLER EDGYMNASIET.SE
LULEÅ GYMNASIEBY Fyra kvarter samt bibliotek och Hälsans hus.
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
Sociologi Introduktion.
Ungdomskulturer 100 p Introduktion.
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE ELLER FACEBOOK
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Gymnasieskola 2011 Studie- och YrkesVägledare
Presentationens avskrift:

Reformens huvuddrag: Styrsystemet Riksdagen - nationella program - programmens omfattning - gymnasiegemensamma ämnen Regeringen - läroplan - examensmål - nationella inriktningar - programgemensamma ämnen Skolverket - ämnesplaner och kunskapskrav Huvudmän - genomförandet - ansvarar för att målen uppnås - tilldelar resurser Skollag Förordningar Föreskrifter Allmänna råd Kommentarer § 2

Projektorganisationen GD - ledningsgrupp Avdelningschef Kvalitetssäkringsgrupp Projektledning Pedagogisk expertis Juridisk expertis Språklig expertis Enhetschef Programgrupp Programansvarigt undervisningsråd Programsamordnare Skrivare Experter Projektledning Projektgrupp Samtliga programansvariga undervisningsråd Referensgrupp Intresserade via e-post Referensgrupp Allmänheten via webb Referensgrupp Avnämare Referensgrupp Programskolor Gymnasie-representanter 3

Propositionen och dess beredning Gymnasieutredningen feb 2007-31 mars 2008 Framtidsvägen – en reformerad gymnasieskolan (SOU 2008:27) 31 mars 2008 Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan (prop. 2008/09:199) 13 maj 2009 Regeringsuppdrag till Skolverket oktober 2009 Riksdagsbeslut hösten 2009

Reformens huvuddrag Högre krav och kvalitet i den nya gymnasieskolan (prop. 2008/09:199) Eleverna ska komma längre i sin utbildning på gymnasiet (yrket, högskoleförberedelse) Ingångskrav till gymnasiet Mer utrymme för karaktären Examen

Reformens huvuddrag Tydlighet Större skillnader mellan program Högskoleförberedande respektive yrkesprogram (TE,ES) Inom respektive grupper: ex. SP blir SA, EK och HU

Reformens huvudinriktning Stramare struktur Inga avvikelser från det nationella systemet Idag: 17 nationella program med 38 inriktningar Förslaget: 18 nationella program (+ 2 specialutformade) med 61 inriktningar (+ 4) Högskoleförberedande program (11 inriktningar blir 20 inriktningar) Specialutformade program försvinner Få avvikelser från det nationella systemet Annan utformning av programmål/examensmål Kortare, mer uppfordrande texter Gymnasiearbetet en del av examensmålet

Särskilda varianter ska kunna inrättas inom nationella program Kan, liksom nationella inriktningar, börja det första, andra eller tredje året Omfattas av frisökning Kvalitetssäkras av Skolverket Specialutformade program utformade för en grupp elever tas bort 8

Fler utgångspunkter utifrån regeringsuppdraget Inriktningar minst 300 poäng Utgångspunkt i Framtidsvägens förslag Inriktningarna ska ha tydlig egen identitet på programmet Examensmålen och programfördjupningen ska medge viss flexibilitet med tanke på särskilda varianter Samråda med universitet och högskolor och andra intressenter/myndigheter

Samhällsvetenskapsprogrammet

Propositionen om samhällsvetenskapsprogrammet Det nya samhällsvetenskapsprogrammet föreslås ersätta delar av dagens samhällsvetenskapsprogram samt medieprogrammet. Med regeringens förslag blir samhällsvetenskapsprogrammet ett tydligare högskoleförberedande program inriktat mot samhälle och information. Regeringen finner att det nuvarande namnet på samhällsvetenskapsprogrammet är så inarbetat att det inte finns skäl att följa utredarens förslag till namnbyte, även om någon eller några inriktningar förutses handla om medier, information och påverkan Remissinstanserna är i huvudsak positiva till programmet, även om många föreslår vissa förändringar i förhållande till utredarens förslag när det gäller de föreslagna inriktningarna. Gotlands kommun avstyrker programmet då det kommer att bli svårt att fylla fyra inriktningar.

Frågor under processen Skolornas/lärarnas önskemål jmf högskolornas önskemål – en delvis splittrad bild Många önskemål om nya inriktningar (beteendevetenskap, internationell, idrott, juridik etc.) Programmets gemensamma kärna vs möjlighet till utrymme för lokala behov? En eller två medieinriktningar? Tydlig karaktär på varje inriktning? Avgränsning mot (i första hand) EK och HU?

Examensmål och inriktningar

Examensmål SA Samhällsvetenskapsprogrammet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom ett brett samhällsvetenskapligt område. Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper om samhällsförhållanden i Sverige och världen i övrigt, om samspelet mellan individ och samhälle samt om hur människors livsvillkor varierar över tid och rum. I detta ingår kunskaper om människor som individer, som gruppmedlemmar och som deltagare i en samhällsgemenskap, samt om samhällens strukturer, verksamheter och funktioner. Utbildningen ska behandla frågor om bland annat demokrati, kommunikation, etik, genus och miljö. Utbildningen ska också behandla makt ur ekonomiska, sociala och politiska aspekter. I detta ingår studier av faktorer som kan påverka och förklara det som sker i samhället alltifrån den lokala till den globala nivån. Utbildningen ska ge ett historiskt perspektiv för att eleverna med hjälp av det förflutna ska förstå förhållanden i dagens samhälle och orientera sig inför framtida samhällsförändringar. Utbildningen ska behandla mediernas och informationsteknikens förutsättningar och möjligheter. Eleverna ska därmed utveckla dels kunskaper om kommunikation och om hur åsikter och värderingar uppkommer, dels färdigheter i att kommunicera och presentera sina kunskaper bland annat med hjälp av digitala verktyg och medier.

Examensmål SA forts. Utifrån studier av samhällsfrågor ska utbildningen ge eleverna möjlighet att utveckla ett vetenskapligt och kritiskt förhållningssätt. I detta ingår att kunna avgöra om påståenden är grundade på fakta och att kunna urskilja värderingar i olika typer av källor. Utbildningen ska därför utveckla elevernas förmåga att söka, sovra och bearbeta information med källkritisk medvetenhet. Utbildningen ska utveckla elevernas vetenskapliga medvetenhet genom att de får formulera och utreda frågeställningar och pröva att tillämpa teorier och metoder som används inom samhällsvetenskapen. Eleverna ska ges möjlighet att diskutera lösningar på samhällsvetenskapliga problem och motivera ställningstaganden med väl grundade argument. Utbildningen ska utveckla elevernas förmåga att skriva, läsa, tolka och förstå olika typer av texter inom utbildningens olika kunskapsområden. För att vara förberedda för högskolestudier ska eleverna ges möjlighet att uttrycka sig i varierande skriv- och talsituationer på framför allt svenska och engelska. Utbildningen ska utveckla elevernas samarbetsförmåga, kreativitet, självständighet och förmåga att se möjligheter, ta initiativ och omsätta idéer i praktisk handling. Utbildningen ska också ge förutsättningar för eleverna att utveckla ett tvärvetenskapligt förhållningssätt.

Inriktningar SA Inriktningen beteendevetenskap ska ge kunskaper om människors utveckling, socialisation och samspel i olika sammanhang. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av människors agerande som individer, som deltagare i grupper, organisationer och samhällen ur olika perspektiv. Inriktningen ska även ge kunskaper om kommunikation, lärande och ledarskap samt utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen. Inriktningen medier, information och kommunikation ska ge kunskaper om mediernas roll i samhället och hur man kan använda sig av medieteknik för att förmedla budskap på ett intresseväckande sätt. I inriktningen ska eleverna studera journalistik, information och reklam och praktiskt få pröva textens, bildens och ljudets kommunikativa möjligheter. Eleverna ska få utveckla både praktiska och teoretiska kunskaper i olika interaktiva kommunikationsformer. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att undersöka hur medier påverkar människor individuellt och i grupp när det gäller till exempel åsikts- och opinionsbildning och hur vår omvärldsuppfattning formas. Inriktningen miljö- och samhällsbyggnad ska ge kunskaper inom området hållbar utveckling. I inriktningen ska eleverna fördjupa sin förståelse av hur samhällsförändringar påverkar människor och livsmiljöer. Inriktningen ska utveckla elevernas kunskaper om hur ett hållbart samhälle kan byggas, bland annat genom att de studerar miljö-, teknik- och samhällsfrågor ur olika perspektiv från lokal till global nivå. Inriktningen samhällsvetenskap ska ge kunskaper om samhällsstrukturer och om människors livsvillkor utifrån individ-, grupp- och samhällsnivå. I inriktningen ska eleverna bredda och fördjupa sin förståelse av samhällsfrågor genom att tolka och förklara företeelser och sammanhang. Inriktningen ska också utveckla elevernas förmåga att tillämpa metoder som används inom samhällsvetenskapen.

Mål för gymnasiearbetet SA – inledande text Gymnasiearbetet ska visa att eleven är förberedd för högskolestudier inom i första hand det samhällsvetenskapliga området. Det ska utföras på ett sådant sätt att eleven formulerar en frågeställning samt planerar, genomför och utvärderar ett större arbete som utgår från centrala kunskapsområden inom programmet. Gymnasiearbetet ska redovisas antingen i en skriftlig rapport, eller i relevanta fall i en medieproduktion eller på annat lämpligt sätt utifrån arbetets innehåll kompletterat med en kortare skriftlig redogörelse. Rapporten eller den skriftliga redogörelsen ska innehålla en kort sammanfattning på engelska. Eleven ska presentera och diskutera sitt arbete samt ge respons på andra gymnasiearbeten.

Ämnesplaner kopplade till SA Film- och tv-produktion Geografi Grafisk kommunikation Historia Ljudproduktion Mediekommunikation Medieproduktion Medier, samhälle och kommunikation Religionskunskap Samhällskunskap Visuell kommunikation

Programsida: E-post: Webb och e-post http://www.skolverket.se/sb/d/3003 E-post: sa.gy2011@skolverket.se

Estetiska programmet

Propositionen om estetiska programmet självständigt program estetiska utbildningen ska göras tydligt högskoleförberedande programspecifika ämnena, t.ex. dans och musik, redan från start i gymnasieskolans årskurs 1 färdighetsprov ska kunna användas som ett komplement till betygen ett större utrymme behöver avsättas till programfördjupning för att eleverna ska ha tillräckliga kunskaper för fortsatta studier gymnasiegemensamma ämnet matematik kan minskas något på programmet

Utmaningar under processen Skolornas/lärarnas önskemål jmf högskolornas önskemål – en delvis splittrad bild! Många önskemål om nya inriktningar (kommunikation, musikal, textil, rörlig bild, etc.) Programmets gemensamma kärna vs möjlighet till utrymme för lokala behov En medieinriktning Avgränsning

Examensmål och inriktningar

Examensmål ES Estetiska programmet är ett högskoleförberedande program. Efter examen från programmet ska eleverna ha kunskaper för högskolestudier inom främst de konstnärliga, humanistiska och samhällsvetenskapliga områdena. Utbildningen ska utveckla elevernas kunskaper i och om de estetiska uttrycksformerna och om människan i samtiden, i historien och i världen utifrån konstnärliga, kulturella och kommunikativa perspektiv. Estetik handlar om hur olika uttryck uppfattas av människans sinnen. Estetiken kan förstås som specifika konstformer likaväl som en del av kulturen, definierad som formerna för kommunikation, samexistens och gemensam förståelse mellan människor. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att arbeta skapande. Både individuellt och i samverkan med andra utvecklar eleverna förmågan att kommunicera tankar och idéer med estetiska uttrycksmedel. Under utbildningen ska eleverna pröva såväl ett konstnärligt som ett vetenskapligt förhållningssätt.

Examensmål ES forts. Centralt för utbildningen är att eleverna ska skapa, uppleva och tolka konst och kultur. Eleverna ska få möjlighet att reflektera över och öka sin förståelse av kvalitet och kommunikation genom diskussion om egna och andras arbeten. Utbildningen ska ge eleverna möjlighet att samverka med andra estetiska områden och med kunskapsområden där estetiken har en framträdande roll, som kulturvetenskap, historia, språk, teknikutveckling och kommunikation. Utbildningen ska ge eleverna allsidig träning i det estetiska hantverket. Eleverna ska ges möjlighet att utveckla både sina färdigheter och sin analytiska förmåga. Utbildningen ska också göra eleverna medvetna om juridiska och etiska frågor om yttrandefrihet och upphovsrätt i kulturutövande och i kommunikation med publik. Kreativitet, nyfikenhet, kommunikation, samspel och förmåga till eget skapande och framförande ska vara centralt i utbildningen. Att ta ansvar för sitt arbete, hantera och värdera stora mängder information, belysa frågor ur olika perspektiv, hantera digitala verktyg och medier samt ha möjlighet att bredda och specialisera sitt kunnande ska finnas med i utbildningen som förberedelse för konstnärliga och vetenskapliga högskolestudier.

Inriktningar ES Inriktningen bild och formgivning ska ge fördjupade kunskaper i två- och tredimensionella bildframställningstekniker. Den ska utveckla elevernas förmåga att uttrycka sig och kommunicera visuellt samt att uppleva, tolka och reflektera över visuella uttryck ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge kunskaper om det breda bildområdet samt dess tillämpningar och kombinationsmöjligheter i den mångskiftande visuella kulturen. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på någon eller några delar av bildområdet. Inriktningen dans ska ge fördjupade kunskaper i scenkonstnärlig dans. Den ska utveckla elevernas förmåga att gestalta och kommunicera med dans och förstå uttrycket som en del av olika sociala och kulturella sammanhang. Inriktningen betonar sambandet mellan dansteknik, skapande, scenisk verksamhet och hur man kan uppleva och tolka historisk och samtida dans ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på någon genre eller stil.

Inriktningar ES Inriktningen estetik och media ska ge fördjupade kunskaper i digitala medier ur ett estetiskt perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att kommunicera med digitala verktyg. Ljud, bilder och berättande står i centrum. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att uppleva, tolka och reflektera över digitala uttryck ur olika perspektiv samt möta, använda och skapa digitala produkter. Inriktningen ska dessutom ge möjlighet att fokusera på något digitalt medium. Inriktningen musik ska ge fördjupade kunskaper i musik från olika tider och kulturer. Den ska utveckla elevernas musikutövande och konstnärliga skapande samt förmåga att uppleva och tolka musik ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge eleverna möjlighet att fokusera på något musikområde. Inriktningen teater ska ge fördjupade kunskaper i teater ur olika perspektiv. Den ska utveckla elevernas förmåga att sceniskt gestalta och kommunicera samt att uppleva och tolka såväl andra elevers gestaltningar som professionella teaterföreställningar ur olika perspektiv. Inriktningen ska ge möjlighet att fokusera på något eller några av teaterns uttrycksområden.

Ämnesplaner kopplade till programmet Akrobatik Animation Bild Bildteori Cirkus Dansgestaltning Dansteknik Dansteori Digitalt skapande Estetisk kommunikation Formgivning Fotografisk bild Musik Musikteori Teater Svenska Svenska som andraspråk Svenska för döva

Fler ämnen Utställningsdesign (HA), 17 maj Webbämnen (TE), några finns ute nu Eventteknik (inkl. ljudproduktionsteknik), 17 maj

Programsida: E-post: Webb och e-post http://www.skolverket.se/sb/d/2991 E-post: es.gy2011@skolverket.se

Ämnesplanerna

Ämnesplaner Ämnets namn (Rubriknivå 1) Ämnets syfte (Rubriknivå 2) Ämnet/Kunskapsområdet (arbetsunderrubrik, rubriknivå 4) Vilka kunskaper ska eleverna utveckla i ämnet (arbetsunderrubrik, rubriknivå 4) Metoder (arbetsunderrubrik, rubriknivå 4) Undervisningen i ämnet x ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: 1. Kurser i ämnet (Rubriknivå 2) Kursens namn, kursens poängomfattning (Rubriknivå 2) Centralt innehåll (Rubriknivå 3) Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: - Kunskapskrav (Rubriknivå 3) Brödtext Betyget E (rubriknivå 4) Betyget C (rubriknivå 4) Betyget A (rubriknivå 4)

Centralt innehåll Undervisningen i kursen ska behandla följande centrala innehåll: Punktlista med streck – stor bokstav, punkt Omfattningen av det centrala innehållet Inrymma alla betygssteg – anger inte en lägsta nivå Detaljeringsgrad kan variera p.g.a. omfattning och ämnens karaktär, men inte i så stor omfattning som nu Större innehållsstyrning än i dag

Tidplan för kommande arbete - ämnesplaner 2 feb 15 feb 1 mar 17 maj 4 oktober Utlägg ca 60 ämnesplaner på webb. Redovisning till regeringen. Examensmål och programstrukturer Ytterligare ca 20 ämnesplaner ut på webb. Alla ämnesplaner på remiss. Redovisning till regeringen. Ämnesplaner Möjlighet att lämna synpunkter tom den 15 februari. Möjlighet att lämna synpunkter tom den 15 mars. Möjlighet att lämna synpunkter tom den 16 augusti Beslut ämnesplaner i oktober 2010

Några frågor från oss Ämnesplanerna: Är ämnesmål och det centrala innehållet i delkurserna relevant och tillräckligt? Hänger syfte, ämnesmål, centralt innehåll och kunskapskrav ihop? Fungerar utkasten till ämnesplanerna som verktyg för att planera undervisningen av ett arbetsområde? Är kunskapskraven tillräckligt tydliga för att ni som lärare kan göra en likvärdig bedömning eleverna? Övergripande: Vilka möjligheter och svårigheter ser ni med examensmålen och strukturerna för att skapa en utbildning utifrån era behov? (t.ex. kurser i inriktningarna, programfördjupning i relation till examensmålen)