Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Samtala om böcker.
Coachande ledarskap som mentor
Men det här är väl ingenting nytt?
Behandlingsfas 1, hjälpmedel
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
A survey with a focus on periodontology.
Lösningsinriktad Pedagogik.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Handledare in progress
Motiverande samtal - MI
SSQ12-B Instruktioner Namn Datum Ålder
Samtalet På Arbetsplatsen.
Så gör du.  Namn  Arbetsplats/Yrke  Fritidsintresse   En bra bok/film 5 SNABBA Kaffe – The Bil –
Muntligt Jag kan….
Kommunikation.
Syftet med en personlig handlingsplan
Konsten att leda sig själv
Klok filosofi … ?.
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Elva tips inför en intervjusituation
Röd & Grön Zon I RÖD ZON Pratar jag till … DIG! I GRÖN ZON
Att samtala med ungdomar om tobak
Reportagets delar Rubrik Underrubrik Ingress Brödtext Mellanrubrik
Grunderna - Från ett logiskt perspektiv André Bodin, Anders Edholm – 2011.
Retorik Konsten att tala Hur håller man ett bra argumenterande tal?
AGENDA dag Repetition dag 1+2 Motstånd Selfefficacy
Att övertyga ! Disposition och mall.
Men jag tror att jag sakta börjar se en kontur Några armar och ben
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal
Av egen kraft Marte Meo i Demensvård
Hur gör du för att förstå en text?
RIALTO Jenny Alvolin Barn- och ungdomsombud Broschyren: Kartläggning av barnets förmågor och behov. Underlätta för barnets vistelse i fsk/skola.
Att samtala, några knep Speglingar- att man svarar med frågan Tex:
ETIK OCH GODA SAMTAL Lasse Lindsjö.
Det var en gång en man som  inte var nöjd med sitt redskap.
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Ordkunskap Ord och begrepp som används för att uttrycka känslor, kunskaper och åsikter. Ords och begrepps nyanser och värdeladdning.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Stöd till en evidensbaserad praktik för god kvalitet inom socialtjänsten – brukarmedverkan vid brukarundersökningar inom LSS • • SKAPAD.
och tankar har lika mycket värde som vuxnas.
Introduktion till Motiverande samtal (MI)
Argumenterande text.
Skriva noveller.
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Idrottspsykologi.
Motiverande samtal om tobaksvanor torsdag 8 nov
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Socialpsykologi.
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
Fröken My. My Sara Ann Fagerstedt (Nordström) Lilla My föddes den 18 februari 1980 Halvirländska 2 barn (11 och 7) Bor i Spånga i villa Älskar att virka.
VÄLKOMNA! till fyra dagars utbildning i Motiverande Samtal Ann-Charlott & Tove.
Torsdagen den 3 december. Dagens lektion Fortsatt jobb med den muntliga presentationen (utformning, bilder, kanske lite träning om vi hinner) Boksamtal.
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor
Konsten att samtala och leda ett samtal. Att vara en god samtalare och lyssnare Tittar på den som talar Spinner vidare på vad andra säger Håller sig till.
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT.
Motiverande samtal MI Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
MI med ungdomar Barbro Holm Ivarsson Leg psykolog Hemsidor om MI
Presentationsteknik Tips och råd Would you like to take a bite ?
Samtalsmetodik Rambeslut och IBIC (ÄO)
Kundanalysen har flera syften
SAMTALSMETODIK – HUR NÅR JAG FRAM OCH SKAPAR KONTAKT
Tips för bättre kommunikation
Presentationens avskrift:

Dag 2 Ge mig inte din styrka Fri översättning av Björn Eidsvåg men var stark Så jag kan finna min Ge mig inte din visdom Utan berätta var den har källan sin Ge mig inte ditt liv Men lev Så att jag kan leva mitt Ge mig inte din kärlek Älska mitt hjärta fritt Ge mig inte din glädje Men var glad Tag gärna från mig min smärta Men gör den inte till din Ge mig inte ditt liv Men lev Så jag kan leva mitt Ge mig inte din styrka Men var stark så jag kan finna min Fri översättning av Björn Eidsvåg Dag 2 © T. Antonisen 2007

AGENDA dag 2 08.30-14.00 Repetition dag 1 Att ge information Förenligt och oförenligt BÖRS - OARS Bekräftande Öppna - och slutna frågor Reflektivt lyssnande Summeringar Övningar Filmer Ev. hemuppgift Fm fika 09.30 – 10.00 Lunch 12.00 – 13.00 Em fika 14.00 Fm fika och em fika är avgiftsfritt. Lunch betalar var och en själva.

Att ge information Information tas bäst emot om den ges på klientens uppmaning eller föregås av att behandlare ”ber om lov” att ge den Fallgropar vid informationsutbyte: att glida in i en expertroll att börja föreläsa att överskatta vad klienten kan förstå och komma ihåg

U-T-U/Informationsutbyte Be om lov. ”Är det ok att jag berättar lite om…?” Utforska vad personen redan vet: ”Vad vet du redan om…?” Lyssna och sammanfatta Tillför information på ett neutralt sätt. Kort, sakligt, anpassat till… ”Många brukar vilja veta….” Utforska ”Vad tänker du om det?” ” ”Vad innebär detta för dig?” ”Vad vill du veta mer om…” Lyssna och sammanfatta 4

Kom ihåg att ….. Försäkra dig om att det verkligen finns intresse för information Gör undersökningen av faktiska förhållanden till en konversation Presentera resultatet neutralt. Håll dig till fakta inga tolkningar Locka fram klientens tolkningar ”Vad innebär det här för dig?” © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Oförenligt med Motiverande Samtal Ge råd utan tillåtelse, komma med förslag, erbjuda lösningar eller åtgärder Konfrontera, invända, argumentera, moralisera eller ifrågasätta Styra genom uppmaning, befallning eller order © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2006

Förenligt med Motiverande Samtal Fråga om tillåtelse innan råd ges Bekräfta klienten Understryk klientens kontroll Stöd klientens egna förmåga © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2006

Kommunikationsfärdigheter-MI BÖRS - OARS Bekräfta Öppna frågor Reflektera/Spegla Sammanfatta

Att bekräfta Om klienten känner att han/hon blir hörd, sedd och respekterad av rådgivaren så upplever hon positiv stimulans och stöd. Det skapar grunden för en bra dialog Vi visar inte bara bekräftelse genom vad vi säger. Vi använder även vårt kroppsspråk, humor, tonfall och andra icke verbala signaler © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Öppna och slutna frågor Öppna frågor börjar ofta med frågeord Vad..? Hur..? På vilket sätt..? Aktiverar klienten, klienten styr över svarsalternativen Ger fylligare svar, oändligt antal svarsalternativ Förstärker klientcentrerade förhållningssätt Slutna frågor börjar ofta med verb Har du..? Kan du..? Vet du..? Ska du..? Få svarsalternativ som styrs av behandlaren Handlar om att ta ställning till något som behandlaren har i tankarna

Reflektivt lyssnande De flesta uttalanden kan ha flera betydelser. Med reflektivt lyssnade visar jag att jag förstått eller åtminstone försöker förstå. Jag ger den som berättar en möjlighet att korrigera så att han/hon känner sig respekterad

Reflektioner (speglingar) Behandlaren fångar upp och reflekterar tillbaka något som sägs/visas/menas av klienten

Reflektioner (speglingar) enligt T Reflektioner (speglingar) enligt T. Gordon (Parent effectivness training) Vad klienten säger Vad lyssnaren hör Vad klienten menar Vad lyssnaren tror

Enkel reflektion Speglar vad klienten säger genom: Upprepning Omformulering Synonymer ”Min fru tjatar så på mig. Hon begriper inte hur svårt det är att sluta röka” ”Det är svårt att sluta”

Komplexa reflektioner Ett tillägg görs av innehåll eller betydelse, som ger en ny innebörd till det som klienten sagt/visat Speglar det som kan ligga bakom det klienten säger eller visar. Vi läser mellan raderna och uttalar en hypotes.

Exempel komplex reflektion: ”Min fru tjatar så på mig. Hon begriper inte hur svårt det är att sluta röka” ”Du har mer abstinens nu…”.

Övning - Reflektioner Del 1 Person A börjar med att säga ett påstående ex. jag är bra på att organisera” De övriga frågar – frågan ska börjar med ”du menar att….. ex. ”menar du att du är bra på att hålla ordning?” Person A svarar endast ja eller nej Ytterligare 3 personer i gruppen säger ett påstående och får frågor på detta Del 2 Person B börjar med att säga ett påstående ex. ”jag bra på att organisera” De övriga reflekterar genom att ex. ta bort ”menar du att…” ex. ”du är bra på att hålla ordning” Låt ytterligare 3 personer säga ett påstående och bli reflekterad på av gruppen

Funktionen av reflektioner Förebygga missförstånd Stimulerar klienten att fortsätta prata Upplevs empatiskt Klienten får höra det hon säger en gång till och det upplevs förstärkande Hjälper klienten att ”hitta” sitt tänkande om saken Sätt för oss att styra samtalet vi prioriterar att reflektera förändringsprat

Träna på reflektioner Var god se bilaga ”Träna på reflektioner” Där finns 10 uttalanden. Gör en enkel respektive en komplex reflektion till var och en av dem. Arbeta två och två tillsammans. Gemensam genomgång efter 15 minuter.

Kom ihåg att Man även reflekterar känslor och tystnad Reflektivt lyssnande kan styra samtalet Reflektioner på förändringsprat prioriteras © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Summeringar Summeringar under samtalets gång, visar att rådgivaren har lyssnat och förstått klientens situation och ger personen bekräftelse Summeringar används även där ett område skall avrundas som en markering för att flytta fokus, till exempel vid avslutningen av ett möte. I ett samtal som handlar om förändring är det särskilt viktigt att summera det som stärker självkompetensen och innehåller förändringsprat © A-C. Lidfors & T. Antonisen 2007

Summeringar Enkel summering - en resumé av det som är sagt Dubbelsidig summering - binder samman flera perspektiv av det som är sagt Sammanbindande summering - ”Så det som känns Ok är ….. och du kommer att gå vidare genom att …..” ”Vad tänker du om detta?” Öppen fråga/ Ge tankeutrymme