Antisociala ungdomar med missbruk – hur ska vi intervenera?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Utredningen om män och jämställdhet
Advertisements

Peter Strandell, Stiftelsen Tryggare Sverige
Vårdalinstitutet, Psykologiska Institutionen, Göteborgs Universitet
Om risk- och skyddsfaktorer
Strukturerad bedömning av risk för allvarlig brottslighet – ett nödvändigt steg i professionaliseringen av arbetet runt lagöverträdande ungdomar Anders.
Ungas frågor om alkohol och droger
Rökfria skolgårdar - när når vi dit?
Risk, skydd och strukturerad bedömning
Träff med fritidsgårdar i Örebro län
Risk- och behovsbedömningar
ADAD kopplat till riskfaktorer för kriminalitet
Utredning och behandling av beroende och missbruk inom psykiatri och socialtjänst, var görs insatserna? Rätts psykiatri Allmän psykiatri Dubbeldiagnos.
Inklusion av placerade barn Nyborg 28 augusti 2012
Inlärningsmiljö för att öka motivation
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Beroende och den växande hjärnan
DROPOUTS Det behöver inte vara så. σ Sigma Variation Stigma t-esta.
Sexuellt utsatta pojkar
SkolPlus Skol- Positivt Lärande Utifrån Samarbete.
Alkohol och drogsituationen nationellt och lokalt ur ett folkhälsoperspektiv Förekomst Konsekvenser, men - inte om risk för att bli beroende - inte om.
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
Risk- och skyddsfaktorer är viktiga för att:
Hej och välkomna!.
Case management och case managers
EBP Barn o unga Kunskap till praktik Psykiatri Funktions hinder Bättre liv E-hälsa Regional stödstruktur Våld i nära relationer Koh I Noor Barn och unga.
Risk- och skyddsfaktorer Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
Risk- och skyddsfaktorer 2006Gymn åk2 1 Elever med många individuella sårbarhetsfaktorer Snitt 22 %
ETU, Utvecklingstrappor 8/ Inspiration och motivation.
HaschAvvänjningsProgram
Målområde 10: Goda matvanor och säkra livsmedel Trender och förändringar Ammade barn vid 4 och 6 månaders ålder: Variationerna i amningsfrekvens är stora.
Niklas Långström, docent, leg läkare Centrum för Våldsprevention (CVP)
Forskarnas syn på normbrytande beteende Martin Karlberg Uppsala Universitet.
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Exempel på effekter; Våld i TV – forskningsprojekt, teorier och aktioner.
Behandling och självläkning
Systematisk uppföljning UIV
1 Elevenkäten Elevenkäten Föräldraträff 2010 Järna 30/
Psykolog utan gränser, september 2013
Allt var bättre förr! Eller? NEJ. Vad det bättre förr? Bättre poliser och snällare tjuvar.
Liv och Hälsa ung 2013 – kort om undersökningen Hur mår våra ungdomar? Vi tittar på några utvalda livsstilsfaktorer och levnadförhållanden… Vi analyserar.
Barn och unga med diabetes, skolans delaktighet för att de ska må bra under skoldagen men också på lång sikt. Tomas Andersson Barnläkare diabetesmott Drotting.
En heldag om hälsa, lärande och prevention i skolan. Katrineholm 10 nov Aktuell forskning visar att elever som trivs och fungerar väl i skolan löper.
Ett friskare Sverige! En kort betraktelse över Miltonutredningen (SOU 2006:100) med särskilt fokus på barn och unga...
Överenskommelse om samordning kring barn
STs arbetsmiljörapport i samarbete med SCB Seminarium Torbjörn Carlsson.
Beteendeproblem FFT (Funktionell Family Therapy) MST (Multisystemic therapy) Tertiär prevention Verksamma program har minskat återfallsfrekvens, i missbruk,
Sociala investeringar Kommunfullmäktige Kommunfullmäktige reserverar 120 milj. för perioden Kommunfullmäktige reserverar 120 milj.
Integrerad Missbruks Mottagning Ludvika Smedjebacken
Överenskommelse mellan Regeringen och SKL Prioriterade grupper Barn och unga år som har, eller riskerar att utveckla, psykisk ohälsa Personer.
Grundskolan år 9 Risk- och skyddsfaktorer 2008 BILD 1 Elever med flera individuella riskfaktorer.
Fallförebyggande arbete
Karlskrona 2 november 2011 LVM (SFS 1988:870)  Ingår i Socialtjänstlagen (SOL)  Vem som helst kan göra LVM-anmälan  Missbrukshandläggare (kommun) utreder.
UBÅT Uppföljning och Beskrivning av ÅTgärder
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
% 22% MänKvinnor Ca individer Ca individer.
Landstingets ledningskontor IFB-projektet Intensiv familjebehandling.
Psykologisk och psykosocial behandling för ungdomar (12-18 år) Sven-Eric Alborn Leg.Psykolog, leg Psykoterapeut Utvecklingsledare Beroende Psykiatriförvaltningen.
Vad vi gör Vad vi vet Vad vi behöver veta mer om Vad vi kan göra
Programområde Spelberoende vid CPF
Vägledning för användning av Check: RBMK (Version 2.0)
Brukarenkät 2010 Till redovisningen:
Kliniska Riktlinjer för Ångestsyndrom och Tvångssyndrom
Bedömning av individens kriminalitet
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Kan man förutsäga vem som blir brottsling?
Vad är en Maria Skåne mottagning?
Insatser i öppenvården för att förebygga ungdomars återfall i brott
Intensiv kontextuell behandling av självskada
Att främja små barns hälsa och utveckling.
Presentationens avskrift:

www.forumforskning.se Antisociala ungdomar med missbruk – hur ska vi intervenera? Anders Tengström Docent i psykologi, Leg psykolog

  25 10 20 15 50 75 100 % Brottsaktiva Ålder (år) Andel brottsaktiva i olika åldrar  

Antisociala ungdomar De få pojkar som begår brott före 15 års ålder kommer att stå för majoriteten av brotten i sin åldersgrupp när de blir vuxna (SoS - Folkhälsorapport 2005) En överväldigande majoritet av dessa har missbruk eller beroendeproblematik (80-95%) Problemen debuterar tidigt oftast inom några år efter deras normbrytande beteende är tydligt

Livstid Pojkar Flickor De fem vanligaste psykiatriska problemen hos Maria Ungdom - ungdomar Livstid Pojkar Flickor Depression 40% 64% Uppförandestörning 63% 44% Fobier 17% 48% Ätstörningar 2% 22% Paniksyndrom 4% 20%

Slutsats Interventioner för ungdomar med antisociala beteenden och missbruk måste ta perspektivet att missbruket är ett uttryck för deras normbrytande livsstil och behandla det som ett av symtomen Om det finns ett beroende måste detta adresseras särskilt med interventioner som är särskilda

Antisociala ungdomar Vad gör vi idag?

Institutionsbehandling Antisociala ungdomar Institutionsbehandling De bästa behandlingseffekterna nås med vårdformer som genomförs i den miljö där ungdomarna lever sina normala liv Institutionsplacering skapar en av de mest potenta riskfaktorerna för fortsatt våld, missbruk och kriminalitet - Ungdomsgrupper Att bryta antisociala attityder kräver en oerhört tajt personalgrupp som kan motverka detta och arbeta för ett mer prosocialt engagemang hos ungdomarna Det finns inget tydligt samband mellan placeringens längd och utfall Institutionsplacering har effekt om det finns strukturerade vårdprogram som fokuserar på ungdomens problem. Vårdprogrammen måste vara multi-modala och personalen måste vara välutbildad

Antisociala ungdomar Vad ska vi göra?

Årskonsumtion av ren alkohol (elever årskurs 9) i Stockholms stad

Allvarlig brottslighet senaste året (elever årskurs 9)

Antisociala ungdomar Vad ska vi göra? Vi måste ha en organiserande princip för vårt arbete runt antisociala ungdomar

R-N-R Modell för bedömning och brottsprevention En första generell övergripande princip Använd behandling/intervention: Förlita er ej på straff/sanktioner som förändringsmodell hos ungdomar som är antisociala Andrews, D. A., & Bonta, J. (2003). The psychology of criminal conduct (3rd ed.). Cincinnati, OH, USA: Anderson. DAA

R-N-R Modell för Bedömning och brottsprevention Risk: Arbeta i första hand med högriskfallen i andra hand med de med något lägre risk för fortsatt brottslighet Need: Förändring av beteeende sker genom behandlingsmål som är kopplade till riskfaktorer som påverkar risken för framtida brottslighet (dynamiska riskfaktorer) Andrews, D. A., & Bonta, J. (2003). The psychology of criminal conduct (3rd ed.). Cincinnati, OH, USA: Anderson. DAA

R-N-R Modell för Bedömning och brottsprevention Responsivitet: Använd verksamma påverkansmekansimer (inlärningsterori) Generella, använd KBT – social inlärning som motor för förändring Specifika, matcha interventioner och behandlingsstrategier till inlärningsstil, motivation hos klient, personlighet och särskilda förutsättningar (begåvning – psykisk ohälsa) Andrews, D. A., & Bonta, J. (2003). The psychology of criminal conduct (3rd ed.). Cincinnati, OH, USA: Anderson. DAA

Antisociala ungdomar Vi behöver sålunda göra en bedömning av hur hög risken för framtida brottslighet är och vi behöver bedöma vilka riskfaktorer hos individen som påverkar den risken

Sammanfattning av vad vi vet om riskfaktorer Inga uttalade skillnader i riskfaktorers relativa betydelse mellan grupper av unga lagöverträdare och unga i normalbefolkningen (Lipsey & Derzon, 1998; Simourd & Andrews, 1994; Cottle et al., 2001) Inget stöd för att helt separata riskfaktorer är inblandade i utvecklingen av kriminalitet hos unga kvinnor jämfört med hos män (Simourd & Andrews, 1994)

…forts sammanfattning Tidigare antisocialt beteende generellt stark riskfaktor Därutöver förefaller flera av de starkaste riskfaktorerna Bristande sociala band (inklusive föräldra-barnrelationer) Antisociala kamrater och attityder Empatisvårigheter/Impulsivitet/Alkohol och drogbruk Attityd och prestation i skolan ...vara påverkbara med behandling och andra insatser (Lipsey & Derzon, 1998; Simourd & Andrews, 1994; Cottle et al., 2001)

Hur gör man en strukturerad riskbedömning? Antisociala ungdomar Hur gör man en strukturerad riskbedömning?

Structured Assessment of Violence Risk in Youth (SAVRY) Version 2

SAVRY HISTORISKA FAKTORER H1 Tidigare våldsbenägenhet H2 Tidigare icke-våldsbrottslighet H3 Tidig debut av aggressivt beteende H4 Tidigare misslyckanden med övervakning/behandling H5 Tidigare självdestruktivitet/suicidförsök H6 Bevittnat våld i hemmet H7 Offer för övergrepp eller försummelse som barn H8 Föräldra-/vårdnadshavarkriminalitet H9 Tidigt avbrott i kontakt med vårdnadshavare H10 Bristande skolprestationer SAVRY

SAVRY KONTEXTUELLA FAKTORER K1 Kriminella kamrater K2 Avvisad av kamrater K3 Bristande behandlingsföljsamhet K4 Stress och bristande stresshantering K5 Svagt intresse/motivation för skolarbete K6 Bristande föräldratillsyn och -stöd K7 Bristande personligt/socialt stöd K8 Desorganiserad närmiljö/grannskap SAVRY

SAVRY INDIVIDUELLA FAKTORER SKYDDSFAKTORER I1 Negativ attityd I2 Impulsivitet I3 Alkohol-/drogmissbruk I4 Bristande förmåga hantera vrede och konflikt I5 Bristande empati/skuldkänslor I6 Uppmärksamhetsstörning/hyperaktivitet SKYDDSFAKTORER S1 Prosocialt engagemang S2 Starkt socialt stöd S3 Stark anknytning och band till andra S4 Positiv attityd till behandling och auktoritet S5 Starkt skolengagemang S6 Motståndskraftig personlighet SAVRY

SAVRY – Structured Assessment of Violence Risk in Youth Skattning låg – mellan - hög (riskfaktorer) Skyddsfaktorer finns/finns ej Bedömaren skall skatta globalt Låg – mellan – hög risk att begå våld

Nu vet vi det – hur ska vi nu organisera arbetet runt antisocial ungdomar?

Den operativa principen för brottsprevention och insatser mot kriminalitet i öppna former som ges i individens livsmiljö kan sammanfattas på följande sätt: EN FULLSTÄNDIG MOBILISERING AV NÄRSAMHÄLLETS SAMTLIGA TILLGÄNGLIGA RESURSER

R-N-R outpatient model - chain of events An adolescent is entering the system Assessment (SAVRY, IQ etc) Treatment plan Interventions adjusted to individual characteristics Focus on risk factors for criminal behavior – work with high risk cases Targeting dynamic risk factors strengthen protective factors – build on positive aspects Individual Interventions Case manager/ Coordinator Practice skills in all areas of life School/ Work Various experts can be consulted Peers A 30% reduction of recidivism is possible among high-risk cases Treatment providers Authorities/ services Family School, social services, police, job centre, psychiatric services, housing service, leisure activity providers

Behandlingsinsatser – vad är viktigast att börja med Strukturell nivå: Acceptera att ingen person/verksamhet har resurser och kunskaper att ensam göra allt som behövs – organisera respektive verksamhet utifrån den insikten Varje case som man jobbar med ska ha en case manager med reell makt att få tillgång till olika samhällsresurser Case-nivå Se till att den finns en vårdplan som adresserar insatser mot de riskfaktorer man bedömt som mest prominenta – se till att alla är överens om vad som ska göras och av vem och vem som är ansvarig Acceptera endast korta placeringar med syfta att strukturera upp arbetet på hemmaplan

Behandlingsinsatser – vad är viktigast att börja med Se till att kunna erbjuda någon av följande familjeterapeutiska interventioner FFT (Funktionell familjeterapi MDFT (Multidimensional Family Therapy) BSFT (Brief Strategic Family Therapy FBT (Family Behavior Therapy) MST (Multisystemic Therapy) Missbruk/beroende är oftast en väldigt stark riskfaktor – se till att ha specifik och bevisat effektiv behandling för det Motiverande samtal Återfallsprevention

www.forumforskning.se