Åtgärdsplanering 2010-2021 Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Samarbetsavtal om utvecklingsinsatser i Oskarshamn och Östhammar
Advertisements

Den tillgängliga regionen – med bästa läget Lobbyarbete nationell infrastrukturplanering Infrastruktur – l ä nstransportplan Regionala utvecklingsprojekt.
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
Nya tider för kollektivtrafiken Välkomna! …till en dag om kollektivtrafiken i Dalarna i dag och i morgon. Buss Egen bil Tåg Taxi Integration Samordning.
Yttrande över förslag till nationell plan
1. 2 Föreslagen inriktning – vi gör den goda resan möjlig •Väginfrastrukturens drift och underhåll ska säkerställas så att samhället får ett vägtransportsystem.
Utredningen om revisorer och revision EU har initiativet De små företagens kostnader för administration skall minskas med 25% till år 2012.
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Flygets utveckling Mats Sigurdson 15NOV11. Marknaden • Stark koppling mellan BNP för OECD och passagerarutvecklingen • Inte lika stark koppling för Sveriges.
Kundundersökning mars 2010
Kundundersökning mars 2010
S OCIALA INVESTERINGAR Några frågor. Ä R DET NÅGON SKILLNAD MELLAN SOCIALA INVESTERINGAR OCH VANLIGA UTVECKLINGS - PROJEKT ? Sociala investeringar innebär.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät - gjort sedan förra mötet Referensgruppsmöte 16 november 2009.
VA-PLAN Nynäshamns kommun
VA-PLAN Nynäshamns kommun
1 Ny LTP , 4 april 2013 Direktiv och tidplan Dialogmöte ny LTP 4 april 2013.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Göteborg - Nässjö.
Resmål och resvägar Val av transport.
Satsningar för ett starkt och hållbart transportsystem
aktuell statistik utgör god grund för utvecklingsarbete
1 Sårbarhetsanalys av vägtransportnätverk Erik Jenelius Avd. för transport- och lokaliseringsanalys, KTH VTI Transportforum, Linköping, januari 2007.
Regionala infrastrukturplaneringen Direktiven  Utveckling av länets transportinfrastruktur  Länsöverskridande och nationellt perspektiv förutsätts.
Nya hastighetsgränser och åtgärdsplanering
Anpassning till ett förändrat klimat
Västsvenska paketet.
1 Om regionala systemanalyser Varför Viktiga principer Exempel på hur Önskvärda resultat DIALOG OM FRAMTIDENS TRANSPORTSYSTEM OCH INFRASTRUKTUR I VÄSTRA.
Räta Linjen och Räta Linjen Gruppen
Infrastrukturplanerna
Granskning av regeringens budget Anna Kinberg Batra
Partnerskapets verktygslåda v 1.0 oktober Innehåll Presentationer –”Hisspresentation” –Kort presentation, 5 minuter –Längre presentation, 20 minuter.
Inriktningsplanering för
Om persontrafik på järnväg inte fanns…..
Förslag till Cykelstrategi för Kalmar län
Ökad och säker cykling Kent Johansson Cyklingsutredningen Tylösandsseminariet 2012 Slutbetänkande oktober 2012.
Delårsrapport Q3 1 juli – 30 september 2011 Jan Forsberg, VD.
Norrstyrelsens styrgrupp för infrastruktur 2009 BILD 1 Infrastruktur i Region Norrland – vision, mål och verksamhetsidé.
Klimathotet Krympt global ekonomi - med 51 tusen miljarder kronor Svåra översvämningar (höjda havsnivåer) Vattenbrist, torka, ökenutbredning Oförutsedda.
Bättre miljö Vad löser vi med infrastrukturplanerna ? Helena Ervenius
Val av transport till resmålet.
Fler jobb. Inte ökade klyftor.. Bokslut för ,4 procents tillväxt i sysselsättningsökning 1,4 procents inflation 2,1 procents finansiellt.
Att dubblera kollektivtrafiken till 2020– går det? Kollektivtrafikens omfattning BUSS TOTALT T-BANA SPÅRVÄG tåg.
Infrastrukturplanering
Kommunikationspolitiska rådet Jimmy Bystedt, Länsstyrelsen Norrbotten Nationell plan Utfall för Norrbottens län i korthet.
Förstudie Spårväg syd
DEN GODA MILJÖN DET GODA LIVET I STORSTADENS NÄRHET.
Information MC-kollektivet viktigaste informationskällan för MC- förares säkerhetsmedvetande Skrifter: Full Kontroll och Bra Tänkt, á ex Medlemstidning.
Strategisk inriktning för Trafikverket
Vägverket och Banverket förbereder åtgärdsplaneringen i gemensamt projekt Ett transportslagsövergripande synsätt ger de mest effektiva lösningarna Transportsystemen.
Västsvenska paketet. Visionen om Västsverige Västsverige med Göteborg som kärna, ska vara en attraktiv, hållbar och växande region. Nu och i framtiden.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Västtrafik Trafikslag: Tåg Sträcka: Töreboda - Nässjö.
Kundundersökning mars 2010 Operatör: Granbergs Buss AB Trafikslag: Buss Sträcka: Luleå - Kiruna.
Regional infrastrukturdag Örebro Varför bildades Trafikverket? Ett trafikslagsövergripande synsätt Ett tydligare kundperspektiv.
1 Sårbarhetsanalyser av vägnät Referensgruppsmöte 13 maj 2008.
J Jämtlandsstråket Mellan Åre och Östersund. Utgångspunkt för arbetet; Arbetsmarknader fungerar bättre i befolkningsmässigt större områden Det blir lättare.
Samhällsekonomiska kalkyler NVF-seminarieserie om samfunnsøkonomiske vurderinger og beslutningsprosesser. Hur gör man i dag? Seminar i Norge 13. og 14.
Förbifart Brunflo Samrådshandling på remiss fram till den 29 april 2016 – förlängd remisstid till juni 2016 Tre alternativa sträckningar förbi Brunflo.
Inkvarteringsstatistik augusti 2009
Näringslivslunch 8 november.
Upplev Tierp - En kommun att besöka, bo och verka i.
Transportmedel vid export 2013
på personer i behov av hjälp
Bra vinterunderhåll stärker punktligheten för resenärer och trafikanter - Klimatsmart Nvf seminarium i Roskilde 16 sept 2013 Einar Schuch Regiondirektör.
Risto Murto, Kommunikationsministeriet
Utgångspunkter för regional styrgrupp
Nya hastighetsgränser
Trafiken. nu är lokalt förankrade trafikinformationstjänster
Varför ska vi utveckla de regionala järnvägarna - våra budskap
Strategi för kollektivtrafik på jämlika villkor
Näringslivets inrikes transporter, 2017
NIKLAS NORDSTRÖM (S) Kommunstyrelsens ordförande i Luleå.
Presentationens avskrift:

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet ”Ost, leverpastej, äpplen, hallonsylt, salami, tomatpuré och filmjölk. Det är den synen som möter dig då du öppnar kylskåpet hemma i köket. Osten kommer från Västerbotten, leverpastejen från Danmark, äpplena från Sydamerika, hallonsylten från Västkusten, salamin från norra Italien, tomatpurén från Ungern och filmjölken från Mälardalen.” - Leveranskvalitet ur ett perspektiv

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet Leveranskvaliteter för vägar och järnvägar Bas+++ Framkomlighet/ Punktlighet Väg och järnväg ska vara tillgängliga året runt. Restriktioner för tung trafik kan förkomma vissa perioder (t.ex. tjällossning, lövhalka Väg och järnväg ska vara tillgängliga året runt. Mindre avvikelser i den förväntade transporttiden kan förekomma Väg och järnväg ska vara tillgängliga året runt. Mindre avvikelser i den förväntade transporttiden ska vara ringa RobusthetÅterställningsförmåga och vissa omledningsmöjligheter ska finnas Återställningsförmåga och vissa omledningsmöjligheter ska vara goda Återställningsförmåga och vissa omledningsmöjligheter ska vara utmärkta Trafik- och trafikant information Det ska finns tillräcklig information (om normalläge, störningar, prognoser och alternativa förslag) för att fatta beslut som berör resan/transporten Det ska finns god information (om normalläge, störningar, prognoser och alternativa förslag) för att fatta beslut som berör resan/transporten Det ska finns mycket god information (om normalläge, störningar, prognoser och alternativa förslag) för att fatta beslut som berör resan/transporten BekvämlighetResan ska vara genomförbarResan ska upplevas som behagligResan ska som behaglig och mervärden finns (t.ex. rastplatser, stationsservice) SäkerhetTransporten/resan ska kunna genomföras säkert Transporten/resan ska kunna genomföras med hög säkerhet och människor kan med tillförsikt vistas vid och kring väg- och järnvägsnätet Transporten/resan ska kunna genomföras med högsta säkerhet och människor kan med mycket stor tillförsikt vistas vid och kring väg- och järnvägsnätet AnvändbarhetAlla som vill resa ska kunna göra det

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet VägtyperLeveranskvalitet 2021 Framkom- lighet/ PunktlighetRobusthet Trafik- och trafikant information Bekväm- lighetSäkerhet Använd- barhet Storstadsområden Bas Övr. nationella stamvägar + anslutningsvägar med genomsnittlig årsdygnstrafik högre än 8000 fordon ++ + Bas Utpekade pendlings- och servicevägar inkl. viktiga vägar för kollektivtrafiken Bas Övr. för näringslivet utpekade viktiga vägar ++Bas++ Landsbygdsvägar och enskilda vägar Bas

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Mål för leveranskvalitet vägnätet:

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet VägtyperLeveranskvalitet 2008 jämfört med mål 2021 Framkom- lighet/ PunktlighetRobusthet Trafik- och trafikant information Bekväm- lighetSäkerhet Använd- barhet Storstadsområden Bas Övr. nationella stamvägar + anslutningsvägar med genomsnittlig årsdygnstrafik högre än 8000 fordon ++ + Bas Utpekade pendlings- och servicevägar inkl. viktiga vägar för kollektivtrafiken Bas Övr. för näringslivet utpekade viktiga vägar ++Bas++ Landsbygdsvägar och enskilda vägar Bas

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet BantyperLeveranskvalitet 2021 Framkomlighet/ PunktlighetRobusthet Trafik- och trafikant informationBekvämlighetSäkerhetAnvändbarhet Storstadsområden ++ + Bas Större sammanhängande stråk ++ Bas Övr. vikigt gods- och resandetrafik Bas Mindre trafik Bas+ ++Bas Ringa eller ingen trafik Bas ++Bas

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Mål för leveranskvalitet järnvägsnätet, exempel:

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet BantyperLeveranskvalitet 2008 jämfört med mål 2021 Framkomlighet/ PunktlighetRobusthet Trafik- och trafikant informationBekvämlighetSäkerhetAnvändbarhet Storstadsområden ++ + Bas Större sammanhängande stråk ++ Bas Övr. vikigt gods- och resandetrafik Bas Mindre trafik Bas+ ++Bas Ringa eller ingen trafik Bas ++Bas

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Planeringsram

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Planeringsram, banavgifter som del av finansieringen

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet Miljoner kronor per å r Planperioden, miljoner kronor Avvattnings å tg ä rder (b ö rjar 2011) Drift och underh å lls å tg ä rder f ö r att riskreducera v ä gn ä tet utifr å n klimatf ö r ä ndringar och s å rbarhet Rekonstruktion av byggnadsverk Rekonstruktion av utpekade viktiga n ä ringslivsv ä gar (behovsinventering p å g å r) Bullerd ä mpande bel ä ggningar Marksanering i f ö rorenade omr å den Energieffektivisering belysning50600 Minska stopp och st ö rningar i trafiken (storstadsomr å den, nationella stamv ä gar, pendling, n ä ringsliv och turism) Ut ö kad sl å tter B ä ttre v ä ggrepp p å utpekat v ä gn ä t vintertid S ä kerst ä lla miniminiv å p å v ä gmarkering p å utpekade v ä gar f ö r fordonsburna hj ä lpsystem 560 Tj ä ls ä kring p å utpekade viktiga n ä ringslivsv ä gar BK-h ö jning f ö r broar p å utpekade viktiga n ä ringslivsv ä gar BK-h ö jning f ö r utpekade viktiga n ä ringslivsv ä gar Bel ä ggning grusv ä g Anpassning av utpekade viktiga n ä ringslivsv ä gar till dagens laster F ö rb ä ttrings å tg ä rder f ö r att riskreducera v ä gn ä tet utifr å n klimatf ö r ä ndringar och s å rbarhet F ö rst ä rkning av 2+1-v ä gar Flexibilitet p å grund av ö kande antal specialdispenser Summa

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Planens effekter i vägnätet 2021 Möjligheten att bo på en plats och pendla till arbetet med rimliga restider bibehålls eller förbättras. Nuvarande standard på vägnätet förbättras till ett värde av 2 – 4 miljarder Näringslivet får minskade kostnader tack vare bärighetssatsningar Jämnare leveranskvalitet lågtrafikerade vägar Antalet bullerutsatta människor minskar genom bullerdämpande beläggningar Koldioxidminskning av drift och underhåll med cirka ton under planperioden

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Förväntningar på vägnätet som inte uppfylls till 2021 Standarden på lågtrafikerade vägar fortsatt låg Restider i storstadsområden kommer fortfarande att vara förhållandevis långa beroende på trängsel Kvarstående bärighetsbrister främst beroende på krav att förstärka för 1+2 vägar samt eventuellt krav på högre laster från näringslivet

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Några av planens effekter i järnvägsnätet 2021 Förbättrad ankomstpunktlighet och anpassad information i storstäder ökar möjligheten till pendling med kollektiva transporter. Förbättrad ankomstpunktlighet på de större stråken innebär förbättrade möjligheter att transportera gods på järnväg. Det blir också mer attraktivt för de långväga resenärerna. Användbarheten för alla säkras i det utpekade nätet. Buller från järnvägstrafiken i tätt bebyggda områden minskar. Järnvägsnätet inom storstadsområden och större stråk blir bättre rustat att klara större störningar. Miljöpåverkan minskar genom utveckling av nya metoder för att underhålla avvattningsanläggningar och områdena kring järnvägen. Banverkets egen energiförbrukning beräknas minska med 26 procent.

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Förväntningar som inte uppfylls till 2021 Banor med mindre trafik och lågtrafikerade banor riskerar att få en försämrad leveranskvalitet och sänkt standard. En fortsatt urholkning av järnvägskapitalet. På längre sikt kommer leveranskvaliteten att försämras. Anläggningarnas robusthet förbättras inte i den takt som är efterfrågad. Upprustningen av lågtrafikerade banor kan inte genomföras.

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet - Behov för att uppfylla dessa förväntningar

Åtgärdsplanering Strategier för drift och underhåll av väg- och järnvägsnätet