Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN 060-186028.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Advertisements

Nulägesanalys genom frågor
Att hålla lektion i ämnet Idrott & Hälsa
First Class Arken - Introduktionskurs
Verksamhetsarkitektur (EA) Löser alla problem, eller hur..!?
KOLLEGIAL HANDLEDNING REFLEKTION TILLSAMMANS I ARBETSLAG
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
© Copyright APeL 2004 Hanne Randle Delaktighet för hållbar utveckling Reflekterande arbetsplatser i Karlstad, Forshaga och Grums kommun För.
Patientenkät sommaren -13
Metodstöd.
KKME – Livsfrågor Oktober 2007
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Solanderskolan presenterar
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Ledarutveckling över gränserna
Problemsnack eller bygga lösningar.
Att söka och förvalta kunskap
Buzzwordet! Enterprise Architecture = Övergripande Arkitekturstyrning Övergripande Arkitekturstyrning = Enterprise Architecture I presentationen förekommer.
Pedagogisk dokumentation
Att tänka på vid köp av MC utrustning
Syftet med en personlig handlingsplan
Ingrid Svensson, Eva Horneij Inquiry-based learning ( IBL) - En pedagogisk metod som stimulerar till nyfikenhet och gränsöverskridande lärande”
Workshop för GIS samordnare
Malin Junerfält Mitt Syslöjdsarbete.
Tunneln Av: lovisa ♥. Val av plats  Jag valde vägen mellan gallerian och synsam. Först tänkte jag välja utanför bibblan men jag visste jag inte vad jag.
Sammanfattning och summering Offentliga rummet 2014
, Hej, Nu har snart en termin gått av det här verksamhetsåret. Vi som jobbar med och för era barn summerar det pedagogiska arbetet på förskolan och konstaterar.
Workshop inför Projektet
Brister i vården, fokus de äldre Efter 35 år i sjukvården, 17 på sjukhus och med ansvar för äldre förvånas jag av att: 1. Inget gjorts för att korrigera.
Pict-O-Stat - ett enkätverktyg för LSS verksamheter
Mobil Uppföljningsapplikation
Vilhelmina november 2009 En lång Historia tal 90-tal 00-tal andra halvan bild-telefon telemedicin telestugor tele-commuting infrastruktur.
Utvärdering av processmognad
S3C. Separat antagning – ett lärosätesperspektiv
Utbildarutbildning Ny organisation fr o m 1/ IdrottOnline (5 personer) IT/Drift (5 personer)
Brukarundersökning socialpsykiatri Kön 1. Man16 (44%) 2. Kvinna20 (56%)
Modell för Utveckling av ledningssystem
Att sälja Lions Quest-kurser till skolor /14.
1 onTarget project management TM VÄLKOMNA EFFEKTIV KOMMUNAL E-FÖRVALTNING INKLUSIVE SKOLPORTAL Microsoft och Sigma.
Om verksamhetsuppföljning och it-stöd Rolf Dalin 12 april 2011.
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Program för god äldreomsorg Att bygga infrastruktur för socialtjänsten.
Tredje världskrig Hur kan ett tredje världskrig uppstå och vart kommer Sverige stå? Ellen, Julia, Leo och John.
Lotta Ekman-Johansson & Ingrid Faste. Den korta versionen  Påvisa behov  Väcka intresse  Ge lättillgänglig information.
Elisabeth Ingesson, Kalmar Läns Landstingsavdelning 097
H.O.U.S.E 2015 EFFEKTIVISERA DINA PROCESSER MED HJÄLP AV ACTIVE DIRECTORY! Thorir Eggertsson – Inuit AB Johan Lidman – Inuit AB.
Du har FRÅGAN Vi har SVARET. Communication leads to community, that is, to understanding, intimacy and mutual valuing. Rollo May, Psykolog.
Anställningsintervjun
Nya föreskrifter och allmänna råd
Områdesmöte Vårterminen Agenda Del 1: Status upphandling och tidsplan Områdesmöte Grundidé Diskussion Del 2: Arbete i resp. grupp.
XML – ett annat format För överföring av information mellan stödsystem Av Jan Owe.
Projektet Bättre psykosvård Sammanfattning. Projektet bättre psykosvård Projektstart november 2011 Uppdrag: stötta enheter i landet som jobbar med psykosvård.
Vill du lära dig lite om snapchat? Kolla då på denna videon.
Webbenkäter År 2009 och Om webbenkäterna  Började användas 2007 Postop 8v och 1år nov 2007 Hälsodeklaration mars 2008  25 av 44 kliniker använde.
Det är en exempel av framtidens datorer men före jag riktigt går in på det ska jag berätta om för i tidens datorer! Framtidens Datorer!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Projektet P MAGNUS WÄRJA. Syfte med Projekt P Projektets syfte: Att lämna förslag på hur Företagets webbsida skall kunna attrahera mer besökare och på.
Kompetensutveckling inom Lunds Universitets Bibliotek - LUB Karin Ohrt Biblioteksdirektionen.
Bra planering skapar trygghet
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
Resultat: Mättningar som vi gör en gång i vecka respektive månad ser vi en förändring och en markant förbättring i arbetet. Personalgruppen gillar PPP.
MER ”EGENTID” – SÅ STÄRKER VI BARNENS MÖJLIGHET TILL SJÄLVBESTÄMMANDE OCH INTEGRITET Bambi Ekonomisk förening – Bambi Korttidshem, Matilda.
Förebyggande arbetsmiljöarbete sett ur anläggningsägarens perspektiv
Framtidskartläggning
Att driva förändringar med hjälp av kommunikation - Så nyttjar du kommunikationens kraft på bästa sätt i ditt förändringsarbete.
För enklare verksamhetsutveckling och samverkan mot en smartare välfärd SKL har, tillsammans med GR, tagit fram en digital samverkansplattform där man.
2013 – ÅK1 – version 1.
Verktyget Utmärkelsen….
Presentationens avskrift:

Arkitekturenheten © CSN 2010 IBM System Architect - CSN Örjan Carlsson, chef för Arkitekturenheten på CSN

Arkitekturenheten © CSN 2010 Syfte Dokumentera alla processer på CSN Koppla process mot IT-stöd Koppla IT-stöd mot infrastruktur Nyttja informationen i verksamhetsutveckling  Från tidig fas till underhåll/förvaltning

Arkitekturenheten © CSN 2010 Införandet - SA SA är en stor verktygslåda Vi bad om någon som kunde omsätta våra krav till praktiskt handhavande Vi blev vilsen bland alla ramverk/metamodeller som följde med SA  ”Ni kan göra si eller så”  ”Om ni gör så här så tappar ni detta, men då kan ni mixa med detta” Vi började rita en egen metamodell som skulle tjäna vårt syfte  Tidskrävande och begreppsförvirrande  Blandning av vår 4GL-utveckling med Java/webb utveckling gav oss huvudbry Insikten gav oss dock ett nytt begrepp, ett relationsobjekt mellan process och det faktiska IT-stödet Parallellt med metamodellarbetet pågick arbetet med att dokumentera alla verksamhetsprocesser, ensa och rita allt i SA (BPMN) När metamodellen var på plats, skulle den fyllas med information, där ambitionen var att hålla så hög automatiseringsnivå som möjligt Dock med ett undantag relationsobjektet är ett manuellt arbete. Vi har valt att kalla verksamhetsbeskrivning, det kräver stor insikt i hur systemen fungerar och vart de faktiskt stöttar processen

Arkitekturenheten © CSN 2010 Vart står CSN idag Alla kärnprocesser kommer under året att vara dokumenterade i SA till en nivå 5 (i några fall än djupare) Inom ett specifikt område kommer relationsobjektet att vara på plats och IT-stödet därmed kopplad till processen Ett projekt kommer att ha SA som verktyg och input till sitt utvecklingsarbete Releaser och dess modellhantering i samband med utveckling är konceptuellt framtaget och utvecklas just nu Utfallet av piloten får utvisa hur vi sprider användandet Under året kommer CSN att utvärdera SA och konkurrensutsätta produkten

Arkitekturenheten © CSN 2010 Lessons learned Vi upplever att SA, kanske alla EA-verktyg, endast är ett stöd för arkitekten som jobbar på sin kammare När vi försöker etablera verktyget i en multianvändarmiljö stöter vi på problem  SA:s egen version/releasehantering, delete – reinstall  Rapportgeneratorn, svårarbetad IBM har nästintill ingen egen kompetens i Sverige  Några få underkonsulter  Telelogics tidigare personal tycks ha lämnat IBM efter sammanslagningen Vi har svårt att få prestanda i produkten  Vi ställer oss frågan. Hur används SA egentligen bland de stora antalet referenskunder? Är SA ett verktyg för ”gemene man”? Avsaknad av ”standard”, i samband med export av information, kan hämma oss att gå vidare med något annat verktyg, vi har plöjt ner mycket tid på att ladda vårt SA! Vi tyckte att vi gjorde rätt, men det blev fel i alla fall!  ”Detta är vårt problem, hur löser vi det inom ramen för SA”?  ”It depends”???!!! Inget svar vi önskade!

Arkitekturenheten © CSN 2010 Lessons learned – Dock!! Vi kommer att ha genomfört en fullständig processkartläggning Vi har en metamodell som tydligt återspeglar CSN:s behov av EA dokumentation Oavsett verktygsstöd så har CSN påbörjat resan med koppla IT- stödet till processerna Vi vet också hur vi önskar använda ett EA-verktyg i vår totala verksamhetsutveckling, från ax till limpa Detta ger oss ett bra utgångsläge för att utvärdera SA och ställa SA:s funktionalitet mot andra EA-verktyg och kanske välja något annat

Arkitekturenheten © CSN 2010 Metamodell