Vad innebär ”Processorientering” och ”Målstyrning”?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Arbetssätt som stöder äldres funktionsförmåga
Advertisements

Projektplan, milstolpar och organisation OL 108A Ht 2012
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
Processkartläggning.
Nyttorealisering på 10 min
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Praktisk nytta och användning av SS-ISO/IEC och 27002
Ett arbete med att etablera
Individuellt utvecklingssamtal - mall
Processtyrd organisation – i harmoni med omvärlden
Ny målstyrningsmodell för Värnamo kommun!
Processer P r o resurser c styrning e s mätning förbättring mål
Processorienterat förbättringsarbete
Välkommen till information om utvecklingsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
Balansen Balanserad resultatredovisning med balanserat styrkort.
Reglemente för God hushållning och intern kontroll
Kommunikationsplanens delar
Att få rätt saker att hända
Mål- och resultatstyrning
Hur ser världen ut - och vad vill ÅAB vara i den? margita vainio
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Kap 5: Mål och affärsidé Utifrån resultatet i nulägesanalysen formulerar ledningen mål; vad den vill uppnå på kort respektive lång sikt. Affärsidén ska.
1 Förordning 1997:702 Vem? Varje kommun, kommunal förskola, fritidshem, skola Kommun: skolformerna, förskoleverksamhet, skolbarnsomsorg Andra huvudmäns.
Systematiserat sunt förnuft En idéskrift om intern styrning och kontroll Översiktligt presentationsmaterial.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Metoddokument ”Processorienterat arbetssätt”
Att tillsammans påverka!
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Medlemsmodellen SPF Runö 10 oktober Om Medlemsmodellen Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Process: Lönekriterier
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Kvalitetssäkring ISO 9000.
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
NU-sjukvården. Tiderna förändras Krav och förväntningar ändras samtidigt som sjukvården utvecklas och förändras. Det är dags att tänka nytt.
Valberedningsutbildning
En avfallshantering i världsklass Avfall Sveriges satsning på export av produkter och tjänster inom avfallssektorn.
Ett arbete i att etablera en ny organisation Ledarforum 19 juni 2012
Kvalitetsgranskning 2010 Christina Lindh & IngBeth Larsson
Beställning av tjänster
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Personalpolitisk inriktning
Offensiv kvalitetsutveckling
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Hälsofrämjande arbetsplats
Finansiell samordning
L E D A R S K P International Aluminium Casting Sweden AB s produktionssystem Ständiga förbättringar 1 Prioritering Säkerhet/Miljö Kvalitet Leverans Ekonomi.
K O S T N A D S E F F E K T I V A L Ö S N I N G A R I N O M A V A N C E R A D E E L E K T R I S K A S Y S T E M Delaktighet Vi trivs på jobbet och det.
Framtidskartläggning
Serviceförvaltningens styrkort 2012 – 2015 Fastställt av regionstyrelsen Serviceförvaltningen Affärsidé Som en del av Region Gotland utvecklar.
9:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Marknadsplanens delar Nulägesanalys – Var står vi och vad innebär nuläget för oss? Mål – Vart vill vi?
Patientens fokus utifrån TILLGÄNGLIGHET KVALITET DELAKTIGHET Ekonomi Rätt vård i rätt tid Vårdgarantin Befolkningens hälsa Bemötande Patientsäkerhet Kliniska.
Katarina Sundin Avd.chef Ekonomi- och Ledningskansli samt biträdande HD
på personer i behov av hjälp
SVERIGES CHEFSORGANISATION
Heby kommuns kvalitetspolicy
Processutveckling vid MALMÖ HÖGSKOLA Per Hillbur, PROCESSÄGARE (prorektor) Charlotte Kipowsky, PROCESSLEDARE (tf. chef studentcentrum) Birgitta Magnusson,
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Vägledningsdokument för Vuxna Psykiatri Missbruk
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Verktyget Utmärkelsen….
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Intern styrning och kontroll
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Presentationens avskrift:

Vad innebär ”Processorientering” och ”Målstyrning”? Filosofi – ”tänket” – gemensamt synsätt Begrepp – språkbruk – olika definitioner Framgångsfaktorer och fallgropar – lära av varandra Helhetssyn – struktur och kultur – hänga ihop – integrering Nytta – vinster – nöjdare kunder och intressenter Det finns inget facit!

Målstyrning = Kundorientering +Processorientering Kopplingar Målstyrning = Kundorientering +Processorientering vision, v-idé kundgrupper gör vi rätt saker? strategier deras behov gör vi saker rätt? framgångsfaktorer hur vet vi det? hur vet vi det? målvärden TKB krav – mål Resurser: Roller – ansvar – befogenheter – kompetens Vad – Hur - Vem

Processorientering – Tänket Överblick – helhetssyn (order till leverans) Skapa ordning och reda Minska variationen Säkerställa ändamålsenlighet och effektivitet Förstå kraven – formulera mål – mäta – analysera – förbättra Processmål – ej bara resultatmål (rätt från början) Jobba smartare – behåll, lägg till, ta bort arbetsmoment Skapa värde för kunden Horisontella tvärfunktionella arbetsflöden Processägaren = ”kanalmästaren”

Roller i processarbetet Kanalen - en farled som skepp färdas igenom – Processen Kanalmästaren ansvarar för att kanalen är fri från hinder och framkomlig för alla – Processägaren Skeppet - använder kanalen – Rederiet/organisationen Kaptenen - ansvarar för att skeppet kommer fram på ett säkert sätt, har resurser och besättning – Linjechefen Besättningen samlar in information om kanalen, t ex eventuella lerbankar, stenar, strömvirvlar vid varje färd. Informationen vidarebefordras till Kanalmästaren, som ser till att lämpliga åtgärder vidtas för att förbättra framkomligheten – Processledaren/Processteamet Förr i tiden fick varje kapten själv utveckla sina egna sätt att navigera skeppet runt hindren! Numera sköter Sjöfartsverket detta! 070827/Sb SF 004

Processorientering – Begrepp Vad innebär ordet process? Process – rutin – arbetsflöde – checklista Processnivåer Huvud/stödprocess – delprocess – underprocess – aktivitet – arbetsmoment Ej för många huvudprocesser! Olika slags mål Processmål – resultatmål – effektmål SMARTa mål – inriktningsmål – målsättningar Kvalitetssäkring Av arbetssätt (Huret) – ej av produkt/person (Vadet)

Kund/leverantörsmodellen Leverantör Process Produkt Kund Hur Vad Vem Utifrån - in

Processmodell Krav, styrning Input Output Stöd, resurser

Identifiera vilka vi är till för – olika kundgrupper och intressenter Processkartläggning Sätt samman en projektgrupp med representativa, motiverade och kompetenta personer Var överens om syftet och målet med kartläggningen – hur ska den användas? Identifiera vilka vi är till för – olika kundgrupper och intressenter Vilka olika krav, behov och förväntningar har dessa? Vilka produkter/tjänster tillfredsställer deras krav, behov, etc? Definiera vad vi ska och inte ska producera – stäm av med verksamhetsidén Hur ska vi tillverka/producera dessa produkter på ett effektivt sätt? Vilka övriga krav (lagar, regleringsbrev, miljö, arbetsmiljö, etc) måste vi beakta? Formulera SMARTa mål även inne i processen – ej bara för slutresultatet Hur ska vi mäta processens duglighet (ändamålsenlighet och effektivitet)? Resurser, roller, ansvar och befogenheter för ledning/styrning/utveckling (processägare/-ansvariga/-ledare/-team vs linjeorganisationen)

Processorientering – Framgångsfaktorer och fallgropar Ledningens engagemang – founding father Tydligt uppdrag, projektbeskrivning med syfte, mål, ansvar, roller, etc Börja med att skapa förståelse för ”processorientering”! Utbilda – engagera – involvera - förankra syftet och förväntad nytta Skapa sug i stället för tryck! Gör det enkelt och begripligt Börja med en naturlig process t ex Rekrytering Använd enkla ritprogram Lagom detaljeringsgrad – håll dokumentationen aktuell Utse och involvera processägaren tidigt Håll processen levande och vidareutveckla den Synliggör arbetet Fira framgång och hjältar!

Det som mäts uppmärksammas! Mäter man inte – så förstår man inte Förstår man inte – så kan man inte styra rätt Kan man inte styra – så kan man inte förbättra

Strategiskt viktiga – i linje med vision och framgångsfaktorer Styrkortsmått Strategiskt viktiga – i linje med vision och framgångsfaktorer Kundorienterade – det som intressenterna tycker är viktigt Kvalitativa och kvantitativa – externa och interna Inte för många – the vital few and trivial many Lätta att förstå – relevanta och enkelt definierade Påverkbara – förankrade hos medarbetarna Lätta att mäta – det som mäts uppmärksammas!

Vision, strategiska mål, lång- och kortsiktiga mål, etappmål Målstyrning - Begrepp Vision, strategiska mål, lång- och kortsiktiga mål, etappmål Inriktningsmål, effektmål Övergripande mål och delmål Absoluta vs relativa mål (3 d leveranstid vs kortare leveranstid) SMARTa mål med konkreta målvärden ”Målsättning” (trevligt bemötande, hög kvalitet, bra service)

Vad innebär målstyrning? Att navigera i skärgården med sjökort och kompass Plan Fastställ nuläget – var är vi? Plan Definiera målet – vart ska vi? Plan Välj färdväg (strategi) – hur ska vi ta oss dit? (väderförhållanden, vacker väg) Plan Ta ut kursen – hur ska vi styra? Do Kör Check Fastställ nuläget fortlöpande – var är vi? (navigera) Act Korrigera kursen vid behov (avdrift, annalkande storm, etc) Act Verifiera att vi är framme vid målet ”Om vi inte ändrar kurs så hamnar vi troligen dit vi är på väg”

Helhetssyn Struktur Kultur Effekt Regelverk Verksamhetsplan Styrkort Anteckningar …………………………………………………………………………………………………………………………. AFFÄRSHUSET FAKTA AB Regelverk Verksamhetsplan Styrkort Processdokumentation etc. Värderingar Delaktighet Motivation Engagemang etc. 070827/Sb SF 015

Hellre enkelt och begripligt än avancerat och obegripligt! Ord på vägen Hellre enkelt och begripligt än avancerat och obegripligt! Ta inte för givet att alla vill, kan och gör! Ta fram ert eget tänk, begrepp, modeller, etc! Utbilda, motivera, engagera, förankra! Följ upp och kommunicera! Ledningens aktiva engagemang är nödvändigt! Använd gärna konsulter – men på rätt sätt! Avdramatisera – det handlar ju bara om ”Systematiserat sunt förnuft”!