Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Fornminnesinformation och FMIS
Advertisements

Mediet är inte budskapet om sociala medier och den digitala tidsåldern Lars Ilshammar, Luleå
Joakim Eriksson Luciano Hermansen
Vem i kommunen har de haft kontakt med? På vilket sätt?
~ Den första mobiltelefonen ~
Olycksutveckling Moped
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Hastighetens påverkan på koldioxidutsläppen
ISO en ny ISO-ledningssystem- standard för trafiksäkerhet Anders Lie (Ordförande SIS/TK 511 Ledningssystem för trafiksäkerhet )
Kliv in i projektet – delaktighet i projekt Steven Kabagambe.
Vägutformning och hastighetsgräns ersätts från förutsättningen att:
Skåne University Hospital
Serverkampanj för mellanmarknaden – genom partnerpresentation: Bild endast för presentatör: visa inte Talare: Partner Presentationens titel: Kraften att.
Ekonomi i olika klimatåtgärder Klimatkollen Nässjö 18 april 2012.
Obehörigt spårbeträdande och kameraövervakning inom järnvägssektorn
L U N D S U N I V E R S I T E T N Y I N F R A S T R U K T U R.
Datorer gör bilarna säkrare
Strategi för ökad och säker cykling Delredovisning 1 april
Nyheter i BVF 923 version 4.0, gäller från
Bäst i klassen En bok om lönsamt inneklimat Huvudbudskap
Kundundersökning mars 2010
Fjärde järnvägspaketet
Energiportalen 15 februari 2006 Transporter – Persontransporter och trafikens energianvändning Forskning vid LTH, Trafik och Väg, Eva Ericsson.
Behövs det pengar? Byteshandel.
Trafiksäkerhet är en arbetsmiljöfråga! (en avgörande utgångspunkt)
Differ Transformation Park KB © 2010 YouGov 1 SE PR-undersökning SIS PR Undersökning SIS Differ September 2010 Stockholm september 2010.
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Plötsligt var det ett vägarbete!
Motorcyklisters attityder och beteende
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Östra Göinge 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Kungsör 2012 Lokalt företagsklimat.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Emmaboda 2012 Lokalt företagsklimat.
Konsekvens-beskrivning av åtgärder för att nå nya etappmål för trafiksäkerheten 2020 Lars Darin Ylva Berg Johan Lindberg Anders Lie Ssbtrp.
Målstyrning av trafiksäkerhetsarbetet i vägtrafik - en beskrivning
Förskolor och skolor i Nacka – i en klass för sig Gymnasieutbildning Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2008,
Company/Dept, Author Nyheter om N och P i foder till grisar! Kerstin Sigfridson Lantmännen Lantbruk Produktutveckling Piggfor Kerstin.
Fakta om undersökningen
Mattis Bergquist
Att möta framtiden Cancerrehabilitering
Resultat från Bilprovningens webbenkät om bilisters inställning och vanor gällande bilkörning och alkohol. September Enkätresultat.
Införande av nya hastighetsgränser
Fakta om undersökningen
Säkerheten främst Registrering av behörigheter
Metoder för att räkna addition och subtraktion
TÄNK PÅ ETT HELTAL MELLAN 1-50
IQFleet. Utvärdering av konceptet fordonståg i verkliga trafikförhållanden. Utveckla simuleringsverktyg för att prediktera trafikflöden på motorväg, genom.
Skattningens medelfel
1 130 km på motorveje - en klog beslutning? Gunnar Carlsson Trafiksäkerhetschef NTF, Sverige Trafikdage på Aalborg 2003.
Hastighetsefter- levnad – hur tar vi nästa steg? Nuläge kring stödsystem för hastighets– anpassning Sista sekunden Anders Lie, Trafikverket.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Åtvidaberg 2012 Lokalt företagsklimat.
Tillsammans räddar vi liv
Novus Unga om vården Vårdförbundet Lina Lidell 1718.
Diskreta, deterministiska system Projekt 1.2; Vildkatt
Hur får vi fler el-mil? Anders Lewald Enhetschef Energiteknikavdelningen.
Förebygga Tersen 1. Förebygga är bättre än ”ta hand om”! Sociologen Aaron Antonovsky flyttade fokus från externa faktorer som orsak till ohälsa till individens.
Medlemsföretaget Byggmästarn i Helsingborg Katrineholm 2012 Lokalt företagsklimat.
SFI SFX 2013 I Stockholms län Nacka.
Hastighetsnivåer i en attraktiv stad!
NTF Gotland Verksamhetsidé: Ingen ska behöva skadas svårt eller dö i trafiken Människors förmåga och vilja att kräva säkrare trafik ska öka Insikten om.
1 Logging and monitoring of TCP traffic in SSH tunnels Masters thesis Anton Persson.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Deliveries by train All photos: Jonas Jernberg. In our ambition to find the best solutions for the enviroment We are certified by ISO and FSC. We.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
HVB Barn och Unga 2013.
Professionalism and ethics Basic concepts. SWEBOK on a Profession  Professional education, validated through accreditiation  Certification or licensing.
Sid 1/steg 3 Hej och välkommen! BeST-metoden – vad handlar den om? Berätta för din granne. Praktiska detaljer: Tider. Kaffe/lunch? Mobiler avstängda.
Framtidskartläggning
Trafiksäkerhet Nollvisionen Olyckor Illustrationerna är hämtade ur NTF:s bok Rätt och vett i trafiken, illustratör Sara Mazetti-Nissen, FormForm.
Standardisering i energibranschen Förutsätter ett innovativt företag att grundläggande standardisering är på plats då omvärlden digitaliseras med ökat.
Helena Stigson, Folksam
Presentationens avskrift:

Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg Hastighetsefter-levnad – hur tar vi nästa steg? Vad förutspår vi i framtiden?                     Anders Lie, Trafikverket

Att spana in i framtiden är svårt ”You will have to wait until tomorrow to find out what tomorrow will bring.” Haruki Murakami, What I talk about when I talk about running.

Presentationens upplägg Bakgrund om hastigheter Något om teknik Något om företagskultur

Hastigheter 1 Energinivå/hastigheter är ett av de kraftfullaste sätten att förändra trafiksäkerhetsnivån Lägre hastigheter minskar antalet olyckor men antalet skador ännu mer 90 70 50 30

Hastigheter 2 Hastighetsgränsen sätts utifrån vägens och bilens säkerhetsnivå

Delat ansvar/ Randvillkor Passivt Aktivt + + + + + 60 10 55 20 80 20 30 15 80 40 70 110 Head-on Pedestrians Side + 20 20 40 Rear-end Large animals Förarstödssystem/ Autonoma system

Hastigheter 4 Minskade hastigheter ger: Bättre säkerhet Lägre utsläpp Tystare trafik Färre partiklar Bättre driftsekonomi Smidigare trafik

Teknik (om nu hastigheter är så viktiga hur hjälper vi förare att hålla dem?) Vi människor är ganska blinda för hastigheter (men hjärnan kan förstå) Övervakning hjälper Teknik stöttar

Intelligent stöd för hastighetsanpassning 1 Om bilen vet vad det är för hastighetsgräns kan den: Berätta det för föraren Varna om det går för fort Automatiskt begränsa hastigheten Koppla ihop hastigheten med farthållaren

Intelligent stöd för hastighetsanpassning 2 Historia: Flottförsök I handhållen navigationsutrustning Fordonsintegrerat (Digital karta och/eller kamera) Euro NCAP utarbetar protokoll

Opel Insignia Mercedes S-Class Saab 9-5 Ford Focus BMW 5-Series VW Phaeton / Passat Audi A6

Kultur (om nu hastigheten är så viktig vad kan då företagen göra?) Yrkestrafiken är en betydande del av trafiken Yrkestrafiken agerar i en kommersiell miljö

Många fler än den enskilda trafikanten kan och vill ta ansvar för trafiksäkerheten Samhälle Individ Organisation/ Företag

Organisationer och företag kan förväntas ha ett mer moget synsätt och en mer ansvarstagande normbildning. Ett nytt sätt att möta trafikanterna Samhälle Individ Organisation/ Företag

Trender i näringslivet Märkesnamn (Brand) blir allt viktigare Är beredda till ansvarstagande (Corporate Social Responsibility) Vill agera öppet och publikt

ISO 39001 standard för trafiksäkerhetsledning Under framtagande internationellt Bygger på erfarenheter från kvalitet miljö (ISO 9000 och 14000) Ska kunna tillämpas av varje organisation som vill eliminera dödsfall och allvarliga personskador i trafiken Grundas på etik, dvs. det är inte ekonomisk rationalitet som är huvudskälet Organisationen måste förhålla sig till ett antal principer, bland annat att ”bästa möjliga information” ska tillämpas PDCA ska tillämpas, dvs. fel ska rättas till kontinuerligt Slår fast viktiga principer för högsta ledningen Slår fast viktiga trafiksäkerhetsmått/indikatorer (SPF Safety Performance Factors)

Sammanfattning Rätt hastighet är en förutsättning för god trafiksäkerhet och i förlängningen Nollvisionen Teknik utvecklas för att stödja förare att inte köra för fort Många företag vill ta större ansvar för trafiksäkerhet ISO 39001 kommer bli ett viktigt verktyg Ordnat trafiksäkerhetsarbete sparar miljö, pengar och ger sundare konkurrens Trafiksäkerhet kommer finnas på marknaden i form av kundkrav

Minskad hastighet för tunga trafiken “The German freight and logistics’ association BGL is asking the national government to call for the EU regulation on lorry speed limiters to be reduced from 90 to 80 km/h, primarily for safety reasons but also to reduce haulage costs and to protect the environment.” Minskar bränsleförbrukningen med nästan 10% enligt dem.

Tack! anders.lie@trafikverket.se