Styrning Mina meddelanden

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Regional digital agenda för Östergötland
Advertisements

Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Välkommen! Stormöte 28 april 2013 Ortsutveckling FLENS STAD.
Checklista för jurister
NEA E-legitimation för företrädare för juridisk person 9 november 2009.
Öppen träning för åringar Hattrick 4 all
Frågor vi talar om idag Vad kan tjänsten göra för medborgaren?
Avtalet mellan staten och SKL 2013 • Båda spänner över socialtjänstens olika verksamhetsområden • Inom båda områdena är hanteringen av standardiserad och.
KUB-projektet och koppling till informationsverige.se
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Nationell besökshantering
Kanaler och forum, hur man kan jobba med hemsidor, press och media? Kommunikation som påverkar – hur gör man? Hässleholm 18 nov 2010.
Samordnare Digital agenda Västra Götalands län
- vidareutveckla metoder för jämställdhetsintegrering, - skapa forum för erfarenhetsutbyte om jämställdhetsintegrering, - informera.
Vision 2025 Bilder: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är.
Sömlösa övergångar Per Granstrand, Verksamhetsarkitekt - Bolagsverket
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Programmet för affärsutvecklingscheckar -Internationalisering 23 maj 2013 Sophia Litsne Regionutvecklingssekretariatet.
Projektmöte 26 april 2006 •Inledning, GIS-pris mm •Lägesrapport från info-delprojektet •Visning av karttjänsterna •GIS-dagarna 2006 •Vad händer i övrigt.
Mina meddelanden – har din organisation råd att inte ansluta sig?
Myndighetsgemensamma lösningar för enklare företagande.
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH företag – de flesta är små 5-9 anställda 5% anställda 3% anställda 2% > 50 anställda.
Regional digital agenda för Östergötland
Informationsavdelningen /1 Kommunikationsstöd Mathina Mölstad, informatör.
Tips: Klicka för att byta bild
HelGe-biblioteken NIO KOMMUNER – ETT BIBLIOTEK
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
Välkomna till en dag om eArkiv
Trender inom statsförvaltningen
”Vägen mot e-samhället”
Välkommen till årets Ordförandeseminarium 4 – 5 oktober 2014 Här möts vi som vill göra skillnad! 1.
Att leva med osäkerhet Vad berättar våra prognoser och analyser och hur kan ni använda er av dem? Fredrik Ribbing arbetsmarknadsanalytiker.
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Anna Gillquist SKL CeSam Lotta Ruderfors Sambruk Välkomna
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Agenda myndighetsmötet 21 mars
Anslutning till Mina meddelanden
Luleå 4 juni 2012 Arbetsförmedlingen och Arbetsintegrerande sociala företag.
Ortsutveckling Skebokvarn
1 Använd gärna denna presentation! Presentationen beskriver arbetet i projektet som arbetar med det kommande landsbygdsprogrammet Presentationen.
Utveckla samverkan och kunskap om psykisk ohälsa
Strategiska perspektiv på verksamheten
Kommunens Kvalitet i Korthet - utveckling och syfte.
Förenkla för företagen Företagsträffar Hösten , 9 och 11 november, Malmö.
NEA Seminarium 7 december 2004
Korpen Svenska Motionsidrottsförbundet Besöks- och leveransadress: Fiskartorpsvägen 15A, Stockholm Telefon växel: E-post:
Kommuner i samverkan – Anna projektet
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 19 november 2012.
Dagordning kontaktpersonsmöte eHälsa i kommunerna
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Nya Landsbygdsprogrammet
Förenkla för företagen Träff miljökonsulter Hösten oktober, Malmö.
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Mina meddelanden sprider sig över landet
Lätt att göra rätt… Skatteverket
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Digidelnätverket är ett icke-hierarkiskt, obundet och demokratiskt nätverk som arbetar för ökad digital delaktighet i Sverige. Nätverket bildades efter.
Erfarenheter från samstyrning Ewa Carlsson 1 juni 2015 Offentliga Rummet i Visby.
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Digital plattform Delaktig kommunikation
Riktlinjer sociala kanaler 2018
Effektkarta för extern webbplats
Tips & trix.
Min insats – informationssatsning till privatpersoner som vill göra en insats för barn Anna SKL BoU 14 november 2018 Sara.
Kartläggning och analys av anmälningar om barn som far illa
Mina sidor – inloggade tjänster
Presentationens avskrift:

Styrning Mina meddelanden Inger Greve

Sju myndigheter i samverkan Finansiering av utveckling och förvaltning Arbetsförmedlingen Bolagsverket Försäkringskassan Pensionsmyndigheten Skatteverket Tillväxtverket Transportstyrelsen

Finansieringsmodell Överenskommelse mellan de 7 myndighetscheferna Fördelning enligt arbetsgivarmodellen Gäller från 2014-01-01 Med option till förlängning 2015 och 2016

Projektetorganisation Arbetsförmedlingen Bolagsverket Försäkringskassan Pensionsmyndigheten Skatteverket Tillväxtverket Transportstyrelsen Styrgrupp Referensgrupp Beställare Eric Thorén Delegerad beställare Magnus Wallström Delegerad beställare Ulrika Barvér Projektledare Håkan Johansson PMO Utredning Veronica Eckerby (IT) Utveckling Agneta Virsberg Extern kommunikation Inger Greve Förvaltning Drift Anslutning Lars Svee Styrgrupp (myndighetsgemensam) Ansvarar för att Föreslå budget Prioritera utvecklingsaktiviteter Fatta beslut inom ramen för fastställd budget som säkerställer utvecklingen av den förvaltningsgemensamma tjänsten Minameddelanden Driver mot sin myndighets chefsnivåer (verksamhetsområden, IT-ledning, Kommunikation) Eskaleringspunkt för projektet Ingår i e-delegationens programsamordning och programråd Referensgrupp Leds av utsedd styrgruppsmedlem Styrgruppsmedlemmar delegerar inom myndigheten Kompletteras med andra viktiga organisationer inom stat, kommun och landsting Syfte Förankra och diskutera utveckling och förvaltning Intressenternas väg att påverka funktionalitet i minameddelanden Erfarenhetsutbyte kring anslutningar etc. Styrning- projektorganisation Projekt- respektive förvaltningsledning (ej myndighetsgemensam) Operativa prioriteringar inom ramen för direktiv Operativt ansvarig för att säkerställa nyttan ur medborgar- och myndighetsperspektiv Har verksamhetsfokus och nyttotänk samt teknikförståelse Rapporterar progress och prognos till styrgrupp Utveckling Förvaltning

Kommunikationsplan Mina meddelanden

Budskap ”Nu är förutsättningarna klara (tekniskt, juridiskt och marknadsmässigt) för en aktiv och framgångsrik anslutning till Mina meddelanden”

Målgrupper 2014 Primär målgrupp: Sekundära målgrupper: Beslutsfattare på anslutande myndigheter, kommuner (och brevlådeoperatörer) Sekundära målgrupper: Potentiella användare av tjänsten (privatpersoner och företagare) Media och samhällsintresserade opinionsbildare och journalister

Framgångsfaktorer Skapa förutsättningar för att ansluta så många brevlådor som möjligt till Mina meddelanden Sända tillräckligt många intressanta och prioriterade meddelanden Genomföra en bred marknadsföring så att användare ansluter sig   För att Mina meddelanden ska bli en framgång måste det finnas många intressanta och prioriterade meddelanden från myndigheter som många användare kommer åt genom i sina säkra digitala brevlådor. För att åstadkomma detta behöver aktiviteter inom följande områden genomföras; Fler Brevlådeoperatörer så som banker andra privata brevlådeoperatörer Min myndighetspost Fler anslutna myndigheter och kommuner med Fler användarintressanta meddelanden i tjänsten Fler aktiviteter på sändarsidan ger större intresse på mottagarsidan

Aktivitetsstöd för att stödja anslutningen hos myndigheterna Konferenser och träffar för myndigheter och kommuner Samordnad kommunikation vid anslutning Puffar på nyhetsplats En ”levande” hemsida Hjälp och stöd under fliken Myndigheter och partner

SKL / Mina Meddelanden ”Tour of Sweden” anna.gillquist@skl.se inger.greve@skatteverket.se sylve.johnson@skatteverket.se 30 september Luleå 17 september Skövde 4 november VästKom Uddevalla 22 oktober e-Hälsodagen Rutger: Vad planerar ni på SKL? 5 november VästKom Borås

Höstens ”Tour of Sweden” med SKL – fler intresserade?

Preliminärt program Om tjänsten Mina meddelanden SKL/Sambruks förstudie Verkligheten förtäljer – en ansluten kommun berättar om erfarenheter och tips SKL som stöd i anslutningsarbetet Nästa steg

Aktiviteter och media ger effekt Ca 25 000 besök i feb på minameddelanden.se 225 000 besök i mars tack vare deklarationen! Ökat antal brevlådeanvändare feb - mars

5. Stöd till våra befintliga kanaler för att öka användningsgraden Detta planerar vi: ”säljtexter” för blanketter och utskick ”puffar” till myndigheternas hemsidor med länk till minameddelanden.se PPT-presentation om Mina meddelanden för egna internutbildningar på myndigheterna/kommunerna Trycksaker till kommun-/ servicekontoren som säljstöd till privatpersoner och företag Informationsstöd som kan komma ut och ”utbilda”

Framgångsfaktorer Skapa förutsättningar för att ansluta så många brevlådor som möjligt till Mina meddelanden Sända tillräckligt många intressanta och prioriterade meddelanden Genomföra en bred marknadsföring så att användare ansluter sig   Idag har vi ca 100 000 brevlådeanvändare utan att ha marknadsfört tjänsten I mitten av september kommer den första privata digitala brevlådan att kunna erbjuda Mina meddelanden De privata aktörerna är fria att marknadsföra tjänsten mot sina målgrupper – det kommer att ytterliga öka antalet användare Förväntan från allmänheten är att vi myndigheter samordnar oss och underlättar för folk att få sin post digitalt. Framtiden är redan här. ”Hur många innevånare i DIN kommun har redan skaffat sig en brevlåda??”

Bjud in oss – så kommer vi!  anna.gillquist@skl.se inger.greve@skatteverket.se sylve.johnson@skatteverket.se Tack!