Hinder och möjligheter - seminarium om ensamkommande asylsökande barn.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Tillgänglighetskonferens Örebro
Advertisements

Kriser Marie Carlander, Cybergymnasiet Göteborg, Göteborg –
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Samverkan socialtjänst, skola och förskola
Mottagningsgruppen / Familjeavdelningen
– en rättighet för ALLA barn?
Hälsosamma Sverige. Arbetsgruppen •Filippa Reinfeldt, Ordförande •Saila Quicklund •Inger René •Carl-Johan Sonesson •Jenny Petersson •Rasmus Törnblom •Johan.
Barnen allas ansvar PSYNKprojektet
Förskolan Matrisens Likabehandlingsplan
”Friska barn lär bättre”
Ann-Charlotte Roupé, Lerbäckskolan, Lund –
ett utvecklingspartnerskap
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
Kriser.
Malin Green Landell, Avd för BUP/HU/LiU
Hur blev det så här? Anders Thorstensson, Hälso- och sjukvårdskansliet Borås ( )
SÖK - Nationellt kvalitetsregister för barn och ungdomar som misstänkts/konstaterats ha blivit utsatta för sexuella övergrepp Föredrag på BUP:s nationella.
©GÖTEBORGSREGIONENS KOMMUNALFÖRBUND Depressioner hos barn Konferens Draken Länsstyrelsen, GR, FoU i Väst/GR.
Unicef. 1 Hjälpa barn att överleva och växa Vaccin mot dödliga sjukdomar, hälsovård, rent vatten, toaletter, mm. Redan i mammas mage finns de på plats.
Psykisk hälsa barn och ungdom - Det krävs ett helhetsgrepp
15 februari 2010 Bergslagsgårdar Stiftelsen. Organisation HVB Familjeresursen Lägenheten Familjehemsvård Barn- och ungdom Familjehemsvård Vuxna Statistik.
Att samtala om barn med patienter med psykisk ohälsa
SKL och Socialdepartementets riktlinjer
Uppsökande och förebyggande arbete
Barn som far illa Region Skåne
Dagens program Presentation Syftet med projektet
SKOLFRÅNVARO – agera och samverka på kända risk- och framgångsfaktorer
Barn som anhöriga till föräldrar med missbruk m.m.
Första linjen för barn och unga med psykisk ohälsa
Barnperspektivet inom vuxenpsykiatrin i Göteborg
Resursgruppmöte 1:a mötet inom 3 månader
Sagal Consulting Vägen till behandlingsarbete går via Ullared Somaliernas syn på psykisk ohälsa Yassin Ekdahl Sagal Consulting.
Tidiga insatser för psykisk hälsa
projekt Skolintroduktion på sent anlända elevers villkor
Kriser Vad är en kris? Följande kännetecken brukar användas att definiera en ”normalkris”   Individen upplever att något viktigt behov är starkt hotat.
Leg Psykolog, Leg Psykoterapeut
Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i
Verksamhetschef BUP, Sunderbyn
Kris & katastrofpsykologi Landstingsgemensamt kunskapscentrum
Barnmisshandel ur socialtjänstens perspektiv
Etik och moral Vad är rätt och fel?.
DIVISION Vuxenpsykiatri Stöd till barn och familjer Hospiteringsprojektet Maud Söderholm Häll.
Sofie Bäärnhielm överläkare, med dr, enhetschef
Uppdragpsykiskhälsa.se
Barn som växer upp i familjer med våld
1 Att upptäcka våld mot barn - om rutinfrågor inom elevhälsan Karin Blomgren Tematisk rådgivare/Sakkunnig Rädda barnen.
- Hur ser stress ut bland barn och ungdomar i jämförelse med vuxna? - Hur många drabbas av stressrelaterad ohälsa och varför? - Hur kan skola och hem samarbeta.
TIPS FÖR FÖRÄLDRARNA Främjande av barns och ungdomars rökfrihet.
Arbetet med våldsutövare. Medverkan - Familjefrid i GGVV Rei Malmros.
Elevhälsan i skolan Spela roll ABF-huset Giselle Hedberg 1:a skolsköterska Stockholm stad.
Röda Korsets arbete med psykosocialt stöd för flyktingar och migranter Ida Holmgren och Najwa Kallas Sakkunniga migration, Röda Korset Nationell EMN-konferens.
Ulf Blossings 32 levnadsregler för pedagogen, som är viktiga för ett pedagogiskt förhållningssätt. 1.Barns och ungdomars sociala liv i förskola, fritidshem.
Bemöta personer som reagerar på trauma
Tips på litteratur och kunskapsplatser
Kurator i Palliativ vård/ Övergripande roll
Utbildningsmodul Svenska Röda Korset
Ensamkommande ungdomars psykiska hälsa och ohälsa
Om Uppdrag Psykisk Hälsa
”Sockerdricka trädet”
BARN I FARA ANMÄLNINGAR
TF-KBT impact of the trauma narrative and treatment length (2011) Deblinger et al
Till dig som är chef Materialet som ligger i ledningssystemet under verksamhetsplanering och uppföljning, jämställd och jämlik verksamhet, jämställdhet.
Barn som närstående.
Barnkonventionen.
Ny Remissrutin till BUP
ISABELLA LILJEBLAD BEHANDLARE MEDVERKAN FAMILJEFRID
Vad är SkolFam? Skolsatsning inom familjehemsvården
Återkoppling- remisshantering av revidering Västbus riktlinjer
Flyktingbarnmottagningen Göteborg
Presentationens avskrift:

Hinder och möjligheter - seminarium om ensamkommande asylsökande barn. GR, januari 2008 Ole Hultmann Specialistpsykolog Psykoterapeut. BUP Gamlestaden

Disposition 1. Acculturation och asylprocess 2. Krispsykologi, traumateori 3. Utvecklingspsykologi, anknytning och utvecklingspsykopatologi 4. Rekommendationer, samverkan, mm.

Hur påverkas barn psykologiskt av asylprocessen? Det mentala tillståndet ockuperas av frågan om uppehållstillståndet. För ensamkommande finns inga föräldrar som kan ge psykologiskt stöd och skydd. Endast 6% av flyktingarna får PUT av flyktingskäl. Flykt pga organiserat våld.

Kulturmöte mellan: Kollektivistisk kultur, traditionellt levnadsmönster, vi-kultur, skamkultur, hederskultur, tregenerationsfamiljen och Individualistisk kultur, modernistiska levnadsmönster, jag-kultur, skuldkultur, kärnfamilj/singelboende (Herlitz, 2007)

Vilken typ av stöd eller behandling behöver flyktingar? Om flyktingar får ett gott psykosocialt stöd i exillandet, finns goda möjligheter att komma över traumatiska upplevelser och förluster.

Kris Flyktingkris -att tvingas fly, att skiljas från vårdnadshavare Utvecklingskris -att bli vuxen

Vad händer psykologiskt hos barn vid krig och organiserat våld? -den grundläggande tryggheten försvinner -barnets föreställning om att föräldrarna kan skydda brister Inledning. Jag vill skapa en ram kring föreläsningen. Vilka begrepp använder vi. Vad betyder dem. Vilken social kontext befinner vi oss i? 15 minuter.

Vad är ett psykiskt trauma? Ett psykiskt trauma är en händelse som innebär död, allvarlig skada (eller hot om detta) eller ett hot mot egen eller andras fysiska integritet (världen rämnar) OCH Att personen reagerar med intensiv rädsla, hjälplöshet eller skräck Single trauma eller complex trauma? Här börjar det väsentliga. HUR REAGERAR BARN, UNGDOMAR OCH FAMILJEN PÅ TRAUMATISKA UPPLEVELSER? Två uppfattningar: Barn är starka, kommer över trauman med tiden. Behöver inte bearbeta upplevelser genom terapi. Barn är sårbara. Traumatiska upplevelser kan ha en livslång effekt på barnens psykiska hälsa.

Vad är posttraumatisk stress? (PTSD) Upplevelsen: Hot mot liv eller integritet Symtomen: -återupplevande -undvikande -förhöjd spänning Förhållningssätt: -akut; stöd, psykopedagogik och observation -på sikt; traumafokuserad behandling och stöd PÅMINNARE. Skogen, vatten, speciella dagar, kroppeskontakt. Det finns mycket som kan påminna om traumat. Visuellt, Auditivt, Kinestetiskt, Olifaktorisk. ad 1. VAD ÄR POSTTRAUMATISK STRESS? Omedelbara reaktioner Biologiskt och mentalt Dissociation -kan jag gå ut o leka? Traumatiska efterverkningar Hyperaktivitet Påminnare Hålla tyst om starka sinnesintryck Skuldkänslor Överlevnadsskuld Vrede och ilska Koncentrationssvårigheter Psykosomatik Regression Varför? Om ett barn upplever en enstaka traumatisk händelse och har ett väl fungerande nätverk av falmilje- och kamratrelationer runt omkring sig, samtidigt som han eller hon får möjlighet att bearbeta det som skett, kan man undvika de mest negativa reaktionerna och effekterna. På sikt Syn på tillvaron Problem i nära relationer (Lada) Uppfattningar om rätt och fel upprepade stressituationer kan försvaga hela immunsystemet Påverka och förändra den biologiska utvecklingen 34 Barnens förmåga att hantera svårigheter och problem kan alltså både stärkas och försvagas Kumulativa trauman Vi vet också att trauman kan öka risken för depression hos vuxna, något som i sin tur helt klart påverkar samspelet med barn och som med tiden kan leda till att man fungerar sämre som förälder. EXEMPEL: S som trotsade sin mamma och gick ut och lekte. En explosion inträffade i hemmet -> skuld. Moder deprimerad, flicka ok. Sabine som upplevde ett rån i affär. Föräldrar tidigare traumatiserade. Tror aldrig barnet blir ok igen. Mohammad som attackerades i närområdet. Vågar inte gå på egen hand. Skräckslagen. Rädd för sin egen säkerhet.

Trauma och traumatiska förluster Föräldrar som är traumatiserade Barn som är traumatiserade Förlust och sorg Depression Apati, devitaliseringssyndrom ad 2c. 46 Föräldrarnas reaktioner Men om mamman är deprimerad längre tid än sex månader tycks detta få tydliga negativa effekter för barnens del. Förutom depressiva reaktioner utvecklar föräldrarna ibland också en kronisk sorg, Det kan vara fallet då föräldrarna helt saknar förmåga att hantera situationer och blir hysteriska eller handlingsförlamade. Barnen blir antingen passiva vittnen till detta eller också tar de själva ansvaret och initiativet. Ad 2d. Ju yngre barnet Sir då barnet sker och ju längre det traumatiska varar, desto större är sannolikheten för minnesförlust 48 Minnesstörningar och bortträngning kan skydda barnen mot outhärdligt starka känslor.

Vad beror psykisk ohälsa på? Faktorer inom barnet. Större sårbarhet (disposition), beroende på arv el. miljö Allvaret och kontinuiteten i omständigheterna (grava och upprepade trauman) Försvårande faktorer i barnets miljö (mobbning, diskriminering, våld i hemmet etc.) (Broberg m.fl., 2003) Riskbedömningar i asylärenden Faktorer inom barnet. Ett barn som är charmerande – en friskfaktor. Det är sannolikt ett barn som fått tillräcklig gott omhändertagande. Föräldrarna har kunnat skydda sitt barn. Enligt Kari Kilén har de 1. uppfattar sitt barn realistisk 2. har realistiska krav och förväntningar 3. har inlevelseförmåga 4. prioriterar barnets behov framför sina egna 5. har frustrationstolerans 6. kan se sammanhang mellan handling och konsekvenser därav.

Konkreta råd Prata med barnen/ungdomarna Vid misstänkt traumatisering, ställ direkta och konkreta fakta-frågor till barnet Etabler en trygg och förutsägbar miljö Förberedelse inför nya situationer är viktigt Vuxna som är tydliga och empatiska Inlärningssvårigheter måste testas av specialpedagog och psykolog. Neuropsykiatriska problem och inlärningsstörningar växer inte bort. Skydd mot mobbning och organiserad kriminalitet Föräldrasamverkan Anmälningsplikt till socialbyrån vid misstanke om barn som far illa Karin Lundens avhandling. Förskola brister i sin plikt att anmäla William Yules forskning om PTSD

Behandling på BUP Asylsökande erbjuds stödjande kontakt. Vi träffar familjen, barnet eller föräldrarna Asylsökande erbjuds stödsamtal, psykopedagogik, psykosocialt stöd, medicin Barn och familjer med PUT erbjuds korttidsterapi, barnpsykiatrisk utredning, familjebehandling, ungdomssamtal, föräldrastöd, tips och råd etc. Reaktioner eller förhållningssätt som bör leda till att man tar kontakt med professionell expertis är följande: ~ barnet drar sig undan vänner och vuxna, ~ barnets uppträdande ändras drastiskt (och återgår inte till det normala), ~ bannet utvecklar fobiska reaktioner ~ barnet reagerar med starka självförebråelser, ~ barnet pratar om att skada sig självt eller ta sitt liv~ ~ skolarbetet försämras. ~ efterreaktionerna är starka och förändras inte, ~ barnet uppvisar starka bortträngningsreaktioner under en längre tid, ~ hallucinationer eller osammanhängande prat, ~ konstanta grubblerier omkring det som skett.

Västbus Gemensamma riktlinjer för kommunerna och regionen i Västra Götaland om samverkan avseende barn och ungdom med sammansatt psykisk/psykiatrisk och social problematik johanna.nylen@gr.to

Konklusion Migrationsfaktorer påverkar mötet med hjälparen (asylprocess och kultur) För de flesta innebär exilen en kris – inte alla är traumatiserade Traumatiserande händelser leder inte alltid till posttraumatisk stress Anknytningsrelaterat våld är en allvarlig riskfaktor för den psykosociala utvecklingen Psykosocialt stöd viktigast för den nyanlända. Hjälparens roll är bl.a. att härbärgera ångest - att ta emot mycket och inte agera ut. Handledning och utbildning till hjälpare som möter nyanlända barn och ungdomar är viktigt

Litteratur Malmström, C. (2006). Barns psykosociala utveckling. Riskbedömning i asylärenden. Stiftelsen Allmänna Barnhuset och Svenska Barnläkareföreningens arbetsgrupp för flykingbarn. Broberg, A., Almqvist, K., Tjus, T. (2003) Klinisk barnpsykologi. Utveckling på avvägar. Natur och kultur. Malmström, C. (red). (2006). Satsa på barnens vardagsmiljöer – mottagande och introduktion av flyktingbarn och ungdomar. Stiftelsen Allmänna Barnhuset. 2006:3. Godani, G. (2004). Från en psykolog till en pedagog. Rädda Barnen. Stockholm. Dyregrov, A. (1997). Barn och trauma. Studentlitteratur. Stockholm. Myndigheten för skolutveckling (2006) När det värsta händer. Om krishantering i förskola och skola.