Marknadsföring. 4,5 miljoner www.svenskbensinhandel.se.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Heart to Change – att leda förändringsarbete
Advertisements

Året var 2004, i en liten stad som heter Laholm, blev en trygghet totalt omkullkastad. En liten brun nallebjörn blev helt utkastad i kylan! Och blev liggande.
Kanske är ni goda vänner i ett år,
Kanske är vi goda vänner i ett år...
BARNETS ANDLIGA UTVECKLING Anna Ekvall & Magnus Sternegård
Att förstå anonymiteten (översättning från
Marknadsföring.
Det problemorienterade föräldrasamtalet Hur reagerar du själv när du ska få veta något jobbigt?  Ni kan till exempel föreställa.
Källkritik.
VÄRDEGRUNDSARBETE Åmålsgården, Åmåls Kommun
Varför är det viktigt att mäta?
Barnanpassad utredning
Patientenkät sommaren -13
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Känner du att du har rätt att älska vem du vill utan att någon lägger sig i?
Skapa ideala kundprofiler
hej och välkomna EKVATIONER Ta reda på det okända talet.
Årskurs 8 Entréskolan vt 2013
Servicekunskap Lektion 1 s 7-14
Hur vi hjälper kunden till rätt beslut
BEANS NÖJD KUND INDEX (e-survey undersökning)
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Mål och betygskriterier
BARNS RÖSTER OM INTERNET
TuneShop Axel Gärkman Jag är en s.k. sångwriter. Jag komponerar och skriver sånger,som mina kunder sedan får använda.
Att bygga en fungerande webbplats
Mobiltelefonins utveckling
MARKNADSFÖRING OCH SERVICE
Intervju inför ViV-projektet.
Konsten att leda sig själv
När blir ett ord svenskt då?
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Samma fast olika eller olika fast samma?
Föräldrar - Idrottsföräldrar.
Affärsidé - företagets vägvisare
Demokrati och hur Sverige styrs
ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Skärp dig! – Hur svårt kan det vara att förändra?
Ta ställning och handla!
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Röd zon Grön zon Grön zon Röd zon.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kanske är vi goda vänner i ett år...
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Skriva noveller.
Marknadsförarens yrkesroll
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Källkritik ID1A 25/ Svenska.
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
Spara kvittot! När du handlar en vara av ett företag/butik har du alltid rätt att få ett kvitto. Erbjuder ett företag/butik inte ut kvitto riskerar man.
Musslan … för dig som har en närstående som dricker för mycket alkohol, tar droger eller mår psykiskt dåligt.
Hur du tar hand om din kunskap
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
DEMOKRATI Skriv ner dina tankar kring begreppet Demokrati. Vad betyder det för dig? Vad tänker du när du hör ordet? Går det att föreställa sig hur det.
Socialpsykologi.
BEANS NÖJD KUND INDEX 2015 Resultat från webbenkät.
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
BARNS RÖSTER OM INTERNET
MARKNADSFÖRING Marknadsföring är allt arbete som utförs i ett företag i syfte att föra en vara eller tjänst från producent till konsument.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Delmoment 1: Rapport över sociala webben
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Presentationens avskrift:

Marknadsföring

4,5 miljoner

38 år 13 år 4 år 3 år 1 år Hur många år tog det att nå 50 miljoner användare? 200 miljoner användare

Sociala medier?

Ordet

Ordet Rösten

Ordet Rösten Kroppsspråket

De kommer inte ihåg vad du sa, däremot kommer de att minnas känslan som du förmedlade.

entreprenör estradör säljare coach mentor affärsutvecklare utbildar inom markandsföring, ledarskap och försäljning.

Framtidens kompetensutveckling Framtidens mediakonsument Generationer och värderingar Att leverera tjänster Marknadsföring Människor och beteenden

Målgrupper

40-talisten

Plikttrogna, lojala, självgoda, hårt arbetande, samhällssbärare

Göran Persson, Amelia Adamo, Stig Malm, Gudrun Schyman

»Nej, vi kommer alla att bli 40-talister till slut... Vårt beteende förändras så sakteliga när vi blir äldre. När första barnet kommer kanske man inte har samma inställning längre, inte samma tro på att hela världen ligger för ens fötter. Då ändras också inställningen till arbetslivet.« cit, Jesper Kärrbrink, fd Vd, Svenska Spel och Eniro

60-talisten

Barack Obama, Henrik Schyffert, Carola, Gunde Svan, Lena Philipsson

80-talisten

Prinsessan Madeleine, Carolina Klüft, Darin, Gustaf Skarsgård och Gustav Fridolin

KOMMUNIKATION

Biblioteket har en viktig funktion i ett öppet och demokratiskt samhälle. Hos biblioteket finns information och kultur, i många medieformer - tillgängligt i varierande svårighetsgrad och på olika språk. Utdrag ur rapport; Framtidens Bibliotek, Linköpings Stadsbibliotek 2012.

Trovärdighet Identitet Unikitet

DU ÄR VARUMÄRKET

De ler oftare än andra man brukar träffa. De visar intresse för det du säger och uppmuntrar dig att öppna dig så att er relation känns varmare och bättre än andra du har. De ger dig komplimanger som känns rättvisa (inte att förväxla med inställsamma). De pratar väl om andra och det reflekterar tillbaka på dem själva (jämför dem som mest pratar skit om andra). De kan skratta åt sig själva och därmed visa mänsklig sårbarhet som också ger dig mod att göra samma sak. De får dig att må bra eftersom deras entusiasm smittar av sig på dig (jämför gnällspiken som alltid klagar). De liknar oss själva på något sätt och är bra på att hitta just de gemensamma nämnarna i alla sina relationer. De visar att de gillar att vara med oss. En person som gillar att umgås med oss måste ju vara en trevlig person. De kommer ihåg vad du heter och vad ni talade om senast. De ställer frågor och håller sedan tyst. Visst är det toppen med människor som vill höra vad vi tycker och tänker! De skippar branschtugget. Branschspråk används mest av människor som är osäkra i sin yrkesroll – de vi gillar imponerar genom att göra svåra saker enkla. Vi gillar människor som får oss att känna oss lite smartare än tidigare.

DET GODA SAMTALET

Nya möjligheter att kommunicera. Sociala medierna handlar om att bygga relationer, öppna upp för dialog och skapa förtroende i ett snabbt tempo. Det är inte längre frågan om att hitta rätt målgrupp, det handlar om att bli vald av målgruppen. Mun till mun-marknadsföring är den bästa och mest trovärdiga marknadsföringskanalen. Skapas intressant ”buzz” på webben, så skickas budskapet vidare. Då blir målgruppen inte bara en målgrupp utan också en förlängning av marknadsavdelningen.

SAMORDNA OCH SYNKRONISERA

Den nya logiken betonar kundens makt i förhållande till företaget och nödvändigheten av att kunna förstå kundens upplevda verklighet. För företaget handlar det därför inte längre om att befinna sig med ”rätt vara” vid ”rätt tidpunkt”. De behöver vara närvarande ”när som helst”, ”var som helst” och ”hur som helst”. Att hantera och förhålla sig till den nya logiken utgör en verklig utmaning för företag som vill lyckats på marknaden.

Konkurrenter? Alla dom som vill och kan sprida fakta och underhållning internet. Biblioteket skall vara den som är rådgivande. Någon att prata med.

Marknadsföring är ett brett begrepp som behandlar de sätt ett företag eller en organisation uppträder på en marknad. Begreppet behandlar bland annat vilka målgrupper företaget ska rikta sig på, hur de ska göra för att rikta sig mot nämnda målgrupper, hur de ska positionera sina produkter etc. Inom marknadsföring ingår också de tekniker företag kan använda för att reda ut vilken målgrupp de ska rikta en viss produkt till.

Vad är kundnytta? Elektrolux – ”342 matförvaringsproblem och 268 tvättproblem” Scania – ”Ton per kilometer” IBM – ”inom 18 månader skall 30% av forskningsresultatet sitta i färdiga produkter”

Framgångsfaktorer Kundförståelse Försäljningskultur Mål och visioner Ansvarstagande Processfokus Säljstödsystem Samarbete inom företaget Implementeringsfokus Styrningsintensitet Rekryteringsfokus Säljprocess Nyckelkundsfokus Teamfokus Ledningsengagemang

Var där din målgrupp är Skapa värde för din målgrupp Packa produkterna tydligare