Presentation laddar. Vänta.

Presentation laddar. Vänta.

Marknadsföring.

Liknande presentationer


En presentation över ämnet: "Marknadsföring."— Presentationens avskrift:

1 Marknadsföring

2 4,5 miljoner Offiiver tyhcker jag borde nämnas

3 www.svenskbensinhandel.se 1997 fanns det 150 st i USA
2020 kommer 1/3 av USA´s befolkning att vara Elvis imitatörer

4 Hur många år tog det att nå 50 miljoner användare?
38 år för radio. 13 år för TV. 4 år för internet. 3 år för iPod. Det tog mindre än ett år för Facebook att få 200 miljoner användare. Då kan ni förstår hur snabbt sociala medier håller på att växa. Sen 2009 har andelen som besöker sociala nätverk ökat med 30 procent.

5 Det finns tusentals sociala medier
Det finns tusentals sociala medier. Idag tänker jag gå igenom dom 10 mest inflytesrika och användbara sociala medier i medielandskapet.

6 Sociala medier? Men vad är nu sociala medier som alla nu talar om, Twitter, Facebook, bloggar osv.? Enkelt utryckt så är alla SM en möjlighet att kommunicera och skapa interaktion med hela världen här och nu!! Om man gör det på rätt sätt har man mycket att vinna.

7

8

9 Google, som är världens största sökmotor, har observerat FB:s framgång och för att ta upp kampen med FB har man startat Google+. Google+ har Lanserades ca 170 miljoner användare. Google+ är blandning mellan Twitter och FB. Öppet nätverk, vem som helst kan följa men på Fb måste man bli accepterad som vän först. Google+ har en bättre lösning jämfört med FB hur man organiserar sina vänner och kontakter. Man använder sig av så kallade cirklar. Här ser vi hur Stockholmsstadsbibliotek Google+ sida ser ut. Beskrivning om biblioteket. Visa bilder, filmer. För en dialog med sin målgrupp. Om man jämför FB med Google+ så har FB mer marknadsföringsmöjligheter eftersom man kan skapa skräddarsydda sidor med t ex erbjudanden och tävlingar. Medan Google+ har bättre Google rankning eftersom Google äger Google+. Vi lämnar Google+ och går vidare till ett annat media. De sk Bloggarna 9

10 Ordet

11 Ordet Rösten

12 Ordet Rösten Kroppsspråket

13 De kommer inte ihåg vad du sa, däremot kommer de att minnas känslan som du förmedlade.

14

15 utbildar inom markandsföring, ledarskap och försäljning.
entreprenör estradör säljare coach mentor affärsutvecklare utbildar inom markandsföring, ledarskap och försäljning. Offiiver tyhcker jag borde nämnas

16 Marknadsföring Framtidens mediakonsument Generationer och värderingar Framtidens kompetensutveckling Människor och beteenden Att leverera tjänster

17 Målgrupper

18

19 40-talisten

20 De växte upp när den svenska välfärden var på topp.
De var de första att tillhöra en ungdomskultur och inte genast bli en kopia av sina föräldrar. De var unga när studielånet kom, vilket gav större möjlighet för alla att studera. De var politiskt orienterade och visste att revoltera, de tillhör ju inte bara 40-talet utan också 68-generationen. Under åren har efterkommande generationer gröna av avund betraktat det 40-talisterna fick. Senaste angreppet gjorde finansministern och 60-talisten Pär Nuder: "Detta liksom köttberg av 40-talister som vi 60-talister ska liksom föda - det är en realitet att försörjningskvoten riskerar att bli ett problem",

21 Plikttrogna, lojala, självgoda, hårt arbetande, samhällssbärare

22 Göran Persson, Amelia Adamo, Stig Malm, Gudrun Schyman

23 »Nej, vi kommer alla att bli 40-talister till slut
»Nej, vi kommer alla att bli 40-talister till slut... Vårt beteende förändras så sakteliga när vi blir äldre. När första barnet kommer kanske man inte har samma inställning längre, inte samma tro på att hela världen ligger för ens fötter. Då ändras också inställningen till arbetslivet.« cit, Jesper Kärrbrink, fd Vd, Svenska Spel och Eniro

24 60-talisten

25 Jämställdhet, och bull mamma?, SIA – skolans inre arbete.
Under de första 15 efterkrigsåren kommer i genomsnitt människor varje år. Under 60-talet ökar invandringen ytterligare för att nå nära "

26 Barack Obama, Henrik Schyffert, Carola, Gunde Svan, Lena Philipsson

27 80-talisten

28 Hur jobbar ni med CSR? Varför finns det inte rättvisemärkt kaffe på kontoret? Ja, men i november kan vi ju inte lägga projektet, då tänkte jag åka till Kambodja. Klart vi borde skriva en insändare, eller ännu hellre börja twittra! Ni kan väl inte skicka ut tryckta nyhetsbrev, har ni inte hört talas om regnskogen? Jag tänkte nog jobba här ganska länge faktiskt, minst 1 år, sedan skall jag läsa praktisk filosofi. Jag skriver om detta på min blogg.

29 Prinsessan Madeleine, Carolina Klüft, Darin, Gustaf Skarsgård och Gustav Fridolin

30 KOMMUNIKATION

31 Biblioteket har en viktig funktion i ett öppet och demokratiskt samhälle. Hos biblioteket finns information och kultur, i många medieformer - tillgängligt i varierande svårighetsgrad och på olika språk Utdrag ur rapport; Framtidens Bibliotek, Linköpings Stadsbibliotek 2012.

32 Trovärdighet Identitet Unikitet

33 DU ÄR VARUMÄRKET

34

35

36 De ler oftare än andra man brukar träffa
De ler oftare än andra man brukar träffa. De visar intresse för det du säger och uppmuntrar dig att öppna dig så att er relation känns varmare och bättre än andra du har. De ger dig komplimanger som känns rättvisa (inte att förväxla med inställsamma). De pratar väl om andra och det reflekterar tillbaka på dem själva (jämför dem som mest pratar skit om andra). De kan skratta åt sig själva och därmed visa mänsklig sårbarhet som också ger dig mod att göra samma sak. De får dig att må bra eftersom deras entusiasm smittar av sig på dig (jämför gnällspiken som alltid klagar). De liknar oss själva på något sätt och är bra på att hitta just de gemensamma nämnarna i alla sina relationer. De visar att de gillar att vara med oss. En person som gillar att umgås med oss måste ju vara en trevlig person. De kommer ihåg vad du heter och vad ni talade om senast. De ställer frågor och håller sedan tyst. Visst är det toppen med människor som vill höra vad vi tycker och tänker! De skippar branschtugget. Branschspråk används mest av människor som är osäkra i sin yrkesroll – de vi gillar imponerar genom att göra svåra saker enkla. Vi gillar människor som får oss att känna oss lite smartare än tidigare.

37 37 37

38 DET GODA SAMTALET

39 Nya möjligheter att kommunicera.
Sociala medierna handlar om att bygga relationer, öppna upp för dialog och skapa förtroende i ett snabbt tempo. Det är inte längre frågan om att hitta rätt målgrupp, det handlar om att bli vald av målgruppen. Mun till mun-marknadsföring är den bästa och mest trovärdiga marknadsföringskanalen. Skapas intressant ”buzz” på webben, så skickas budskapet vidare. Då blir målgruppen inte bara en målgrupp utan också en förlängning av marknadsavdelningen. Så vad handlar sociala medier om? Här är fyra viktiga egenskaper för soc media. Bygga relationer Berätta vad är ni bra på och hur ni kan hjälpa. Handlar om att bli vald. Publicerar ni bra relevant information som målgruppen intresserar sig av så delar om vidare den info och blir er förlängd marknadsavdelning. Den absolut viktigaste att notera är enligt min uppfattning punkten 4 Liten paus. 39

40

41

42 SAMORDNA OCH SYNKRONISERA

43 Den nya logiken betonar kundens makt i förhållande till företaget och nödvändigheten av att kunna förstå kundens upplevda verklighet. För företaget handlar det därför inte längre om att befinna sig med ”rätt vara” vid ”rätt tidpunkt”. De behöver vara närvarande ”när som helst”, ”var som helst” och ”hur som helst”. Att hantera och förhålla sig till den nya logiken utgör en verklig utmaning för företag som vill lyckats på marknaden. Idag vill vi inte ha standardförpackad information. Istället vill vi kunna välja själv. Det handlar om att vara närvarande när, var och hur som helst. 43

44 Konkurrenter? Alla dom som vill och kan sprida fakta och underhållning internet. Biblioteket skall vara den som är rådgivande. Någon att prata med.

45 Marknadsföring är ett brett begrepp som behandlar de sätt ett företag eller en organisation uppträder på en marknad. Begreppet behandlar bland annat vilka målgrupper företaget ska rikta sig på, hur de ska göra för att rikta sig mot nämnda målgrupper, hur de ska positionera sina produkter etc. Inom marknadsföring ingår också de tekniker företag kan använda för att reda ut vilken målgrupp de ska rikta en viss produkt till.

46 Hur tänker entrepenören i kvalité, vad är upplevelse och vad är fakta
Hur tänker entrepenören i kvalité, vad är upplevelse och vad är fakta? GA; Vad är kvalité i er verksamhet?

47 Vad är kundnytta? Elektrolux – ”342 matförvaringsproblem och 268 tvättproblem” Scania – ”Ton per kilometer” IBM – ”inom 18 månader skall 30% av forskningsresultatet sitta i färdiga produkter”

48 Framgångsfaktorer Kundförståelse Försäljningskultur Mål och visioner
Ansvarstagande Processfokus Säljstödsystem Samarbete inom företaget Implementeringsfokus Styrningsintensitet Rekryteringsfokus Säljprocess Nyckelkundsfokus Teamfokus Ledningsengagemang

49 Var där din målgrupp är Skapa värde för din målgrupp Packa produkterna tydligare

50 http://anderslindh.wordpress.com www.mongara.se


Ladda ner ppt "Marknadsföring."

Liknande presentationer


Google-annonser