Välkomna till Högskolan på Åland SEMINARIUM om Läs- och skrivovana MÅLET är att utbyta kunskaper, erfarenheter, idéer och glädjeämnen TID: den 27 – 28.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
låt oss presentera SLIDEPLAYER.SE
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Prioriterad fråga 2010 Bättre stöd till utsatta barn.
Material för projektarbetet
Vägen till ett Välkomnande Åland ESF - projekt
HALVLEKSTANKAR. "Bra att utbyta erfarenheter och idéer med andra skolbibliotekarier och fackbibliotekarier!"
Lära sig läsa, skriva och räkna med datorn som första verktyg.
Att skriva sig till läsning
1 Svenska Kommunförbundet och Landstingsförbundet i samverkan Elektronisk handel,e-order och e-fakturor Kerstin Wiss Holmdahl.
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
Boo FF vill tacka er för året som gått och önska alla en God Jul och ett Gott Nytt År! Vinterträningen är igång, planerna var vita i måndags men är nu.
22 augusti 2014 Slide N° 1 8 april 2009 Bild nr 1 Urbact-sekretariatet URBACT II 2007–2013 EU-program för territoriellt samarbete om integrerad och hållbar.
Annika Ghafoori Kvalitetsdrivet 2013 En öppen högskola?
Närvårdssamverkan Södra Älvsborg
Lund Studentlitteratur
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Näringsdepartementet Pilotlän för grön utveckling Regional workshop 28 maj 2013 Fredrik von Malmborg, Näringsdepartementet.
Läroplansträff förskolan - betydelse av förhållningssätt och syn på barn för att lyckas med pedagogisk dokumentation Välkomna!
Läroplansträff Välkomna.
Kärnvärden.
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
1 Geografiska perspektiv på tillväxt spelar roll Politikens fokus; -Hur tas hela landets tillväxtpotential tillvara? Vårt arbete; -Hur ser tillväxtförutsättningarna.
Swedex Muntligt test B1 40 poäng.
Projekt ”Barnets rättigheter i vårdnadstvister” Projektet drivs i samarbete med Socialstyrelsen, FoU i väst GR, regionförbundet i Örebro och sex kommuner.
Modul: ”Mäta för att veta” Psykiatri Nordväst, Avdelning 131
KVINNLIG SJÄLVSÄKERHET
Preliminär rapport delas i slutet av maj till alla som deltagit i seminarieserien Tid för synpunkter till midsommar Förslag till slutlig rapport i augusti.
Förskolan Ekot´s modell för
VAD ÄR EN STUDIECIRKEL? INTRO
Studieplanering Vårterminen 2012 Studiebyrån Hanken Svenska handelshögskolan / Hanken School of Economics
VÄLKOMNA till seminarium om Business Health – ett modernt synsätt på hälsa som utgår från affären
Förbättringsresan Hur kan vi använda det vi vet för att skapa ett lite bättre liv för de äldre?
► Energifrågan är prioriterad ► ”Alla” vet vad som borde göras ► Det mesta är känt beträffande åtgärderna ► Åtgärderna är ofta lönsamma Men mycket litet.
Från idé till projektplan
Välkommen framtidsagent!. Varför en omarbetad idé om vården? Att bidra till att Vårdförbundets roll som proaktiv aktör i utvecklingen av vården förstärks.
Temperaturmätning – chef igår, idag och i morgon Enkätsvar Vad har vi för utmaningar framför oss?
Föreläsning Sandvika
En hållbar utveckling tillfredsställer dagens behov
EU-program/projektkunskap Djurö 11oktober 2010 Är vi med i EU eller inte? Nyttan av EU-projekt Varför EU-program? Olika typer av EU-program Strategiskt.
Mervärden och aha-upplevelser
Grundtvig Ett EU-projekt för IV-klasser. Grundtvig Vad är Grundtvig? Grundtvig är ett projekt för att öka samarbetet mellan olika EU-länders IV- program.
Behöver den lokala samverkan stärkas och kompetensen inom psykisk ohälsa utvecklas? KUR- projektet ger möjligheten! KUR-projektet vänder sig till anställda.
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
BREDDAD REKRYTERING.
Cactus User Group Cactus User Group 2004 Välkomna! Stefan Franzén.
Vad borde man göra? Inför och under ett projekt. Information Anordna träffar inom organisationen och för allmänheten. Ta fram skriftlig information om.
Kap 11: …och allt landar i marknadsplanen!
Projektet Bakgrund, mål & syfte, målgrupp, tidsramar, processinnehåll, valideringsmaterialets användningsområde.
Medveten nävaro Du kan öka din förmåga att göra det bästa av varje situation. Du minskar ditt automatiserade sätt att reagera och ökar din valfrihet och.
Mariehamn, Åland 13 – 17 okt. Nordplusnätverket Eko-Tek Nord.
Barn och ungas rättigheter BRÅ
Förskolan Ekot´s modell för
Av: Sara, Mimmi och Salko.. I NNEHÅLLSFÖRTECKNING  Vad Är EXIT?  Historia  Fakta  Har ni lyssnat?  Facit.
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Integrations- och jämställdhetsdepartementet Dialog om värdegrund.
Kärnan i all kommunikation
Vattenmiljö Vattenmiljön i Sverige Vattenmiljön i Skellefteå Vattenverket Abborren SIWI Vattenmyndigheterna Myndigheten Bottenviken Svenskt vatten Copyright.
Motivationen att lära sig svenska
Tiggarna på våra gator – hur ska vi förhålla oss?
Visioner för Stockholmsregionens EU-samarbete Per Spolander, VD Stockholmsregionens Europakontor Pre-Info Day Järfälla, 5 maj 2010.
da Vinci naturvetenskap, Halmstad Högskolan i Halmstad
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Idéstuga – samla en grupp med både nya och gamla medlemmar och ta tillsammans fram förslag på nya aktiviteter.
Gemensamt kartstöd för Blåljus Det kan bli verklighet ! Hitta rätt!
Så har det gått för oss piloter Erfarenheter från produktionssättning av Ladok
Sv Virtuella organisationen Nulägesrapport av VO John Evans Elisabeth Sundelin.
Projektstruktur Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
ATT LÄRA SIG SKAPA GODA FÖRUTSÄTTNINGAR FÖR ATT MÖJLIGGÖRA LÄRANDE Ann-Charlotte Mårdsjö Olsson
Kortsiktig /Långsiktig effekt
Presentationens avskrift:

Välkomna till Högskolan på Åland SEMINARIUM om Läs- och skrivovana MÅLET är att utbyta kunskaper, erfarenheter, idéer och glädjeämnen TID: den 27 – 28 augusti 2004 PLATS: Högskolans lokaler på Östra Skolgatan 2 i Mariehamn på Åland

DE-projektet Vi har arbetat i fyra år på vårt projekt (DE-projektet) om bristande läs- och skrivredskap bland första årets högskolestuderande på Åland. Nu vill vi dela med oss av våra resultat. Samtidigt – och mest av allt – vill vi utbyta erfarenheter med lärare i liknande situationer i vårt grannskap.

DE-projektet DE-projektet är ett lärandeprojekt både och för lärare och för studerande. Projektet tar sin utgångspunkt i erfarenheterna av att det varje år finns en mindre grupp studerande som inte har tillräckligt funktionellt läs- och skrivredskap i relation till de skriftspråkliga kraven i utbildningen.

DE-projektet Målet med DE-projektet är att språklärarna vid Högskolan på Åland utvecklar ett expertkunnande om hur man (med relativt enkla medel) stödjer utvecklingen av studerandes läs- och skrivredskap. Målet för de studerande med bristande läs- och skrivredskap är att överta strategier som kännetecknar skickliga läsare och skrivare.

DE-projektet Vi har arbetat i fyra år på vårt projekt (DE-projektet) om bristande läs- och skrivredskap bland första årets högskolestuderande på Åland. Nu vill vi dela med oss av våra resultat. Samtidigt – och mest av allt – vill vi utbyta erfarenheter med lärare i liknande situationer i vårt grannskap.