BoIT 2.0 Lokala projekt 2012 Patrik Forsström.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Hjo Energi AB Fiber till Hammarn ?.
Advertisements

Myndighets-presentation
Stormöte
Vad är eHälsa? Nationell strategi för tillgänglig och säker information inom vård och omsorg sedan Sedan 2010 är socialtjänsten med fullt ut. Vision:
Från analoga till digitala Trygghetslarm Varför och hur?
E-Build™ Contact Förstudie om en branschgemensam företagsportal 6 december 2013.
Välfärdsteknologi inom äldreomsorgen – erfarenheter från Sverige
Anders Johansson Informationsdag Anders Johansson
Träder ikraft 2014 Bitte Fritzson.
Enhetschef Fastighetsutveckling
Hur kan stat och kommun främja utvecklingen av bostäder för äldre?
Lite siffror om Nackas äldre befolkning
Informationsmöte Kungsbacka Bredbandsnät
Post- och telestyrelsen Nn a Alla i Sverige ska ha tillgång till effektiva, prisvärda och säkra kommunikationstjänster. Trygghetslarm Anna Lindgren Konsumentmarknadsavdelningen.
Presentation av Tehusprojektet
MDK.
Lönsamhet i produktionsförbättringar
FFH-Projekt Fiber Från Hemmet Telefon Data TV Övrigt.
Mikael Jarmdahl Kommun och stadsnätsansvarig
TJÄNSTEN PULSEN COMBINE Nacka, Upplands Väsby, Täby
Föreningen för Förvaltningsinformation
Fi2 Lägesrapport om IT-utvecklingen i fastighetsbranschen
E-hemtjänst Hemtjänst på nytt sätt
Femstegsmodellen™ - En helhetslösning för energieffektivisering
Fakta om invånarna i Göteborg
Tekniken, fördelar och nackdelar Av Elin och Johan Olofsson ht-07
ERBJUDER! bostäder 60-talet lokaler 900 garage och bilplatser
BUDGETDIALOG 24 APRIL 2013 MILJÖ- OCH BYGGNADSNÄMNDEN 2013 ADM/LEDNINGMILJÖKART/MÄT/GISBYGGLOV 2012 ADM/LEDNINGMILJÖPLANBYGGLOV PLAN MBF.
Nordiska Kommunala Chefsrevisorskonferensen augusti 2012
Mistat.se Kira Berg .se  1,5 miljoner svenskar står utanför internet. Hjälp oss minska klyftan med fram till  Upprop,
AU Digital samverkan LO Process
Fiber till hemmet. Agenda Presentera dagsläget Vad har vi gjort sedan sist Valet av nätbyggare Vem vi valt och varför Insatser och Fiber bonus Tidsplan.
Mars 2005, bild 1 Vad är på G i LDC? Johnny Nilsson NETinfo 30/ Lunds universitets egen IT-leverantör.
Uthållig kommun – vägvisare mot smartare energianvändning Maria Steinbach Lindgren Enhetschef Kalmar
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Informationsväg Försäkringskassan – Vården
Energi Ylva Anger, Energiingenjör Teknisk förvaltning Fastighet.
Om övningsskolor presentation gjord av Stockholms universitet (Cecilia Netje) vid den nationella VFU-konferensen den 12 april, 2013.
MALL Trygghetslarm/trygghetstjänster 1. Inledning, bakgrund och syfte – beslut 2. Trygghetstjänster – trender 3. Trygghetslarm – nationellt arbete/vägledning.
Fortsatt översyn kundval inom hemtjänst, ledsagning och avlösning
Digitala steget Ett offentligt Sverige i världsklass
Rätt information till rätt person i rätt tid
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Karlskrona Hemtjänst.
Konkurrensutsättning – vilka möjligheter finns det?
Två stora regeringsuppdrag till Socialstyrelsen:
Matlagning i hemmet.
Vad tycker de äldre om äldreomsorgen? 2014 Resultat för Hammarö Särskilt boende.
Dagens problematik Trygghetslarm.
Framtiden är här nu Brf Bolmen 2
Fiber är så mycket mer än bara snabbt internet…
PEPPOL – en infrastruktur för effektivare e-kommunikation.
Välfärdsteknologi.
Stöd till energieffektivisering i kommuner och landsting Anna Green, Miljöenheten.
Förslag till resultatmål från och med Den sårbara familjen -Andelen som är behöriga att söka till gymnasieutbildning efter avslutad årskurs 9, ska.
Implementering av Nationell strategi för eHälsa och eSamhället
Lunds universitet / Samordnat IT-stöd vid LU / Oktober 2009 NETinfo Samordnat IT-stöd vid LU Johnny Nilsson, PL Birgitta Lastow, bitr. PL Anders.
IT utvecklar sociala tjänster! 1 KommITS 9 november 2011, Göteborg Åke Svenson, utredare, f d socialdirektör Järfälla,
1 Kan vi påverka efterfrågan på äldreomsorg?. 2 Vad kan vi vänta oss av framtiden? Dramatisk demografisk utveckling Behovet av aktiviteter, vård och omsorg.
LOV - möjlighet att välja Nationell översikt  208 kommuner inför eller utreder LOV  Statliga stimulansbidrag finansierar  SoS prognos: Ja i 140 kommuner.
Stimulansbidrag för regional utveckling i samverkan inom eHälsa 2013.
Skoltoaletter i Göteborg Århus Vad gör lokalförvaltningen? Vi ansvarar för In- och utvändigt underhåll (golv, väggar, tak, vitvaror, storkök,
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Regeringsuppdrag, Digitala tjänster och välfärdsteknologi inom socialtjänst och hemsjukvård Maria Gill.
Fiber till Ammenäs Morgan Sjöberg, It- och stadsnätschef Jenny Andersson, Försäljningschef
Enklare och snabbare vardag med uppkoppling via fiber
Agenda E-hälsostrategi Testbäddar
Timeline – eHälsa i Jämtlands län
Bakgrund Ur höjda ambitioner för Linköping ”Servicehusen ska samordnas och få en sammanhållen verksamhet” Avvikelser och allvarliga patientsäkerhetsrisker.
KPR april 2018.
Göteborgs Stads väg till e-samhället – HPL 2017 CSG Augusti 2016
Presentationens avskrift:

BoIT 2.0 Lokala projekt 2012 Patrik Forsström

BoIT 2.0 VISION En horisontell och öppen modell där principen är att infrastrukturen är öppen men investeras endast en gång medan tjänstealternativ är flera med hög konkurrens NU Vertikal modell där varje tjänst är kopplade till en egen infrastruktur

I praktiken innebär det den öppna BoIT modellen Internet TV Telefoni Fastighets- bredband Omsorgs- bredband Infrastruktur / Passivt fastighetsnät Hemmanod Tjänsteplattform Presentation Boendeinfo i Fastighet Tjänsteområden/ Affärsmodell Samhälle /Omsorg Open Platform Tjänste-plattform Informationsarkitektur/ Databaser Befintliga fastighetssystem Teknisk Förvaltning Kommersiell Aktivt bredbandsnät / Kommunikationsoperatör

Lokala BoIT-projekt Halmstad Växjö Varberg Västerås Göteborg Västerås

eBostadsprojektet i Halmstad Halmstads Fastighets AB, HFAB BoIT 2.0 eBostadsprojektet i Halmstad Halmstads Fastighets AB, HFAB Syftet med projektet är att skapa ett helhetsgrepp över IT utvecklingen och investeringarna och skapa en horisontell affärsmodell genom att: samordna och effektivisera befintlig teknik och investeringar baserat på nya standarder energieffektivisera och sänka miljöbelastningen öka säkerhet och trygghet genom nya uppkopplade larmtjänster öka möjligheten till tryggt kvarboende för äldre och personer med särskilda behov förbereda oss för framtida tjänster, Smarta Hemmet 2.0

Nuläge HFAB KO Lägenhet Källarvåning Allmänna utrymmen M-Bus I2C Energi optimering Flödes Mätning VV Triple Play Trygghetslarm Användning tvättstugor Elektroniska lås Hiss- larm Brandlarm RCO Amido Aptus Kund- register Mät- system CareWin Bosch Anhörig FBR Husar Larm- Triple Play En- Reduce Hemmanod KO Huvud nod PSTN (telefoni) Insamlare GSM M-Bus RS485 I2C Ethernet / IP Källarnod Net- admin STT Lägenhet Källarvåning Allmänna utrymmen Trygghetscentralen Räddningstjänsten

Målbild HFAB Lägenhet Källarvåning Allmänna utrymmen A Energi optimering Flödes Mätning VV Elektroniska lås Mätning / Smartgrid Belysnings- styrning Insamlare Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Trygghetslarm Spisvakt Lägenhet Hemmanod Triple Play Giraffen Bildtelefoni Natt-tillsyn Källarvåning Allmänna utrymmen Hiss- larm Insamlare Användning tvättstugor Elektroniska lås Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Källarnod Internet Huvud nod BoIT Net- admin En- Reduce Mät- system Larm- system Aptus RCO Amido Larm- system STT Husar Kund- register CareWin Bosch FBR Anhörig Räddningstjänsten Trygghetscentralen

Piloten i Halmstad Lägenhet Källarvåning Allmänna utrymmen A Energi optimering Flödes Mätning VV Elektroniska lås Mätning / Smartgrid Belysnings- styrning Insamlare Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Trygghetslarm Spisvakt Lägenhet Hemmanod Triple Play Giraffen Bildtelefoni Natt-tillsyn Källarvåning Allmänna utrymmen Hiss- larm Insamlare Användning tvättstugor Elektroniska lås Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Källarnod Internet Huvud nod BoIT Net- admin En- Reduce Mät- system Larm- system Aptus RCO Amido Larm- system STT Husar Kund- register CareWin Bosch FBR Räddningstjänsten Trygghetscentralen

Lokala BoIT-projekt Halmstad Växjö Varberg Västerås Göteborg Västerås

”Hemmanod” Server Gränssnitt Servermjukvara Databas Gränssnitt Givare och sensorer Inmatningsenheter Output, servon, reläer etc Gränssnitt ”Hemmanod” Styrlogik I/O Data- bas Gränssnitt Servermjukvara Databas Server Drift & underhåll App och webbgränssnitt för kund Webbapplikation för administration SMS/MMS

”Hemmanod” Server Larm IMD Komfort Gränssnitt Servermjukvara Databas Givare och sensorer Inmatningsenheter Output, servon, reläer etc Gränssnitt ”Hemmanod” Styrlogik I/O Data- bas Gränssnitt Servermjukvara Databas Server Larm IMD Komfort Drift & underhåll App och webbgränssnitt för kund Webbapplikation för administration SMS/MMS

Påminnelsestöd Timer (option) Stora röda siffror. Kan förinställas 10min – 9 tim ROPA-enhet Förhindrar falsklarm Rökdetektor och brandvarnare, sammankopplade med central backup Ljuspanel visar om något är påslaget eller öppet/olåst Spisvakt för elcentral Monteras i elcentralen. Övervakar spisen och alla önskade eluttag* i köket mfl. Stänger av strömmen vid rökutveckling och vid tid 0-1-2-4 timmar. Alternativt symbolpanel Dörrsensor För balkong-dörren Nyckelbricka * * *

Anhörigkoppling Här kan anhörig eller personal tala om ifall de är tillgängliga för att ta emot ett larm från brukaren. Används för att styra larm till rätt person i rätt situation. Här ser du om du har kontakt med den centrala servern och brukarens system. Här finns verktyg för att göra olika inställningar i systemet Här finns tillgång till avancerade inställningar, historik och översikt över saker som betalningar, prenumeration på olika tjänster mm. Här finns den aktuella statusen hos brukaren. Genom att klicka på ett fält kan man se historik och även status för varje sensor som är kopplade till segmentet exempelvis vilket fönster som är öppet etc. Vid larm från exempelvis spisvakten kommer fältet att ändra färg och telefonen kan larma med ljud eller vibration. © Copyright 2011 Sensagon

Nattillsyn

Lokala BoIT-projekt Halmstad Växjö Varberg Västerås Göteborg Västerås

Order Leverans Leverans- bekräftelse

Lokala BoIT-projekt Halmstad Växjö Varberg Västerås Göteborg Västerås

Välfärdsbredband i Västerås

Vi bor hemma för att Åke har fått så bra hjälp! Spisvakt Trygghets- larm Mobill bildtelefoni Bild- telefoni Natt- tillsyn Vi bor hemma för att Åke har fått så bra hjälp! Internet IP-telefoni IP-TV Vallby 2.0 Smarthusteknik i miljonprogram A Hiss- larm Tvättstuge- bokning Elektroniska lås Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Energi optimering Flödes- mätning VV El-mätning Smartgrid Belysnings- styrning Fastighetsbredband Stadsnät Välfärdsbredband Larmgruppen Samverkansprojekt för att realisera Välfärdstjänster via stadsnätet och Mimers fastigheter

Kommunens uppdrag Övrigt 25 % 30 % 45 % Äldre och funktions hindrade Skola & Utbildning 2500 personer har hemtjänst 1750 personer bor i särskilt boende Total Ä o F kostnad 1,6 miljard 7 313 elever i förskola 14 673 elever i grundskola 5 621 elever i gymnasieskola Total kostnad 2,8 miljarder Summa all verksamhet ca. 6 miljarder

Demografisk utveckling i Västerås Prognos för antalet personer i Västerås i ålder 20-24 år resp över 80 år under perioden 2014-2029 + 50%

Demografin påverkar redan Antalet personer med beviljad hemtjänst har ökat med 13% Antalet beviljade timmar har ökat med 28% Kostnaden per timme har ökat med 7% Total årlig ökad timkostnad 80 MSEK 2009 2011 Källa: Årsredovisning Västerås stad 2011

Fallstudie beräknat på 300 e-hemtjänstanvändare av digital nattillsyn …vilket ger ca. 300 färre hembesök per dag …och ca. 30% av besöken sker med bil = ca. 100st Totalt kan ca 200 km bilresor per dag tas bort vilket förbrukar 15 ton CO2 årligen. Kvoten besparing/kostnad är 4 till 10 gånger -100 -200

Nattillsyn / Larmgruppen Internet Nattillsyn Välfärdsbredband

E-hemtjänster under upphandling Text- och bild- meddelanden Bildtelefoni via TV Mobil bildtelefoni Kameratillsyn

+80år ökar med 50% i antal till år 2029 Totalt ca 2500 st hemtjänstkunder +80år ökar med 50% i antal till år 2029 Tillgång till Internet Fördelning av antalet insatstimmar Källa: Väterås stad samt .SE Äldre Svenskar och Internet 2010

Piloten i Västerås Lägenhet Källarvåning Allmänna utrymmen Energi optimering Flödes Mätning VV Elektroniska lås Mätning / Smartgrid Belysnings- styrning Insamlare Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Trygghetslarm Spisvakt Lägenhet Hemmanod Triple Play Giraffen Bildtelefoni Natt-tillsyn Källarvåning Allmänna utrymmen Hiss- larm Insamlare Användning tvättstugor Elektroniska lås Inbrotts- larm Vattenvakt Brandlarm Källarnod Krypterad Internetförbindelse via kommunens Internetavtal vilket administreras av IT Service Internet Huvud nod Net- admin Nattillsyn Mät- system Larm- system Aptus RCO Amido ABB Välfärdsbredband MyJoice Husar Kund- register Larmgruppen

Problem med dagens affärsmodell Färre än 50% av 30-talisterna har bredband i dag. 18% av hemtjänst-kunderna i Västerås Kunder Avgift för tjänst ✗ Staden blir konsumentrådgivare men har inget ansvar. Tycker det är krångligt och litar inte på tjänsten ! Installatör Tjänste-leverantör Stadens omsorg ! Brukaren har inget förtroende för externa installatörer Abonnemang Bredbandsavgift via hyran Internet leverantör Internettjänsten är inte paketerad för dessa tjänsters krav. Hyra av kapacitet Stadsnät Leverantörens perspektiv är att marknaden är liten och kunden ekonomisk svag och tar mycket tid Fastighets ägare

Ny affärsmodell med Välfärdsbredband Brukaren behöver inte beställa bredbands-abonnemang Brukare Avgift för tjänst Staden handlar nu (2012/2013) upp fyra stycken e-hemtjänster Installation via omsorgspersonal Tjänste-leverantör Stadens omsorg Stadens IT service agerar integratör och tjänsteleverantör till stadens omsorg och tar tekniskt ansvar för hela leveransen Bredbandsavgift via hyran Stadens IT Service Installation av utrustning sker främst med stöd av omsorgspersonal som brukaren har förtroende för Hyra av kapacitet., Välfärdsbredband Stadsnät Biståndsbeslutet genererar automatiskt ett Välfärdsbredband till kund vilket ropas av på stadens avtal med KO. KO levererar hemmanod. Fastighetsägaren, Mimer, håller med öppen infrastruktur men har inte del i affärsmodellen Fastighets ägare

Piloten i Västerås Välfärdsbredband 1.0 Det nya avtalet mellan KO och stadslednings-kontoret definierar bostaden som ett verksamhetsställe likvärdigt kommunal en skola. Detta är en betydande strategisk synsätt för digitala tjänster Hemmanod DRG Huvud nod KO / Stadsnät Kommunkontor Skola Bostad

Förväntade ekonomiska effekter, år 3 med e-hemtjänst, ca 300 användare +6 Mkr Kostnader, ca 5 miljoner/år Personal IKT stöd Hemtjänstpersonal introduktion Teknik användare Teknik hemtjänst +20 Mkr Besparing/år Minskade resor Anhöriga Minskade behov 20 0 20

…omräknat på annat sätt 1. 2. 3. 6% nettobesparing av dagens hemtjänstbudget …. …vilket kan frigöra 50 st årsanställda som kan vara hemma hos brukare…. …alternativt erbjuda 140 nya brukare hemtjänst

Det smarta huset i Vallby Smarta elnät ESI Timdebitering av el Hemma / Borta knapp Gröna uttag Fast belysning Solceller Visualisering av energianvändning Billaddning AC/DC Elektroniskt lås till lägenhetsdörren Tvättmaskin och torktumlare med intelligens Diskmaskin med intelligens Mediacentral & Lägenhetsnät Välfärdsbredband GrannNet

Dokumentation av Välfärdsbredband 1.0 Första gemensam teknisk konfiguration är skapad Gemensam affärsmodell samt affärskalkyl är under utveckling Projektet har skapat ”bilaterala” kontakter inom staden. Första gemensamma processerna är skapade

Nytto-områden och ekonomiska vinster BoIT 2.0 Nytto-områden och ekonomiska vinster Triple Play Energi optimering Flödes Mätning VV Hiss- larm Elektroniska lås Användning tvättstugor Inbrotts- larm Brandlarm ord.bonde Vattenvakt Spisvakt Trygghetslarm A Energi & Miljö Fastighets aut. Nytta & nöje Säkerhet & Trygghet Minskar energi X Effektiviserar Höjer bruksvärde Minskar skador & premie Nya avtal med kommun Eventuell kick-back

Den kommunala äldreomsorgsinsatsen i Sverige, nyckeltal 150-240 kkr/år 570 kkr/år Anhöriga 320 000 pers 35 Miljarder 55 Miljarder 1 400 000 pers 160 000 pers 90 000 pers SoL, LOV RUT Eget boende, ingen kommunal insats Insats med Hemtjänst i eget boende Insats med Särskilt boende

…och fördröja behovet av insatser… Göra livet enklare och tryggare innan vårdvalet… Eget boende Hemtjänst i eget boende Särskilt boende Källa: Aktuellt på äldreområdet, SKL

..samt öka graden av boende i det egna hemmet …och erbjuder hjälp-till-självhjälp som effektiviserar verksamheten ..samt öka graden av boende i det egna hemmet Eget boende Hemtjänst i eget boende Särskilt boende Källa: Aktuellt på äldreområdet, SKL

..och sist stödja anhörigvårdare Anhöriga ..och sist stödja anhörigvårdare Eget boende Hemtjänst i eget boende Särskilt boende Källa: Aktuellt på äldreområdet, SKL

Det offentliga regelverket Socialstyrelsens föreskrifter om Ledningssystem Journal SoL och HSL Klassifikationer ICF- Genomförande- plan Brukarundersökning SKL - Öppna Jämförelser SoS - Äldreguiden Senior allert INDIVIDUELLT BEHOV! Individuell behovsbedömning Utförande Kvalitetsuppföljning / Evidens Ansökan Bistånds-beslut Levererad tjänst Utvär-dering Lagverk som styr verksamheten: SoL, HSL, LSS, LOV

Nya innovativa tjänster INDIVIDUELLT BEHOV! Individuell behovsbedömning Traditionellt Utförande Kvalitetsuppföljning / Evidens Ansökan Bistånds-beslut Levererad tjänst Utvär-dering e-Hemtjänst NYA e-TJÄNSTER Digital tillsyn 24/7/365 Påminnelsestöd Fall och passivitetsindikationer Larm och automatiskt åtgärd för brand, vatten Matleveranser med valfrihet Social kontakt med anhöriga / personal Med fler….