Internet i Guds rike Kornhill – Påsken 2014 Statistik använd från Internetstatistik.se
1. Internet i världen 39 procent av världens befolkning använder Internet. Det motsvarar 2,7 miljarder. Siffran har gått rakt upp från 2001 då vi bara hade 7 procent internetanvändare i världen. I Europa är internetpenetrationen 75 procent mot Afrikas 16 procent.
Vad innehåller Internet WWW Epost Fildelning IP-TV IP-telefoni Sociala nätverk
Tillgång till Internet Analoga telefonnätet ISDN Bredband Kabel-TV-nät Fiberoptik Mobilt bredband
Olika globala internetprojekt Google lanserade förra sommaren projekt Loon – stora luftballonger i stratosfären Outernet – hundratals minisatelliter i rymden Microsoft – 4Afrika Facebook – Internet.org – soldrivna drönare
använder Facebook varje månad använder Facebook via mobilen 22 procents ökning från 2012 till procent av det totala antalet loggar in varje dag 18 minuter i snitt per dag
2. Internet i Sverige Företaget Enea fick den första Internetanslutningen i Sverige Mr internet - Björn Eriksen som arbetade på Enea registrerade toppdomänen.se och administrerade den fram till Överlät den samma år till Stiftelsen.SE. Det fanns då svenska domännamn registrerade kopplade Algonet ihop internet med telefonnätet via modempooler så allmänheten fick tillgång till Internet.
Utvecklingen av Internet i Sverige
Timmar per vecka på Internet 2013
Årtal då hälften av åldersgruppen använder Internet
Några fakta Hälften av tvååringarna använder snart internet Alla 16-åringar i Sverige använder internet dagligen Idag är det 90 procent av befolkningen i åldern som använder en smartmobil Smartmobilanvändandet i åldern år ökade från 22 till 62 procent mellan 2011 och procent av flickor i åldern år använder instagram dagligen
Sverige i världen Sverige är världsledande när det gäller index för e-friktion. 14 poäng för Sverige. Finland (17 poäng) och Danmark (21 poäng). 55 olika indikatorer för informationsrelaterad friktion. Nigeria på sista plats med 82 poäng. Totalt använder 66 procent av Sveriges internetanvändare Facebook. 3,2 timmar per vecka i snitt. Tonåringar i snitt 7,6 timmar per vecka på Facebook. Kvinnor spenderar i snitt 81 minuter per dag på Facebook. (medievarlden.se) En miljon svenska mår dåligt om de inte regelbundet är på Facebook.
Statistik från DN
3. Internet i Guds rike Everystudent.com – besök i månaden och 1 procent indikerar något beslut TruthMedia som driver den och andra sajter har cirka besök i månaden
Jesus.net
Jesus.se och Jesusidag
Andra sidor på internet med direkt evangeliserande syfte
4. Strategier för kyrkors internetnärvaro Bestäm målgrupp Vilken är målgruppen för kyrkans internetsida: församlingen, ungdomarna i församlingen, kyrkovana människor, samhället… Utifrån målgruppen måste man bestämma utformningen av internetsidan.
Vad är syftet med sidan? Informera om församlingen, informera om tron, en landningssida som väcker mer intresse att gå vidare.. Att tydligt bestämma sig för vad man vill uppnå med internetsatsningen hjälper till att få tankarna på rätt spår när det gäller hur det ska se ut…
Bestäm vilken typ av internetsatsning som är bäst med tanke på målgruppen och syftet…facebook, webbsida, blogg, instagram, twitter, bildblogg Kanske alla tillsammans….
Finns det nyckelpersoner inom församlingen kyrkan som kan hjälpa till att skapa en internetsatsning…facebooksida, blogg eller instagram… Ungdomar är internetanvändare. De använder smartphones och kan hantera sociala medier.
Hillsong Stockholm Flat design – skrollning via toppmenyn – det finns olika verktyg för att göra detta. Bland annat Wordpress. Hillsong använder också Facebook på ett smart sätt för att få Hela församlingen engagerad mot Circus.
Kustkyrkan Jävre De använder mycket bilder. Generationen idag är en bildgeneration. Tidigare sa vi att Content is King, nu är det ”Image is King”. De sammanfogar det med aktiv Facebook.
Några kännetecken på en bra kyrksida Den ska vara ”responsive” Den ska ha en tydlig målgrupp Den ska ha mycket bilder Den ska vara kopplad mot sociala medier Den ska ha en ”agenda” – alltså driva åt något håll, tex. besök till kyrkan – väcka intresse Det ska vara lätt att ta kontakt Den ska innehålla livsberättelser i någon form (Detta kan göras med bilder)
Några exempel på bra sidor
Kontakta oss Här hittar du materialet: Vår epost: Roger och Marie Arnfjell