ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Det första du bör göra är att rita horisonten
Advertisements

Frågor som vi brottats med
Mål med samverksanssystemet
Allt kommunicerar om konsten att nå rätt målgrupp med rätt budskap.
Nulägesanalys genom frågor
Att tydliggöra de långsiktiga målen i Lgr -11 och kunskapskravens fem övergripande förmågor för elever, föräldrar och pedagoger.
Hålltider för dagen 9.00 Kaffe 9.30 Inledning, start
Solanderskolan presenterar
Ambassadörsutbildning för dig som ska prata om IdrottOnline Thomas Larsson, RF-IT Version: beta
Modersmålsenheten 28 oktober 2013
Ett webbaserat rekryteringsverktyg för alla branscher!
PRUTA INTE MED DIG SJÄLV!
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
Personligt brev – din egen form av marknadsföring!
Högtidstal Retorik.
Hej Jag heter Rasul Saadati och är färdigt utbildad Systemkonsult på QD- System AB. Jag är bäst på installationer, administration och klientsupport. Mina.
En utbildningssatsning i samproduktion mellan
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Marknadsföring Bertil Grenströmer.
Intervju inför ViV-projektet.
Att skriva en artikel.
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Syftet med en personlig handlingsplan
Samma fast olika eller olika fast samma?
…och lite annat smått och gott som kan vara (arbets)livsavgörande…
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
Att tala för att övertyga
Att hålla en presentation
IT-kompetens Svenska & Engelska. IT-kompetens Svenska & Engelska.
Patientsäkerhetsronder
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
SOCIALA MEDIER PÅ RIKTIGT. VARJE DAG. #nopressurepå30minuter Presentation Chief Marketing and Communication Officer på Mynewsdesk.
Problembaserat inlärande eller Problembaserat lärande
Att rekrytera ledare - hur gör man egentligen. …om ledarrekrytering Fundera över vilka ni vill ha som ledare. Om ni inte vet vilka ledare ni vill ha,
Vad är du för typ av person?
Workshop inför Projektet
”Hur gör vi varandra bättre” IFK TUMBA FOTBOLL Ledarutveckling
Ungdomsråd i region Mitt. Blunda… Tänk på det roligaste/grymmaste/bästa du kan komma på inom gymnastiken. Något du redan upplevt.. Något du skulle vilja.
Att övertyga ! Disposition och mall.
Sammanställning av gruppdiskussioner på pers.ass.-kurs, Fyrbodal
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Debattera.
Medvetande - Yttervärld. Är världen så som den ser ut?
Kommunikation för yrkesverksamma -vad händer i mötet mellan människor?
TÄNK TILL VÄRDEGRUNDSMATERIAL 2014.
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Känna till och ha provat metoder och verktyg för processledning
Medarbetarundersökning 2012
Affärsidé Den yttre affärsidén Vad skall produceras ?
En guide för arbeten i SO
Marknadsföring av Projekt X
Distansuppgift Klass 7 v ”Bilden av mig själv”
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Jobbansökan När du ska söka ett jobb är det viktigt att fundera över på vilket sätt du matchar de kvalifikationer som efterfrågas i platsannonsen. Skriv.
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Medlemsmodellen SPF 26 november Om Medlemsutveckling Vi jobbar med förhållningssätt, metoder och strategier för att öka er förmåga att rekrytera,
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Personligt brev.
Lektionsmaterial Inför ert deltagande i Energikicken 2015.
Analysförmåga Jämföra: Likheter och skillnader, för- och nackdelar
Löneförhandlingskommunikation
PROJECT NO – UK/13/LLP-LdV/TOI-624
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Olika sätt att resonera kring hur människor bör handla
Vi uppfattar verkligheten på olika sätt
BYGG VARUMÄRKE & KUNDRELATION
Ska Sverige ha dödsstraff eller inte?
(Företagsnamn) Marknadsföringsplan
Presentationens avskrift:

ATTRAKTIVARE ARBETSGIVARE SKL 14 oktober 2014

Frågor som kommer att besvaras: Jag skulle vilja veta tillvägagångssättet för att ta fram en strategi och handlingsplan för arbetsgivarvarumärke? Vad finns det för gemensamt för de som idag har de starkaste varumärkena? Hur ska jag som arbetsgivare resonera om vilka kanaler man bäst använder numera, om de tryckta platsannonserna börjar spela ut sin roll? Hur ska vi utforma platsannonserna för att locka rätt sökande? Hur kan man arbeta mer med varför-frågan och genom det synliggöra attraktiviteten hos oss som arbetsgivare. Vilket är det bästa sättet att få redan anställd personal att vara goda ambassadörer för sin arbetsgivare? Hur ska/kan arbetsgivare i en kommun eller ett landsting tänka när de ska marknadsföra sig. Är det jobben som är det viktigaste, eller det som särskiljer mig som arbetsgivare. Vi konkurrerar ju med andra kommuner. Är det smartast att gå ihop eller är det bäst att marknads-föra den egna arbets-givaren? Hur får vi ungdomar att bli intresserade av vårdyrken som sjuksköterska och barnmorska tex? Rekrytering på lång sikt – vad mer kan vi göra? På vilket ytterligare, än bättre sätt, skulle vi kunna attrahera personal till kommunen?

# 1 1. MÅLGRUPPEN Jag skulle vilja veta tillvägagångssättet för att ta fram en strategi och handlingsplan för arbetsgivarvarumärke? 2. BUDSKAP 3. KANALER 1. Arbetsgivarvarumärke: Identitet-fördel-position. Målgruppsanalys: Vem-vilka-vad. Kommunikationsstrategi: Hur-var.

# 2 De starkaste varumärkena i världen har alla känslomässiga relationer med sin målgrupp. Förr i tiden byggde företag sitt varumärke på information och fakta. Idag bygger de bästa varumärket med relationer. Flest engagerade varumärkesambassadörer vinner och tränger igenom bruset på det mest effektiva sättet. Vad finns det för gemensamt för de som idag har de starkaste varumärkena?

# 3 Fiska där de rätta fiskarna simmar…. Fråga den målgrupp ni vill attrahera vilka kanaler de konsumerar. Många av de idag populäraste kanalerna fanns inte för fem år sedan. Använd er billigaste, ärligaste samt effektivaste kanal, - era medarbetare. Hagelbössa eller kikarsikte? Addera genom att subtrahera Hur ska jag som arbetsgivare resonera om vilka kanaler man bäst använder numera, om de tryckta platsannonserna börjar spela ut sin roll?

# 4 Tona ner det som inte är viktigt och tona upp det som verkligen betyder något för rätt målgrupp. Fokuserar lika mycket på innehållet som kanalerna. Ni kan inte särskilja er med VAD ni erbjuder. Det är HUR ni är som en arbets-givare som särskiljer ditt erbjudande. Sist men inte minst: -Få med VARFÖR man ska söka sig till er. Hur ska vi utforma platsannonserna för att locka rätt sökande?

# 5 Sluta kommunicera med sakargument. Börja kommunicera ännu mer med era värdeargument. Fakta berättar, känslor säljer. Utgå från vad som är avgörande för kandidaten/medborgaren. Tydliggör och synliggör vad som skiljer er från alla andra. Svara själva på: -varför man ska arbeta hos er? Hur kan man arbeta mer med varför-frågan och genom det synliggöra attraktiviteten hos oss som arbetsgivare.  

# 6 Varumärket är inte längre er logotyp eller slogan. Det är människorna: anställda & medborgarna. Varumärket är summan av allas uppfattningar och erfarenheter av er. Ert existensberättigande. Allt börjar med ert ledarskap och vilket engagemang ni lyckas skapa i er organisation. -Energi & tydlighet. Vilket är det bästa sättet att få redan anställd personal att vara goda ambassadörer för sin arbetsgivare?

# 7 Det är summan av båda två faktorerna som tillsammans blir ert erbjudande. Fler och fler människor upplever att fler och fler arbetsgivare tenderar att bli mer och mer lika. Tydlighet är trygghet samt att otydlighet innebär otrygghet. Vad är hygienfaktorerna och vad är konkurrensfördelarna. Hur ska/kan arbetsgivare i en kommun eller ett landsting tänka när de ska marknadsföra sig. Är det jobben som är det viktigaste, eller det som särskiljer mig som arbetsgivare.

# 8 Tänk köpcentrum-ideologin. Sveriges viktigaste jobb drar folk till dörren, ni måste sedan dra in dem till er ”butik”. Förespråkar lokala samarbeten. Tillsammans är ni starkare samt att ni kostnadseffektiviserar. Gå från att genomföra kampanjer till att börja bygga relationer med rätt målgrupp. Vi konkurrerar ju med andra kommuner. Är det smartast att gå ihop eller är det bäst att marknads-föra den egna arbets-givaren?

# 9 Börja ännu tidigare. Ni har ju t.o.m. lärarna och eleverna i era egna hus och händer! Tänk nytt, annorlunda resultat får man av att göra annorlunda saker. Övertyga, ej övertala. Öka på stoltheten. Fiska i nya vatten. Mer storytelling. Tryck på missionen. Hur får vi ungdomar att bli intresserade av vårdyrken som sjuksköterska och barnmorska tex?

# 10 Få ihop resurs och kompetensbehov - ”Trafikverket” Stå för vad ni säger – ”Mission Kebnekaise” Locka in rätt grupper av nya människor – ”Elevator Pitch” Skapa tester/tävlingar – ”Art of code” Skapa intresse – ”Rekryteringsknappen” Rekrytering på lång sikt – vad mer kan vi göra? På vilket ytterligare, än bättre sätt, skulle vi kunna attrahera personal till kommunen?

Webb: communication.se Instagram: instagram.com/communication_se Svante Randlert: Mail: svante@communication.se Mobil: 0708-998834 LinkedIn: Linkedin.com/in/svanterandlert https://www.linkedin.com/in/svanterandlert