Föräldramöte Klass 3A Ht -14.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Kunskapskrav för godtagbara kunskaper i slutet av årskurs 3 – Svenska
Norrbacka språkutvecklingsgrupp
E C A Du ska kunna läsa boken Ondskan med flyt genom att, på ett i huvudsak fungerande sätt, välja och använda lässtrategi. Du ska kunna göra en enkel.
Hur arbetar vi… …på Slöingeskolan?
Språkdagen i Malmö Värdeorden i språkämnena Gunnar Stenberg
Att träna Läsförståelse
Föräldramöte 12 september 2011
Matematik med föräldrar
Närvaro!!.
Ulla Wiklund 2013/Reflektum AB
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
År 5 Välkomna! Föräldramöte ht-2013.
Mål och betygskriterier
Välkomna.
Välkomna 28/
Nationellt prov Sv1.
Planering.
Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem Om du vill att dina barn ska bli kloka, läs sagor för dem. Om du vill att de ska bli.
¡La Primavera ha llegado!
Svenska p Svenska p.
Föräldramöte
Lokal Pedagogisk Planering
Ett arbetsområde om poesi
Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan
© Steve Wretman & Helena Moreau
Vad är läsförståelse? Vilka olika faktorer påverkar möjligheten att förstå det man läser? Vad är lässtrategier? Vilka strategier använder sig en god läsare.
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
How to learn a Second Language?
Välkommen till Sunnanängs föräldramöte hösten 2014
Det här arbetar vi med för att du ska kunna nå kunskapskraven
Välkommen till föräldramöte i röd grupp den 11/
Hur gör du för att förstå en text?
Varför vi arbetar med lässtrategier och vad de ger oss
Välkomna!.
Stadsbidrag Läsa-skriva-räkna.
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Välkomna till klass 3!.
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Bedömning av skönlitterär läsförståelse
Tips - vad ska du tänka på när du svarar på läsfrågorna?
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Nationellt prov Sv – I andras ögon.
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Vad måste jag kunna? SFI kurs D.
Välkommen Föräldramöte 1c
Välkomna Klassbloggen Lärare i klassen Skolrådsrepresentanter
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Ljungbackens skola Föräldrafrukost Tisdagen den 6 oktober 2015
eller vad den också kallas: cykeln för undervisning och lärande
Kunskaps mål Centralla innehåll Väggen att upp nå målen Bedömning betygsättning Utvärdering Vad är undervisning?
Uttala de flesta svenska språkljuden Bokstävernas namn och ljud (stora och små). Ordbilder på vanligt förekommande korta ord t.ex. jag, och, kan. Läsa.
Skolförordningen 5 kap 4§.  Studiehandledningen regleras i Skolförordningen 5 kap 4§. - En elev ska få studiehandledning på modersmålet om eleven behöver.
Åk 4 LPP. LÄSFÖRSTÅELSESTRATEGIER Vi ska lära oss hur vi använder läsförståelsestrategier för att bli bättre läsare och få mer glädje av de texter vi.
Orebro.se Välkommen till Lärardagen 10 augusti 2016 Skolverkets bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling i svenska åk 1-3.
Välkommen till svenska 1
Svenska som andraspråk 3
Konsten att läsa skönlitteratur
Förändrad kunskapssyn Olika tekniker
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Talförmåga År 7 Bedömning Lärandemål/Syfte Lgr11
Årskurs 3 Sjöstadsskolan
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Föräldramöte åk 2 Välkomna.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Inför NP Svenska Våren 2019.
Presentationens avskrift:

Föräldramöte Klass 3A Ht -14

Gemensam samling i matsalen 18.30 www.balbro.se Schema Tema Forntiden, Teknik Mål år 3 En läsande klass Nationella prov Utvecklingssamtal Läxor Delaktighet Övriga frågor Vi avslutar 20.00

13.15 14.40 13.15 14.40 13.15 Idrott röd grupp: måndag och torsdag blå grupp: onsdag och fredag Slöjd, träslöjd. Torsdag röd grupp 8.20- 9.40 blå grupp 9.50-11.10 Bild onsdagar ojämna veckor 8.30-9.30 Långdagar Tisdag och torsdag, caféet är nu öppet.

Mål matematik år 3 taluppfattning och tals användning geometri algebra sannolikhet och statistik samband och förändring Mer än ”bara” matteboken ( tex; problemlösning, mattelyftet)

Mål svenska år 3

Mål engelska år 3 Förstå och tolka innehållet i talad engelska i olika slags texter. Formulera sig och kommunicera i tal och skrift Använda språkliga strategier för att förstå och göra sig förstådda Anpassa språket efter olika syften, mottagare och sammanhang Reflektera över olika livsvillkor, samhällsfrågor och kulturella företeelser i olika sammanhang och delar av världen där engelska används.

http://www.ur.se/Produkter/182939-Strategier-for-lasforstaelse-Introduktion

Förankring i kursplanens syfte (Lgr 11) Undervisningen skall stimulera elevernas intresse för att läsa och skriva I undervisningen skall eleverna möta samt få kunskap om skönlitteratur från olika tider och skilda delar av världen. Undervisningen ska också bidra till att eleverna utvecklar kunskaper om olika former av sakprosa. I mötet med olika typer av texter skall eleverna ges möjlighet att utveckla sitt språk, den egna identiteten och sin förståelse för omvärlden. Undervisningen skall bidra till att stärka elevernas medvetenhet om och tilltro till den egna språkliga och kommunikativa förmågan.

Innehåll (Lgr 11) • Lässtrategier för att förstå och tolka texter samt för att anpassa läsningen efter textens form och innehåll. • Att lyssna och återberätta i olika samtalssituationer. • Berättande texter och poetiska texter för barn från olika tider och skilda delar av världen. Texter i form av rim, ramsor, sånger, (bilderböcker,) kapitelböcker, lyrik, dramatik, sagor och myter. • Berättande texters budskap, uppbyggnad och innehåll. Hur en berättande text kan organiseras med inledning, händelseförlopp och avslutning//. • Några skönlitterära barnboksförfattare och illustratörer. • Beskrivande och förklarande texter, till exempel faktatexter för barn, och hur deras innehåll kan organiseras.

Kunskapskraven år 3 (Lgr 11) • Eleven kan läsa bekanta och elevnära texter med flyt genom att använda lässtrategier på ett i huvudsak fungerande sätt. • Genom att kommentera och återge några för eleven viktiga delar av innehållet på ett enkelt sätt visar eleven grundläggande läsförståelse. • Eleven kan föra enkla resonemang om tydligt framträdande budskap i texterna och relatera detta till egna erfarenheter. • Eleven kan samtala om elevnära frågor och ämnen genom att ställa frågor, ge kommentarer och framföra egna åsikter.

Konkretisering av kunskapskraven Du ska kunna använda de 5 olika läsförståelsestrategierna när du läser olika typer av text: -att förutsäga (Spågumman) -att ställa frågor (Reportern) -att utreda oklarheter (Detektiven) -att sammanfatta (Cowboy Jim) -att se inre bilder (Konstnären) Du ska kunna berätta om innehållet i texten muntligt. Du ska kunna resonera om budskapet i texten och koppla det du läst till egna erfarenheter och åsikter.

Nationella prov 9 mars-15maj 2015 Proven ges i matematik och svenska. De är framtagna av Uppsala och Stockholms universitet med uppdrag från Skolverket. Utgår inte från något speciellt arbetssätt, ett bedömningsstöd. Anpassning av proven Ledighet beviljas inte under provperioden.

Blodligan Vid slutet av gatan finns ett gammalt ödehus. Ingen har bott där på länge. Fönsterrutorna är sönderslagna och dörren hänger på sned. Gräset i trädgården är högt och träd och buskar ser vilda ut. På hösten är de gamla äppelträden fulla med äpplen. De stora killarna brukar smyga dit och sno äpplen. Tania och Teo har aldrig vågat gå in i trädgården. De har bara stått utanför och kikat in. Men i dag tänker de gå dit. Det känns ganska pirrigt. De håller varandra hårt i handen. – Tror du att vi vågar? säger Teo. Tänk om någon kommer! – Men det är ju ingen som bor där, säger Tania. Äpplena faller bara till marken och ruttnar. Det gör nog inget om vi tar några. – Hallå! Vart är ni på väg? skriker någon bakom dem. Det är Sam! Åh, att de skulle möta honom just nu. De blir alldeles stela. http://www.natprov.nordiska.uu.se/digitalAssets/99/99815_3lasuppg3.pdf http://www.skolverket.se/polopoly_fs/1.115101!Menu/article/attachment/Mal_och_kravnivaer_berattande_texter.pdf

http://www. su. se/polopoly_fs/1. 147850. 1379598298 http://www.su.se/polopoly_fs/1.147850.1379598298!/menu/standard/file/Bedexempel_ap3.pdf

Läxor

Vad betyder de här begreppen?

Syfte: retorik, ordförråd, gruppstärkande Drama och lekar Syfte: retorik, ordförråd, gruppstärkande