Fördelning av arbetsmiljöuppgifter operativt Kan ett befäl från en annan kommun vara arbetsledare åt mina gubbar? Behöver räddningstjänsten ha en samordningsansvarig? Vilka AFS:er gäller egentligen oss? Är det räddningsledaren som är arbetsmiljöansvarig? Vem dokumenterar riskbedömningen vid en rökdykning med folk från flera kårer?
På skadeplats Började med att försöka hitta vad som gäller kring arbetsmiljöansvar på skadeplats. Kan det påminna om en byggarbetsplats? Tillfällig arbetsplats? Projektorganisation? Samordningsansvarig? Tillbaka till grunden. Vilka regler gäller?
På skadeplats En egen organisation som lever parallellt med den vanliga linjeorganisationen Bedrivs på ett tillfälligt arbetsställe Bedrivs ofta i samverkan med andra organisationer Kan vara olika personer/funktioner beroende på händelse. Byggs upp i nivåer och över tiden.
Delegera ansvar – Fördela uppgift Arbetsmiljölagen tillsammans med AFS 2001:1 ger: Arbetsgivaren har arbetsmiljöansvaret Arbetsmiljöuppgifter ska fördelas skriftligt Observera skillnaden mellan att delegera och fördela.
Arbetsmiljöuppgifter Arbetsuppgifter är uppgifter som behöver lösas för att uppfylla: Arbetsmiljölagen Arbetsmiljöförordningen AFS 2001:1 Systematiskt arbetsmiljöarbete Samtliga AFS:er De åtgärder som krävs för att minska risker som blivit identifierade i riskbedömningar enligt AFS 2001:1 och andra AFS:er
Uppgiftens grund ger dess viktighet? Arbetsmiljöuppgifter - Riskbedömning före rökdykning Uppgifter enligt LSO Dokumentera ingrepp i annans rätt Bedriva effektiv räddningsinsats Övriga uppgifter - Rotation av personal på grund av beredskapsskäl.
Arbetsmiljöuppgifter Kan fördelas utanför egen organisation. Skall finnas ett behov av att fördela. Kan fördelas i flera led Ska finnas tillräcklig kompetens, mandat att fatta beslut, tillräckligt med tid och resurser för att lösa uppgifterna. Kan lämnas tillbaka om man inte kan utföra dem.
Skriftlig dokumentation Kan vara i form av instruktioner, reglemente, policys, utbildningsunderlag etc Då man samlar arbetsmiljöuppgifter tillsammans med andra uppgifter som fördelas i många olika dokument är det svårt för en person att se exakt vilka arbetsuppgifter man har fått tilldelade.