STRATEGISK OMVÄRLDSANALYS

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Politiska ideologier Socialism Ekologism.
Advertisements

DemoskopPanelen 2013.
~ Den första mobiltelefonen ~
Swot - analys.
Träddiagram - ett sätt att ta fram aktiviteter och prioriteringar för hur man ska jobba med ett visst område.
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Affärsmässigt drivna IT-satsningar i småföretag - en potential för fler nya jobb T Stockholms Handelskammare Microsoft Synovate Temo: David Ahlin.
Aktier och aktiesparande
Levnadsvillkor och resursfördelning
Bo Dahlbom 1 •Professor vid IT-universitetet i Göteborg •Forskningschef på Interactive Institute •Ordförande i Rådet för mobila tjänster •Makten över framtiden,
Hur bör samhället organiseras
Att arbeta praktiskt.
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Varför SWOT ? Åskådliggör ett företags styrkor och svagheter, samt möjligheter och hot i omvärlden. En systematisk och bred granskning av ett företag och.
Ortsutveckling Bettna Stormöte den 21 augusti 2013 Välkommen!
Tillväxtföretag i Västernorrland Monica Westberg Projektledare, Länsstyrelsen Västernorrland Monica Westberg StrategiResurs.
Få ut mer av ditt sparande
Framtida modell för informationsutbyte Anders Berghman.
Forskningsteam Johan Stendahl1, Cecilia Akselson2*, Magnus Simonsson1, Bengt Olsson3, Ingrid Öborn4 1Mark och miljö (SLU), 2Naturgeografi (Lund), 3Ekologi.
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Affärsidé - företagets vägvisare
Max Wehlin Halmstads Kommun Oktober 2014
Intressenter OL108A.
Turismens historia kapitel 2.
4. Nulägesanalys. Marknadsföring, Gleerups. S Fürst mfl
1. Bosättning Hur bodde befolkningen förr i tiden?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Marknadsplan Gör en marknadsplan.
Olika sätt att tänka om samhället och världen…
Sibbarp-Dagsås 28 mars Vad händer ikväll? Introduktion Visioner Aktiviteter Handlingsplaner Lokal utvecklingplan.
Föreläsning
Från mode och trend till ett balanserat strategibeslut: Outsourcing - Abrahamsson, Andersson & Brege Jenna Brandon, Sofie Flint, Madelene Görs, Linnea.
1 L U N D S U N I V E R S I T E T Forskningsplattform Förnyelse av tjänstebaserade, komplexa system Gunilla Jönson Fredrik Nilsson Lunds Tekniska Högskola.
Marknadsundersökning If/Sverige Maj Hur väl förberedd anser du att verksamheten är inför en potentiell kris? 1-8 där 1 är oförberedd och 8 mycket.
Varför omvärldsbevakning?
Kap 10 Marknad för turism •
AU-matrisen Utbud Marknad Penetration
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 2 september 2013.
Vad kan offentliga sektorn göra? 1.Institutioner lagar och andra regler kontroll och övervakning, domstolar och myndigheter sanktioner 2.(direkt) marknadspåverkan:
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
Geografi Vad är geografi? Varför ska vi läsa geografi?
Ortsutveckling Skebokvarn Välkommen! Stormöte 18 november 2013.
Mallar svenska.
Industriella Revolutionen
Hänger du med i den Digitala Affärsutvecklingen? Fredrik Runnquist Radar Open Text.
Vardagsrasism Inklusive etnocentrism. Etnocentrism betyder att man bedömer främmande kulturer med sin egen måttstock och att man placerar de egna kulturella.
Scenarier för affärsutveckling Mini-workshop Studieförbundet Vuxenskolan 29 november 2016, Stockholm.
För en annan grupp är det den enda värld de verkligen kan
Inför HeLP 3 den 16 jan vid Noors slott
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Malin Forssell, Karolina Henningsson
Organisationskultur Det symboliska perspektivet Definitioner
Svenskt Näringsliv om elnätsreglering
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Presentation av affärsplan
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Park- och naturförvaltningen
Presentation av affärsplan
Företagets namn Affärsplan.
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Förbättra klubbkvalitet
Innehåll i dagen Mata in Ubåtar i Net-klient Redigera inmatningar
Ett verktyg för systematisk uppföljning i missbruksbruksvården
METOD Strategisk kompetensförsörjning
Nulägesanalys 3in Incitament för ökad digital och hållbar innovation i utvecklingen av morgondagens transportsystem.
Presentationens avskrift:

STRATEGISK OMVÄRLDSANALYS

Hur såg världen och Sverige ut för 25 år sedan – år 1986?

Internet existerade inte för allmänt bruk Mobiltelefonen var analog yuppie-nalle Skoda var ett skämt – franska och japanska bilar likaså Växthuseffekten bara en fråga för vissa experter Svenska kärnkraften skulle avvecklas El, bank, finans, post, järnvägar etc. ej konkurrensutsatta Sovjetunionen fanns – Berlinmuren likaså EMU fanns inte. EU hette EG Sarajevo var mest känt som OS-stad USA:s ekonomi på tillbakagång, Japan en ledstjärna 3 3

Hur såg Sverige ut för 12 år sedan – år 1999? 4 4

Den nya ekonomin / förväntansekonomin Basindustrin stod inför sin snara död Det intelligenta hemmet låg runt hörnet Sverige var ledande på bredband, mobiltele och mobilt Internet Vem talade om klimatet? Vem talade om Kina och Indien? 5 5

The future is here. It’s just not widely distributed yet. William Gibson

Gör ni rätt saker? Väntar på kris Den som ligger steget före SER Ser, gör inte Den som ligger steget före Ser och gör rätt SER SER INTE Förvaltar den gamla affären Ser inte, gör inte Anar inte kris Ser inte och gör fel GÖR INTE GÖR

Är ni förändringsbenägna?

Strategisk omvärldsanalys handlar om att förstå hur omvärlden påverkar den egna verksamheten. Extern analys Intern analys NULÄGE FRAMTID KONSEKVENSER STRATEGISKA VÄGVAL KONSEKVENSER FRAMTID NULÄGE Nulägesbeskrivning Konkurrenter Kunder Trender Drivkrafter Omvärldsfaktorer Diffusionsanalys Trendanalys Strategiska osäkerheter Möjliga scenarier Möjligheter Hot Styrkor Svagheter Vision Målsättningar Kritiska framgångsfaktorer Nuläge Resurser och förmågor Behovsanalys Benchmarking IMPLEMENTERING UTVÄRDERING

Löpande omvärldsbevakning Svensk Kollektivtrafik arbetar framförallt med omvärlds- och framtidsanalys med en löpande bevakning som grund. Q1 Q2 Q3 Q4 Djup-dykning Djup-dykning Djup-dykning Djup-dykning Löpande omvärldsbevakning Djupdyk 1 Samverkan och partnerskap Djupdyk 2 Konsekvenser av avregeleringen Djupdyk 3 och 4 Uppföljning Framtidens vardagsresande 2025

Trender analyseras systematiskt utifrån påverkan, utveckling och genomslag. För detta kombineras tre olika metoder. Media Hype Trend Development The Tipping Point Media Hypen kommer först - det är viktigt att upptäcka trenden samt förstå vilken potential den har för den egna verksamheten Trenden utvecklas långsamt till en början men utvecklingen accelererar ju fler målgrupper trenden når. I mitten av kurvan nås massmarknaden. I mötespunkten mellan Media Hypen och trendutvecklingskurvan uppstår det fenomen som kallas The Tipping Point. Det företag som är bäst förberett vid denna tidpunkt har störst möjlighet att dra nytta av trendens affärsmässiga potential.

Att ”förutsäga” den troligaste framtiden Prognoser Trendanalys Bra på att skriva fram starka historiska trender. Bättre på att fånga förändringar som lätt missas i prognoser, men som kan få mycket stor påverkan på sikt. Oftast kvantitativ beskrivning av den ”troligaste framtiden”  ger skenbar trovärdighet. Försöker fånga svaga signaler tidigt Fungerar bäst vid långsamma förändringar, några få dominerande aktörer (monopol/oligopol) och få/kontrollerbara faktorer. Försöker fånga underliggande förändringar Utmanar inte traditionellt tänkande eller business blind spots. Risk att man överskattar förändringshastighet hype Nya ekonomin, exponentialkurvor, hockeyklubban

Oljepriset – Prognoser och faktisk utveckling Råoljepris Prognos V IV VI III II VII I 1965 1974 1977 1983 1986 Tid Källa: Shell Group Planning Sheik Yamani: ”Stenåldern tog inte slut för att det blev brist på stenar, oljeeran kommer inte att ta slut på grund av att oljan gör det”

Vad är en trend? Definition En trend består av många händelser som tillsammans ger upphov till en långsiktig skiftning i t ex intressen, behov och attityder. Fenomenet växer i styrka och betydelse och omfattar allt fler människor, företag, institutioner, länder. Trender är som virus: Smittsamma Självhäftande Kontextberoende Trender har olika lång livslängd Trender innehåller varierande grad av osäkerhet

STEEPD-modellen: Samhälle, Teknik, Ekonomi, Ekologi, Politik, Demografi Människa Värderingar Samhällsanda Ekonomi/ Demografi marknad Framtidens resande Teknologi/ Samhällsstruktur/ infrastruktur politik Miljö/ ekologi

Trender upptäcks som mönster i kontexten och tar sig uttryck i konkreta händelser på arenan Samhälle & värderingar Ekonomi Politik & inst. ARENA Teknik Kunder/pot.kunder Konkurrenter Andra företag Företaget Etc. Etc.

∆ 6. Förändrings- hastighet Trendkort – ett verktyg för att bestämma påverkan och förändringshastighet hos trender 2. Var/hos vilka? = 1. Vad? 3. Vad talar för? 4. Vad talar emot? 7. Påverkan ? 5. Osäkerhet ∆ 6. Förändrings- hastighet

Exempel - Singelhushåll Storstäder Västvärlden Självförverkligande Ökad tolerans Minskat barnafödande Fler skilsmässor Allt fler lever i singelhushåll ? Rätt låg Minskat barnafödande Förändrade konsumtionsmönster Ökande bostadspriser Brist på små lgh ∆ Låg

Parametrarna i trendkortet Vad? Definiera trenden Var/hos vilka? Vilka länder, grupper av människor, branscher etc. Vad talar för? Händelser som talar för Trender som driver på utvecklingen Här kan vi hitta faktorer från högre respektive lägre skikt i trendisberget Vad talar emot? Händelser som pekar i annan riktning Mottrender Osäkerhet? Baserat på ”för” och ”emot”, hur hög är osäkerheten? (Använd t ex en skala där 1 = mycket låg, 5 = mycket hög) Förändrings-hastighet? Ange när trenden antas få fullt genomslag eller förändringstakt - låg/medel/hög Påverkan? Effekter på kort och lång sikt. ”Tratta ner” från allmän påverkan till specifikt för analyssubjektet (företaget, landet, personen…) Dra slutsatser i form av möjliga åtgärder

Vilka länder, grupper av människor, branscher, etc Vad? Definiera trenden Var/hos vilka? Vilka länder, grupper av människor, branscher, etc Vad talar för? Händelser som stödjer trenden eller trender som drivet utvecklingen. Dela i två grupper om möjligt Vad talar emot?? Händelser som talar emot trenden eller ”mottrender” Grad av osäkerhet Baserat på observationer för och emot trenden, hur hög är osäkerheten (1 = mycket låg, 5 = mycket hög) Förändringshastighet Uppskatta antingen när trenden kan förväntas få sitt genombrott (tipping point) eller förändringshastighet (=låg, medium, hög) Påverkan Konsekvenser på lång och kort sikt. Börja med generell påverkan, specificera därefter påverkan på studieobjektet / scenariofrågan Källor Om relevant källa för trenden i sin helhet Kategori (Demografi, Ekonomi, Samhälle, Ekologi, Teknologi, Politik) Skapad: ÅÅMMDD av NN Uppdaterad: ÅÅMMDD av NN

Vilka trender och omvärldsfaktorer påverkar vardagsresandet? 21 21

Bedöm påverkan och osäkerhet för varje trend Hög förutsägbarhet / låg osäkerhet Låg förutsägbarhet / hög osäkerhet Liten påverkan Hög påverkan Post-it Om möjligt ”klustra” liknande trender till ”Megatrender” Osäkerheter

Ekonomi – LUGNET FÖRE STORMEN  STORM I ETT VATTENGLAS Samhälle – DEN OSYNLIGA FÖRMÅNEN  ALLT FÖR ALLA BLIR INGET FÖR NÅGON Politik – NYTTIGHET ELLER RÄTTIGHET?  MOD, MAKT & LEDARSKAP Teknikutveckling – ENKELHET VS VALFRIHET  DET MÅSTE BARA FUNKA Miljö och hälsa – SAMHÄLLSKALKYLEN  HYGIENFAKTOR, INTE KONKURRENSFÖRDEL