Potentiell meningsfullhet i matematik, fysik och kemi

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Handlednings-samtal Utforska – klargöra samband mellan tanke
Advertisements

Vi bläddrar i minnenas arkiv eller Va’ va de vi sa Om framtiden !
18 maj 2009 Esbjörn Hellström, Lund
Förskolan i fokus Malmö 15 oktober
En presentation om test utifrån ett projektledarperspektiv
LinCS – The Linnaeus Centre for Research on Learning, Interaction and Mediated Communication in Contemporary Society Att studera lärande, tänkande och.
Utbildningar (just nu)
Aktionsforskning Harriet Axelsson
1.Numerical differentiation and quadrature Discrete differentiation and integration Ordinary.
Lösningsfokuserat arbetssätt
Epikuréerna, hedonism och döden
observation förutsägelser experiment förenklingar.
Metod i teori & praktik Daniel Nylén. Historik Stradis (1979) SSADM (1981) SSM (1966)RUP (1998) Ethics (1985) Agile (2001)
2007 Microsoft Office System - Klienten Pontus Haglund Mid Market Solutions Specialist Microsoft AB.
ROLF BECKMAN 9/ INTEGRATION FN: The goal of social integration is to create “a more stable, safe and just society for all”, in which every individual,
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
3 timmar om Constructive Alignment (CAL); Konstruktiv länkning
Del 1: Naturvetenskap s. 6-7
Förmågor och centralt innehåll
För att uppdatera sidfotstexten, gå till menyfliken: Infoga | Sidhuvud och sidfot Fondbolagsträff 2015.
Carolyn Marvin, When old technologies were new: Thinking about electric communication in the late nineteenth century (1988) nya teknologier, nya medier.
Matematiker Fysiker Astronom
PPP Den moderna vetenskapsteorins berättelse om sin förhistoria.
Ladfors, mars 2015 Induktion 13e Mars Ladfors, mars 2015 Reklampaus: Jönköping augusti 2015 Bl.a. Induktions symposium.
En utvecklingsmodell för (ingenjörs)utbildning Roger Renström.
Aktionsforskning Harriet Axelsson Teacher Professionalism Content Knowledge Perspectives on Content (science history, theory and education)
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Kursexempel Tekniska projekt och rapportskrivning.
Fysik höstterminen 2012 Optik Atom- och kärnfysik Universum
EN SENSATIONS-, AKTIONS, OCH INTERAKTIONSTEKNIK. KUNSKAPEN OMORGANISERAS.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Att jämföra - jämförelsen som vetenskaplig metod
Skriv en kort uppsats med rubriken
Stoicism: En filosofi för svåra tider
”National Champions” Nordiska konkurrensnätverket Bergen 2008 Hans Henrik Lidgard.
BRIGHT Atom™ BRIGHT Atom™ ger Dig 2 baser att bygga atomer på Det betyder att Du även kan bygga joner.
To practise speaking English for 3-4 minutes Genom undervisningen i ämnet engelska ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att: formulera.
Professionsutveckling - förändring genom iterativa cykler av planering, undervisning, analys, ny planering …. ” Lärare och forskare som kunskapsbyggare.
Learning study som aktionsforskningsprocess: Lärares och elevers parallella lärande.
1-1 Copyright © 2009 Pearson Education, Inc. Publishing as Pearson Addison-Wesley 1-1 Programmering 7.5 hp Programmering är... creativ, fascinerande, roligt,
Farofyllda vägar Annika Winsth Economic Research September 2015.
Don´t just try! Do! Emma Nääs
Funktionshinderforskning Föreläsning 10 februari 2011, SQ1135, Fysiskt funktionshinder och långtidssjukdom – livsvillkor och sociala sammanhang.
Vision Vi skall vara en ledande europeisk institution för ekonomisk forskning samt samhällsekonomisk analys och för akademisk utbildning inom den areella.
UNESCOS MÅL FÖR HÅLLBAR UTVECKLING & UTBILDNING 2030 Kristiina Volmari, Utbildningsstyrelsen 18 januari 2016.
Skolledardagen Platsen var Birger Jarl i Stockholm Jag var där och Eva-Lis Sirén Men även Ann-Marie Begler, GD Skolinspektionen Hennes råd till.
THINGS TO CONSIDER WHILE PLANNING A PARTY Planning an event can take an immense amount of time and planning. Even then, the biggest problem that arises.
STEPS TO FOLLOW FOR BECOMING A SHIP CAPTAIN A career as a ship captain can be a tedious task. Ship captains take care of business, navigation and operation.
SAFETY EQUIPMENT USED IN MARITIMEOPERATIONS One of the most important sections in maritime courses consists of boat and ship operations. Safety is an important.
Advice from Bronx Best Real Estate Attorney. Jagiani Law office of New York has been successfully working as divorce attorney & Real estate attorney for.
Digitization and Management Consulting
Why you should consider hiring a real estate attorney!
Law abiding grounds of filing a divorce Jagianilaw.com.
Types of Business Consulting Services Cornerstoneorg.com.
Mathematics 1 /Matematik 1
Bringapillow.com. Online Dating- A great way to find your love! The words ‘Love’ and ‘Relationship’ are close to every heart. Indeed, they are beautiful!
Alternativ till DiVA? Elisabeth Uhlemann,
Work of a Family law attorney Jagianilaw.com. A Family Law Attorney basically covers a wide range spectrum of issues that a family may face with difficulty.
Course info.
Meeting singles had never been so easy before. The growing dating sites for singles have given a totally new approach to getting into relationships. ‘Singles.
Planering i matematikundervisning
We are the world There comes a time When we head a certain call When the world must come together as one There are people dying And it's time to lend.
Strategic Sustainable Development
Formal Languages, Automata and Models of Computation
Role of Divorce, Family Law and Commercial Attorneys.
How to Buy Engagement Rings for Women Online?. Buying engagement rings for women or tiffany celebration rings from the online market could be a bit challenging.
You Must Take Marriage Advice to Stop Divorce! Dontgetdivorced.com.
The director of education and Research-Based Education
Packaging that makes life easier!
Presentationens avskrift:

Potentiell meningsfullhet i matematik, fysik och kemi Ett pedagogiskt utvecklingsarbete

Exempel ur matematik och fysik Ex 1: Vad är fel här? Ex 2: Vad är acceleration?

Vad är kraft? Kraft – orsak till förändring av rörelse (grundläggande utbildning, gymnasiekurserna FY1, Fy4) F = dp/dt Rörelsemängd p = mv (slutet av FY4) Tillägg till ”Aine ja energia” (Vakri åk 7, ht 2010) Tillägg till Gymnasiefysikkompendiet (VÖS FY1 ht -10 och vt 11) Vilka krafter verkar på ett glidande föremål? Vilken vektorstorhet är riktad framåt? Studerande: ”rörelsekraft” (sic!)

Utveckling av teoretisk undervisning i matematik, fysik och kemi Kursinnehållets logiska struktur i matematik Kursinnehållets logiska struktur i fysik Kopplingar mellan kursinnehållen i matematik och fysik 2011-2012 : även matematik och kemi (Vakri åk 7-8) För kemin i åk 7-9: mindre matematik än i fysiken Teoretisk undervisning innebär även verbal framställning; textförståelse och –produktion (med text avses här skriven text)

Stöd i forsningen för satsning på teoretisk undervisning, några exempel: “After a half-century of advocacy associated with instruction using minimal guidance, it appears that there is no body of research supporting the technique. In so far as there is any evidence from controlled studies, it almost uniformly supports direct, strong instructional guidance rather than constructivist-based minimal guidance during the instruction of novice to intermediate learners. Even for students with considerable prior knowledge, strong guidance while learning is most often found to be equally effective as unguided approaches. Not only is unguided instruction normally less effective; there is also evidence that it may have negative results when students acquire misconceptions or incomplete or disorganized knowledge.” (Kirschner, Sweller & Clark 2006:83-84) John Hattie (Visible Learning: A Synthesis of Over 800 Meta-Analyses Relating to Achievement, 2008) fann ”direct instruction” effektiv

Teoretisk undervisning: Från rutinarbete till utvecklingsprojekt Nivå 1 : projekt, utvecklingsarbete, forskning, fortbildning.... Nivå 2: lärarens rutinarbete Både teoretiska och laborativa undervisningsmetoder i naturvetenskap behöver finnas med i nivå 1

Kunskaps- och inlärningssyn Poppers filosofiska realism Ausubels meningsfulla receptionsinlärning

Poppers trevärldsteori Värld 1, som består av fysiska föremål, stenar, stjärnor, växter och djur men även strålning och andra former av energi. Värld 2, som består av mentala och psykologiska fenomen, känslor, tankar, val, uppfattningar och erfarenheter Värld 3, som består av sådana mänskliga konstruktioner som språk och vetenskapliga teorier.

Om autonomin för värld 3 "Om en otvetydigt formulerad utsaga är sann nu, så är den för evigt sann, och har alltid varit sann. Sanningen är tidlös (och detsamma gäller falskheten). Logiska relationer som motsägelse och förenlighet är också tidlösa, och det är mer än uppenbart" (Popper 1976) [Vi skulle] ha en tidlös värld 3 som existerade före livets uppkomst och kommer att existera sedan allt liv har försvunnit, en värld av vilken människorna upptäcker små bitar här och där. Detta är en möjlig uppfattning, men jag tycker inte om den." (Popper 1976) "I now come to the discussion of my central problem. Are world 3 objects, such as Newton’s or Einstein’s theories of gravitation, real objects? Or are they mere fictions, as both the materialist monist and the dualist assert? Are these theories themselves unreal, and only their embodiments real, as the materialist monist would say; including, of course, their embodiments in our brains, and in our verbal behaviour? Or are, as the dualist would say, not only these embodiments real, but also our thought experiences; our thoughts, directed towards these fictitious world 3 objects, but not these world 3 objects themselves? My answer to this problem-and, indeed, the central thesis of my talk - is that world 3 objects are real; real in a sense very much like the sense in which the physicalist would call physical forces, and fields of forces, real, or really existing." (Popper 1978) Olika världsbilder stöder i varierande grad autonomin för värld 3

David P. Ausubel (1918-2008) Betonade tidigt (1960-talet) vikten av att utgå från elevens förhandsuppfattningar, till skillnad från behaviorismen Betonade dock kunskapsförmedling i stället för upptäcktsinlärning, vilket senare utveckling ofta ignorerat Mångsysslare, producerade även teologiskt material, t.ex. ”Death and the human condition” (2002): ’This is a comprehensive coverage of the consequences and implications of death itself, of the hypothesized nature of the Christian afterlife, and of Christian ethical concepts fitting one’s afterlife residence to one’s moral conduct on earth (sin, conscience, salvation, forgiveness, expiation). Attitudes and reactions to each of these afterlife-relevant Christian doctrines were obtained from Christian believers and non-believers. Attitudes toward death itself were obtained, e.g. denial, acceptance, depression, resignation, etc.) and are discussed.’

Meaningful discovcery Ausubels 2 dimensioner Rote discovery learning (”försök och misstag") Rote reception learning (”utantillplugg") Meaningful discovery learning (forskning) Meaningful reception learning (god skolinlärning) Rote discovery Meaningful discovcery Rote reception Meaningful reception

Ausubels dimensioner “The distinction between rote and meaningful learning is frequently confused with the reception-discovery distinction discussed above. This confusion is partly responsible for the widespread but unwarranted twin beliefs that reception learning is invariably rote and discovery learning [meaningful]... Actually, each distinction constitutes an entirely independent dimension of learning... The art and science of presenting ideas and information meaningfully and effectively ... is really the principal function of pedagogy"(Ausubel 2000:49)

Mayer: ”the constructivist teaching fallacy” "The idea that constructivist learning requires active teaching methods is a recurring theme in the field of education. For example, in a textbook for teachers, Lefrancois (1997) summarized the field by noting that “the constructivist approach to teaching . . . is . . . based on the assumption that students should build (construct) knowledge for themselves… Hence, constructivist approaches are basically discovery oriented”… This statement—and similar prescriptions—may be interpreted to mean that a constructivist theory of learning in which the learner is cognitively active translates into a constructivist theory of teaching in which the learner is behaviorally active… I refer to this interpretation as the constructivist teaching fallacy because it equates active learning with active teaching." (Mayer 2004)

Ausubels 3 kriterier för meningsfull (receptions)inlärning det som skall inläras anknyts till elevens förhandsuppfattningar (okontroversiellt) eleven är inställd på att lära sig på ett meningsfullt sätt (has a ”meaningful learning set”) – kopplingar till motivationsfrågor och elevsyn det lärostoff som skall inläras är potentiellt meningsfullt (potentially meaningful)

Potentiell meningsfullhet 3A. logisk potentiell meningsfullhet, dvs. att det material som skall inläras har en struktur av icke-godtyckliga relationer mellan idéer "To be 'logically' meaningful, the material need not be either logically valid or empirically true as long as it is sensible, plausible, and non-random, e.g. the phlogiston theory of combustion, the Lamarckian theory of evolution, pre-Galilean theories of the solar system, pre-Columbian theories of the shape of the earth, etc." (Ausubel 2000:97) En presentation av brister eller begränsningar i lärokursen ingår i 3A, t.ex. kvantmekanik-relativitetsteori-GUT 3B psykologisk potentiell meningsfullhet i inlärningsuppgiften vilket innebär att det hos den som skall lära sig materialet finns relevanta förhandsuppfattningar som det kan förankras i ”Kursinnehållet” och dess logiska potentiella meningsfullhet är ett värld 3-objekt, med en autonomi som gör det till ett möjligt forskningsobjekt

Kartläggning av potentiell meningsfullhet i kursinnehåll Läroplan Läromedel Forskning? Handledning

Forskning :Fysikens delområden Teoretisk fysik (förenklade modeller) Experimentell fysik Teknisk fysik Didaktisk fysik/Fysikens didaktik

Möjliga verktyg för kartläggning av potentiell meningsfullhet Begreppskartor Text, tabeller : exempel: jämförelse av finländsk och IB-läroplan för vågrörelselära i gymnasiet

Begreppskarta (Austin 1998)

”Begrepp-relation-begrepp I” v = v0 +at s = (v0 + v)t/2 Formelräkning, konjugatregel s=(v2 -v02)/2a

”Begrepp-relation-begrepp II” F = m1m2/r2 integralkalkyl Ep =-m1m2/r

Hierarkisk struktur i begreppskartor? Nödvändig enligt konventionell teori om begreppskartor Kan frångås med utvidgad realism som kunskapssyn – kartan skall avbilda verkligheten! Hierarkisk struktur kan användas om det finns skäl för den

Gymnasiekurs 3, nationella läroplansgrunder MÅL Kursens mål är att de studerande skall få en allmän bild av periodiska fenomen i naturen och bekanta sig med de centrala principer som förklarar dessa göra sig förtrogna med vibrationsrörelsens och vågrörelsens grunder genom att undersöka mekanisk vibration, ljud eller elektromagnetiska vågrörelser. CENTRALT INNEHÅLL harmoniska krafter och vibrationsrörelser vågrörelsers uppkomst och utbredning vågrörelsers interferens, diffraktion och polarisation reflexion, brytning och totalreflexion ljus, speglar och linser ljud, hälsoeffekter av buller och olika sätt att skydda sig mot kraftigt ljud

Vågrörelselära i 7-9-läroplan (andra halvan av en kurs) 1.3. Vågor - en form av rörelse - grundfenomen som hör till vibrations- och vågrörelserna - vågrörelsens uppkomst, mottagande, observation, reflektion och brytning med hithörande egenskaper, storheter och lagar - identifiering av olika svängande kroppar i omgivningen, periodiska händelser och till dem hörande fenomen och beskrivning av fenomenen med hjälp av lämpliga storheter 1.4. Ljud och ljus - ljudets och ljusets betydelse ur människans och samhällets synvinkel, t.ex. buller och bullerskydd samt ljusets roll vid dataöverföring. 1.5. Optik - ljusets reflektion och brytning samt ljusstrålen som modell för förklaringar av olika fenomen i anknytning till seendet och hur speglar och linser fungerar - funktionsprinciperna i optiska instrument.

IB-läroplan för vågrörelselära, del 1

IB-läroplan för vågrörelselära, del 2

IB-läroplan för vågrörelselära, del 3

IB-läroplan för vågrörelselära, del 4

IB-läroplan för vågrörelselära, del 5

IB-läroplan för vågrörelselära, del 6

IB-läroplan för vågrörelselära, del 7

IB-läroplan för vågrörelselära, del 8

IB-läroplan för vågrörelselära, del 9

Exempel på innehållskartläggning med Excel: Resistans

Längd Tvärsnittsarea Material (...samt på temperaturen) Resistansen beror på.... Längd Tvärsnittsarea Material (...samt på temperaturen)

Teori och experiment som kursinnehåll eller arbetsmetod Teoretiskt innehåll Teoretisk arbetsmetod Ex. E = mc2, Newtons II lag föreläst Experimentell arbetsmetod Ex. Newtons II lag ”upptäckt” i laboration med luftkuddebana Experimentellt innehåll Ex. Michelson-Morleys, Thomson-Millikans experiment Ex. Enkla kemiska separationsmetoder

Diskussionsfrågor Vilka för- och nackdelar kan en ökad satsning på matematiska metoder/teoretisk undervisning i naturvetenskap ge? I vilken utsträckning är stöder rådande kunskaps- och inlärningssyner sådana satsningar? Vilken programvara är bäst för analyser av kursinnehåll? Annat?