Fördjupning – Att komma igång och att komma i mål

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Advertisements

En bild av debatten Vårdskandaler Vinster
Lag 2010 Patientlag 2015 Delaktighet
Nyttorealisering på 10 min
Ledningssystem SOSFS 2011:9.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
EIO-Q Ledningssystem - leder till bättre resultat
Patient fick fel läkemedel – hjärnskadades
Sammanhållen vård och omsorg om de mest sjuka äldre
Några viktiga krav i ISO9001:2000
Struktur för självförbättrande system
Ett arbete med att etablera
Processorienterat förbättringsarbete
U t v e c k l i n g s c e n t r u m Chefsdagen 5/
VAD ÄR ETT LYCKAT UTVECKLINGSARBETE?
Folktandvården Norrland
Övergripande inriktning för samhällsskydd och beredskap
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Beskrivning av strukturen för ledning och styrning i samverkan 4 utgångpunkter är grunden i arbetet 1.Gemensamma värderingar 2.Hälsosamt åldrande 3.Samband.
Intressenter OL108A.
Mäta för att leda Introduktion skapa förutsättningar att förstå sammanhang, identifiera förbättringsarbeten och följa dess effekter på resultat.
Välkommen till ESF:s seminarium
Ramverk för patientmedverkan
Utvärdering av processmognad
Aldrig skada Patientsäkerhetsarbete Brukarsamverkan
Modell för Utveckling av ledningssystem
Tillsammans för världens säkraste vård
Detta är God Vård.
DIVISION Landstingsdirektörens stab Förstudie – virtuell ögonsjukvård Planering av aktiviteter och tidsplan Studieresor Kartläggning och marknadsanalyser.
Roller för ledning och styrning av verksamhetsövergripande processer
Nya föreskrifter och allmänna råd
Strategier för säker hälso- och sjukvård i Västra Götaland
Patientsäkerhetskultur
Våra planerade arbetssätt - Våra processer
Förslag på pilot: FoU-växthus i Nacka kommun version 0.2.
Balanced Scorecard Processen steg för steg
Strategiska perspektiv på verksamheten
Patientsäkerhetsarbete
Beställning av tjänster
Vad står vi inför i hälso- och sjukvården? Förändringar på kort och lång sikt.
A3-metoden Visuell kommunikation för att komma fram till beslut
LEAN Historia. Lean har sina rötter i Japansk industri och det man främst då tänker på är Toyota som på 1930-talet började att tillverka bilar. Andra världskriget.
Ledningssystem på 60 minuter
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Framtidskartläggning
Patientsäkerhetslag 2010:657 3 kap. Vårdgivarens skyldighet att bedriva ett systematiskt patientsäkerhetsarbete.
Regeringsuppdraget Nationell informationsstruktur för vård och omsorg Monica Winge Socialstyrelsen.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Ramverk för patientmedverkan
Vägledning 5 steg för att följa Dataskyddsförordningen
Coaching.
Risk- och sårbarhetsanalyser
”Hur arbetar vi i ambulanssjukvården som en del i framtidens sjukvård”
Lektion Kvalitet och miljö HT 17- Bengt Sigvald
Omställningen av hälso- och sjukvården
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet Mall där allt underlag finns i denna presentation Datum 2018-XX-XX.
Kommunikationsprocesser
ArtDatabanken Till styrmodell .
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
I offentlighetens tjänst
Verktyget Utmärkelsen….
Ledningens genomgång: Informationssäkerhet mall kortversion – underlag i annat underlag Datum 2018-XX-XX.
Intern styrning och kontroll
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
OL108A // Introduktion till projektledning // Samhällsentreprenör
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
Om bildspelet Det här bildspelet är tänkt att vara ett stöd till dig som ska kommunicera hur kontinuitetshantering hänger ihop med andra områden. Det kan.
Presentationens avskrift:

Fördjupning – Att komma igång och att komma i mål Hur förberedd är du? Fördjupning – Att komma igång och att komma i mål

1. Hitta rätt argumentation Högre patientsäkerhet = färre vårdskador = mindre dödsfall Skapa en långsiktig överlevnadsförmåga efter en (allvarlig) händelse Säkerställa så att patienterna får säker vård oavsett yttre omständigheter (elavbrott, pandemier, personalbortfall, strejker, försörjningsproblem. etc.) Skydda organisationens kritiska och prioriterade tillgångar Efterleva externa krav (Lag, förordning, föreskrifter, branschkrav. etc.) Säkerställa beredskap och motståndskraft för alla eventualiteter Kund/patient/-tillfredsställelse Bidrar till säker arbetsmiljö Kostnadseffektivitet, konstnadskontroll och produktionssäkerhet

2. Påvisa nyttorna, ”business case” Högre patientsäkerhet, bättre anseende/rykte Svår- värderad nytta   Netto- nytta Indirekt resultat- påverkande nytta Direkt resultat- påverkande nytta   Kostnad för nyttan Nyttor Kostnader Säker vård trots yttre omständighet efterleva regelverk, kund/patient tillfredsställelse Skydd av kritiska tillgångar, kostnadseffektivitet, snabb återstart, lägre SLA kostnader En nytta är ett resultat av en förändring som upplevs som positivt av en intressent

3. Som en del av nuläget Mycket av kontinuitetshanteringens delar återfinns redan i nuvarande arbetssätt och styrmodeller, pågående flödesförbättringar ”lean” eller i ett befintligt integrerat verksamhetsledningssystem: Förutsättningar och ledningens styrning (Policy, mål, planer, lagar, krav, ansvar, befogenheter, organisation, kommunikation, informationshantering, säkerhetsprinciper, arbetsmiljö) Resurshantering (Fördelning, kompetensutveckling, infrastruktur och verksamhetsmiljö) Operativ verksamhet (Ledning, information, IT, personal, fastigheter, process, kvalitet, inköp, ekonomi, olika vårdnivåer, samverkan, säkerhet/kontinuitetsplanering) Utvärdering och förbättring (Mätning, revision, kontroll, förbättringar, avvikelser, förebyggande verksamhet) Bedömning av verkan och lämplighet (Bedömningar och ledningens genomgång) Inom detta område behöver medvetenheten och kunskapen hos ledningarna förbättras

Lokaler, servicefunktioner 4. Hitta rätt omfattning och fokus (Landsting eller sjukhus är mycket olika) Risker, externa/ verksamhetskrav Lokaler, servicefunktioner Information Processer, arbetssätt Idéer, forskning IS/IT Nödlägen, räddningstjänst Vårdtjänster Nätverk/ infrastruktur Leverantörer, samverkansparter Patienter Fasta tillgångar, kritiska flöden Medarbetare Relationer Varumärke Klimat Rätt och styrd säkerhet, beredskap och kontinuitet Naturtillgångar

5. Vilka är era kritiska flöden? Gruppdiskussion – Flöden blir allt viktigare för att säkerställa en långsiktig överlevnadsförmåga efter en (allvarlig) händelse samt att säkerställa så att patienterna får rätt vård oavsett yttre omständigheter Vilka flöden är kritiska? Vilka flöden har ni full kontroll på idag? Vilka flöden är utom er kontroll idag? Vilka flöden bör omfattas av kontinuitetshanteringen? Vilka flöden kan exkluderas från densamma? Använd gärna bilden på nästa sida (delas ut) som inspiration!

GOD VÅRD SLUTKUND/PATIENT KUND/ VÅRDGIVARE LEVERANTÖR NIVÅ 1 F & U BOKNING RÅD GIVNING INKÖP TRAN SPORTER PATIENT VÅRD LAGER RESURS PLANERING LÄKE MEDEL RESERV- DELS/UE FLÖDE MEDICIN TEKNIK STYRNING RETUR FLÖDEN BEREDSKAPSKRAV TILLSYNSKRAV BEHOV LOKALT ELLER I REGIONEN OMVÄRDS FAKTORER EGNA STYRKOR/ SVAGHETER SLUTKUND/PATIENT KUND/ VÅRDGIVARE LEVERANTÖR NIVÅ 2 LEVERANTÖR NIVÅ 1 TJÄNSTER INFORMATION PENGAR

6. Faktorer för säker målgång Projektledning och tydliga mål Resurssäkring, samverkansforum/ former Mandat att styra och förändra Faktorer för framgång Acceptans hos medicinska professionen Koppling mot verksamhetsplaner Ledningens stöd och engagemang Analytisk förmåga, tillgång till expertis Kommunikation och kompetensutveckling

7. Lyckad målgång med små steg Planera Genomför Revidera och förbättra Förbättringsarbete Identifiera förutsättningar, mål och avgränsningar Konsekvensanalys (BIA), handlingsplan och aktivitetslista Kontinuitetsplanering, rollutbildning Test, övning, utvärdering, ”kontinuitetshantering” Intern revision/kontroll Implementation: Införande stöd av effektiva åtgärder Säkerhetsförmåga Riskanalys och riskhantering Policy och övriga styrdokument Analys och planering Information och utbildning Mognad för ledningssystemarbete och säkerhetskultur

VAD HUR 8. Arbeta med kulturen ”Trögt och långsamt att ändra” Kollektiva aktiviteter och gester Fackspecifika ord och tecken, utmärkelser, färger, kläder, statussymboler, mm. VAD HUR Struktur Policy Processer Strategi Presentera Kultur Ritualer Symboler Värderingar Hjältar Feedback Motpoler som är svåra att ändra och grundläggs som barn ”Trögt och långsamt att ändra” ”Går snabbt att ändra” Kända personer eller starka personligheter. Föredömen

9. Lyssa till andras erfarenheter Starta enkelt, starta billigt, starta nu… Anpassa kontinuitetsinvesteringar mot säkerhetsstrategi Krisledning är inte detsamma som kontinuitetshantering Pärmverk och avancerade mjukvarustöd är tunga att hålla aktuella Ledningens engagemang är en förutsättning Kontinuitetsarbete är mycket likt förändringsarbetet inom säkerhet, d v s. Organisation, roller och ansvar (svårt) System och processer (svårare) Kultur och beteende (svårast)

10. Målgång