Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Advertisements

Hur kan vi arbeta mot mobbning. eller Hur kan vi arbeta för vänskap
Skollagen 3 kap 3§ ”ska elever ges den ledning och stimulans som de behöver i sitt lärande och i sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna.
Barnanpassad utredning
Att utveckla barns förståelse med hjälp av återberättande
Svenska som andraspråk
Metodstöd.
”Tidigare har läraren skrivit hur det har gått för mig i skolan som mamma och pappa fick läsa hemma. På utvecklingssamtalet har mest de vuxna pratat och.
Individuella utvecklingsplaner
Ulla Forsberg Marco Suares Fårdala skola, Tyresö kommun
Närvaro!!.
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Mål och betygskriterier
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
SET Social Emotionell Träning
Vilka är vi? Utväg barn/ungdom
- Vikten av att kunna sälja in sin idé
K ALLE K ARLSSON IUP vt J AG GÅR I SKOLAN FÖR ATT …
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Likabehandlingsplan/plan mot kränkande behandling
Nya utvecklingssamtal
Lokal Pedagogisk Planering
Läs först igenom hela presentationen Sedan kan du klicka på länken nedan så kommer du till unikums login-sida Fylla i omdömen i Unikum En presentation.
VÄLKOMNA! ELEVLEDDA UTVECKLINGSSAMTAL S:ta Gertruds skola, Sigtuna.
SVENSKA.
Ta ställning och handla!
IUP Karin Wennbo Bilderna är från flickr
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
Mål som eleverna skall ha uppnått i slutet av det nionde skolåret
Att övertyga ! Disposition och mall.
Hovstaskolans styrdokument
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Kvisthamraskolan Norrtälje F-6 skola ca. 260 elever
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
Saker att utveckla / förbättra
Frågor om elevinflytande till elever i åk 3 – 9 i grundskolan
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Varför frågar vuxna bara en gång och sedan nöjer sig med svaret ”bra”?
Föräldraenkät Volgsjö skola
Hur gör man en debattartikel?
Barnets rättigheter i Sverige och för alla barn i världen
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid ….på väg mot en hälsodiplomering...
Prioriterat utvecklingsområde 10/11
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Individuella Utvecklingsplaner på Stordammen
Information från läraren om betyg Saker att utveckla / förbättra
Skriftliga omdömen och kommentarbanker
Diskussionstillfälle 4
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Debattartikel.
Mål, kunskapskrav och LGR-11
Caroline Hansson, Pilbäckskolan
Socialpsykologi.
Varför IUP och skriftliga omdömen? Varför ny läroplan?
Exempel på skriftligt omdöme
1 Genevadsskolan Antal svar elever: 45 - svarsfrekvens 96% Antal svar vårdnadshavare: 5 - svarsfrekvens 11% April 2015 Laholms kommun Skolundersökning.
Föräldramöte den 14 september Centralskolans grundsärskola Ann Jansson rektor.
VIKSKOLANS VÄRDEGRUND
Lärande, enligt PUH om hur du kan bli ägare av ditt eget lärande
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2016
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Värdedokument Uddens Förskola rev. Aug. 2017
Föräldramöte VT- 17 Välkomna!.
Kursplan för svenskundervisning för invandrare
Välkommen till mitt utvecklingssamtal Sätt in en bild på dig själv här ÅK 5 VT 2018.
Presentationens avskrift:

Sundsbroskolans IUP Individuell utvecklingsplan för _____________________ skolår 6

VAD ÄR EN IUP? Framåtsyftande måldokument Utgår från elevens förmågor, intressen och starka sidor Ökat inflytande och ansvar Ökar möjligheterna till delaktighet Skapar målmedvetenhet Skapar kontinuitet Levande redskap i elevens utveckling www.skolverket.se

SUNDSBROSKOLANS IUP-ÅR IUP-samtal: sammanfatta årets Min IUP. (period 4: juni) Formulera Uppnåendemål för ämnet och reflektera över Min sociala utveckling (vecka 35-36) JUNI AUG En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet (maj) MAJ IUP-samtal: skapa Min IUP (period 1: september-oktober) SEPT APRIL OKT Skriftliga omdömen (senast vecka 41) VT HT Utvecklingssamtal (vecka 10-11) MARS NOV Utvecklingssamtal (vecka 42-43) Skriftliga omdömen (senast vecka 9) FEB JAN DEC IUP-samtal (period 2: november-december) IUP-samtal: revidera Min IUP (period 3: januari) En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet samt revidering av Uppnåendemål för ämnet.

VARFÖR? HUR? VAD? KUNSKAPSKVALITETER FÖRTROGENHET FÖRSTÅELSE FAKTA OCH Trappan är en modell i tre steg som kan användas i alla ämnen och tydliggör en progression i kunskapskvaliteten. VARFÖR? FÖRTROGENHET HUR? FÖRSTÅELSE VAD? FAKTA OCH FÄRDIGHET

UPPNÅENDEMÅL ENGELSKA SKOLÅR 6 Namn: _________________________________________________ Basgrupp: ______ Kontaktlärare: ____________________________________________________________ Eleven ska TALA Kunna återberätta något som han/hon har läst eller skrivit med hjälp av stödord. kunna läsa högt. kunna ställa och besvara enkla frågor. LYSSNA förstå enkelt och tydligt talad engelska. förstå enkla instruktioner i klassrumsmiljön. LÄSA kunna läsa och förstå enkla och korta texter av olika slag. kunna använda textbokens ordlista till hjälp vid textläsning. SKRIVA kunna skriva korta och enkla texter så att en engelsktalande person förstår. ÖVRIGT kunna läsa enkla texter om engelsktalande länder. känna till var i världen man pratar engelska. Vilka mål och kvaliteter ska jag speciellt arbeta med? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vad krävs av mig då? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur vet jag att jag har nått målet? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Rimliga mål ______________________________ Upprättat datum: __________ (lärarens signatur) Åtgärdsprogram Reviderad datum: _________ Ev. lärarkommentar: Min utvärdering

MIN SOCIALA UTVECKLING SKOLÅR 6 Namn: _________________________________________ Basgrupp: ___ Kontaktlärare: ________________________________________________ Läs igenom meningarna här nedanför och fundera på vad du vill utveckla. Välj ut 2-3 påståenden som du vill utveckla och rangordna dem. Detta papper kommer sedan att läsas av din kontaktlärare och fungera som underlag för ditt utvecklingssamtal och din IUP. SJÄLVKÄNSLA Jag vill bli bättre på att våga säga vad jag tycker. Jag vill bli bättre på att ta avstånd från kränkande behandling. Jag vill bli bättre på att acceptera andras åsikter. Jag vill bli bättre på att se min del i en konflikt Jag vill bli bättre på att se mina styrkor samt det jag behöver utveckla hos mig själv. EMPATI Jag vill bli bättre på att visa respekt och hänsyn. Jag vill bli bättre på att inte störa andra i deras arbete. Jag vill bli bättre på att leva mig in i andras känslor och hantera uppkomna situationer. Jag vill bli bättre på att respektera alla människors lika värde. Jag vill bli bättre på att ta parti för en utsatt kamrat. ANSVAR Jag vill bli bättre på att följa uppsatta regler. Jag vill bli bättre på att vara rädd om saker och bidra till att hålla ordning. Jag vill bli bättre på att skapa god stämning och arbetsro. Jag vill bli bättre på att ta ansvar för mina uppgifter och för att mina arbeten blir ordentligt gjorda. Jag vill bli bättre på att ta ansvar för mitt beteende och stå för det jag gjort. SAMSPEL Jag vill bli bättre på att vara en bra kamrat. Jag vill bli bättre på att vara hjälpsam och trevlig mot andra. Jag vill bli bättre på att lyssna på andra utan att avbryta och vänta på min tur. Jag vill bli bättre på att samarbeta med andra elever och vuxna. Jag vill bli bättre på att se min del i en konflikt och hjälpa till att lösa den. Elevens utvärdering ____________________ (lärarens signatur)

SUNDSBROSKOLANS IUP-ÅR IUP-samtal: sammanfatta årets Min IUP. (period 4: juni) Formulera Uppnåendemål för ämnet och reflektera över Min sociala utveckling (vecka 35-36) JUNI AUG En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet (maj) MAJ IUP-samtal: skapa Min IUP (period 1: september-oktober) SEPT APRIL OKT Skriftliga omdömen (senast vecka 41) VT HT Utvecklingssamtal (vecka 10-11) MARS NOV Utvecklingssamtal (vecka 42-43) Skriftliga omdömen (senast vecka 9) FEB JAN DEC IUP-samtal (period 2: november-december) IUP-samtal: revidera Min IUP (period 3: januari) En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet samt revidering av Uppnåendemål för ämnet.

MIN IUP SKOLÅR 6 Namn: __________________________________________________ Basgrupp: _____ Kontaktlärare: ___________________________________________________________ Sammanfattning av/Reflektion kring min tidigare IUP: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Mina positiva sidor: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vilka mål och kvaliteter ska jag speciellt arbeta med? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vad krävs av mig då? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Hur vet jag att jag har nått målet? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Vad ska jag utveckla socialt? ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ Rimliga mål ______________________________ Upprättat datum: _________________ (lärarens signatur) Åtgärdsprogram ___________________________ Reviderad datum: _______________ Ev. kommentarer elev/lärare/föräldrar: ________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

SUNDSBROSKOLANS IUP-ÅR IUP-samtal: sammanfatta årets Min IUP. (period 4: juni) Formulera Uppnåendemål för ämnet och reflektera över Min sociala utveckling (vecka 35-36) JUNI AUG En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet (maj) MAJ IUP-samtal: skapa Min IUP (period 1: september-oktober) SEPT APRIL OKT Skriftliga omdömen (senast vecka 41) VT HT Utvecklingssamtal (vecka 10-11) MARS NOV Utvecklingssamtal (vecka 42-43) Skriftliga omdömen (senast vecka 9) FEB JAN DEC IUP-samtal (period 2: november-december) IUP-samtal: revidera Min IUP (period 3: januari) En utvärdering i någon form av Uppnåendemål för ämnet samt revidering av Uppnåendemål för ämnet.

SKRIFTLIGA OMDÖMEN start höstterminen 2008 minst en gång/termin i samband med utvecklingssamtalet målen i kursplanerna och läroplanen kan vara betygsliknande ingå i IUP:n

SUNDSBROSKOLANS SKRIFTLIGA OMDÖME SKOLÅR 6 Namn: ________________________________________________ Basgrupp:_________ ÄMNE UPPNÅENDEMÅLEN FÖR SKOLÅR 6 Om eleven fortsätter att prestera som han/hon gör just nu kommer han/hon att nå uppnåendemålen för skolår 6 TRAPPAN SV Ja Nej Åtgärdsprogram ENG MA SO NO SPRÅK IDROTT BILD MUSIK

ska vi se till att Sundsbroskolans IUP blir TILLSAMMANS ska vi se till att Sundsbroskolans IUP blir ETT LEVANDE DOKUMENT