SBAR Modell för bättre kommunikation

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
FTFs motionsskola.
Advertisements

Nationella screeningprogram
Märkning uteblev – patient opererades på fel sida
Nils Schönström Din Journal på nätet Nils Schönström Dagar om Lagar Nils Schönström.
Vad säger lagen? – om projekt När barn är anhöriga
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Vårdplaneringsprocessen vid in- och utskrivning till och från landstingets slutna hälso- och sjukvård Inskickningsmeddelande Inskrivnings meddelande Kallelse.
Varför gör de inte som vi säger?
AU Digital samverkan LO Process
modell för bättre kommunikation mellan vårdpersonal
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Urakut kejsarsnitt fördröjdes – barnet fick en hjärnskada
Utbildningsdag HSN 6 och 8 - länssjukvård December 2011 Jarl Torgerson Regionläkare HSA.
Patientsäkerhetsronder
SBAR Strukturerad kommunikation Rätt information vid rätt tillfälle.
Verktyg för ökad patientsäkerhet
Tidig identifiering och behandling av livshotande tillstånd!
Vad menar vi med begreppet behov?
Välkommen till Ledardagen!
LEDNINGSFUNKTIONER I PRAKTIKEN
Varför gör de inte som vi säger?
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Patientlagen Ny lag som reglerar vad som gäller ur patientens perspektiv Börjar gälla 1 januari 2015 Patientlagen ger en samlad bild av vad som gäller.
Lars Weinehall, prioriteringsordförande
Brister i vården, fokus de äldre Efter 35 år i sjukvården, 17 på sjukhus och med ansvar för äldre förvånas jag av att: 1. Inget gjorts för att korrigera.
Någon nära blir psykiskt sjuk… Från demensvård 1982 till dagens psykiatri. Min utgångspunkt; Psykosteam i Uddevalla. Hur skulle jag vilja bli bemött/behandlad?
Ny patientlag 2015 Syftet med lagen är att stärka och tydliggöra patientens ställning samt att främja patientens integritet, självbestämmande och delaktighet.
En enklare och bättre sjukförsäkringsprocess
SBAR för strukturerad kommunikation
Ann Söderström, Hälso- och sjukvårdsdirektör
Klicka här för att ändra format Klicka här för att ändra format på bakgrundstexten – Nivå två Nivå tre – Nivå fyra » Nivå fem 1 Frågor för god vård i samband.
Förbättringsarbete Säker utskrivning
Diagnos och delaktighet
Patientlagen och information till patienter och närstående
”Att skriva recept” En metod för individuell ordination av fysisk aktivitet.
Riktlinjer för tillgänglig information och kommunikation Rådet för funktionshinderfrågor 27 september 2012 Jan Terneby.
Patientjournal Bestämmelser om journalföring finns i patientjournallagen (1985:562) och Socialstyrelsens föreskrifter och allmänna råd (SOSFS 1993:20)
Jan Weibring FMK februari 2010 Hur uppnå användbara medicinska underlag?
Hemuppgift LS2 Färdigställ hemuppgift från LS1
Patientsäkerhetsronder ”Executive Walk Rounds” – EWR.
SBAR utvecklades för; Verktyg för säkrare kommunikation
SBAR på enheterna inom akutsjukvården Sy
Patientsäkerhetskultur mätning
SBAR för strukturerad kommunikation
Bra Akutmottagning Mål Tillgänglighet 30- och 180 min Etablera trygg och säker vård likvärdigt akut omhändertagande med likartade riktlinjer för vården.
Mars 2010 Eva Sjölund Bemötande/Patientsäkerhet Arbetet sen Patientsäkerhetsrådet bildades 2007 Mätning och uppföljning Hur verksamheterna arbetar Planeringen.
Synpunkter och klagomål kontra erfarenheter och upplevelser? Om vi tar emot patienter och personals erfarenheter och upplevelser som synpunkter och.
Palliativ vård och samordning
Barnets rättigheter i nya patientlagen
Riskanalys i patientsäkerhetsarbete
Journaldokumentation  Lagar  Föreskrifter  Definitioner.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Hur kan man tillvarata föräldrarnas egna resurser? Tankar om empowerment.
Standardiserat vårdförlopp Peniscancer
Information från KU-Råd och Analysgruppen Margareta Ehnebom Chefläkare
Journalen PU T5 Lund - Malmö.
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Arbetsgrupper och VIP Februari 2018.
Patientsäker vårddokumentation
Nätverket för medicinska sekreterare
Patientlagen och informationsplikten 2014:
Ny Remissrutin till BUP
BViS Beslutsstöd för Vård i Skaraborg
Utvidgad uppföljning i Primärvården Förstärkt vårdgaranti
Kommunikationsprocesser
Suicidriskbedömning- ansvar och delegation
Nytt läkarutlåtande för livränta
Läkarintyg för sjukpenning
Säkert och effektivt teamarbete - CRM
Presentationens avskrift:

SBAR Modell för bättre kommunikation

SBAR Utvecklades för Ubåtsfartygspersonal i USA Förmedla information specifikt och på ett organiserat sätt. Stress och tidspressad miljö Anpassades för hälso- och sjukvård av Dr M Leonard m fl, Kaiser Permanente, Colorado USA.

S B A R - metoden Strukturerat minnesstöd Medicinska och administrativa situationer Muntligt och skriftligt

Fokusera på huvudbudskapet Båda ges möjlighet till gemensam förståelse. Strukturerar informationen.

Varför SBAR i sjukvården? Tillbud/Negativa händelser uppstår ofta på grund av bristande kommunikation Patientsäkerheten ökar om möjlighet till god kommunikation finns Hjälp att prioritera rätt information vid rätt tillfälle Används i medicinska och administrativa situationer, t ex överrapportering, kalla på jour, redovisning av avvikelser… Används både muntligt och skriftligt

Bara en bokstavskombination? Situation: Anledningen till kontakt? B Bakgrund: Saklig bakgrund till nuvarande problem. Kortfattad sjukhistoria A Aktuellt tillstånd: Vitala funktioner. Sammanfattning och bedömning av situationen. (Ex. Jag tror att…) R Rekommendation: Ge ett förslag på lösning. Bekräftelse (Ex. Vi är överens om att…)

Situation Vad är problemet? Jag kontaktar dig för att … Ange eget Namn, Titel och Enhet Patientens namn, ålder, personnummer Jag kontaktar dig för att …

Bakgrund Kortfattad och relevant sjukhistoria för att skapa en gemensam helhetsbild av patientens tillstånd Informera om tidigare och nuvarande sjukdomar av betydelse. Kort rapport av aktuella problem och behandlingar tills nu.

Aktuellt tillstånd Status Informera om vitala funktioner och din kliniska bedömning - andningsfrekvens och saturation, - puls och blodtryck, - medvetandegrad, smärta, - temperatur, hud, färg, buk, urinproduktion… Bedömning Jag tror att problemet är...

Rekommendation Åtgärd …därför vill jag att… ge förslag på åtgärd exempelvis - övervakning/överflyttning - utredning/behandling - uppföljning Tidsram Hur ofta …? Hur länge…? När ? Bekräftelse Har du fler frågor? Vi är överens om att …

SBAR-kort

Erfarenheter av SBAR i sjukvården Rätt information vid rätt tillfälle Hjälp att prioritera arbetsuppgifter Används internationellt och nationellt Används vid teamträning

Mer information om SBAR finns på http://www.skl.se