Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
AUTISMSPEKTRUMTILLSTÅND
Advertisements

VARDAGSSTÖD SOM GÖR SKILLNAD
Barnanpassad utredning
Vårdande/stödjande handlingar inom kommunala boenden Delrapport 7
VAD KAN VI GÖRA? Lära in metoder/strategier för aktivitets utförande
Beteende Orsaker Orsaker Orsaker.
Neuropsykiatriska diagnoser Kristina Darfeldt leg. psykolog kristina
Stresshantering stress-sårbarhet tidiga tecken
Aspergers syndrom och kommunikation
Else Waaler Leg.psykolog, Neuropsykiatriska enheten för vuxna,
Introduktion till NPF Jag tänkte ge en kort introduktion till NPF
Diagnos- ADHD, Asperger och Borderline
Välkomna till Introduktionsdag
Kognitiva funktioner Verbal förmåga Logisk-Analytisk förmåga
JOHANNA BJÖRK Konsulent
Dept. of Design Sciences, Lund University
OM ASPERGER SYNDROM/AUTISM
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
Heléne Stern leg psykolog
Hanterbar Meningsfull SENSE OF COHERENCE – KÄNSLA AV SAMMANHANG
Neuropsykiatrisk funktionshinder
SET Social Emotionell Träning
JOHANNA BJÖRK
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Möjligheter till arbete med hjälp av kognitivt stöd ?
Mitt liv med Aspergers syndrom Hanna Danmo Källman.
Vad bör en hälsopedagog kunna?
Kompletterande stöd vid Aspergercenter
Aspergers syndrom – Vad är det ?
ÖREBRO LÄNS LANDSTING Egenskaper som värderas högt och som anses som viktiga av samhället: social kompetens: samarbetsförmåga, fungera tillsammans med.
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Förskolan Sandviks lärmiljöer utifrån läroplanen
TYSKA STEG 3 Fem arbetsområden: 1. Reisen und Schule in Deutschland
Kommunikation och samspel
Autism och autismliknande tillstånd Autismspektrum
Spelarutveckling Ligger sanningen i betraktarens ögon?
Logoped Lena Nilsson Logoped Elin Berglund
Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun
Läkaren beskriver de medicinska förutsättningarna
Scouter med behov av stöd
PLIKTBARN LUSTBARN.
Förmågan att dra korrekta slutsatser. Cannabisrökaren upplever sin personliga historia som höljd i dimmoln. Försämring har noterats inom följande funktionsområden:
Kognitiv psykologi Tänk på en situation när det gick riktigt bra för dig. Varför gick det bra? Tänk på en situation när det gick riktigt dåligt för dig.
Handikapp & Habilitering
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Autism och Asbergers Syndrom
Om oss: Vi är en intresseorganisation för personer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) Vi företräder våra medlemmar Vi driver på utvecklingen.
KONFLIKTER.
Anpassning av Europarådets språkliga referensnivåer för omsorgsarbete En lärande arbetsplats.
Bemötande och förhållningsätt
Aktiviteter i det dagliga livet/ Äldre med Depression
Egen styrka-projektet
SET Social Emotionell Träning  Birgitta Kimber
Aspergers syndrom & kommunikation Gunilla Gerland Här finns bl a böckerna: Arbeta med Aspergers syndrom Barn som väcker funderingar Jag föreläser.
Autism spektrum Autism Aspergers syndrom. Ett spektrum!! IQ 70 asperger ”högfungerande autism” 80% av barn med autism autism.
Lena Nylander och utvecklingsstörning (ASD och IDD) hos vuxna 19 mars 2015 Lena Nylander, psykiater, med dr Lund.
Barns delaktighet och inflytande hjälpmedelskonsulenterna Jenny Lerström & Hanna Slott Öjenhed leg arbetsterapeut och leg logoped.
Ett anpassat pedagogiskt arbetssätt för personer med autism Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Elin Löberg, Gryningens korttidsboende Helene Lohman,
Neuropsykiatriska funktionshinder Ylva Malm leg psykolog Allmänpsykiatrin, Hallsberg.
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
AUTISM och ASPERGER SYNDROM
Varför finns vi som grupp? Syfte. Uppdragsbeskrivning.
Psykiskt funktionsnedsättning
Separationer Sorg Stress Familje problem Övergrepp Mobbning Missbruk Trauma ADHD/ADD Asperger syndrom Relations Problem Förskola/skola situation Flykting.
Föreningen kognitivt stöd
Funktionsvariationer
Med hänsyn till de sju funktionernas dysfunktion
Vilka är vi? Utbildningscenter Autism ägs av Autism- och Aspergerförbundet. Vi bedriver utbildningar och sprider kunskap om autism, Aspergers syndrom.
Betyg i moderna språk nu redan i år 6
Autism Tre symtomkomplex socialt samspel språk/kommunikation beteende.
Presentationens avskrift:

Resursteamet Stöd och Omsorg Piteå Kommun Autism/ Asperger

Orsaker till autismspektrastörningar: Bakomliggande orsaker ofullständigt klarlagda, liksom vid de flesta psykiatriska diagnoser, men man vet att genetiska faktorer har stor betydelse. annorlunda hjärnutveckling i fosterstadiet annorlunda konstruerad hjärna

Autism/Asperger begränsning av förmågan till ömsesidig kontakt Personer med autism har stora svårigheter att bearbeta och förstå information så att de får helhet och sammanhang i sina upplevelser. De har också bristande förmåga att förstå och leva sig in i andra människors tankar, känslor och behov. Symtomen brukar delas in i tre huvudgrupper; begränsning av förmågan till ömsesidig kontakt begränsning av förmågan till ömsesidig kommunikation och begränsning av fantasi, lek, beteenden och intressen.

Aspergers syndrom Diagnos inom autismspektrumet. Funktionsnedsättningen innebär ett annorlunda sätt att tänka och uppfatta och bemöta sin omgivning. Begåvningen ligger inom normalvariationen – men ojämn.

Kvalitativt nedsatt förmåga att interagera socialt Minst två av följande: Påtagligt bristande förmåga att använda varierade icke-verbala beteenden Oförmåga att utveckla kamratrelationer, adekvat för utvecklingsnivån Brist på spontan vilja att dela glädje, intressen eller aktiviteter med andra Brist på social eller emotionell ömsesidighet

Kvalitativt nedsatt förmåga att kommunicera Minst ett av följande: Försenad talutveckling, eller talar inte alls (gör inga försök att kompensera m andra kommunikationssätt) Nedsatt förmåga att inleda el upprätthålla samtal med andra Stereotypt tal m många upprepningar Brist på varierad spontan låtsaslek, el socialt imitativt lekbeteende som är adekvat för utvecklingen

Begränsande repetitiva och stereotypa mönster, intressen och aktivteter Minste ett av följande: Omfattande fixering vid ett eller flera stereotypa och begränsade intressen som är abnorma i intensitet och fokusering Oflexibel fixering vid specifika oändamålsenliga rutiner eller ritualer Stereotypa och upprepande motoriska manér Enträgen fascination inför delar av saker

Kognitiva funktioner Bakom de symptom som är typiska för personer med Autism/AS finns kognitiva avvikelser: Mentalisering el empati – theory of mind, intellektuellt o affektivt medlidande, ”egocentriskt” förhållningssätt Central koherens – börjar med detaljer helhet, fastnar ofta i detaljer, svårt abstrahera o få sammanhang o överblick Exekutiva funktioner – funktioner som styrs fr pannloben, ändamålsenligt beteende, hantera nya situationer, fatta beslut, lösa problem, välja o hålla fast vid en strategi, flexibilitet, kontrollera impulser, uthållighet, jfr erfarenheter och planera framåt

SVÅRIGHETER Tidsuppfattning Se helheter Theory of Mind Bistrande automatisering Socialt samspel (ex oskrivna regler) Rutinstyrd, oflexibel Annorlunda perception Sömnsvårigheter Stresskänslighet Låg tolerans för frustrationer Långsamhet – svårt att prestera under tidspress Sviktande arbetsprestationer

RESURSER?! God förmåga att se detaljer Konkret, logiskt tänkande Rak, ärlig, bokstavlig kommunikation Konkret, ofta visuellt tankemönster ”Annorlunda” känsloliv, glädjeämnen och sorger, avspeglar sig inte på utsidan! Specialintressen Förmåga till djup koncentration ffa i intresseområdet

STÖD ”Säg vad du tänker och mena vad du säger” Entydig information i logisk ordning (skriftlig, punkform, bild etc.) Förutsägbarhet Håll vad du lovar! Minimera intryck, ex i miljön Motivation intresse Tid: hjälpmedel, struktur och strategier

Lästips: ”Aspergers syndrom – har jag verkligen det” Gunnel Norrö ”Asperger syndrom – och sedan?” Gunilla Gerland ”Autism och asperger syndrom” Uta Frith ”Autismspektrumstörningar hos vuxna” Lena Nylander ”Att leva med autism/apserger syndrom – Vad innebär funktionshindret” Riksföreningen autism ”En riktig människa” Gunilla Gerland ”Hjälpmedelsboken” Gunilla Gerland ”När tålamodsburken rinner över – om att ritprata” Gunnel Lundkvist ”Sociala berättelser och seriesamtal” Birgitta Andersson ”Ungdomar med aspergers syndrom – att mötas i samtal” Diana Lorenz ”Vardagsstöd” Anna Sjölund ”Vägledning” Birgitta Andersson Hemsidor: Riksföreningen autism www.autism.se Föreningen för utvecklingsstörda barn, ungdomar och vuxna www.fub.se