SAMVERKA och SAMARBETA eller INTE? Skolchefer, ordförande och vice ordförande inom Barn och utbildning i Norrbotten. 7 april Luleå.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Barns psykiska ohälsa – ett prioriterat arbete
Advertisements

Lärcentra- strategiska noder Dagens sanning eller morgondagens utopi? Projekt som finansieras av.
Tillsammans bygger vi det hållbara Karlskrona Tryggt, attraktivt och företagsamt Budget för 2013 samt ramar för 2014 och 2015.
Den svenska förskolan.
Staten och det civila samhällets organisationer
Från UFO till FoU. ”Från UFO till FoU resan” •Obekant –Familjärt •Ogripbart – begripligt •Från något som rör andra till något som rör mig.
SKL:s återrapportering 6 december 2012 Överenskommelsen inom det sociala området Anna-Karin Berglund Avd. för ekonomi och styrning.
Nätverksträff Skolchefer 6-7 april 2011 Luleå. Nyheter inom utbildningsområdet Nationella nyheter; • Skolreformer • Öppna jämförelser • Satsning på matematik.
Regionalt flexibelt lärande inom vuxenutbildningen i Göteborgsregionen
Om vi fick bestämma. För, med & av unga Vad är en ungdom?
Regionala kompetensplattformar - bakgrund
Kulturdepartementet Kulturpolitik – regeringens tre prioriteringar Barn och ungas rätt till kultur Vård av kulturarv Förbättrade villkor för kulturskapare.
Teknikcollege Norrbotten
SAMVERKANSAMVERKAN NY SKOLA – NY LÄRARUTBILDNING SAMVERKAN.
Länets kommuner i samverkan
Lärcentrum som infrastruktur för vuxnas lärande
LANDSTINGSDIREKTÖRENS STAB Regional utveckling Uppdrag från Landstingsstyrelsen Slutrapport e-hälsa projektet Grönbok om innovations- och utvecklingsarbete.
Sub-nationell politik Regionfrågan i Värmland
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Framtidsvägen.
Förbundsfullmäktige Jokkmokk den 24 april
SWEDISH AGENCY FOR ECONOMIC AND REGIONAL GROWTH 1 RKG 2 juni 2010.
Tillväxtfrågor på SKL Entreprenörsregionen 1 december 2011
Bakgrund och syfte Ska ses i ljuset av tidigare utredningar Organisationers önskan om ett annat och bättre sätt att samverka Regeringen vill erkänna,
Ungdomsdialog Alfta 12 maj. LUPP 2010 Vad är LUPP? Hur ska vi få länets högsta svarsfrekvens? Vad gör elevråden? Information från respektive elevråd U-råd.
Nätverk för plattformsledare 17/ Anna Lilja Qvarlander
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö Vård- och.
Vuxenutbildningens roll i kompetensförsörjning för Tjörns arbetsliv Diskussion
Trafik- och samhälls-planeringsnämnden
Anpassning – brett arbete som spänner över hela samhället Länsstyrelserna regionalt ledarskap –Samordna arbetet på regional nivå med anpassning till ett.
Uppföljning eller utvärdering - är det frågan?. Det ena utesluter inte det andra! Ungt forskningsområde – det finns utrymme för både och. Olika perspektiv.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Tankar från kompetensförsörjningsprojektet
Vård- och omsorgscollege Kronoberg
Lokal arbetsplan Hedlunda skola Kunskaper, utveckling och lärande Barnen/eleverna ska känna sig trygga, respekterade och ha demokratiska värderingar.
miljömål.se Miljömålens syfte: - Strukturerat miljöarbete
Tidiga insatser för barn i förskolan
Utmaningar inom utbildningsområdet i Stockholms län Stockholmsregionen ur ett OECD – perspektiv Ett antal problembilder och utmaningar KSL:s roll och uppdrag.
Gymnasieutredningen Gymnasieutredningen U 2007:01 Anita Ferm.
Förvaltningsreformerna och Svenskfinland – strukturella och språkliga konsekvenser Svenska social- och kommunalhögskolan.
Uppföljning av reformen skydd mot olyckor. Reformens intentioner Ökat skydd mot olyckor och skador Stärkt förebyggande arbete Tydligare ansvarsförhållanden.
Regional Överenskommelse 4/ De sex principerna i den nationella Överenskommelsen Självständighet och oberoende Dialog Kvalitet Långsiktighet Öppenhet.
Välkommen till Lärstämma för personal i fritidshem 09:30-10:10Inledning och intresseanmälan till nätverk Gerd Pettersson, Regionalt utvecklingscentrum.
EN PRESENTATION AV SPECIALPEDAGOGISKA INSTITUTET
Bakgrund -Generationsväxling Personalbrist Över 20% går i pension -Efterfrågan på personal inom vård och omsorg med utbildning både på gymnasial.
Strategiska perspektiv på verksamheten
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
Göteborgsregionens kommunalförbund: Ale|Alingsås|Göteborg|Härryda|Kungsbacka|Kungälv|Lerum|LillaEdet|Mölndal|Partille|Stenungsund|Tjörn|Öckerö UC
Vad, hur och varför samverkan? Resultat !?
Skillnader i lagstiftningen Analys om de skillnader som finns i lagstiftningen är motiverade ur pedagogiska, sociala eller andra aspekter Se över gällande.
Långsiktighet samverkan dialog process relation insyn mångfald respekt medverkan utveckling ansvarsfördelning partnerskap tydlighet självständighet oberoende.
Vattenförvaltning och vattenrådens roll
Definition Vård- och omsorgscollege är en samverkansform på regional och lokal nivå mellan utbildningsanordnare och arbetsliv inom vård och omsorg.
1 Det kommunala uppdraget! 2 Verksamhetsidé för SKL En fråga om demokrati. SKL är en arbetsgivarorganisation för kommuner och landsting.
Förslag på ny organisation för EFS Presentation vid årsmöte 2016 inför remissutskick.
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Näringsliv och skola i en globaliserad värld Kristinehamn den 30 maj 2007.
Regionkommun i Dalarna 2019
Bild av esf-projektets tänkta process och målgrupp
Dagens tema Samverkan i arbetet med att förebygga och bekämpa användandet av Alkohol, Narkotika, Droger och Tobak – och kopplingen till folkhälsa och hållbar.
Enheten för mottagande av nyanlända elever
Regionala Vård- och omsorgscollege
Regionala Vård- och omsorgscollege
Workshop om utmaningarna på digitaliseringsresan
Socialstyrelsens arbete mot våld i nära relation
När processen går snabbare…
Planering och dimensionering av komvux och gymnasieskola
Strategi för närvårdssamverkan i Uppsala län
Göteborgsregionens kompetensråd
Framtagande av Regional utvecklingsstrategi Uppsala län
Kvalitetsanalys – förskola och skola i Nacka år 2017
Presentationens avskrift:

SAMVERKA och SAMARBETA eller INTE? Skolchefer, ordförande och vice ordförande inom Barn och utbildning i Norrbotten. 7 april Luleå

Vad är samverkan? De som börjar att arbeta med samverkan kommer snart underfund med att ordet betyder väldigt olika, för olika personer, verksamheter och grupper. Tittar man på ordet samverkan i ett synonymlexikon, så får man upp en lång rad med ord som; gå samman, verka tillsammans, samförstånd, samspel, samarbete, samröre, konsensus, förenad ansträngning, synergi m fl. Riktig samverkan kräver att man kommer in tidigt i diskussionerna, samt att samverkansparten sätter av resurser för att utveckla samverkan.

Exempel på samverkan i Norrbotten barn och ungdomar i behov av särskilt stöd Norrbus, samverkan mot våld i nära relationer, utvecklingsarbete inom barn- och ungdomsvården mm. skolreformer inom alla led konferenser, RUC/LTU mm. den framtida gymnasieskolans organisation Lapplands gymnasium, Fyrkantens samverkansavtal mm. utvecklingen av vuxnas lärande Nätverket för Vuxnas lärande, LKF, Fyrkantens vuxenutbildning (samverkansavtal) mm.

Elevutveckling i Norrbottens Grundskola och Gymnasieskola år År Grundskola År Gymnasieskola KommunFristående Kommun/landsting Fristående

Utmaningar i framtiden Hantera samtliga skolreformer - nya skolsystem samtidigt som gamla system fasas ut, vilket kräver ett gott och framtidsinriktat ledarskap inom utbildningsområdet, en stor förståelse för de dubbla processerna, tillfälligt ökade kostnader inom området och en noggrann kartläggning av behörigheten inom lärarkåren för att leva upp till framtida legitimationskrav.

Utmaningar i framtiden Anpassa utbildningsorganisationen inom kommunen och i samverkan med andra kommuner vilket kräver bra beslutsunderlag, en god dialog mellan kommuner som vill samverka och nytänkande kring såväl lokaler som de pedagogiska lösningarna.

Utmaningar i framtiden Utveckling av prognosunderlag för att stärka utbildningssektorns roll som goda genomförare av kompetensutveckling i relation till individers och näringslivets behov. Aktuellt såväl inom gymnasieskolan som inom vuxnas lärande.

Frågeställningar Kommande legitimationskrav för lärare kräver behörighetskartläggning av samtlig pedagogisk personal – kan ske både lokalt och regionalt för ett bredare perspektiv och en tryggare bild av kompetensförsörjningen i Norrbotten. Samverkansprojekt? Norrbottens framtida skolorganisation kräver anpassning till bl.a. nya reformer och elevunderlag – vilken del i det primärkommunala utbildningsuppdraget kan hanteras i större samverkanskonstellationer? Vem har rätt prognos av utbildningsbehovet och vem styr utbildningsuppdraget i Norrbotten? Kan vi samverka bättre mellan berörda regionala och kommunala aktörer?