Kommunikationsplanens delar

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Advertisements

Kommunikation som påverkar Göteborg 4 oktober 2012 Välkommen!
Affärsplaner för samhällsentreprenörer?
Om att nå fram med sina budskap Susanna Uppling Gullers Grupp
EHL Jane Bjurman GAF Medarbetarsamtal EHL Jane Bjurman EHL Jane Bjurman.
Kommunikationsplan.
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Innehåll Strategier, målgrupper, mål Informationskanaler
Ett arbete med att etablera
En reviderad läroplan för förskolan
Teman VEGA Verksamhetsutveckling genom eget arbete.
Arbetsplan för skolbiblioteket
70 % av alla förändringsprojekt fallerar…
Problemformulering Vad är problemet eller behovet– gapen i våra resultat? Vad: Vad påverkas? Är det specifikt? Innehåller det ett implicit förslag till.
Branding Strategimöte den 3 maj , 2010.
Som man frågar får man svar. Vad är intressant? Varför?
Närvårdssamverkan Kommunikationsplan Csadadas Asdas Ksaldjaksld
I Ledningssystem för en kvalitetssäker och effektiv sjukskrivningsprocess i VGR anges att: Regionens verksamheter ska ha en aktiv roll i en kring individen.
Det kreativa konceptets användning i rekryteringsannonser
Verktyg för ökad patientsäkerhet
KOMMUNIKATIONSSTRATEGI FÖR GÖTEBORGS UNIVERSITET
Nationellt ramverk för patientsäkerhetsarbete
Positiv Livskraft © Att komma dit du vill
Landstingsstyrelsens förvaltning
Välkomna till Kommunikationsplanerin g Linköping 7/12.
Kvalitetsarbete i korthet – varför, vad och hur?
Kapitel 12 Marknadsföringen påverkas av omvärlden.
EN MODELL FÖR SAMVERKAN:
Planerad Kommunikation - att skapa och använda en kommunikationsplan
Din kompetens – vår möjlighet. Övergripande visionärt mål Målet är att hos landstinget som arbetsgivare höja kunskapen om personer med funktionsnedsättning.
Marknadsförarens mall för att skapa köpares persona!
Nollmätning och intressentanalys Kommunikations-strategi
Marknadskommunikation och mediaval
Kommunikationspsykologiska påverkansfaktorer
1 SLUTRAPPORT NULÄGESANALYS STYRGRUPP – Frågor och analys
KOMMUNIKATION SOM PÅVERKAR SUNDSVALL 13 FEBRUARI 2012
Genrer Ett specifikt syfte – avgör vilken genre det handlar om
Kärnan i all kommunikation
Affärsplaner för samhällsentreprenörer? Distanskurs i SHE 4 april 2011 Fredrik Björk, Malmö högskola.
Kvalitetsutveckling - administrativa processer
I KONTAKT MED MEDIA MÅNGA LÄSER VIA NÄTET ELLER TALTIDNINGAR EN DEL LÄSTER VANLIGA TIDNINGAR INSÄNDARE I TIDNINGEN VANLIGT FRÅN HANDIKAPPRÖRELSEN NOTISER.
Kommunikation.
Kommunikationsplan för ----
Pedagogiska året Vattentornet 15/16
Välkommen till Baskurs för dig som är ny kommunikationsansvarig på folkhögskola! Folkhögskolornas informationstjänst 2015.
Processbeskrivning för arbete med utbildningskontrakt.
Mall för kommunikationsplan. Den här mallen för kommunikationsplan är till för er som arbetar införandet av webbtidbok och andra e-tjänster. Väl planerad.
Skapa medvetenhet Att öka kunskap och förståelse genom att dela med sig av information eller erfarenhet 1 Utbildning för distriktets jubileumskoordinator.
Kommunikation vid förändring
Kommunikation.
Kommunikation.
Kreativa verktyg och metoder
Kommunikationsplanering
Kommunikation.
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
på personer i behov av hjälp
KOMMUNIKATIONSINDEX- NYTT I MEDARBETARENKÄTEN 2014
Kommunikationsplan.
Spridning av säkrare praxis
Chefens kommunikativa uppdrag Dag 1 & 2 Övningar
Processen för Balanserad styrning - steg 2 Mätning-Mätresultat
Kommunikationsprocesser
på personer i behov av hjälp
på personer i behov av hjälp
Att leda och genomföra transformation WS 3 Region 10
Hur får du lantbrukaren att lyssna?
Förbättra klubbkvalitet
”Om vi inte vet vart vi ska spelar det ingen roll vilken väg vi tar”
IF Friskis&Svettis Kalmar
Presentationens avskrift:

Kommunikationsplanens delar Nulägesanalys/Bakgrund Beskrivning och analys av projektet processen, problemet, förändringen, aktiviteten etc som ska kommuniceras. Övergripande mål och syfte Vad ska kommunikationen stödja? Vilka konkreta verksamhetsmål ska kommunikationen stödja? Kommunikativa mål Kvantitativa mål: Ex: Så här många ska känna till innehållet, så här många ska känna sig nöjda etc Kvalitativa mål: Ex: Detta vill vi att mottagarna ska veta, känna, göra efter det att de nåtts av budskapet Målgrupper/Användare/Aktörer Vilka grupper av människor ska vi kommunicera med? Vilka förkunskaper och attityder har de till ämnet/frågan och till Umeå kommun som avsändare

Kommunikationsplanens delar Budskap Budskapet/Budskapen ska först och främst svara på frågan Varför? Men också på Var, Hur, När, Vem Budskapet ska svara emot mottagarnas behov. Vilket ska vara huvudbudskapet? Övriga budskap? Hur formuleras budskapet för olika målgrupper? Vad vill och behöver målgrupperna veta? Kanaler/Metoder/Åtgärder Vilken kanal eller kombination av kanaler är mest effektiv? Hur ska vi använda Umeå kommuns fasta informationskanaler? Interna kanaler – Medarbetarna är viktiga i rollen att vidarebefordra information Hur kan massmedia användas – Behövs en särskild mediaplanering? OBS: Grundregeln är att medarbetarna ska informeras före massmedia Mediaplanering Vad behöver media (bakgrundsinformation, bilder, tabeller, guidning för fotografering/filmning, telefonnummer etc.)? Vem uttalar sig?

Kommunikationsplanens delar Framgångsfaktorer Vilka omständigheter kan påverka arbetets framgång? Vilka omständigheter i omvärlden, utanför vår direkta påverkan, kan påverka? Tidsplan I vilken ordning ska de kanalerna användas? Behöver budskap upprepas? Uppföljning Vad ska dokumenteras? Vad ska mätas? Ska en förmätning/nollmätning göras? Budget

Kommunikationstrappan Skapa metoder och rutiner 5. Repetera Skapa metoder och rutiner 4. Aktivera Skapa händelser 3. Involvera Skapa engagemang 2. Inspirera Skapa förståelse 1. Informera Skapa kunskap 13:22-13:25 Men Allt kan inte ha samma höga ambitionsnivå Ambitionstrappan (Bild) Hur långt ska vi gå? Bered plats för de viktiga frågorna (dialog) Den relativa effekten av varje informationsinsats minskar!! (jmf. Barnuppfostran) Mottagarens villkor! Samtidig!

Effektiv och framgångsrik kommunikation är Kontrastrik och kreativ Koordinerad Kontrastrik och kreativ Koncentrerad Kontinuerlig Kontaktskapande Konkret Korrekt Konsekvent

Läs mer i Kommunikationshandboken umea.se/kommunikation