FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Granskningsområden Måluppfyllelse och resultat Tillsynen granskar inom detta område förskolornas måluppfyllelse gällande resultatet av förskolornas arbete.
Nya skolan till hösten Projektarbete En personlig dator Aktivt lärande
Att arbeta med forskningscirklar Ett projekt vid Uppsala universitet Kerstin Rydbeck, Institutionen för ABM Mia Carlberg, Universitetsbiblioteket
Carina Bergqvist Torvallaskolan
Exempel utifrån ett antal målområden
Kvalitetsredovosning  Analys och bedömning av måluppfyllelse i verksamheten som helhet  Prioriterade mål och åtgärder
Nya Elementar!.
Summering av brainstorm 2
Utveckla din Praktiska IT
Vi vill att varje 5 – åring som lämnar våra förskolor i Avesta kommun…
InfoComp Ett samverkansprojekt mellan skola och bibliotek om informationskompetens och lärande.
Utveckling av Kapellbacken 2013/2014
Presentation av gipsmask-gör en snygg presentation av din mask
En reviderad läroplan för förskolan
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Hela världen talar… Global Issues in Context är en lektion i att lyssna! Hulebäcksgymnasiet, Härryda. Västerhöjdsgymnasiet, Skövde.
HEM- OCH KONSUMENTKUNSKAP
Projektet IT-coacher 2013 Enkäter angående intresset av IT-utbildning för seniorer gjordes i kommunerna Lidköping, Götene och Munkedal. De som svarade.
Läroplansarbete Träff med Ö-team Mål med dagen Öka förståelsen för det arbete vi gör med rektorer/förskolechefer och läroplanspiloter Öka.
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
Hej och välkomna!.
IKT i nöd och lust! Hur får man eleverna att ta eget ansvar? Hur får man dem att samarbeta? Och hur får man lärare att vilja jobba ämnesövergripande?
Vår tolkning av Förskolans Läroplanenfastställd december 2010
Jakobsgårdskolan ansvar - kunskap - självkänsla - framtid Lokal arbetsplan Prioriterade mål under året! Pedagogik i klassrummet För att uppnå.
Kvalitetsarbetet och redovisningen
Välkommen till ESF:s seminarium
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Minskad elevdokumentation Lagändring 19 nov 2013 Utvecklingssamtalet Minst en gång varje termin ska läraren, eleven och elevens vårdnadshavare.
OnlineSkolan Tillbaka till Lärandet 2008 Bergsjön - Gunnared, Göteborgs Stad.
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Skolutveckling via digitala medier
Dagens presentation  Vad är Öppna programmet och hur arbetar vi?  Hur ser vårt datoranvändande ut?  Tid för frågor.  Daniel Anderberg IT-samordnare.
Vad är bra och vad kan bli bättre? Utvärdering med Ekjur12 15/
Barnens bild av Sigtuna, Sigtunas bild av barnen Avdelning: År:
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
PA1201 Projektarbete 100 p.
TANKE – KÄNSLA - HANDLING 1.Tänka igenom olika ämnen. Tveksamhet. Osäkerhet 2.Ämnesval. ”Väga ämnet”. Optimism 3.Utforska ämnet. Orientering. Förvirring.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
För- och grundskolans utvecklingsavdelning För- och grundskolans utvecklingsavdelning Naturskolan Naturskolan i Umeå Utomhuspedagogik Temaklasser UMBRA.
Uppföljningsbesök Uppföljningsbesöken Besöken har givit Delegationen för IT i skolan värdefull information om hur satsningen genomförs.
Mary-Ann Hopkins 1 Monica Sandorf Mary-Ann (Mia) Hopkins Eva Jungmark Göteborgsregionen.
Bedömning för lärande En beskrivning av hur bedömning kan förstärka elevernas lärande Sammanfattning Christian Lundahls bok Bedömning för lärande 2011.
Marknadsföring och försäljning
Lär- och forskningscentrum PriMa Umeå Berghemsskolan Det matematiska samtalet.
Studenter som resurs - en modell för undervisning i informationssökning? Pablo Tapia Malmö högskola Bibliotek och IT.
Utbildningen till kunskapsutvecklare inom Begripsamprojektet En utbildning om hur man kan påverka kognitiv tillgängligheten till produkter, tjänster och.
Rektor/förskolechefens roll i införandet av ny läroplan
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Temaområde 1 Ledarskap i skolan – att leda lärande.
Vår Framtid sitter just nu på skolbänken Vad skall jag bli när jag blir stor Tänk om vi kan vara med och inspirera och påverka den ?!
Systematiskt kvalitetsarbete i vardagen!. Systematiskt kvalitetsarbete 1 juli 2011 förstärktes kravet på ett systematiskt kvalitetsarbete Kvalitetsredovisningen.
Sege parks förskola våren 2016 Utvecklingsområde Miljö Material Alla barns rätt till stöd 1.
1:a advent 2006 Vision Gotland 2025 Tre minuter om Gotlands framtid.
* Smileprojektet är ett konkret stöd i implementeringsarbetet med de nya läroplanerna. * När projekttiden är slut har vi utvecklat metoder.
ATT FORTSÄTTA UTVECKLA KVALITÉ PÅ SKOLAN SYSTEMATISKT KVALITETSARBETE.
Lite tankar för Nynäshamn i det systematiska kvalitetsarbetet 1. Utveckla kvalitetsdialoger: -Förskolechef samt representanter från verksamheten, representanter.
-kan visa kunskap om vikten av goda relationer till elev och personal
Lära för livet!.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Ett samarbete mellan biologi, BILD och idrott och hälsa
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Pedagogen och det entreprenöriella lärandet
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Hur skapar vi förutsättningar för digitalisering i förskolans undervisning? Mona Hansen fsk chef Öster 1, Örebro Kommun skolledarkonferens.
Presentationens avskrift:

FRAMTIDSBARN IV Detta är... En fortbildning av pedagoger mot ett forskande arbetssätt med IT-stöd.

Projektmål att arbeta för en ökad demokrati, jämlikhet och jämställd- het - i synnerhet att stärka flickors IT-kunskaper att utveckla barnens/ungdomarnas sociala kompetens och självkänsla att utveckla en organisationsmodell för lärande i ett perspektiv av livslångt lärande att utveckla ett innehåll mot miljö och internationalisering att utveckla ett arbetssätt med pedagoger som handledare och eleven som forskare (PBL) där eleven lär sig ta eget ansvar FRAMTIDSBARN IV

Genomförande 3 övergripande teman:  Människan i naturen  Människan i samhället  Människan i framtiden dessa 3 teman drivs under 1 år vardera och ska ingå som en naturlig del i undervisningen (till 100%) internationalisering ska ske inom ramen för projektet FRAMTIDSBARN IV

Genomförande, forts. pedagogerna dokumenterar kontinuerligt sin del av verksamheten projektet följs av en utvärderare arbetet ska resultera i 2 st databaser:  en närmiljödatabas som eleverna bygger upp genom de resultat de kommer fram till  en pedagogisk idébank som pedagogerna bygger upp och redovisar sina resultatet i gemensam planering och fortbildning för pedagoger och skolledare 1 gång/termin under hela projekttiden (sept/feb) alla elever och pedagoger träffas 1 gång/läsår på s.k. Framtidsbarnsfestivaler (maj) FRAMTIDSBARN IV

Hur gör vi när vi jobbar? introduktion brainstorm kring ”temat” sortera tankarna som föds FRAMTIDSBARN IV konstruera frågor praktiskt arbete redovisning och utvärdering

Vad har eleverna lärt sig? Vilka problem finns på vägen? +ställa bra frågor kring problem +hitta information på olika sätt +i viss mån att bedöma information +använda datorn som ett verktyg +få gruppen att fungera bra med avseende på sammanställning och redovisning -i starten vissa tekniska problem -svårt att ställa bra frågor i början -kommunikation via datorn, problemfyllt -svårt räcka till som lärare FRAMTIDSBARN IV

Lärarrollen att våga släppa taget... lär de sig något? vad ska jag bedöma? handledarrollen ovan i början Men … läraren föreläser när eleverna behöver en genomgång elevernas frågor är till stor del desamma som mina egna studieuppgifter samarbetet över ämnesgränserna är mycket positivt VI TROR PÅ DET HÄR! FRAMTIDSBARN IV