Skolning i entreprenörskap och företagsamhet – praktik och ledarskap Bengt Johannisson Växjö universitet Samtal med skolledare i Västra Götaland februari.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Vision – Värdegrund – Mål
Advertisements

Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Ledningsdeklaration Länna/Rialaenheten 2009
Idéer för ett bredare entreprenörskap
Malin Brändström projektledare Susann Johansson utbildare.
Tävlingens syfte TBS Stockholm vill att unga engagerar sig. Unga ska få möjligheten att göra skillnad, både i sitt eget liv och i andras. Därför bjuds.
Nulägesanalys genom frågor
TILLSAMMANS KAN VI GÖRA SKILLNAD VAR MED I EN ENTREPRENÖRIELL UTMANING.
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Entreprenörskap i gymnasieskolan
Gränsöverskridande entreprenörskap – platsen i centrum Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation för Entreprenörsregionen.
Den entreprenöriella skolan: från ledarskapet till det individuella programmet. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
ENA Samverkan skola och samhälle, lokalt och regionalt
”DET NYA ENTREPRENÖRSKAPETS MÖJLIGHETER” SAMHÄLLSENTREPRENÖRSKAP GRÄNSÖVERSKRIDANDE KRAFT FÖR REGIONAL OCH LOKAL UTVECKLING I GLESA MILJÖER Professor Yvonne.
Föräldramöte 11/ Välkomna till Syskonavdelningarnas föräldramöte 2011.
Vision 2025 Foto: Hanna Maxstad I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling – för liv, lärande och företagsamhet. Lust är passion,
Aldijana Puskar Brinellgymnasiet
Dahlstiernska Gymnasiet i Mellerud - den lilla skolan med de stora möjligheterna.
Syfte ”FramtidsFrön inspirerar pedagoger och annan
Innovation för tillväxt: Sept – Sept. 2011
Plug In riktar sig till elever som avbrutit eller riskerar att av bryta gymnasieskolan. Nationellt är frånvaron hög, närmare 30 %, för Västerbotten ligger.
Näringsdepartementet Hur kan den kommande innovationsstrategin för Sverige stödja internationalisering? Sara Modig Nationella Klusterkonferensen Karlstad.
Hur fungerar värdegrundsarbetet i vardagen, på operation 2010? På kliniken IVAK/OPERATION, startade ett värdegrundsprojekt Detta har lagt grunden.
Struktur och ledning Rektor Styrelse samt ansvar: Tony Roth, rektor
Självförvaltningsfärdigheter
Entreprenöriellt Lärande _says_schools_kill_creativity.html Hur förbereder vi eleverna att möta en framtid.
Kvalitetsarbete Lindängehus förskola.
Självständighet Företagsamhet Lust att lära Introduktion - den röda tråden Kommunledning Finansinspektionen Förebild Ämnesintegration Privatekonomi…….
Dialogdag 23/ Lagen om regionalt utvecklingsansvar i vissa län Regionalt tillväxtarbete (regionalt tillväxtsansvar) -Regional utvecklingsstrategi.
Forza har skapats av näringslivet för att stimulera ungdomars entreprenörsanda och kreativitet Skåne Nordväst ska bli världens bästa region på entreprenörskap.
3.3 Vägen till entreprenörskap entreprenörskapundervisning Hur kan elever stöttas till att utveckla idéer och tro på sig själva? Hur kan kunskaperna om.
Vård- och omsorgs-(college)
Johan Jansson Dominic Power Uppsala University, Sweden Företagande i kreativa industrier Estrad.
Styrning och ledning av Nackas vuxenutbildning – diskussionsunderlag
”Man köper saker man inte behöver för pengar man inte har för att göra intryck på människor som man egentligen inte bryr sig om” ”Inte moralisera utan.
- fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner
Socialt engagemang och entreprenöriellt handlande Fil.dr. Malin Gawell Illustration: Jeanette Wahl Malin Gawell, Estradföreläsning 11 december 2007.
Kontakter, Kontakter, Kontakter – överallt Kontakter Bengt Johannisson, professor i entreprenörskap Linnéuniversitetet och Högskolan i Jönköping Morgonpredikan.
Bakgrund Fem underlag o Kulturens utmaningar och tendenser 2011 o Kommunernas kulturstrategiska arbete 2013 o Kulturplaner i Västra Götaland
Projektnamn, projektledare och deltagande aktörer
Entreprenörskap Initiativ Problemlösning Samarbetsförmåga Handling
- Vi sparkade av oss skorna, såg möjligheterna och vågade testa. Arbetsmarkandsprojekt i Södertälje Kommun.
Välkommen till Braås skola
“We don’t talk business – we make the opportunity to do business” THE SWEDISH DREAM EVENT THE SWEDISH DREAM.
Slöjdhistorik.
nationellT kommunikationskoncept presumtiva studenter 2015
Förstå, jämföra och föreslå åtgärder Centrala ord och begrepp
Portfolion / Dokumentationen bidrar till utveckling
Från Järnkraft till Hjärnkraft – en slingrande kreativ resa i träfiberland Om framgångar och motgångar i arbetet med att utveckla kreativa näringar i Västernorrland.
Pedagogisk planering Brönjaskolan
Vad kännetecknar en Reggio Emilia inspirerad förskola?
Enheten för regional tillväxt, Näringsdepartementet
© Jan E Persson Ulrika Westrup ek dr Jan E Persson och ek dr Ulrika Westrup Institutionen för Service Management, Lunds universitet HSS2011: Interaktiv.
Intro Entreprenörskap i skolan. UppdragetUtgångspunkterAktiviteter.
OECD Territorial Review: Skåne 2012 Viktigaste slutsatserna.
Styrning och ledarskap på lokal och regional nivå Regional utveckling och strategiskt tillväxtarbete 15 hp. Gun Hedlund, lektor i statsvetenskap, Örebro.
1 Mångfald Hur leder man en arbetsgrupp som präglas av mångfald ?
Vad gör Almi?.
ENTRIS – Entreprenörskap i skolan Skolan ska förbereda barn och unga för jobb som ännu inte existerar, för att lösa problem som vi ännu inte känner till,
Lgr 11 - fortsatt arbete med de nya läroplanen med tillhörande kursplaner.
Lärlingskapets nödvändighet och praktik inom högskolans entreprenörsutbildningar. Bengt Johannisson Växjö universitet/Högskolan i Jönköping Presentation.
Socialt entreprenörskap i ideell verksamhet En studie om de aktiva eldsjälarnas motivation och drivkraft som gör skillnad i samhället.
Från ord till handling.. Varför entreprenörskap? Rustas för framtiden. Entreprenöriellt lärande. Inga givna svar, skapar kontaktnät. ”Tasigförsamhet”.
Naverlönnskolans uppstart 11 augusti 2015 Michael Rystad Utvecklingsstrateg.
Varför e-förvaltning och e-strategier? Skapa NYTTA För samhället, medborgarna, företagen och för verksamheterna.
SORIS - bakgrund till och födelse av ett social regionalt innovationssystem Bengt Johannisson, seniorprofessor
Ung Företagsamhet ® Har sedan 1980 arbetat med att föra skola och näringsliv närmare varandra En ideell och partipolitiskt obunden organisation som utbildar.
Ledarskap för framgång
BESÖK OSS PÅ EDGYMNASIET.SE OCH FACEBOOK
Förutom yrkeskunskaper…
Presentationens avskrift:

Skolning i entreprenörskap och företagsamhet – praktik och ledarskap Bengt Johannisson Växjö universitet Samtal med skolledare i Västra Götaland februari 2007

Vad är entreprenörskap? Start av företag? Realisering av innovation och tillväxt? Kreativ organisering av människor och resurser efter möjligheter? Vardaglig företagsamhet – att ta initiativ och ansvar i samarbete med andra?

Entreprenörskapets svenska geografi I väster och syd odlas klurighet och krämarmentalitet I öster hyllas teknologi och banbrytande produktinnovationer I norr praktiseras mångsyssleri och överlevnadskonst

Bilder av entreprenörskap Entreprenörskapet är sprunget ur vardagen och formar en ny vardag Genom entreprenörskapet skapar individen sin identitet och söker självförverkligande i lag med andra Föreställningen av entreprenören som hjälte eller outsider produceras av samhället

Från Jantelag till Jäntelag Putte Svensson: Förena nöje med nytta Amelia Adamo: Skapa och förankra en egen värld - uppmärksamhet och spontanitet Yngve Bergqvist: Göra det omöjliga möjligt genom att handla Tilde Björfors: Mera verkstad, mindre (runt)snack Johan S v Holstein: Lita på dig själv, anställning är prostitution Bert Karlsson: Kör ditt eget race och vänd motgångar till möjligheter

Entreprenörskapets vardag Handling och inte ord räknas Tillfälligheter görs till möjligheter, möten till organisation Dialoger iscensätter nya verkligheter Misstag omvandlas till möjligheter Skapandet av den egna identiteten är det viktigaste projektet

Företagandets praktik Se affärsplanen som en vän och följeslagare men inte som en vägvisare Se varje möte som en möjlighet att förmera den viktigaste resursen: kontaktnätet Ransonera användningen av finansiellt och fysiskt kapital (financial bootstrapping) Skaffa (kritiska) kunder!

Förvaltning är inte förnyelse Management är inte entreprenörskap Planering Rätt beslut Beräkning Ekonomisk rationalitet Finansiellt kapital Genomföra åtgärder genom andra Experiment Konkret handling Passion Social rationalitet Förtroendekapital Genomföra åtgärder med andra

Entreprenörskapet i familjeföretagandets dräkt - Självständighet är en källa - Entreprenörer vill skapa en dynasti -Blodsband formar en drivfjäder -De flesta Gasell-företag är familjeföretag -….men de flesta familjeföretag och småföretag är levebrödsföretag

Medarbetarskap och entreprenörskap Det dagliga arbetet, utveckling och samarbete viktigaste drivkrafter i Sverige Entreprenöriellt är det ledarskap som skapar svängrum åt de initiativrika Entreprenörskapet bejakar växt genom andra – medarbetare och verksamheter Den goda viljan är det som räknas

Skolans eldsjälar Underhåller sin sakkompetens Kanaliserar sin skaparlust genom att arbeta tillsammans med eleverna Planerar måttfullt till förmån för idéutveckling, experiment och improvisation Förankrar sina tankar och handlingar brett inom skolan och i närsamhället

Företagsamma är vi alla – som barn I leken bejakar vi passionen, spontaniteten och engagemanget Barn på alla platser är kreativa och handlingskraftiga, kreaktiva och tetaksna Utmaningen för skolan är att bevara barns naturliga företagsamhet

Varför går entreprenörskapet inte att hejda? Därför att entreprenörskap är uppmärksamhet och lärande Därför att människor brinner för sina intressen och idéer Därför att verksamheter behöver förnya sig Därför att orter och regioner vill (för)bli livskraftiga

Var skolas en företagare? Vid köksbordet I småföretagsmiljön I föreningslivet I skolan Vid universitetet I det egna företagandet

Skolans skolning i entreprenörskap För barnen: stimulera deras lekfullhet – företagare vill ha roligt För ungdomarna: organisera lärandet kring projekt där nöje kan förenas med nytta – entreprenörskap är disciplinerad revolt För studenterna: stöd konkret företagande i liten skala – innan ämnet blivit laborativt

Skolning i entreprenörskap – ledarnas ansvar Markbered för skolans entreprenörskap genom att själv vara en förebild Stimulera/tämj och legitimera eldsjälarna inom skolans väggar och i närsamhället Skapa en beredskap för att riva barriärer och bygga om strukturer

Handling och inte bara ord! ”Rektor har ordet” - nätversionen (Mats Börjesson 2003) Odla en personlig stil Utkräv medansvar från elever/föräldrar Glöm traditionerna! Förbered för ett framtida konkurrenssamhälle! Se skolan är en marknadsaktör och ha konferensgården som en förebild Ha det globala som riktmärke vid förändringar – inte det lokala

Framgångsrik skolning i entreprenörskap Skapande och praktisering av bilden av skolan som en utvecklingskraft – leva ett eget entreprenörskap Frammana ett livaktigt skolliv, näringsliv och samhällsliv Förhandla fram konkreta projekt mellan elever, lärare, skolledare och praktiker