Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut?

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Planering, genomförande av undervisning och bedömning enligt Lgr 11
Advertisements

I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
Betygssättning i praktiken
Beskriver vad eleven ska försöka uppnå
Centrala innehåll och kunskapskrav
Till vem riktar sig utvecklingspaketet?
Välkomna! Kursplaner, betyg och bedömning.
Skriva för att lära – så gör du
Närvaro!!.
Centrala innehåll och kunskapskrav
Skriftliga omdömen och betygssättning i praktiken
Introduktion till filmen Klicka för att se filmen.
Förändringar i skolan En sammanfattning av de förändringar som påverkar er föräldrar Urban Åström Förvaltningschef BoU Lars Thorin Utvecklingsledare BoU.
Tema Feedback och hållbar utveckling Välkomna!
SET Social Emotionell Träning
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Lokal pedagogisk planering
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Planering.
Elevinflytande i planeringen av undervisningen
Centrala innehåll och kunskapskrav
Centrala innehåll och kunskapskrav
Arbetsområde 1. Innehåll Exempel E C A Idrott/ Lek/ Motion
Läroplansträff Välkomna. Dagens arbete Björkbackaskolan presenterar sitt framgångsrika arbete med lärandeuppdraget Bedömning för lärande -
Läroplansträff Välkomna!. Program för dagen 8.30 Inledning och program 8.40 Lars introducerar dagen med några bilder om undervisning och lärande.
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
Elevens Val § SKOLLAGEN SÄGER:
Välkommen till introduktion av kursen LYVU10 med start HT14
 Från idé till slutprodukt  100 gymnasiepoäng  Programmålen styr  Enskilt eller i grupp  Om projektarbetet på Elevportalen (under Aktiviteter)
? Gymnasiearbetet Hur kan biblioteket hjälpa dig
Centrala innehåll och kunskapskrav
Mall för alignmentmatris
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Sociala och kulturella fenomen Livsstilar och kroppsideal
Handledarutbildning Delkurs 4 Barn- och fritidsprogrammet BF
Samhällskunskap 1a1 Kursens: mål innehåll kunskapskrav samhällsfrågor
PROJEKTARBETE 2010 – 2011.
Reseproduktion och försäljning
Hur gör man en debattartikel?
Kvalitetsredovisning Resultat för grundskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Aktiviteter och upplevelser
Förskoleklassen Torpshammar
PA1201 Projektarbete 100 p.
Projektarbete (PA1201) 100 poäng.
Kvalitetsredovisning Resultat för gymnasieskola 1 Kvalitetsredovisning för förskoleverksamhet och utbildning i Nacka kommun år 2007 Antagen av Utbildningsnämnden.
Nätverk kursplanepiloter
Läroplansträff Välkomna!.
Att lära sig att analysera
Marknadsföring och försäljning
LGR 11 Innehåll 1. Skolans värdegrund och uppdrag
Individuellt stöd till studenter med funktionshinder
Samordna rehabiliteringen – Brukarcoach/IPS Bakgrund SoL, HSL Överenskommelser/avtal Riktlinjer Förordningar Samordna rehabiliteringen 2011 Supported employment.
Välkomna hit! Film – på vilket sätt är bedömning en (liten) del av all vår verksamhet? Kursplanens uppbyggnad. Skillnad strävansmål / uppnåendemål? Kunskapssynen.
Vo12 Projekt på APL: Lagar och bestämmelser
Hälsopedagogik. Kapitel 1 Hej, hur mår du?
Litteraturhistoria – epoker och analys av textutdrag
Skolinspektionen Bra tillsyn – bättre skola - Det pedagogiska ledarskapet.
Textcollage Arbetsområde i svenska under hösten.
Föreläsning 7 Observation som datainsamlingsmetod
LPP i Geografi ht Varför läser vi Vad skall vi gå igenom?
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Rapport till Örebro läns landsting om Medarbetarundersökning
Studentundersökningen 2017
Samordnad utveckling för god och nära vård S2017:01
Kontaktpersoner Bedömning & Betyg
Lokal pedagogisk planering enligt Lgr 11
Fördjupning till systematiskt kvalitetsarbete
Utbildningsplan Lärandemål
Presentationens avskrift:

Hur kan en plan för ett arbetsområde/tema se ut? Lärarnas planering Elevernas planering

Planens delar Förankring i kursplanen (läraren) Förväntat resultat (eleverna) Aktiviteter/uppgifter för bedömning (eleverna) Bedömning/Rättning av prestationer/resultat (eleverna) Tänkbara kunskapsomdömen (läraren) (Undervisningen)

Ämne ”Vård och omsorg”, Vård och omsorgsarbete 2 Rubrik: Den psykosociala arbetsmiljön Förankring i ämnesplanen (läraren) Undervisningen i ämnet vård och omsorg ska ge eleverna förutsättningar att utveckla följande: Kunskaper om teorier och centrala begrepp inom vård och omsorg. Kunskaper om arbetsmiljö samt om lagar och andra bestämmelser om arbetsmiljö. Centralt innehåll: Den /…/ psykiska arbetsmiljöns betydelse för hälsa och egen säkerhet utifrån lagar och andra bestämmelser.

Förväntat resultat: Efter arbetsområdets slut förväntas eleven: kunna redogöra för lagar och förordningar kring psykosocial arbetsmiljö kunna beskriva ”läget” med statistik, och beräknade kostnader kunna redogöra för tänkbara orsaker till arbetsmiljörelaterade problem och redovisa den forskning som ligger bakom kunna ge exempel på tänkbara förebyggande åtgärder

Examinationsuppgift Utbrändhet, mobbning, sexuella trakasserier och stress är exempel på problem som kan uppstå när den psykosociala arbetsmiljön inte är bra. Trots att många drabbas, kan det vara svårt att se vad ”felet är”. Välj ett problem som kan bero på brister i den psykosociala arbetsmiljön. Besvara följande frågor. Vad säger lagar och förordningar? Finns det statistik som visar hur många som drabbas? Vad vet man om kostnader? Finns det forskning kring orsaker? Vad säger den? Vilka åtgärder kan vidtas för att förebygga och för att hjälpa? Avsluta arbetet med egna reflexioner Ni kan jobba i par eller enskilt. Skriv en rapport på 3-6 A4-sidor. Hjälpmedlen är lektionsanteckningar, lärobok och uppslagsverk

Bedömning/Rättning av prestationer/resultat E = Godkänt C A Lagar, forskning I rapporten fanns lagar, statistik och kostnader redovisade och det gavs exempel på faktorer som enligt forskning kan ha orsakat problemet I rapporten var den mesta forskningen fylligt redovisad Förebyggande åtgärder, reflexion kring dessa och analys av vad man vet och varför I rapporten fanns exempel på åtgärder som kan förebygga och som kan vidtas för att minska problemet I rapporten diskuterades olika förslag som kan förebygga eller som kan vidtas för att minska problemet och hur vardera av dessa kan påverka hälsa och arbetsförmåga Av rapporten framgick att orsakerna till dålig psykosocial arbetsmiljö kan vara svåra att beskriva och värdera, därför att orsaker kan samverka med varandra eller motverka varandra

Tänkbara kunskapsomdömen (läraren) E-nivå: NN kan redogöra för lagar och förordningar kring psykosocial arbetsmiljö   C-nivå: NN kan redogöra för tänkbara orsaker till arbetsmiljörelaterade problem och redovisa den forskning som ligger bakom A-nivå: NN kan reflektera kring orsaker som kan vara svåra att beskriva och värdera, därför att de samverkar med varandra eller motverkar

I kursplanen står bl a E-nivå: Eleven ger några exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön. Eleven redogör översiktligt för relevanta lagar och andra bestämmelser. C-nivå: Eleven redogör utförligt för relevanta lagar och andra bestämmelser. A-nivå: Eleven ger flera exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön. Eleven redogör utförligt och nyanserat för relevanta lagar och andra bestämmelser.

Kunskapsomdömen för betygssättning E-nivå: NN kan ge några exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön NN kan översiktligt redogöra för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet. C-nivå: Utöver vad som krävs för E kan NN utförligt redogöra för teorier inom vård och omsorg. NN utförligt redogöra för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet. A-nivå: Utöver vad som krävs för E och C kan NN kan utförligt och nyanserat redogöra för teorier inom vård och omsorg. NN ge flera exempel på faktorer som påverkar arbetsmiljön NN utförligt och nyanserat redogöra för relevanta lagar och andra bestämmelser inom vård- och omsorgsområdet