Kvalitativ design Carita Håkansson.

Slides:



Advertisements
Liknande presentationer
Pedagogisk planering Åk 7 - 9
Advertisements

Seminarieboken Kapitel 4 – Metodmedvetenhet
I detta bildspel reflekterar kollegor i olika ämnen tillsammans över språkliga handlingar i klassrummet. Underlag till diskussionen är den uppgift som.
KANDIDATUPPSATS.
Att svara på tentafrågan - Strategier Språkhandledningen på IT-fakulteten.
Kvalitativ analys - Analysprocess
Learning Study / Stöd för genomförande och dokumentation
Seminarieboken Kapitel 3 – Uppsatsens olika delar
”Språk, lärande och identitetsutveckling är nära förknippade
Den vetenskapliga artikeln
ATT PRODUCERA EN UNDERSÖKNING
Kurstillfälle 5 och 6 i MFM310
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
Hur går forskning och vetenskapligt skrivande till?
ett sätt att undersöka sociala fenomen?
Ett arbetsområde om poesi
Introduktion fallstudie ATHF01 Ht Gatradhus i Landskrona, Elding och Oscarson.
Fenomenologi Av grupp 4: Linnéa Johansson, Wilhelmina Horn, Elin Wahlberg, Nina Haraldson och Johanna Lindman.
 SLIM-forskarskolan – språk och lärande i mångfaldsperspektiv  Ingår i lärarlyftet, en satsning på fortbildning och forskarutbildning för lärare.  Licenciatexamen.
Vetenskaplighet En gissning blir inte vetenskap för att den råkar visa sig vara sann. Vetenskap handlar om att ge tillräckligt goda /rimliga skäl för att.
Kunskapskrav och matriser
Om kunskap som förmedlas genom ord
Kvantitativ strategi viktiga begrepp 1
Att arbeta vetenskapligt
Håkan Jönson Socialhögskolan i Lund
Design rationale för MDI Vad är Design rationale? Varför behövs det? Hur arbetar man konkret? Bidrag till MDI-forskning Att läsa: Kapitel 15 i Carroll.
Statsvetenskap 3, Statsvetenskapliga metoder
Undersök och analysera K14. FÖR1. Hur ser marknaden ut? Vilka åsikter har målgruppen?
Religionskunskap 1, 50 p. Religionskunskap 1, 50 p.
Skriftlig individuell uppgift Interaktionsdesign i digitala medier (A.1) HT-2012, 7,5 hp Lärare: Daniel Nylén.
Designstöd Daniel Fällman Institutionen för informatik Umeå universitet Design och utvärdering, 5 poäng.
Samhällsvetenskapligt arbetssätt
Innehållsanalys Kvantitativ Kvalitativ.
Statsvetenskap 3, statsvetenskapliga metoder
FRAMGÅNGSRIKA INTERVJUER
Helena Lindgren 1 Projektspecifikation LÄS DEN NOGA FLER ÄN EN GÅNG.
Helena Lindgren 1 Varför Verksamhetsteori i MDI? Reaktion mot det som man såg som MDI-disciplinens brister Artefaktens roll dåligt utforskad.
Att välja metod Från Henrik Boström Vad används metoden till?
Varumärket yrkeshögskolan – vårt gemensamma åtagande
Vimmerby Magnus Klofsten Generella framgångsfaktorer i kluster.
KID DH2655 Björn Thuresson VIC-Sthlm / MDI Skolan för datavetenskap och kommunikation, KTH PEL DH2460 Åke Walldius MDI Skolan för datavetenskap.
Om problem och syften Jonas Gustafsson Lärarhögskolan i Stockholm.
Helena Lindgren 1 MDI – fördjupningskurs (D – nivå) Kursens mål ge teoretisk fördjupning i ämnet människa-dator interaktion, ge kunskap om metoder.
fokusgrupper En Kvalitativ datainsamlingsmetod Karina Kight
Skolutveckling genom aktionsforskning
Tema 1 Emelie Carlsson och Jenny Persson. “The impact of cancer on children's physical, emotional, and psychosocial well- being.” Syfte belysa hur cancer.
Enkäter Strukturerat frågeformulär. Studentspegeln 2007 ”Studentspegeln är en undersökning om olika kvalitetsaspekter inom den grundutbildningen. Den.
OMVÅRDNADSVETENSKAPLIG FORSKNING OCH FORSKNINGSPROCESSEN Tema 1 SJSE17 Hanna Meerveld Maria Stjernfeldt.
Metod i samhällsvetenskap s Ur centralt innehåll och kunskapskrav  Tillämpning av samhällsvetenskapliga begrepp, teorier, modeller och metoder.
Parents’ experience of living with and caring for an adult son or daughter with schizophrenia at home in Ireland: a qualitative study Tema 1 Särskilja.
1 Metodpraktikan Del II Hur man samlar in och analyserar data kapitel 15 Källkritik Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena.
Kvalitativa metoder Annika Brorsson med dr Eva Lena Strandberg med dr.
8:1 Kopiering tillåten. M2000 Compact © Liber AB Syften med marknadsundersökningar Marknadskartläggningar Konsument- och köpvanestudier Kunskaps-, motiv-
UTVÄRDERING OCH KVALITET Metod för utvärderingen viktig för utvärderingens status. En utvärdering utifrån ett vetenskapligt arbetssätt ger andra möjlighet.
Specialpedagogik Ht 12. Introduktion 7 sept kl , 12:131 Erfarenhetsutbyte/diskussion och information inför ventileringen 5 december kl ,
Tema 1 Maria Nyman Raimonda Bartkuté. “Patient´s dignity in a rehabilitation ward: ethical challenges for nursing staff” Studiens syfte: Undersöka hur.
Kulturantropologi A1 VT 2015 Föreläsning 7 Antropologisk metod och arbetssätt + Gästföreläsning med Charlotta Widmark.
Workshop 2 - Kvalitetsutveckling Vad är kvalitetsutveckling? Kvalitetsutveckling = Det kontinuerliga arbetet med att förbättra kvalitén. Ett arbete.
Kvalitetskriterier och forskningsetik
Problemformulering En introduktion på kursen
Kvalitetsgranskning och forsknings etiska principer
Tema 1 ” The Impact of Different Dog-related Stimuli on Engagement of Persons With Dementia”.
Designstöd Design och utvärdering, 5 poäng
Behov, förväntningar och konsekvenser för barn som lever med en förälder med psykisk sjukdom Malin Göransson Frida Lindvall.
Granskning av studie Annelie och Sofie.
Lön och verksamhet BILD 2: Introduktion forts.
Kvalitativa forskningsmetoder, 6 hp Kurstid: 21 januari–15 februari Kurskod: 729G07 Michael Tholander.
Kvalitativ design Jenny Ericson Medicine doktor och barnsjuksköterska
TIPS Michael Tholander.
Spelansvar – företagens och spelarnas perspektiv
Presentationens avskrift:

Kvalitativ design Carita Håkansson

Designval Ert syfte styr Kvantitativ design Kvalitativ design

Kvalitativ design Svarar på frågor som börjar med Hur? Vad? Syftet är att Identifiera Beskriva Karaktärisera Förstå

Exempel Hur uppfattar läkare och patienter beröring i primärvårdskonsultationer? Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom? Vad innebär det för allmänläkare att skriva ut fysisk aktivitet på recept? Vad karakteriserar……..?

Kvalitativ design Fenomenologi Fenomenografi Grounded theory Livshistoria/narrative Aktionsforskning Critical incident Etnografi Innehållsanalys

Vetenskapsteoretisk bas för kvalitativ forskning Mänskliga erfarenheter är komplexa (holistiska) & kan inte förstås genom att analysera delar Människor befinner sig i sociala sammanhang – mening Multipla verkligheter existerar – verkligheten är subjektiv Den som har erfarenhet har mest kunskap

Vad studeras? Empiri undersökningar av verkligheten och därav gjorda erfarenheter, snarare än på i förväg uppställda teorier Dokument (dagböcker, essäer, journaler mm) Mänskligt handlande/samvaro, i naturliga sammanhang (observationer) Människors livsvärld; upplevelser, uppfattningar (intervjuer, fokusgrupper)

Urvalsmetoder icke-slumpmässigt urval Lämplighetsurval Tillgängliga individer tillfrågas Exklusions- och inklusionskriterier Exempel: Intervjua alla i väntrummet Målinriktat urval (strategiskt urval) Styrt urval av informanter på basis av klart definierade kriterier som t ex diagnos, utbildningsnivå, viss yrkesgrupp Representativa – typiska för gruppen Exempel: Typiska tetraplegipatienter som väljs ut av klinisk personal Nätverksurval (snöbollsurval) Informanter ger tips på fler individer Exempel: Kvinnliga drogmissbrukare med AIDS Vilka kan ha rik information om det jag vill studera?

Exempel Semistrukturerade intervjuer Fokusgrupper Exempel 1 15 läkare och 11 patienter intervjuades Fokusgrupper Exempel 3 15 läkare i 3 fokusgrupper diskuterade frågan

Olika typer av intervjuer Strukturerade intervjuer bygger på ett frågeschema, där i princip alla frågor ska besvaras. Strukturerade intervjuer motsvarar i princip skriftliga enkätundersökningar Semistrukturerade intervjuer bygger på att man ställer likartade frågor i olika intervjuer. De är mer flexibla än helt strukturerade intervjuer. Intervjuaren har möjlighet att styra diskussionen med sina specifika frågor (intervjuguide) Ostrukturerade intervjuer bygger på fri konversation, där man upptäcker frågor och svar genom fria samtal

Frågor Vad vill Du veta något om – syftet och ev frågeställningar styr vilka frågor Du ska ställa En övergripande inledande fråga Korta och enkla frågor Uppföljningsfrågor Undvik ledande frågor & ja/nej frågor Exempel: Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom?

Kvalitetskriterier för intervju Korta, öppna intervjufrågor & långa svar Spontana, rika, specifika & relevanta svar Tolkning under intervjun Verifiera tolkningarna under intervjun

Fokusgrupper 1-3 stora övergripande frågor Följdfrågor vid behov

Analys/bearbetning Transkribering Helhetsbild – genomläsning Systematisk analys utifrån vald analysmetod Textkonstruktion

Exempel 1 Interviews were audioptaped and transcribed Initial transcript analysis was undertaken indepedently of the authors Transcripts were coded Codes we grouped into categories (categories were agreed through discussion) Themes emerged

Exempel 2 Deductive content analyses – categories determined prior to the analyses Inductive content analyses – new categories emerging during the data analysis

Exempel 3 Läste igenom utskrifterna flera gånger – helhetsbild Meningsbärande enheter plockades ut Kondensering och kodning av meningsbärande enheter Gruppering i subkategorier och kategorier Djupare innebörd/mening söktes i analysen

Tema/kategorier/subkategorier spegla syftet med studien vara uttömmande vara ömsesidigt uteslutande Kategorinamnen ska uttrycka innebörd

Analysens syfte Skapa ordning och finna mönster som kan syntetiseras, tolkas och kommuniceras

Textkonstruktion en beskrivande text som är lättillgänglig och läsvärd samt som utgör en version av det undersökta fenomenet Gärna figur/tabell som ger helhetsbild Citat

Resultat 1 Hur uppfattar läkare och patienter beröring i primärvårdskonsultationer? Communication (verbal and non-verbal) in ongoing doctor-patient relationships Communication using touch Limits to the use of touch

Resultat 2 Hur upplever patienter med arbetsrelaterade hudsjukdomar sin sjukdom? Symptoms and label of skin conditions Causes of skin conditions Exagenous causes Endogenous causes Consequences of skin conditions Physical consequences Psychological consequences Economic consequences Social consequences

Resultat 2 forts Controllability of skin conditions Working conditions Skin protection measures Dermatological assessment and treatment Accepting the disease Information seeking Personal accountability

Resultat 3 Vad innebär det för allmänläkare att skriva ut fysisk aktivitet på recept? The tradition makes it hard to change attitudes Shared responsibility is necessary PAP (fysisk aktivitet på recept) has low status and is regarded with distrust Lack of procedures and clear guidelines

Praktiskt exempel Vilka svar hittar Ni på frågan: Hur upplever Ulla-Carin att ha ALS?

Analys

Kvalitativ design Förförståelse Ger underlag för hypotes eller teori Kan inte generaliseras

Trovärdighet Triangulering Mättnad Granskning utförd av kollegor Deltagarkontroller Reflekterande – självgranskning Audit trail – spår av det egna resonerandet

Kvalitet i kvalitativa studier Innebördsrikedom – det unika beskrivs fylligt Struktur – överskådlighet & reduktion av komplexitet Resultatet - ett nytt sätt att se på verkligheten Empirisk förankring – överensstämmelse mellan verklighet och tolkning

Konsistens – hur tolkningen av delarna hänger ihop med helheten Externt värde – hur man lyckats förmedla den praktiska nyttan med resultatet

Kvalitativ kontra kvantitativ Närhet till det levande (subjekt) Jag-du relation Fokus på sammanhang Avstånd till det levande (objekt) Jag-det relation Fokus på åtskilda variabler och strukturer

Beskrivning och förståelse Deltagare/aktör (inifrånperspektiv) Påverkar genom deltagande Variation Beskrivning och förklaring Åskådare, iakttagare (utifrånperspektiv) Variationen kan manipuleras fram Jämförelser/ skillnader

TACK! Carita.hakansson@med.lu.se